Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kyfi86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minä olisin aamu-uninen samoin kuin isompi poika. Tämä uusin on isänsä kaltainen aamuvirkku tapaus. Joskus viikonloppuisin isi hakee pienemmän sängystä ja juttelevat ja leikkivät tuvassa, että minä ja isompi poika saadaan nukkua rauhassa. :)

Mä oon aina ollut yökyöpeli, että sikäli myöhemmät aamut sopivat hyvin. Tosin herää usein 6-7 maissa, mutta nukahtaa vielä, kun saa syödäkseen, että sellanen 9 jälkeen herääminen toimii. Nyt tosin heräsi isän kanssa kasilta, mä sain vähän jatkoaikaa, kun yö meni taas niin pätkissä. Joku rytmi olisi tietty siinä mielessä hyvä, että olis ennakoitavissa, mutta tuntuu, että meillä ei niinkään riipu siitä mitä tehdään tai ei tehdä, vaan vauvalla on oma rytmi, joka on usein se, että ei oo. Ainoa vakkari on iltapuuhat ja nukkumaanmenoaika, mutta nukahtaminenkin on nyt ollut vähän vaikeampaa. Päivä menee vähän miten sattuu, riippuen vähän muistakin menoista.

Oon muuten huomannut, että tää nyt vajaa viikon kestänyt heräily verrattuna pidempiin unijaksoihin pistää heti pinnan tosi kireälle. Mies on oikeasti tosi hyvä puoliso ja isä, mutta oon tiuskinut sillekin, kun ottaa päähän, että saa olla töissä ja tehdä aikuisten juttuja (ok, en haluais nyt omiin töihini, mutta vähän "vapaata") ja jos esim. jättää jonkun astian jonnekin, tekee mieli heti sanoa sellaseen tosi ärsyttävään sävyyn, että "voisit muuten tästä lähtien korjata astiat suoraan keittiöön, että mun ei tarvii niitä sit täällä korjailla, kun muutenkin on vaan vähän ns omaa aikaa". Ja siis mä tosiaan itsekin jätän astioita ja vaatteita minne sattuu, mut huomaan, että alan käyttäytyä JUST silleen ärsyttävänä nalkuttajapuolisona, kun vähän väsyttää. Käytös on just sellasta, mistä aina mietin esim. elokuvissa, että ihan karsea nainen, pitäis suunsa kiinni. :grin Sitten huomaan, että vähän ahdistaa vielä, että ei oo ollut seksiä synnytyksen jälkeen. En oo varma kestääkö alapää (nyt, kun oon imettänyt enemmän, tuntuu enemmän liitoskipuja ja alapää jomottaa vähän enemmän) ja huomaan, että mies haluaisi jo tosi paljon. Ei mitenkään painosta, mutta välillä tulee sellaisia vähän läpällä heitettyjä kommentteja, mistä tiedän, että haluaisi. Ja mäkin haluaisin, mutta nyt toisaalta on tän valvomisen takia pinna kireällä ja tosiaan huomaan, että koko homma vähän jännittää, enkä oikein tiedä missä vaiheessa olis oikea paikka ja aika, kun vauva on ns koko ajan tossa, enkä tässä maitoa valuva kävelevä maitobaari -mielentilassa ihan sekunnissa muutu haluavaksi vaimoksi. Oon kyllä miehelle sanonut suoraankin tästä, mutta huomaan, että se häiritsee mua itseänikin. Sitten huomaan, että ärsyttää, kun töistä kysellään jo, koska palaan, siellä on vissiin laskettu jonkin verrankin siihen, että tuun heti alkuvuodesta. Ja just nyt en haluais yhtään pohtia asiaa, että en tiedä miten pystyn kiertelemään asian kanssa, kun esimies haluaisi tietää mahdollisimman ajoissa. Sitten ahdistaa vähän toimeentulo, jos jäisin kotiin vielä kevääksi, koska kotihoidontuki on niin säälittävän pieni, että ei mitenkään korvaa työtuloja, eikä riitä mihinkään. Ja mitäs vielä, ai niin, opintojakin pitäis tehdä, mutta en tiedä raksuttaako aivoissa yhtään mikään ja missä välissä lukisin, kun tämä on niin pätkittäistä. Niin, ja liikkumaankin haluaisin päästä. :rolleyes:

Tää olis varmaan pitänyt laittaa siihen valitusketjuun, mutta tulkoon tähän vauvaelämäketjuun, tätä tämä nyt on.

