Vauva-arkea

Ei onneksi , eilen herättiin joo siis 5.30 ku tavallisesti 6.30 mutta siitä kun ekoille unille laittoa venytti siihen normiaikaan niin sit meni koko päivä normaalisti ja yöunille nukahdettiin klo 19 niin ku yleensä ja aamulla herättiin 6.15 :)
 
Meillä herättiin kans sillon yöllä viideltä ja kirosin, en tajunnu et kellojen siirto :D
Muuten ei tuntunu vaikuttavan..
 
Meillä eilinen meni ihan kesäajassa..ja sama jatkuu näemmä tänään, kun normaalisti herätään 8 aikaan nii nyt ollaan herätty klo 7. Eikä meilläkään auttanu, vaikka yritettiin vähä siirtää uniaikoja..mut ehkä tämä tästä vielä kääntyy. :D
 
Meillä heittää nyt tunnilla rytmi. Enkä mä tykkää yhtään. :D Ku on toi kolme veekin ja sen kans on tietyt ruokailuajat yms., jotka taas on sovellutettu vauvan unirytmiin.
 
Kauan teillä kesti vauvalla lämpöily rokotusten jälkeen? Me saatiin perjantaina iltapäivällä rokotteet ja eilinen meni kiukutessa ja lämpöillessä... Jospa tänään jo parempi.
 
Meillä oli lämpöä kaks päivää. Rokotuspäivän iltana nous korkea kuume jota sain laskettua panadolilla. Seuraavan päivän lämpöä oli n. 38 ja sitä seuraavana päivänä olikin jo tilanne normaalisti. Onneksi ei tullut muita seurauksia. Neuvolassa ei annettu mitään ohjeita ja netistä sitten sai kaiken ohjeistuksen tonkia.
 
Oon ihan unohtanut tänne kertoa! Viime tiistaina ihmettelin kun Leevi oli pitäny ihme kitinää ja kätinää jo kolme päivää ja satuin kattoo pojan suuhun niin ikenen alla kuulsi kaks etualahammasta! Seuraavana päivänä tuli molemmat läpi. :) eli tääl nyt kaks hammasta jo!
 
Meilläkin tuli alaetuhampaat tosi varkain. Oireita oli pitkään ja kun ikenissä kuulsi hampaat nii siitä sit pari päivää ja hampaat oli läpi.
 
Meillä taas on kuultanu yks alahammas jo yli kuukauden, mutta vieläkään ei oo edenny minnekään.. Eikä edes oo toinen keskimmäisistä vaan kakkonen tai jopa kulmuri, kun on niin sivussa! :eek:
 
Meillä tytölle puhkes toinen alaetuhammas viime viikolla, toinen siinä vieressä kovasti tekee tuloaan, muttei ole vielä läpi asti.
 
Yläetuhammas tulossa. Alkaa olla aikalailla läpi. Kaverista ei vielä tietoa. Taitaa olla kivuliaampi kuin alahampaat, ainakin Panadolia on jouduttu antamaan enemmän.
 
Nyt on pakko purkaa..
Leevi teki ne kaks ekaa hammasta 1,5vk sitten ja tänään keksi tissin puremisen. Säikähdin ekalla kertaa niin paljon et kiljahdin ja aloin itkee ja miehen piti viedä Leevi pois ku Meinasi hätääntyä mun itkusta. Koko illan oon sit huulta purren antanu pojan syödä, peläten et millon puree. Ei purrut ja aloin olee jo luottavaisin mielin. Kunnes puri. Oon nukuttamassa yöunille ja tääl nyt itken äänettömästi. En tiedä mitä ajatella tai tuntee, tuntuu pahalta! Leevi ei osaa nukahtaa ilman tissiä, mut pelkään et alkaa enemmänki puree. Ja siis aamuöisin ei nuku, kun tissi suussa. Jos ei saa niin itkee ja huutaa. Mitä mä teen?! Oon ehkä maailman paskin äiti kun en osaa nukuttaa lastani ilman tissiä!
 
Nyt on pakko purkaa..
Leevi teki ne kaks ekaa hammasta 1,5vk sitten ja tänään keksi tissin puremisen. Säikähdin ekalla kertaa niin paljon et kiljahdin ja aloin itkee ja miehen piti viedä Leevi pois ku Meinasi hätääntyä mun itkusta. Koko illan oon sit huulta purren antanu pojan syödä, peläten et millon puree. Ei purrut ja aloin olee jo luottavaisin mielin. Kunnes puri. Oon nukuttamassa yöunille ja tääl nyt itken äänettömästi. En tiedä mitä ajatella tai tuntee, tuntuu pahalta! Leevi ei osaa nukahtaa ilman tissiä, mut pelkään et alkaa enemmänki puree. Ja siis aamuöisin ei nuku, kun tissi suussa. Jos ei saa niin itkee ja huutaa. Mitä mä teen?! Oon ehkä maailman paskin äiti kun en osaa nukuttaa lastani ilman tissiä!

