vauva-arkea ?

Pulauttelusta vielä, meillä sitä ei tapahtunu alkuunsa ollenkaan vaan on ihan viimesen viikon-parin aikana kehiin tullu juttu. Kerran lens kaaressa mun rinnuksille kun olin röyhtäsemään nostamassa ja muutamia kertoja nyt valunu suupielestä. Määrää vaikea kyl kuvailla mut ei nyt mitenkää älyttömästi kuitenkaa. Kerran tullu nii pal et näytti ihan siltä ku oksentais. Kai se vaihtelee sen mukaan miten täys massu on.
Äiskän kans asiasta eilen juttelin ja se kerto kamalan tarinan entisestä työkaveristaan, jonka vauva oli kuollut kun se oli tukehtunut parvekkeella omaan pukluunsa -> tämä mamma vahtii entistä tarkemmin[:-]

Meillä nyt toinen valvottu yö takana kun Noaa ei viime yönä nukuttanu.. Oltiin vaunulenkillä vissiin väärään aikaan illasta jollon sai hyvin unen päästä kiinni ja sit ei jaksanukkaa herätä illan valvomisille niinku yleensä ja valvo sit yöllä.
Ollu tänää pinna jokseenkin kireällä... Kyl se uni vaan on tosi tärkeetä että jaksaa!
Kauhulla mietin sitä kun ollaan ihan kahestaan ja useimmiten ei ole ketään aamuisin vauvaa ottamassa ja mua edes hetkeks torkuille päästämässä. No sit pitää totutella nukkumaan päivisin kun Noakin nukkuu. Väsyneenä ei tule mistään mitään kyllä.
Nyt maitobaarin aika aueta äänistä päätellen.
 
Hei! Täällä on tänään tullut vaavilla 1kk täyteen[:)]. Iso poika jo![:D] Aika menee tosiaankin nopeasti, joten kannattaa nauttia vauva-ajasta ja jättää ressaamatta siivouksesta ja muista askareista, joista tulee itselläkin niin helposti ressattua kun ei niitä kerkeä tekemään. Lohduttaudun ajatuksella, että niitä ehtii tehdä sitten myöhemminkin, kun vauva on jo isompi. Nyt vaan on tärkeää viettää aikaa vauvan kanssa ja se on arvokasta aikaa se[;)].

Käytiin eilen neuvolassa ja poika oli kasvanut tosi hyvin, painoi jo 4400g![:D] Ja syntymapainohan oli 3096g joka putosi sairaalassa alle kolmen kilon. Eli maito on riittänyt hyvin, vaikka sitä kovasti epäilinkin, kun tissit eivät tuntuneet täysiltä enkä saanut rintapumpulla maitoa pumpattua. Pojan pituus oli nyt 52.5. Tietysti tämä "pistoolimies" ruutasi kaarella neuvolan lattialle heti kun vaatteet saatiin päältä pois[:D]. Eilen illalla poika kylvetettiin, jonka jälkeen annettiin ilmakylpyä ja vauvahierontaa öljyllä.

Kokeilin tuossa touhuta niin että laitoin vauvan (babybjörn)rintareppuun, mutta eihän siitä tullut oikeen mitään. En kyllä ymmärrä miten sen kanssa voi toimia..ehkä niin jos ei tarvi muuta kuin kävellä ja vaikkapa liikutella tavaroita, mutta kyykistelyt ja kumartelut ei tahdo onnistua ollenkaan. Aluksi vauva oli ihan tyytyväisenä repussa, mutta lopuksi hermostui, vatsaa väänsi ja nälkäkin tuli. Kovaa vääntöä tuntuu masussa olevan vaikka Rela-tippojakin olen antanut ja d-tippojen antaminenkin on ollut vähän niin ja näin, ei oikein huvittaisi antaa niitä jos vatsakivut johtuvat niistä, mutta pari tippaa olen antanut[8|].

Viikon päästä olisi sitten ristiäiset[:)]. onneksi äiti ja anoppi ovat luvanneet leipoa sinne niin ei tarvitse niistä stressata. Äiti ja täti tulevat loppuviikosta siivousavuksi[:)]. Poitsu nukahtikin jo sitteriin..pitäisköhän nostaa kehtoon nukkumaan kun tuossa uni näyttää aika levottomalta. Vääntelehtii välillä niin että voi olla, että kohta taas herää..[:-]
 
Ainiin ja HYVÄÄ VAPPUA KAIKILLE! Nyt onkin sitten erilainen vappu kuin aikaisemmin, täällä ainakin kun on tuo pikku-mies seurana[:)].
 
Hyvää vappua täältäkin kaikille!!!!

Tämä päivä mennytkin oikein mukavasti, kun pienen maha ollut rauhallinen ja saanut levollisesti nukuttua. On se kyllä kamala tunne, kun toisella vatsassa kipristää ja kaikkensa yrittää, jotta toisen olo helpottuisi. Ihana nähdä sit kun toisella on hyvä olla ja on tyytyväinen. No kaikkiahan noita tunteita tulee joka tapauksessa vastaan, että kai se on hyvä totutella niihin negatiivisiinkin juttuihin ja siihen, että joskus ne vauvat vaan itkee pahaa oloaan.

