Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kyfi86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuli muuten mieleen tuossa aamulla, että olis pitänyt kirjoittaa joka viikko jotain muistiin tästä vauva-ajasta. Tajusin, että en muista edes nyt niistä ensimmäisistä viikoista mitään. Siis, että jos joku vaikka kysyis, että miten päivät meni tai miten vauva nukkui tai miten usein söi tai mitä tehtiin tmv. Aloin oikein miettiä, että ei ole kyllä pienintäkään hajua, vaikka en ole mielestäni ollut edes kovin väsynyt :D Siis jotenkin vaan päivät vierivät eteenpäin, enkä muista enää, että mitä tapahtui pari pv sitten tai suurin piirtein eilen...

Onko kukaan muu huomannut samaa?

Odette samaa olen miettinyt. Aikaa vain ei ole kovin paljon kirjoitella. Päiväkirjaa olen kirjoittanut tässä 3,5kk aikana varmaan sen 4 kertaa. Pitäisi ottaa tavaksi kirjoittaa vaikka ihan lyhyt viikon yhteenveto. Muutama rivi ei vie hirveästi aikaa.

Mä muistan vaan ajatelleeni joka päivä tuskissani et tällästäkö mun elämä nyt on :D onneks fiilikset on jo paremmat :D

Samaa myös itse miettinyt. Aluksi kirjottelin kalenteriin jotain mitä tehtiin päivän aikana. Nyt oon kirjotellut jotain juttuja vauvakirjaan, mut varsinaista päiväkirjaa en oo pitänyt. Ois kiva et jäis jotain muistoja. Ainakin on paljon valokuvia :joyful:.

Tosta vauvakirjastakin tajusin tovi sitten, että ei hitto, en oo kirjoittanut mitään. En enää muista kaikkia niitä asioita, että mitä vauva teki missäkin iässä. :sad001 Yritin sitten jotain raapia kasaan, mutta tuntuu, että mitään kovin järkevää ei irronnut.

Mulla olis kyllä iltaisin usein aikaa, mutta olen jotenkin niin tyhjäpää, että en vaan saa aikaiseksi tehdä mitään muistiinpanoja. Joskus vuosia sitten kirjoitin päiväkirjaa, mutta tietokoneiden myötä sekin on loppunut. Yks ystävä oli pitänyt koko vuoden vauvan syntymästä lähtien pientä muistikirjaa mukana ja kirjasi joka päivä jotain - musta ihan mahtava idea ja harmittaa, kun en ole keksinyt ajoissa samaa. :( Valokuvia on toisaalta niin paljon, että en ikinä pysty käymään niitä läpi, enkä teettämään paperikuviksi. Kotiinpaluumatkaltakin (sairaala-koti) on varmaan jotain 100 kuvaa, niistä 70 ehkä about samanlaisia. :D

Mulla on esikoiselle vauvakirja. En oo kovin paljon jaksanut/muistanut siihen kirjoitella. Tälle toiselle en ole edes saanut hankittua sellaista... Omasta vauvakirjastani muistan sen, että äiti täytti sitä kun minä olin jo teini ja ihmettelin miksi isosiskoni kirjaa oli täytetty enemmän. :D

Mä oon onneks saanut jo hieman karsittua tähän asti otettuja valokuvia ja tilaillutkin jo niitä. Aattelin et parempi teettää heti paperiversioita ettei vaan kuvat häviä jos puhelin menee rikki tai jotain.. Vielä pitäs niitä sitten albumiin liimailla.

Ekaa kertaa ikinä Tilda meni yöunille eilen illalla jo kuudelta. Ihmettelin vaan kun ei herännytkään illalla ja siirsin sitten pinnasänkyyn. Heräs yöllä puol kolme syömään ja silloin vaihdoin sit yökkärit päälle. Ekaa kertaa kävi sit näinki :joyful:. Aamulla heräs sit 7.20, mikä on aika normaali heräämisaika. Vauvauinti oli 9.30 ja nukahti sit heti vauvauinnin jälkeen ekoille päikyille.

Mä olen kanssa tilannut jo ekat valokuvat paperille,niitä tuli 100kpl! :D osan olen laittanut jo kehyksiin ja albumiinkin.
Ja neuvolakorttiin sinne taakse, olen kirjoitellut tärkeitä ja hauskoja virstanpylväitä kehityksestä. :)

Vau, olet aikaansaava! Meillä ei oo vielä hääkuviakaan teetetty, vaikka häistä jo useampi vuosi...