Täälläkin harrastettu peiton heilutusta viimeksi alkuvuodesta... Välillä vähän huono omatunto siitä, kun tietää että mies haluaisi. Mutta tuo muuttunut maha, vuotavat tissit, väsymys, kuivat limakalvot, väsymys, löystynyt alapää, väsymys, heräilevä vauva, väsymys... Täytettiin joku aika sitten sitä neuvolan kyselyä. Siellä on se kohta "pystyttekö puhumaan seksielämästänne?", mies tokaisi, että "mistä seksielämästä?!" :( Muutenkin meidän parisuhde on muuttunut enemmän kämppäkaveruudeksi, jutellaan lähinnä vauvasta ja sitten nukkumaan. Välillä tekisi mieli nipistää omista unista ja valvoa yhdessä.

Elättelen kuitenkin toiveita pian koittavista paremmista öistä ja kahdenkeskeisestä ajasta. Pitäisi varmaan muistaa mainita myös miehelle, että kyllä minäkin sitä läheisyyttä ikävöin.

Sitähän se, Odette, on - arkea. :) Pitää oppia nauttimaan pienistä jutuista. Ja ehkä tärkeimpänä oppia antamaan joidenkin juttujen mennä vaan ohi. Mulla on kyllä toi ihan sama nalkutus päällä kun oon väsynyt. :D
Minä jään kotiin vielä koko ensi kesäksi. Ollaan miehen kanssa puhuttu siitä jo ennen kuin jäin äitiyslomalle. Olen siis töissäkin ilmoittanut ennen lähtöäni. Sitten kun palaan töihin aion tehdä lyhennettyä työaikaa ainakin jouluun asti.

Joo, arkea on, enkä mä mitään suuria seikkailuja tai ilotulitusta kaipaa, mutta huomaan, että vaikka järjellä pystyn sen ajattelemaan, niin silti ottaa päähän. :D Mä en tiedä miten meillä suhtaudutaan lyhennettyyn työaikaan, en tiedä ketään kollegaa, joka olisi tehnyt. Miehen työtilanne on myös vielä auki, joten sekin vaikuttaa tähän tilanteeseen. Kuulin myös, että meidän alueellamme päiväkotipaikat saa helpommin syksyisin (on aika täyttä), että senkin takia olisi hyvä, että jompikumpi hoitaisi syksyyn saakka.

Onneli84, koska teillä on ollut tollanen kysely? Ei soittele mitään kelloja, mutta se ei toisaalta todista mitään...

Mä sain viime kerralla jonkun kyselylapun joka pitäis täyttää seuraavalle kerralle eli 3kk neuvolaan

Jälkitarkastuksessa kysyttiin, et onko ollut jo yhdyntöjä, mut mitään lappua en muista täyttäneeni. Meillä molemmat pojat on iltaisin viim. kahdeksalta sängyssä, niin jää ihanasti aikaa miehen kans iltaisin. ♡

Mä sain viime kerralla jonkun kyselylapun joka pitäis täyttää seuraavalle kerralle eli 3kk neuvolaan
Ok, me ei olla saatu mitään. Mielialakyselyn täytin jollain neuvolakerralla, ehkä 2kk neuvolassa, mutta tollasta en muista.