Tänään oltiinkin kotona käymässä, kun tukihenkilöt tuli käymään. Tuli jotenkin hyvä mieli, kun kehuivt kuinka hyvin lähtenyt liikenteeseen vauva-arki ja kuinka tyytyväiseltä vauva näytti. Sanoivat myös, että erinomainen juttu, että ollaan tajuttu hakea läheisiltä apua ja tukea, ja muistettu huolehtia myös omasta jaksamisesta. Pieni nukkui mamman sylkyssä koko 1,5 tuntia[:)]Oikein esimerkillinen kaveri[:D]Paljon ollaan kodin ja mummilan väliä ajeltu vauvan kanssa ja oon huomannut, että vauva tykkää olla autonistuimessa ja rauhottuu siinä kummasti. Yleensä vetää unta palloon koko matkan[:)]

Miten kauan muilla kesti toipua kokonaisvaltasesti synnytyksestä ja kaikesta uudesta ihmeellisestä? Kun musta tuntuu, että ihan hyvin jo saanut voimia kerättyä vauvan hoitoon kotosalla ja hänen kanssaan olemiseen, mut sit kun vähän johonkin lähetään tai pitäis tehdä jotain ektsraa niin on ihan poikki. Automatkaakaan ei tahtois jaksaa istua. Jotenkin tuntuu, että synnytys ja kaikki tää uuden opettelu on ihan imenyt kaikki mehut. Vieraitakaan ei yhtään huvittais ottaa vastaan, kun siinäkin on aikataulujen kanssa omat järjestelynsä. Tullut vaan tiuskittua kaikille, kun ei aina jaksais höpötelläkään. Kun sais vaan kölliä tön pikkusen kanssa ja unohtaa hetkeks kaiken muun. Tuntuu, että useet ei ymmärrä kuinka paljon tää alku vie voimia.

Me vietellään vappua täällä mummulassa syöden lihapullia ja perunasalaattia[:D]
Saatiin lupa käydä ulkoilemassakin vauvan kanssa, joten taidetaan jo tänä iltana käydä haukkaan happea[:)]Viikonloppuna taidetaan myös kylpyä kokeilla ekaa kertaa. Pääsee isäukko tositoimiin.

Oi eilen oli niin ihana, kun vauva nukkui satuhäiden ajan, niiin sai käpertyä ukon kainaloon tunniks saamaan hellyyttä. Täytyy ittenkin välillä läheisyyttä saada, et on sitten mistä antaa vauvallekin[:)][:)]

Nyt vauvan viekkuun päiväunille.
 
Hei vaan mammat ja hyvää vappua. [:)] Onpahan tosiaan erilainen vappu kuin aikasempina vuosina, kun menee ihan kotosalla, mutta en valita. =) On tää mukavaa olla vaavan kanssa. ^----^

Tänään tuli meillä sitten pikkuherralla 2vkoa ikää täyteen. ? Neuvolassa käytiin ja ekaa kertaa luvan kanssa ulkona! :) Keskiviikkona vähän jo käväistiin kyllä ulkona, mutta tuskin siitä mitään haittaa oli. Molemmat reissut herra on nukkunut niin mainiosti, että voi ihanaa! Pukeminen on aina ikävää, mut kun kaikki vaatteet on päällä, pieni aina nukahtaa ja sit nukkuukin. Nytkin jätin hänet tonne vaunuihin nukkumaan. =) Piti vaan enimpiä vaatteita ottaa pois.

Tosiaan, tänään käytiin neuvolassakin. Ja mrrrr, voi kurjuus, syntymäpainoa ei olla vieläkään saavutettu. :/ Painoa oli nyt 3330g (syntymäpaino 3420g). Pituutta pienellä oli 50,1cm (48cm) ja päänympärys oli 36,5cm (35cm). Ulkoilla ei siis saada vieläkään, mikä itseäni harmittaa tosi paljon! Maanantaina jo on seuraava painokontrolli ja sopii toivoa, et silloin paino on saavutettu. [:)]

Niinjajoo, neuvolassa pikkanen kierrähti masulta selälteen. ? Vahingossahan se varmaan sen teki ja oli neuvolatätikin ihan ihmeissään ja sanoi, ettei kukaan uskois, jos hän sanois, että näin pieni käänty ympäri. :) meiän spessupikkunen [:)]

Meillähän tosiaan annetaan lisämaitoa vauvalle, kun itseltä ei vaan tule tarpeeksi, niin nyt sitten täytyy viikonlopun ajan tankata häntä oikein kunnolla. :D Ostin eilen rintapumpunkin.. Vielä en ole sitä kunnolla ehtinyt käyttämään, mutta jospa tänään ehtisin. Niin paljon mielummin antaisin vauvalle omaa maitoani pullosta kuin korviketta. Omat tissit vaan tuntuu aina niin tyhjiltä. [:(] Haluaisin niin kovasti täysimettää!! Tänään herätessämme tissit valui kauheasti ja pumppasin 30ml, kun en uskaltanut enempää ja ainakin sen jälkeen vauva vielä sai itse imettyä massunsa täyteen! Mut tuntuu siltä, et tisseissä on tuota maitoa vaan aamuisin... Tai siis että silloin sitä on paljon! Neuvolatäti antoi ohjeeksi pitää vauvaa vaippasillaan paitani sisässä, että sekin sitten auttaa maidonnousuun. Kovasti kaikkea yritetään, että maitoa tulisi enempi! Tuo reseptilääkekin minulla on käytössä.

Mulla episiotomiahaava on edelleen kipeä. Yhdessä vaiheessa se oli jo parempi, mut sit ihan yhtäkkiä alkoi taas kivistämään! :/ Särkylääkkeitä menee edelleen kun välillä on niin kipeä. Huoh, toivottavasti ei kauaa kestä, että helpottaisi. :) Mieskin haluaisi päästä jo puuhailemaan. ;> Itsekin ehkä tekisi mieli.

