Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kyfi86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vauva tulee huomenna 3 kk. Mihin tää aika oikeesti menee? :/ Muistan, ku esikoisen aikaan olin tässä vaiheessa "ihan loppu" ja mietin, et eikö tää vauva-aika lopu koskaan. :D Nyt vaan toivon, et ajan voisi hetkeks pysäyttää. ;)

Mulla aristi sektiohaavaa ja jälkivuotoki kesti jonku 5 viikkoa ja 7 viikon jälkeen alko menkat. Silloin ei ollu seksi kovin ajankohtainen, mut kyllä meillä muuta oli, hellyyttä ja läheisyyttä. Nykyisin seksiä on vähän vähemmän ku raskauden aikana, mutta ihan kivasti silti.

Niin ja toista lasta ei oo suunniteltu ainakaan lähiaikoina, mut eipä sitä sektion jälkeen kovin äkkiä suositellakaan. Mulla sitä paitsi oli niiiiin hirveät synnytystuskat, että ne ei kovin äkkiä unohdu ja sit vielä sektion jälkeinen pitkä toipumisaika & 6 vkon iässä alkaneet allergiaoireet --> ei kiire kokea uudelleen. Vaikka kyllä me silti välillä mietitään jo kivoja nimiä ja ollaan haikeita, kun lapset kasvaa nopeasti. Mulla on itellä monta sisarusta ja ollaan tosi läheisiä, niin olisihan se kiva tarjota samaa omalle lapselle, mutta ehkä serkut saavat luvan riittää. :D

Huomaan kyllä, että väsyneenä suutun ja tiuskin helposti eikä oma olo ole kovin hehkeä (mm. palautumattomasta vatsasta johtuen), mutta mies ymmärtää ja jaksaa. Parisuhdetta on kyllä auttanut se, että mies oli koko kesän kotona ja koki vanhemmuuden yhtä vahvasti kuin minä.

Meillä on ehkäisynä kondomi, hormonaalinen ehkäisy ei sovi mulle, eikä kuparikierukka käy, niin vaihtoehdot on vähän vähissä. Mutta ollaan totuttu, kun mentiin noilla jo kauan ennen raskauttakin.

Se äippäpakkauksen vaippa on kyllä helpoimmasta päästä, ne mukana tulleet imut (eli ne läpyskät) vaan sisään ja sit puetaan niinku normivaippa, tarroilla kiinni. Ja tarpeeksi tiukalle & reisien tarkistus, pitäs olla yhtä nafti kuin kertakäyttövaipankin. Meillä ainakaan ei oo tarvinnu enää napeilla pienentää, kun poitsu on sen verran iso.

Me kestoillaan yölläkin, kerran tai kaks on tainnut vaippa falskata. Tehdään kyllä aika muhkee paketti nykyisin ja sit jos vielä on villahousut kuorena, niin menee kyllä koko yön, vaikka meidän poitsu pissaaki ihan hirveen määrän kerralla. Mä tykkään kestovaipoista 99% paljon, kakkavaippojen pesu vähentää sen yhden prosentin. :D

Mun mielestä on ihan mahtavaa, että jo aika moni käyttää kestoja. Olisin itsekin mielelläni niitä alkanut käyttämään jo esikoisella, mutta tunnen itseni niin hyvin, että jätin sen ajatuksen heti. Minulla ei jaksaminen riittäisi niihin. Olen jo meidän vaatepyykin kanssa välillä pulassa ja unelmoin 11 kg pesukoneesta. Näin sellaisen joskus kun elin vielä yksin ja silloin naureskelin, että kuka niin isoa konetta tarvitsee. No minä tarvitsen sellaisen nyt. :D

Täälläki pestään jatkuvasti pyykkiä ja silti on pyykkikaappi täynnä kokoajan. Voin vaan kuvitella mitä se on isommissa perheissä, meitä on sentään vaan kolme :D

Täällä ei oo nukuttu yöllä kun 30-60min pätkiä ja ilta oli yhtä huutoa.. oireet vaikuttais vähän korvatulehdukselta. Nyt ootellaan terveysaseman takaisinsoittoa, että saadaanko lääkäriaika vai pitääkö mennä päivystykseen.. Ei mee kyllä viimeöinen enää hulinointien piikkiin. Silmäpussit on kans niinku ostoskassit :rolleyes:

Ei oo korvatulehdusta täällä, mikä on tietysti hyvä asia. Kuulin sen mitä jokanen äiti varmasti haluukin kuulla "onko ensimmäinen lapsi? No vauvat itkee ja nukkuu eri tavalla" niimpä niin! Panadolia "sain luvan" kokeilla jos tää ilta menee vielä yhtä pahaks.