Jälkitarkastuksessa kysyttiin, et onko ollut jo yhdyntöjä, mut mitään lappua en muista täyttäneeni. Meillä molemmat pojat on iltaisin viim. kahdeksalta sängyssä, niin jää ihanasti aikaa miehen kans iltaisin. ♡
Joo, on meilläkin iltaisin yleensä aikaa, mutta kumpikin istuu omalla koneellaan ja puuhailee omia juttuja. :rolleyes: Mies joskus töitä, mä kaikkea sitä, mitä en päivällä ehdi (kirjoittelen kavereille viestejä ym).

Mihin se kesä meni?! Nää toukokuiset on jo yhtä kesää rikkaampia vaaveja. :) nyt kohti syksyä (ja uusia haasteita) hyvillä mielin.

Näin syksyn alkamisen kunniaks itse hyppäsin Leevin kanssa junaan ja nyt suunta kohti Kuopioo. Kahden viikon pakkaamiset huipentu eiliseen peräkärryjen ja pakettiauton lastaukseen ja tänä aamuna valloitetaan uusi koti. :) stressitaso on ollu ihan pilvissä, mut kyl tää tästä varmaan helpottaa.

Loppujen lopuks voin summata, että vaikka en Lappeenrannasta tykännytkään, kävin siellä silti tekemässä maailman ihanimman pojan <3

Meillä seksi tuli kuvioihin jo 2 viikkoa synnytyksestä, vaikka mulla leikattiin väliliha. Toivuin niin älyttömän nopeaa et ihan hyvin sillon jo pystyi. Ja seksi on parantunut huomattavasti. Meillä sitä on aina ollut noin 4 kertaa viikossa , nykyään 2-3 kertaa Neiti kun nukahtaa aina 19.30 niin jää hyvin kahdenkeskistä aikaa ja silti pääsee ajoissa nukkumaan. Mulla on niin ihana mies että jaksaa kehua mun ulkonäköä ja antaa huomiota , ei ala itsestä tuntumaan siltä etten enää kelpaa. Meillä jää kohta ehkäisy pois ja sit aletaan kuumeilemaan seuraavaa ;) Piti joo odottaa pidempään , mutta minipillerit pahentaa mun pcota niin hirveesti että en uskalla niitä kauaa syödä että raskaus on joskus vielä mahdollinen. Kondomin kanssa ei jakseta pelleillä. Jännä nähdä kauanko kestää et kierto käynnistyy ja kauanko menee tärppiin, jos sellaista siis tulee.. Edellisessä suhteessa yritettiin yli 4 vuotta ilman tulosta ja ja nyt tän uuden miehen kanssa tärppäs melkein heti ku pillerit jätin pois ( ja nekin vaan tauolle et nään mitä ruokavalio on tehnyt pcolle, eli varsinaista yritystä ei ollut). Jännää :)

Vaaau, onnee yritykseen Misu91! Meilläki kuumeillaan jo toista mut yritetään malttaa ens vuoden maalis-toukokuulle vielä.. :) katotaan onnistuuko. :D

Toisaalta on just sellanen olo et haluisin Leevin saavan kokee sama ku minä, eli ainoona lapsena olo. Mulla on kyl sisarii, mut ne on 19, 16, 16 ja 12v mua vanhempia ja kaks niistäkin asuvat äitinsä luona (16v ja 12v, meillä vain sama isä) joten oon kokenut sen "ainoo lapsi talossa" elämän. ;) ja näin jälkikäteen aateltuna se oli parasta mitä saatto olla, kun sai aina kaiken huomion ja muun, äiti oli paras kaveri ja halusin aina olla vaan äidin kanssa. :) joten summa summarum, haluisin Leeville samanlaisen lapsuuden kuin omani, mut toisaalta haluisin ite toisen (ja kolmannen) lapsen. Ristiriitaset tunteet!