Itsellä yksi ikävä vaiva on semmoinen, että pitkään (tai no eipä edes niin pitkään) käveltyäni alkaa kolottamaan alakroppaa kauheasti. Ei alapäätä varsinaisesti, mutta jostain sieltä suunnalta ja on tosi inhottava olo. Pitääkin sitten kyykistellä, että vähän helpottaisi. Mistäköhän mahtaa johtua? [8|]

Käytiin tänään vauvan kanssa suihkussa. ? Oi että! Isi hänet riisui ja pieni huusi niin kovasti.. Heti kun pääsi suihkuun rauhoittui ja oli yhtä iloa siellä vaan. =) Oli mahdottoman ihana katsella häntä, kun toisella oli niin hyvä olla. [:)] Voi kunpa voitaisi käydä suihkussa yhdessä päivittäin. ^^

Jeps, nyt muihin puuhiin.! Hyvää vappua vielä kaikille. =)


Ja vielä vähän lisää tekstiä. [8D]

Tänään pikkanen oli ekaa kertaa sitterissäkin ja viihtyi siinä vissiin ihan hyvin. :) Hih!

Tänään hällä loppuu antibioottikuurikin. ? Silmätippoja jatketaan vissiin vielä huominenkin, kun niistä ei nyt mitään haittaakaan ole. Onpahan simmut sitten varmasti kunnossa. [:)]

Vähän hassua.. En ole vieläkään katsonut telkkaria kertaakaan sitten vaavin syntymän, enkä kyllä ole edes kaivannut. :D tuossahan tuo laite tuossa vieressä olis, mutta ei oo kyllä tullut mieleenkään laittaa päälle! :D Eli 2 viikkoa ilman telkkaria, wouuu!

Nyt alkaa pikkanenkin tuolta vaunuista heräilemään. :> Täytyypi mennä hänet sieltä hakemaan ja tarjota tissiä ?
 
Hyvää vappua kaikille ja onnittelut tuoreille mammoille! Täällä sitä juon juuritehtyä omenamehua ja lapset nukkuu. Viimeinkin.

Täällä vauva-arki on alkanut saamaan uomansa. Oletan ainakin näin. Anelse tuolla kommentoi tuosta toipumisesta. Mä muistan, että esikoisen kanssa alku meni sellaisessa "sumussa". Sitä oli väsynyt, nukkui huonosti, oli paljon oppimista, mikä pisti jännittyneeksi ja synnytyksen jäljet (eppari + repeämät) paranivat hitaasti. Mulla ainakin meni pitempi aika ennenkuin helpotti. Siihen nähden pikkukakkosen kanssa on mennyt tosi paljon helpommin, kun kaikki on niin tuttua ja synnytyskin jätti vähemmän jälkiä. Esikoinen on se, mikä saa tän äidin väsymään. Tänään oli moniajo käytössä, kun esikoinen sairastui (oksennustauti) ja vauva halusi olla tissillä melkeinpä koko päivän. Ja mies tietysti töissä koooooko armaan päivän. Oli pinna hiukan kireellä, kun mies tuli kotiin.

Eppari: Mulla oli esikoisesta haava kipeä ihan järjettömän kauan...n. vuoden verran. Toivottavasti teillä paranee nopeammin...

Pulauttelusta: Meidän tyttö pulauttelee, mutta lähinnä niin, että maitoa valuu vähän suunpielestä. Pari kertaa on tullut kaarella ja se on suoraan verrannollista syömisvauhtiin. Jos on hirveä nälkä ja tyhjentää yhden tissin suoralta kädeltä vauhdilla, niin melkeinpä satavarmasti tulee kaarella ulos, mikäli en hyvin röyhtäytä. Vauvaa nukutan selällään/kyljellään, riippuen, onko röyhtäissyt hyvin vai ei. Sairaalassa käskivät nukuttaa kyljellään, mutta usein vauva kääntyy itse selälleen ja on pää sivullepäin.

Ja sitten kakka-asiaa: miten usein teidän pienet tekee oikein asiansa? Mä olen tässä hämmästellyt, kun esikoinen teki kerran 3-5 päivässä ja tyttö pruuttaa nyt tavarat ulos n. 5 kertaa päivässä. Aivan eri tahti siis...

Ja tyhmänä kyselen, että miten pääsen sinne FB:n huhtikset2010-ryhmään. "Hakemuksen" pistin jo sisään, mutta pitääkö mun vielä lähettää mailiakin jollekin? Nyt meen nukkumaan, ennenkuin jompikumpi lapsista herää. Miehellä on niin hyvät unenlahjat, että se ei varmaan heräis, vaikka seinät kaatuis ympäriltä...
 
Mullakin esikosta EPPARI oli n. vuoden kipee..mutta pahimmillaan se oli ekat 2 kk..
 