Juu mikä tunne pidetään hysteerikkö vanhempana kun meet varmistaan että kaikki kunnossa. Jos odotat ja oikeesti jotain vikana ja on tosi pahana kun menee niin.neuvotaan että pitäisi tulla aikaisemmin. Ikinä ei hyvä. Ite ennemmin liian aikaisin ja varmuuden vuoksi.

Juu mä vielä soitin aamulla neuvolaan ja kysyin pitäiskö mennä lääkäriin js vastaus oli että kyllä se olis parempi mennä :)

Ainiin, pakko vielä jakaa nää lääkärin ratkaisut:
1. Nukuta yöunille turvakaukaloon.
2. Älä anna päivällä nukkua niin paljon (nytkin jo aika vähissä)
:rolleyes: oon hieman pettynyt :D

Kun on pienestä lapsesta kyse niin mä henkilökohtaisesti oon sitä mieltä että mielummin turha käynti lääkärillä kuin odotella ja miettiä. Lääkärit kyllä sais vähä muuttaa suhtautumistaan pienten lasten vanhempiin. Meillä samanlainen kysymys, kun käytiin H:n kanssa ekaa kertaa lääkärissä korvatulehdusepäilystä, mutta ääni kellossa muuttui kun olikin korvatulehdus. Noh, eipä siinä mitään. Eilen sitten käytiin terveystalolla kun tuntui että kaksi viikkoa sitten saatu ab ei oo tehonnu (oksenteli ja ripuloi haittavaikutuksena) ja molemmat korvat tulehtunu :'( tällä kertaa lääkäri rohkaisi ja sanoi että AINA jos epäilyttää niin lääkäriin, koska kyseessä pieni lapsi ja vauvat kun ei osaa kertoa jos sattuu tms ja meilläkin jaksettu hymyillä ja vispailtu ja kääntyilty menemään. Ainoastaan itkeskeli välillä ja kädet kävi korvilla välillä. Inhottavia nämä lapsen sairastumiset ja nyt kaamee pelko tulehduskierteestä kun toinen ab kuuri jo ja edellinen alkoi siis 2vk sitten ja loppui viikko sitten.. :(

Iinama, mistähän ajalta se lääkäri mahtoi olla. :D Hyvien yöunien perusta on hyvät päiväunet.

Siis tää lääkäri oli nuori mies varmaan max. 30v :D että jaa a.. no mut toivottavasti tää nyt menee ohi ja kävin varuiks hakemassa sitä panadolia.

Meilläkin kyllä mies kehuu tosi paljon ulkonäköä ym, mutta huomaan, että mulle on jotenkin tosi vaikea esim. suhtautua rintoihin, kun ennen vauvaa ne olivat enemmän miehen aluetta, mutta nyt kun maitoa valuu ja ovat vauvan ruokkimiseen, en pysty jotenkaan ajattelemaan niitä just nyt mitenkään eroottisina alueina, kun on tää maitobaarikuvio. Eli huomaan, että mulle on itselleni jotenkin vaikea nähdä itseni nyt mitenkään haluttavana tai itse hirveästi haluta, kun oma fiilis on enemmän sellanen, että kuulostelen ihan tahtomattani vauvan ääntelyitä ym, että jotenkin vaikea rentoutua. Ja jotenkin jo etukäteen stressaa, että toisaalta en haluais pitää mitään liivejä päällä, mutta sitten rinnat valuu maitoa ja se on hirveän sotkuista ja jotenkin sotkee miehen välisen kanssakäymisen tohon vauvan ruokintaan. Että ei oo miehestä kiinni tää meidän seksittömyys, vaan ihan mun omasta päästä, jotenkin ristiriitainen olo kaikkien eri roolien välillä. :confused:

Onko muilla ibebe sovellus? Oli alkuun ihan tyhmä ajatus mun mielestä, mutta on kyllä kiva. Siihen saa vauvan mitat ja näyttää kasvukäyrät. Sitten saa syömiset kellotettua, koska söi viimeksi, kuinka kauan ja kummasta rinnasta. Ja unet, koska nukkui ja kuinka kauan. Joka päivästä saa tollasen aikajanan, lisäksi unista ja syömisistä omat taulukot kuukausinäkymällä, kiva katsoa miten vähän tai paljon uni- ja ruoka-ajat päivittäin eroaa.image.png Sais tohon laitettua vaipan vaihdotkin, mutten oo itse jaksanut.
Meillä hulinoidaan öisin kivasti, niinkuin kuvasta näkyy..

Odette, mä ymmärrän sua täysin. Esikoisen aikaan kävin ihan samaa "kamppailua" itseni. Sitte jossain kohdalla ajattelin, et jos kerran mies haluaa ja ei koe ongelmana valuvia rintoja, niin antaa mennä. :D Otan sitte vaan harson tai pienen pyyhkeen, johon saa enimmät valua. ;)

Odette. Vähän saman suuntaisia ajatuksia. Jotenkin en koe itseäni muuna kuin äitinä....vaimon osa jotenkin hukassa.

Meilläkin kyllä mies kehuu tosi paljon ulkonäköä ym, mutta huomaan, että mulle on jotenkin tosi vaikea esim. suhtautua rintoihin, kun ennen vauvaa ne olivat enemmän miehen aluetta, mutta nyt kun maitoa valuu ja ovat vauvan ruokkimiseen, en pysty jotenkaan ajattelemaan niitä just nyt mitenkään eroottisina alueina, kun on tää maitobaarikuvio.

Olen hankkinut kauniit rintaliivit, joita pidän päällä seksin aikana. Ne ovat imetysliivit, joten avattavat luukut saavat vain eri merkityksen riippuen onko paikalla vauva vai mies :D Seksuaalisuus on korvien välissä, joten kannattaisi ehkä miettiä mikä saa olon tuntumaan seksikkääksi, jos seksi on suhteessa tärkeä asia. Minulle liikunta on tärkeää, koska tunnen olevani silloin muutakin kuin äiti ja liikunta tekee muutenkin hyvää kehonkuvalle. Tämä taas heijastuu positiivisena asiana parisuhteeseen ja seksielämään. Miehiä tuskin yleensä valuvat rinnat tms. yksityiskohdat haittaavan kuivan kauden jälkeen.

Muokattu viimeksi:
Olen hankkinut kauniit rintaliivit, joita pidän päällä seksin aikana. Ne ovat imetysliivit, joten avattavat luukut saavat vain eri merkityksen riippuen onko paikalla vauva vai mies :D Seksuaalisuus on korvien välissä, joten kannattaisi ehkä miettiä mikä saa olon tuntumaan seksikkääksi, jos seksi on suhteessa tärkeä asia. Minulle liikunta on tärkeää, koska tunnen olevani silloin muutakin kuin äiti ja liikunta tekee muutenkin hyvää kehonkuvalle. Tämä taas heijastuu positiivisena asiana parisuhteeseen ja seksielämään. Miehiä tuskin yleensä valuvat rinnat tms. yksityiskohdat haittaavan kuivan kauden jälkeen.
Mistä oot löytänyt kauniit imetysliivit? Mulla on muutamia ns. oikeita liivejä (siis melko tukevia ym), mutta ne eivät toimi mulla ollenkaan, jotenkin se kuppi aukeaa väärästä kohdasta ja on liiankin jämäkkä, että sen kanssa saisi operoitua esim yhdellä kädellä, jos syöttää kaupungilla, ja osassa on paksuja saumoja tai eivät muuten tunnu mukavalta päällä. Että oon käyttänyt enemmän sellasia joustavia toppimaisia, mutta osa on jo vähän kulahtanut ja niissä on lanoliiniläikkiä, jotka eivät lähde enää pesussa. :D