Ok, me ei olla saatu mitään. Mielialakyselyn täytin jollain neuvolakerralla, ehkä 2kk neuvolassa, mutta tollasta en muista.
Tääkin oli joku mielialakysely kyllä. En muista oliko seksikysymyksiä :D mut jotain parisuhteeseen liittyviä siellä ainakin oli. En oo vielä täyttänyt enkä taida täyttääkkään, koska me voidaan miehen kans puhua asioista kyllä ilman neuvolatätiäkin :)

Hei kertokaa joku mulle miten toi äippäpakkauksen kestovaippa toimii? Mulla ei siis oo mitään kokemusta näistä :D se imuläpyskä vaan sisään ja vaippa kiinni?

Mä oon miettiny samaa! Vois aina toisinaan laittaa sen yhden keston, ku tulee pesusta, ni onnistuu hyväl tuuril säästää pari vaippaa. :D

Mä viel raskauskaikana mietin kestoilua, mun se jäi kun niitä tuntu olevan niin paljon erilaisia, enkä osannu yhtään perehtyy niihin yksin :confused:

Sama homma.. Ei yksin tajunnu mistään mitään, vaikka luki kuinka ja paljon. :/ ois tarvinnu jonku kädestä pitäen näyttää. Harmi sinänsä. Varmaan enemmän sellasiaki käyttäs ihmiset, jos jossain pidettäs jotain "näin käytät kestovaippoja" kursseja...... :D:D

http://kiintymysvanhemmuus.fi/muut/lapsen-perustarpeet-ja-niihin-vastaaminen.pdf

Tossa on aika kivasti kerrottu kestovaippailun saloista! (: mullekin oli ihan outoa touhua alkuun ja netistä löytyvät oppaatkin oli jotenkin hämäriä eikä avannu mulle asiaa sen kummemmin.. Onneks sain kaverilta lainaan kasan kestoja ja hältä opastusta hommaan niin päästiin alkuun (: ja kun eri vaippamallit sopii eri mallisille vauvoille nii vaikeehan niitä on kaikkea oppiakaan kun vaan kokeilemalla :)

Mä haluisin kans yölläkin käyttää kestoa mut en oo uskaltanu kun poika pissaa kans paljon yöllä enkä jaksa nousta vessattamaan, vaikka päivisin vähän vvv:ää harrastetaankin. Ja kun päivälläkin saattaa tulla nivusesta läpi niin kiva sit joka yö nousta lakanoita vaihtamaan :D

Niin ja niistä maitokakoista, mä huuhtasen veden alla ja hankaan saman tien sappisaippualla ja sit ämpäriin pesua odottelemaan! Ennen melki kaikki vaipat oli värjäytyny mut nykyään ei enää :happy:

Meillä kans seksielämä alko 2vk synnytyksestä. Ennemminki olis varmaan voinut kun pitkän ponnistusvaiheen positiivinen puoli oli yksi repeämä joka sekin kuulemman olisi mennyt ilman tikkejä mutta parsittiin nopeamman paratumisen toivossa :) Eka kerta jännitti mua aivan sairaasti ja meinasin perääntyä moneen otteeseen kun pelkäsin niin lujaa että sattuuko tai jotain :D raskausaikana sänkyelämä vähän hiljeni, tai ei niin vähääkään, koska vihasin kroppaani ja kömpelyyttä ja valaana oloa ja turvonnutta naamaa ja ja ja.. :D :D synnytyksen jälkeen sitten mies onki ollu kokoajan perseessä kiinni ja halailemassa ja pussailemassa. Muutenkin tuntuu että raukka menny ihan pehmoksi lapsen myötä. :D
Mä kans jo haluaisin ruveta touhaamaan toista, mutta raskauden aikaisen hepatoosin takia lykätään vielä. En vaan tiedä maltanko sitä lääkärien suosittelemaa 2 vuoden odotusta.. :D mutta toisaalta pää ei varmaan kestäisi stressiä mikä hepatoosista aiheutui ja en haluaisi kokea uudestaan käynnistettyä synnytystä vaan toiveissa olisi luonnollisesti käynnistynyt synnytys.

Takaisin