Hei.. meillä opittiin 2kk iässä nukahtaa itekseen ihan tosta noin vaan ja ai että oli helppoa! Sit 3kk kun alko nää meidän huonot unet, niin eipä toivookaan nukahtaa muuten ku tissille. Pävällä vaan rattaisiin ja yöllä vaan tissille. Ja sama homma että aamuyöstä ollaan tosi usein tissi suussa tai kitistään ja huudetaan..
Niin niistä hampaista en nyt vielä osaa sanoa mitään, kauhulla ootetaan. Mutta tää tissillä nukuttaminen... mut ei tunnu nyt olevan vaihtoehtoja.
 
Nyt on pakko purkaa..
Leevi teki ne kaks ekaa hammasta 1,5vk sitten ja tänään keksi tissin puremisen. Säikähdin ekalla kertaa niin paljon et kiljahdin ja aloin itkee ja miehen piti viedä Leevi pois ku Meinasi hätääntyä mun itkusta. Koko illan oon sit huulta purren antanu pojan syödä, peläten et millon puree. Ei purrut ja aloin olee jo luottavaisin mielin. Kunnes puri. Oon nukuttamassa yöunille ja tääl nyt itken äänettömästi. En tiedä mitä ajatella tai tuntee, tuntuu pahalta! Leevi ei osaa nukahtaa ilman tissiä, mut pelkään et alkaa enemmänki puree. Ja siis aamuöisin ei nuku, kun tissi suussa. Jos ei saa niin itkee ja huutaa. Mitä mä teen?! Oon ehkä maailman paskin äiti kun en osaa nukuttaa lastani ilman tissiä!

No sit täällä on toinen maailman huonoin äiti, nimittäin meilläkin nukahdetaan vaan tissille, enkä ole koskaan edes ajatellut, että siinä olisi mitään pahaa. :)

Mutta se pureminen! Meillä tehdään sitä myös. Se oli pahimmillaan juuri ennen kuin tuo eka hammas puhkesi ja nyt on taas eilen ja tänään purtu, eli oletan seuraavan olevan puhkemaisillaan. Imetyksen tuki ry ohjeistaa mm. seuraavaa:
-kevyt puhallus vauvan kasvoihin kun puree.
-joillakin tepsii kiljaisu, mutta toisilla se on aiheuttanut rintalakon vauvalle, joten sitä ei suositella.
-imetys loppuu siltä kertaa vauvan purressa
-sormi vauvan suupieleen vauvan purressa ja siten imuotteen irroitus

Itse olen käyttänyt näitä kahta viimeistä keinoa ja toimivat aika kivasti. Mutta se vaatii sitä, että tarkkailee vauvaa hänen imiessään, jotta osaa olla ajoissa puuttumassa... Olen huomannut, että neiti puree herkimmin silloin, kun ei ole kunnolla nälkäinen, eikä syystä tai toisesta keskity syömiseen. Jos olen nukuttamassa (yöllä tai yöunille mennessä hän ei kyllä ole vielä kertaakaan purrut), niin vaihdan tissin tilalle tutin, jos puree ja jos ei nukahda sillä niin kokeilen hetken päästä uudestaan imettää (esim. 10-15min).

Monet sanovat, että pureminen loppuu kyllä, toisilla nopeammin kuin toisilla... Mutta mäkin olen pari kertaa kiljaissut niin, että tyttö säikähti ja alkoi itkemään. :sad001 Rauhoittelin sitten vaan ja imetin jonkin ajan kuluttua uudestaan. Mutta piru vie, että se voikin sattua! o_O
 
Täälläkin muutaman kerran poika purrut. Kerran tuli jopa verta nännistä. En kyllä osaa olla kiljahtamatta, ja poika havahtuu siihen viimeistään. Onneksi kertoja on vain se muutama, vaikka alahampaat on ollut jo reilun 2kk. Nyt tuli ylös yksi hammas, saa nähdä miltä tuntuu pureminen, kun on hampaat kummallakin puolella.
 
Imetyksen tuki ry sivuja oonki lueskellut facessa ja sieltä bongaillut puremiseen liittyviä asioita. En kuitenkaan vielä oo ite apua kysellyt.

Mietin tätä tissi suussa nukkumista.. poika kun siihen jo tottunut, niin onkohan olemassa jotain keinoo miten saisin muuten unille? Rattaisiin kyllä nukahtaa hyvin, mut ei aina viitsisi lähteä tuonne ulos nukuttaa..

Unikouluakin vastaan oon, mut tuleekohan se pakosti eteen jossain välissä.. :sad001 toki vauvavuosi on lyhyt ja äkkiä ohi, mutta mutta.. mitä jos tätä jatkuu pidempään..?
 
Takaisin
Top