Meijän tyllerö kakkaa n. 2x VIIKOSSA...olen siitä toosi yllättynyt..vaippaa ei siis todellakaan vaihdeta täällä joka kerta. :) siis toki mä ne pissa vaipatkin vaihdan mut en joka syötöllä, koska niitä on moooooonta.
 
illil: Meillä oli kans alkuun liberon vaippoja, ja ne valutti jatkuvasti pissat pihalle jostain välistä! Monta kertaa päivässä.. Vaihdettiin sit pampersiin ja kertaakaan ei ole vuotanut yli, kannattaa siis kokeilla merkin vaihdosta [:)]

kakka-asiaa: Meillä poika on kyllä sellanen sinappitehdas et oksat pois! Lähestulkoon joka vaipassa on kakat, eli siis 3-4h välein. Mä oon jo miettiny että ehtiikö sillä maito imeytyä ollenkaan kun tuntuu suoraan tulevan läpi, mutta kyllä paino ainakin nousee [:D]

Ei kyllä uskois että meillä oli alkuun ongelmia syömisen ja painonnousun kanssa. Pojalla oli syntymäpaino 2932g, ja alimmillaan viikon ikäisenä se oli 2500g. Maanantaina, eli viiden viikon ikäisenä, käytiin sairaalalla vielä kontrollissa ja paino oli 3910g!! Neljässä viikossa tullu melkein 1,5kg [:D]

Ai niin illil: Mielenkiinnosta kyselen saman kokeneena, että miksi teillä kiireelliseen sektioon päädyttiin? Eikö poitsu mahtunut alakautta?
 
Illil: Meilläki käytössä noi liberon ykköset eikä kyl oo valskannu kertaakaan meiän rimppakintulla... Niinku sanoit et vaipan vaihto ei oo mitään ydinfysiikkaa, mut varmistatteko vuotosuojat laiton yhteydessä?! Mä aina katon ja vedän ne vielä sillai et ei jää rakoa vaipan ja jalan väliin. Tai ehkä liberon vaipat ei sovi teiän vaaville?? Kokeile jotain toista merkkiä?! En tiiä auttaako ku ei oo kokemusta, mut kantsii kokeilla. Ei sekää kivaa oo et joutuu pesee kakkapyykkiä...

Onkos muilla kokemuksia vielä siitä et miten pitkään rinnat on kipeet? Mulla on edelleen aika arat nännit, vaikka tässä ollaan jo kuukausi täysimetetty... Mitenkä muilla?!
 
illil ihanaa ku kerkesit tulla kertomaan kuulumisia[:)]Täällä onkin jo kuumeisesti odotettu ja soittaakin on pitänyt monen monta kertaa. Nyt sen tosiaan on itekin tajunnut, että aikas rakettitiedettä on, että tänne kerkiää kirjottaan[:D]

Eilinen meni täällä oikein mukavasti, vauvan masu oli hyvänä, ulkoiltiin ja nukuttiin paljon. Yöllä sitten alkoikin semmoset väänteet, että oksat pois. Jatkuneet ihan päivään asti ja nyt on poika vasta pari tuntia sitten päässyt sikeään uneen. Toi on ihan kamalaa, kun näkee, että
 
edellinen jatkuu[:D]

siis kun näkee, että toista sattuu eikä voi muuta kun yrittää kaikkensa ja lohduttaa. Maitohappobakteeritippoja on annettu, mutta ei ainakaan vielä oo huomattu mitään apua. Kai se suolisto on vaan vielä niin kypsymätön. Voi toista poloista, äitiä ihan itkettää toisen puolesta[:(]No onneksi meitä on täällä monta lohduttajaa.

Melkein koko päivän poika on ollut hereillä, pieniä levottomia pätkiä nukkunut. Luulis nyt, että uni tulee yöllä. Yksinäin ajelin tänään kotiin kisuja katsomaan ja oli jotenkin outoo lähtee ilman pientä. Kauhee kiire oli tänne takas. No ihan hyvää teki kuitenkin. Tuntu siltä, että autollakin ajon joutui melkein uudelleen opetteleen[:D]No pikku hiljaa alkaa oleen kuitenkin elävien kirjoissa.

Tänään on ollut jotenkin itelläkin itkutus päivä ja tuntuu ettei tuo ukko tajua antaa ees vähää läheisyyttä, kun sitä tarvis. Aina vaan jossain tietokoneella. Sit jotenkin tänään ärsyttänyt anoppikin, kun se haluais koko ajan hoitaa vauvaa, mut sit mäkin oon tänään halunnut olla vauvassa kiinni ja ite hoitaa. Kuitenkin sitä on pikku hiljaa harjoteltava, ettei aina oo joku ottamassa vauvaa, kun pitäis syödä tai vessassa käydä. No tietysti hyväähän se vaan tarkottaa. Huomenna tai ylihuomenna varmaan suunnataan kohti kotia.

Mites muiden vauvoilla on masuvaivoja ollut ja kuinka ootte niiden kanssa selvinneet?

Mukavaa vappuiltaa kaikille mammoille parheineen[:)]Ootte ajatuksissa[:)]
 
Illil: Täällä on myös valskannut välilllä kovastikin nuo vaipat. Monesti ihan kakassa vaatteet ja tulee hirmusesti pyykkiä. Musta tuntuu et nuo Pampersit on jotenkin paremman mallisia kuin Liberot...Äskönkin oli poistulla valskannut niin että "tavaraa" oli kainaloita myöten, mutta se ei tainnu johtua vaipasta vaan kakkaa oli yksinkertaisesti niin paljon. Piti huutaa mies avuksi, kun en enää tienny miten päin vauvaa pesisisin, kun se kakka on niin liukastakin ja vauva jo painava ja alustakin ihan kakassa jne...[:D]

Anelse
: Vatsavaivoja on ollut, ainakin päättelen että niitä ne on kun vauva tuskaisen näköisenä vääntelehtii ja päästelee parkaisuja. Sitä tapahtuu yleensä aamuisin ja pahaa tekee kun ei voi oikein mitenkään helpottaa pienen oloa[&o]. Olen hieronut silloin aina masua, mutta sekään ei paljon tehoa. Rela-tippoja olen myös antanut, muttei niidenkään vaikutusta ole vielä näkynyt...
 