Voihan vauva-arki... vielä varmaan porukkaan mahtuu mukaan synnytyskertomus huhtikuunpuolella lienee viimisimpiä kirjottelujani tänne ja nyt, tytön täytettyä 4kk päätin että elvytän tämän "harrastuksen". On niin mukava lukea ja kertoilla kuulumisia samaa arkea elävien kanssa.
Meillehän siis syntyi tyttö 2vk ennen laskettua aikaa. Nimekseen hän sai Oona. Kun Oona syntyi oli esikoisemme 1v5kk. Eli nyt neidit ovat 4kk ja 1v9kk. Meän arki on aika hulinaa.arkisin olemme kolmisin ja reissutyöisä koittaa sitten pe-su kiriä kiinni menetettyä arkea perheen kans.. vauva on täysimetyksellä, ei huoli tuttia, nukkuu yöt hyvin mitä nyt syömään heräilee mutta imuttelee noin 5-10min ja jatkaa unia. Tiistaina on 4kk neuvola mutta noin 6.5-7kg taitaa paino olla. 62 vaatteet on meillä pienehköjö eli 68 koossa mennään neidin kans. Esikoinen oli 6kk iässä samaa kokoa.
Että tämmösestä tilanteesta tuntojani kirjoittelen.

Meillä on näemmä tullut sammasta kieleen. Huomasin eilen illalla ja laitoin sitruunaa. Tänään laitoin aamulla ja illalla, mut edelleen on.. Kuinka äkkiä sen pitäisi hävitä ja kuinka usein sitä pitäs laittaa? Vai olikos tähän touhuun nyt muita keinoja miten sen sammaksen sai pois? :sour:

Eikös ainakin vettä suositella annettavaksi joka ruokailun perään huuhtomaan kieltä..

Edit; nopeella googletuksella; puolukkamehua topsilla monta kertaa päivässä sivellä kieleen on myös vaihtoehto :)

Mä käytin kans yhes vaiheessa sitruunaa kun oli sammasta. Ehkä kolme kertaa päivässä sivelin pumpulipuikolla kieltä. Ehkä viikon jaksoin tehdä sitä sitten luovutin ja sammas hävisi itsekseen. En kyllä loppuen lopuksi oo ihan varma oliko ees sammasta vai vaan maitoo. Niihin aikoihin puplaili niin paljon et suussa oli lähes koko ajan maitoo/puplua. Ei ollut valkoista muualla kuin kielen päällä.

Meille neuvolatäti sano tuohon sammas hommaan, että jos tulee niin sitruuna, puolukka/karpalo mehu ja vichy/kivennäisvesi.

Ei oo vieläkään hävinnyt sammas.. Laitoin tänä aamunakin sitruunaa. :/ pitänee yrittää jotain muuta. Onkohan sammas kipee vauvalle? Taitaa olla..

Sammas kannattaa hoitaa, koska voi aiheuttaa rintatulehduksen.

Sammas ei välttämättä kai häiritse vauvaa, voi toki tuntuakin. Ja se saattaa aika kauankin viedä että lähtee eli ainakin se viikko kannattaa hoitaa useamman kerran päivässä (: mä hokasin kans vihdoin viime viikolla et mun huulien kauhea kunto johtuu myös sammaksesta! No nyt oon sit puolukkaa sivelly niihin huulirasvan tilalta ja kun alkaa tuntua liian kuivalta niin Bebanthenia päälle ja vihdoin alkaa taas näyttää normaaleilta huulilta! :happy:

Ei oo vieläkään hävinnyt sammas.. Laitoin tänä aamunakin sitruunaa. :/ pitänee yrittää jotain muuta. Onkohan sammas kipee vauvalle? Taitaa olla..
Onko sulla rinnoissa oireita ja/tai onko vauvan kitalaessa tai poskissa sisäpuolella peitteitä vai vain kielessä? Kielessä voi olla myös melko samalta näyttävää ns maitokielisyyttä (meillä esim. oli jossain vaiheessa, mutta ei siis ollut sammasta - näyttää sellaselta kerrokselta, mutta lähtee välillä vähän vähemmäksi; terkka sanoi, että sitäkin kannattaa hoitaa happamalla, koska voi kehittyä sammakseksi, että meillä luultavasti maitohappobakteerit ovat vähentäneet sitä, kun nekin ovat hapanta ja annostellaan aina suuhun suoraan), mutta varmaan oot tutkaillut tota jo enemmän, kun tiedät, että on sammasta. :)

Puolukasta ja karpalosta se, että mehun pitää olla sokeritonta ja pakastepuolukoista tai -karpaloista (tai toki tuoreista) voi puristaa suoraan sitä mehua, eikä haittaa hirveästi, vaikka joku pieni marjan pala menis sekaan.

Takaisin