Ja joo, toi liikunta-asia on sellanen, jossa oot ainakin mun osalta oikeassa. Nyt kun ei ole juurikaan mitään ns. omaa, tämä äiti-identiteetti on ehkä enemmän päällä ja mulle liikunta on myös paljon henkiseen hyvinvointiin liittyvä juttu. Että vaikka oon nyt käynyt vauvan kanssa liikkumassa, ei se oo yhtään sama asia kuin, että saisi yksin olla salilla tai käydä jossain muissa ns omissa harrastuksissa, joissa ei tarvii koko ajan joko kantaa vauvaa tai kuikuilla, että mitä se tekee ja näyttääkö tylsistyneeltä ja... Ollaan jo miehen kanssa puhuttu siitä, että pitäis merkitä kalenteriin mulle liikunta-ajat (tai muuta omaa aikaa), mutta ei olla vielä ehditty, kun on ollut työmatkalla ym. Meillä ei kyllä ylipäänsä oo seksiä (siis itse aktia) ollut mitenkään usein, että päivittäistä hellyyttä ja muuta huomioimista on enemmän (ja on edelleen), mutta kyllä sitä voisi JOSKUS olla. :rolleyes: Tässä tapauksessa vika on ihan ruudun tällä puolella ts. en osaa ajatella, mitä mies voisi tehdä eri tavalla tai enemmän tmv.

Mistä oot löytänyt kauniit imetysliivit? Mulla on muutamia ns. oikeita liivejä (siis melko tukevia ym), mutta ne eivät toimi mulla ollenkaan, jotenkin se kuppi aukeaa väärästä kohdasta ja on liiankin jämäkkä, että sen kanssa saisi operoitua esim yhdellä kädellä, jos syöttää kaupungilla, ja osassa on paksuja saumoja tai eivät muuten tunnu mukavalta päällä. Että oon käyttänyt enemmän sellasia joustavia toppimaisia, mutta osa on jo vähän kulahtanut ja niissä on lanoliiniläikkiä, jotka eivät lähde enää pesussa. :D

Nyt kun ei ole juurikaan mitään ns. omaa, tämä äiti-identiteetti on ehkä enemmän päällä ja mulle liikunta on myös paljon henkiseen hyvinvointiin liittyvä juttu.

Tilasin netistä ja merkki oli muistaaksi Hotmilk :D Linkissä on kuvia, mutta tilasin joltakin suomalaiselta sivulta alennuksesta. Ovat suhteellisen käytännöllisetkin, mutta eivät toki niin hyvät imetykseen kun toppimalliset saumattomat, mutta onneksi niitä ei tarvitse laittaa kaupungille, jos ei halua :)

Minullakin liikunta vaikuttaa psyykkeeseen ja mieliala on muutenkin aina paljon parempi niinä päivinä kun pääsen liikkumaan. Muistan edelleen kuinka ihanalta tuntui pyöräillä ensimmäisen kerran tukka hulmuten auringonpaisteessa kuntosalille kuunnellen samalla lempimusiikkia. Vapauttavaa :)

https://yummymummylingerie.com/maternity/shop-by-brand/hotmilk/

Muokattu viimeksi:
Mä olen löytänyt ihan Lindexiltä yhdet kauniit imetysliivit! (En olisi löytänyt jos en olisi kysynyt myyjältä, koska eivät näytä imetysliiveiltä).
Lisäksi olen tilannut yhden Zalandolta (en nyt muista merkkiä) :) Ja molemmat olleet vieläpä tosi hyviä sen lisäks että ovat kauniit.

Mun pitäis tilata liivit, kauhistuttaa kyl, et millaset rinnat jää tän imetyksen jälkeen, ku on nyt kamalan kokoset... Rinnanalusmittakin on isompi (84 cm ku ennen oli 78 cm), mut toi rinnanympärys on nyt 116 cm (!), eli ihan turha ajatella mitään peruskauppojen liivivalikoimista. Eikä näytä kovin hyvältä, onneks alkuvaikeuksien jälkeen on kummiski jotain hyviä imetysasentoja ees löytyny. Onko kellään muulla tämmöistä ongelmaa ja mistä hitsistä löytäis sopivat liivit (oon löytänyt vaan superkalliita)?

Meillä on nyt ollut pari oikein helppoa ja mukavaa päivää, on ollut kyllä ihanaa väliin näin. :) <3

Takaisin