Täällä kanssa huomattu että pampersit falskaa vähempi kun liberot. Ja ne tuntuukin musta mukavammilta, pehmosemmilta :) Toki niistäkin väliilä ohi tulee, viime yönä oli pitkästä aikaa kaks kertaa kylki märkänä!
Illalla olin laittanu viimesen liberon mut toinen oli sit pampers kyllä.
Illil, mullakin vuoti alkuunsa tissit ku seulat!  Ei auttanu tuplaliivinsuojatkaan vaan tuli silti paidastakin vielä läpi. Maidonkerääjä syöttöaikaan autto kummasti ja kyl se maidon tulo tasaantuu sit pikkuhiljaa. Vieläkin vuotaa mut ei tuu enää paidastakin läpi vaan pysähtyy liivinsuojaan enimmäkseen :)
Kakasta, mun pikkukakkiainen on varsinainen sontamasiina![:D]
En muista montaa kertaa koko tänä aikana ettei olis kakkaa tai ainakin hyvin märkää pierua vaipassa! Välillä saa vaihtaa uudestaan heti edellisen vaihdon perään kun kuuluu niin mahtipontista "perästä kuuluu" turinaa ja hajukin sen mukaista[;)][:D]
Masuvaivoista. Täällä niitä päivittäin. Cuplaton ja gefilus+D tipat käytössä. Monasti ihan kuulee kuinka pienen masussa ilma pyörii ja ällistyttävän isoja pieruja toinen päästeleekin ja usein!
Kamalaahan se on katsoa kun toinen kärsii mut nää masuvaivat taitaa olla aika yleisiä pikkuisilla[&:]
Nyt Noalla alkanu toinen silmä rähmimään ja sitä putsailen keitetyllä vedellä, saa nähä paheneeko vai meneekö ihan kotihoidolla ohi.
Ollu huono päivä takana kun toista on itkettäny enempi ku koskaa ennen, ollu raskasta kyllä. Ihan kamalaa kun tuntuu ettei oikee mikää auta ja toinen ei saa rauhaa ja ei oo varma mikä vaivaa. Masuvaivat yleensä tunnistaa kun vetää kippuraa mut tänää vaa itkeny ilman näkyvää syytä..Ei luulis et se silmäkää varsinaisesti kipeä on.
Rauhottumaan se on pystyny vaan mun tissille ja oonki ollu siinä kii koko päivän.. Tietty oon antanu olla tissillä kun se on apua tuonu toisen oloon. Mun piti illalla ihan tarkistaa et tuleeks meijereistä enää mitää ku niitä on imetty koko päivä vuorotellen[:D]
Nyt vasta illalla nukahti ekaa kertaa kunnolla koko päivään ja pääsin koneella käymään rauhassa.
Toivottavasti saadaan yöllä nukuttua edes jonkin verran, ollu jotenki huono univiikko takana, pöh.
Mut on se vaan niin ihana tuo oma pieni lapsonen ja huolehtimisen ja suojelun tarve on niin suuri <3

Toivottavasti teillä oli mukava vappu pikkuisten kanssa ekaa kertaa![:)]
 
Tuntuu tosiaan et aika menee nykyään hirmu nopeesti. Sen tajus just kun vauva täytti 1kk että hitto justhan me laitokselta tultiin ja tämä on jo iso poika. Aluksi tuntui että noita 50cm vaatteita ei oo tarpeeksi ja äiti ja sisko osti niitä lisää niin myt ne sitten tuntuu jo kittainoilta. Varsinkin jotkut bodyt on sellaisia ihonmyötäisiä ja niitä on hankala pukea päälle ja vetää päänläpi niinku kypärälakkiakin. Eilenkin kun sellaista "trikoobodya" kiskoin vauvan päälle se alkoi itkeä ja aattelin että heitän nämä kyllä pois käytöstä[:@]. Sen jälkeenhän vaavi tempas ne superkakat housuun ja eikun vaatteiden vaihtoon. Sit vielä sen jälkeen vielä tuli kunnon puklut niin taas oltiin vaatteita vaihtamassa.

Musta tuntuu kans etten voi olla hetkeekään erossa vauvasta. Haluttaa pitää sitä aina sylissä, varsinkin jos se vähänkään kätisee. Mies laittaa sen niin helposti kehtoon nukkumaan ja tunkee tuttia suuhun, niin mulla käy sääliksi ja sanon että sun pitää ottaa vauva syliin, se tarvii hellyyttä. Muutenki tuntuu että kaikki asiat pitää erikseen sanoa miehelle esim. nyt sun pitä vaihtaa siltä vaippa. Mellkeen helpompi tehä itte kuin sanoa aina joka asiasta. Mut välillä on niin poikki että pakko antaa periksi luonnolleen ja antaa vaavi miehen hoiviin. Ois pitäny varmaan paremmin ohjeistaa sitä ja kertoa että mistä puhtaat vaatteet löytyy[:D] ja että ottais tuolta pakkasesta tuota äidinmaitoa, ennemmmin kuin korviketta. Mulla on ensviikolla kampaajalle meno.. mitenhän maltan olla panikoimatta ja ikävöimättä siellä..pitäsköhän jättää värjäämättä ja vaan leikkauttaa kun siinä värjäyksessä menee niin kauan aikaa[:D]. On tää niin tunteellista ja sitovaa tää äitinä olo[;)]. Ainakin näin alussa...[8|]
 
Kyllä on taas kurja ilma, ei paljon ulos viitsi lähteä.. vettä tulee taivaan täydeltä ja tuulee [:'(]

masuvaivoista: Täällä ollut niitä myös melko paljon, nyt kyllä viime päivinä vähän vähentyneet. Cuplatonia kokeiltiin, mutta en mä siitä mitään mainittavaa hyötyä huomannut. Meillä ainakin on toiminut se että tosi hyvin röyhtäyttää syömisen jälkeen, yölläkin, vaikka väsyneenä tekisi mieli aina kipata poitsu vaan takaisin sänkyyn. Välillä ollaan myös hierottu masua kevyesti.

vaipoista: Alkuun meillä oli liberoita ja niitä pidin hyvinä, mutta pamperseja kokeiltuani en enää niitä vaihtaisi muihin. Liberot jää musta märkinä sellaisiksi möykkyisiksi ja koviksi, ja muutenkin ne on musta paljon jäykempiä kuin pampersit. Pampersit on sellasia pehmoisia ja myötäilee ihoa paremmin, tuntuu vaatteiden päältä ihan kuin ei vaippaa olisikaan. Ja tosiaan meillä ainakaan ne ei ole falskanneet ohi kertaakaan. Tulipahan myyntipuhe, voisinkohan mä saada jotain palkkiota pampersilta tästä hyvästä? [:D]

Nyytille jaksamista, toivottavasti se Noan simmu pian paranee, ja masuvaivatkin helpottais.. [:)]

Mipsu: Täällä on samanlaisia mietteitä, et hitto tuo pieni voi kasvaa nopeasti. Toinen tuntuu jo niiiin isolta. Varsinkin kun meillä se ihan pienin vauva-aika meni siellä sairaalassa..

Täällä muuten jo ekat menkatkin tuli ja meni.. Onkos muut saaneet vielä nauttia siitä "ihanuudesta"? [;)]
 
Nyytille jaksuja...
 
NIINA: mä en ole saanut vielä edes jälkivuotoa loppumaan ja tosiaan huomenna tytöllä tulee 4 vkoa täyteen..:( loppuis jo..esikon aikaan mul alkoi menkat vasta 7kk synnytyksestä, mut kakkosesta ne alkoi 5 vkoa synnytyksestä..muistan ku mua harmitti hirveesti kun ne alkoi niin äkkiä...:( mut hei, onneksi ne tulee n. kerran kk vain..:D
toiv. nyt sais tän jälkivuodon loppuu ja sit ei mtn vuotoja pliis moneen kk...
 
Meillä menee noi liberon no. 2..ihan on tänne kelvannut..kakkoselle ne sen ei oikee toimi..falskaa vain..joten se taas käyttää pampersia..:) mut jos vaippa falskaa niin yleensä koko on väärä..mitä useimmin liian pieni..aina ei se mitä vaipassa on annettu kiloiksi täsmää lapsen tarpeisiin..saattaa olla et joutuu aikasemmin vaihtaa isompaa vaikka ei olis vielä sitä tarvittavaa kilomäärää mitä siinä vaippapaketissa lukee..:)
 
Täällä ei onneksi ole ainakaan vielä ilmavaivoja..tyttö on vain niin huono nukahtaa itekseen...ja sitä kitisee herkästi..:(
 
Aurinkoista sunnuntaita mammat ja vauvat [:)]

Täällä onpi taas melko hyvin nukuttu yö takana! Kerran herättiin poitsun kanssa kuuden aikoihin ja oltiin jokunen hetki hereillä, mut sitten mentiinkin takasin nukkumaan. Siinä me sängyllä vaan katseltiin ympärillemme ja katseltiin toisiamme. =) Oli ihanaa. ? Mies vaan kuorsas vieressä. [:D]

Meillä on ollut käytössä sekä liberon että pampersin vaipat ja tavallaan pidän molemmista. Alkuun olin ehdottomasti pampersien kannalla ja tykkään niistä edelleen enempi, mutta ovat vähän isoja meidän vauvalle. Liberot on pienempiä ja sopivat paremmin, mutta ovat tosiaan jäykempiä ja tuommosia.. Tänään taas vaippaostoksille ja taidan kyllä ostaa pamperseja. [8D]

niina_1, eipä oo täällä menkat alkanut, mutta ei kai niiden ihan vielä pitäisi edes tullakaan, kun synnytyksestä on reilu 2 viikkoa. Itse hirveästi toivon, että kunpa menkkoja ei tulisi mahdollisimman pitkään aikaan, mutta mun tuurilla mulla ne alkaa tosi pian. Nimittäin kun en täysimetä (kun ei vaan onnistu [:(]), niin eiköhän ne menkat sieltä melko aikaisessa vaiheessa tule.

Harmittaa kamalasti toi kun maitoa ei mulla vaan tule tarpeeksi. :/ Annan vauvan kyllä roikkua rinnalla niin kauan kun se vaan malttaa, mutta silti aina joskus jää selvästi nälkäiseksi kun alkaa kitisemään! Imetys on niin helppoakin, kun tissin voi vaan törkätä suuhun. Mietin ihan kauhuissani jo tulevaa kun on vauvan kanssa liikkeellä jossain, niin sitten pitäisi jotain korviketta alkaa lämmittämään. [8|] Pitääks sit niinku mennä vaikka johonkin ravintolaan tyyliin pyytää, että voiko ne lämmittää sen vai mitä hittoa?? Onneks nyt osittaisimetyksellä mennään, mutta olin aina kuvitellut imettäväni vain ja ainoastaan..

Tässä odotellaan, että vauvan vaari tulisi häntä katsomaan. [:)] Sitten pitäisi lähteä kauppaankin, vaipat on lopussa! Vielä en tiedä käväisenkö itsekseni kaupassa ja mies on pienen kanssa, vai mentäiskö kaikki yhdessä.. Olisi pieni suunnitelma täksi päiväksi vauvan kanssa. Hih. Superlämpimästi vaan puettaisi, niin pieni pärjäisi ulkona varmasti.

Jänskättää huominen neuvolan painokontrolli, toivotaan, että vihdoin olisi se syntymäpaino saavutettu tai että oltaisi tosi lähellä sitä. Olisi kuitenkin pitänyt about 2,5 vuorokaudessa tulla 90g.

Mut nyt voisin mennä herättelemään vauvaa syömään. ?
 
illil: Mä toivuin sektiosta tosi nopeesti. Viidentenä päivänä leikkauksestä pääsin siis ite kotiin, ja täällä en yhtäkään särkylääkettä oo tarvinnu. Toki vatsalihaksia ei voinut samaan tapaan käyttää, esim. sängystä piti kyljen kautta nousta ylös, mutta ei mulla mitään varsinaisia kipuja ollut enää kotona. Pari viikkoa niin en edes olisi huomannut leikkauksessa olleeni, jos en olisi sitä tiennyt [:)] Arven ympärillä oli joitan pieniä kovia möykkykä, mutta nekin on pehmenneet ja kadonneet tässä viikkojen aikana. Ja ton tunnottomuuden mä huomasin sairaalassa, ja olin alkuun ihan paniikissa, että joku on mennyt pieleen kun se haava oli niin oudon tuntunen! Mutta ilmeisesti se kuuluu asiaan, vieläkin tosta keskeltä arpi on vähän tunnoton. Ja jostain luin että joskus se tunnottomuus ei täysin häviä koskaan, tiedä sitten pitääkö paikkaansa? [8|] Mä kovasti odottelen sun synnytyskertomusta, meitä sektioon joutuneita kun ei kovin montaa ole täällä [:)]

embu83: Kuulostaapa ihanalta että oot 7kk saanu olla ilman menkkoja! [:)] En mäkään niitä olis vielä kaivannu, mut näillä mennään. Meillä oli kans alkuun noi liberon kakkoset mut ei vaan toiminu meillä.

Hoshi: Mua kans harmittaa kun meillä tää imetys alkuun meni ihan metsään, poika kun joutu sairaalassa olemaan sen kolme viikkoa niin ei ole ihme et maidontulo ei kunnolla käynnistynyt, vaikka siellä kävin päivällä imettämässä. Lääkärikin sanoi et ihme että multa ylipäätään sitä maitoa tulee yhtään. Mutta tästä se pikkuhiljaa, hyvin pieniä määriä korviketta menee enää silloin tällöin.. Mä olin kans jotenkin aina aatellu et täysimetys ilman muuta, mut näköjään ei aina mene niinkuin suunnittelee.

Ainiin, mitähän kuuluu Marilyn84:n perheelle? [:)]


 
Sunnuntaita kaikille[:)]

Täällä onkin menty väsyneissä tunnelmissa, kun viime yö meni kahteen asti valvoessa poitsun masuvaivojen ja ehkäpä yliväsymyksen takia. Iltakymmenestä yö kahteen killitteli virkein silmin ja aina kun yritettiin mennä maaten, niin itku tuli. Ainoa hyvä asento oli pystyasento,  joten siinä sitten hyssyteltiin ja lohduteltiin yömyöhään. Me oltiin jo miehen kans ihan, että mitä me enää keksitää ja mies siinä sit tosi lohduttavan kommentin heitti yön tunteina, että miten tässä kestää pää, jos tämmösiä öitä tulee usein[:@]No sit viimein kahden aikaan nukahti koppaansa ja nukkuikin aamukuuteen putkeen. Sit alkoi aamusella taas vääntään ja vähän väliä on syöty ja lohduteltu ja lopulta oon nukahtanut vauva kainalossa. No tänään taas ollut tosi hyvä päivä ja vauvan masu ollut suht hyvänä. Ihanaa kun vauva saa tehdä juuri, sitä mitä tuon ikäisen kuuluukin eli nukkua ja syödä. Ei noin pikkuiset jaksa valvoa noin monia tunteja putkeen[:(]Raukka eilenkin melkein pystyyn nukahti. No onneks saatiin tänään päivällä nukuttua. Muuten kyllä mamman mieli ollut ihan virkeä tänään. Kaupassa kävin ja koiran kanssa ulkona. Illalla ajateltiin kylvettää vauva ekaa kertaa tossa mummilan isossa laviaarissa, kun sen vaan ensin pesee. Vois rauhoittaakin vauvaa mukavasti illalla[:)]

Mipsu täällä on vähän sama, että itse haluaa antaa syliä, lämpöä ja läheisyyttä vauvalle ja mies enemmän tunkee tuttia suuhun ja yrittää saada äkkiä rauhottuun[:D]Mikä kumma noissa miehissä (ainakin meidän)on, että se itku tuntuu niin pelottavalta[:D]Kyllähän maailmaan ääntä mahtuu ja sehän on vauvan ainoa tapa kommunikoida. Kyllähän muakin aluks säikäytti, kun vauva kunnolla rääkäs, mutta sit tajus, että on ihan normaalia, et vauva itkullaan kertoo huolensa. Meillä mies meinaa kiikuttaa vauvaa koko ajan lääkärin, kun se vähänkin kitisee[:D]Ja minäkö muka olen se hössöttäjä[:D]

Mulla on jälkivuotoa tullut koko ajan melko niukasti, mutta tulee kuitenkin. Onks muut huomanneet, että haiseeko teillä se vuoto millekkään. Kun musta mun vuoto haisee jollekin epämiellyttävälle, niin aattelin, et onks se ihan normaalia?Kun musta ne sano sairaalassa jotain, että jos rupee haiseen pahalle, niin voi olla joku tulehdus...Inhottavaa, kun jotenkin kaikki tuolla alapäässä ihan rempallaan[:(]

Nyt on huomannut, että tissit ei oo enää niin täydet kun alussa. Maitoa kyllä tulee hyvin, mutta eilen kun erehdyin meneen pumppaan alkuillasta, niiin tuntu, että tisut tyhjeni melkein kokonaan, eikä vauvalle jäänyt sapuskaa ollenkaan[:D]Sit huomasin vasta aamuyöstä, että ne oli alkanut taas uudelleen täyttyyn ja vuotivat oikein kunnolla. Nyt ei oikeestaan oo enää yöksikään pumpattu maitoa, kun vauva tuntuu kuitenkin sitä tisua yöllä haluavan, niin parempi niin, että mä syötän, kun saan sit kuitenkin päivällä nukkua. Jotenkin vauva vaan äkkiä höräsee pullosta tavarat ja sit vielä haluaa kovasti imutella. Toi jäppinen muuten syö ihan järkyttäviä määriä ja sen kyllä huomaa jo kunnon kaksoileuasta[:D]Siis saattaa vetää kerralla ensin pullosta 75 milliäkin maitoa ja sit kinuaa vielä tissille. Ja kohta taas uudestaan[:D]Muistan kun aluksi se pieni sain sairaalassa 10ml lisämaitoa[:)]

Hoshi mä oon kans miettinyt tota vauvan syömisjuttua kun lähtee pois kotiympyröistä..Jotenkin himassa on niin turvallista olla neljän seinän sisässä omassa vauvamaailmassaan[:D][:D]No kohta sitä on lähdettävä tuonne pelottavaan ulkomaailmaankin vauvan kanssa[:D]

Vitsi musta tuntuu, etät must on tullut nyt ihan pöhkö ja kauheet seksihalut on herännyt[:D]Siis vaik tietää, ettei ittelle voi tonne alas mitään tehdä, niin kauhee halu tyydyttää miestä[:D]Jotenkin on niin iloinen, että on saanut kroppansa takaisin näinkin pian. Ehkä noi halut liittyy just siihen, ettei tunne itseään valaaksi[:D]Eilenkin kerkesin just sopivasti ukkelin alakerrassa touhuaan, ennen kun vauva heräs[:D]Tuntu aika kornilta, kun toinen tuhisi lattialla kopassaan. Mies muuten eilen myönsi, että mun perse levis raskausaikana, mut nyt se kuulemma on alkanut palautuun[:D]Meinasin motata kuonoon[:D]

Huomasin muuten pari päivää sitten alamasussa raskausarpia, joita en huomannut odotusaikana. Ei hajuakaan, koska ne on sinne tulleet[8|]No onneks on haaleita. Reisissä on kyllä ilkeen näköset.

No johan tässä tulikin taas purettua[:D]Ihanaa kuulla teidän kaikkien kuulumisia.
Pian varmaan voidaan siirtyä kokonaan jutteleen facebookiin vai ootteks ajatellut et jatketaan molemmissa?
 
Anelse Meillä kans poitsu on kauheen kova syömään: ensin tissiä, sitten lisämaitoa ja taas tissiä. Kaksoisleuka löytyy ja posket näkyy takaapäin[:D]. Murrosikä pojalla jo kun finnejäkin on naamaan tullut ja kiukuttelee[:D][;)]. Onko muiden vauvolle tullu finnejä?

Mullakin on vuoto haissut välillä jollekin omituiselle. Oon ihemtelly että kumpi meistä haisee minä vai vauva, kun ollaan niin symbioosissa ettei erota kumpi se on. Oon aatellu et onkohan se nuo vauvan poimut jotka haiskahtaa, jos ne on vähän hautoneet ja möhnää sinne päässy kertymään vai onko se tuo vuoto. Vieläkään en oo varma asiasta...Niin ja kun sitä seksiä niin nopsasti harrastettiin nii säikähin et joku tulehdus, mut se haju oli jo ennen sitä seksiä..[8|] No joo onpas taas jutut, mut ei onneks enää oo pahemmin haissut ja kuukaiden päästä jälkitarkastus niin siellä kai selviää onko alapää kunnossa[;)].

Vauva on ollu aika levoton tänään ja itkeskelly kovasti. Hankala kun ei oo tienny mikä sillä on, mut onneks rauhottuu kun vähän kanniskelee. Kävin tänään kaupassa ja kattelin taas vauvan vaatteita siellä[;)]. Mietin että mitä pukis vauvalle sitten kun tuo nallehaalari alkaa olla liian kuuma. Millaista vaatestusta te muut aiotte pukea vauvalle kun ilmat lämpenee? Oiskohan joku vanuhaalari hyvä...
 
Takaisin
Top