Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kyfi86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo ei siitä liikaa stressiä kannattaa ottaa :) mut toi on tosiaan hyvä tippa, kun riittää yksi vain,niin monesti se on paremmin siedetty :)

En oo kirjoitellut tänne piiiiiiiitkään aikoihin,vieläköhän muistatte? :D

No mutta, meillä oli todella rankka heinäkuu erinäisten vaivojen takia, joiden syyksi on nyt varmistumassa maitoallergia. Tai virallisesti se varmistuu vasta 4 kk:n iässä, kun voidaan ottaa verikokeet + tehdä maitoaltistus. Mutta lääkärin kanssa kokeiltiin välttämisdieettiä (= jätin pois viljat, maidon ja munan) ja 2 viikossa kaikki oireet lähti ja meillä oli kuin toinen poika. Sitten alettiin palautella ruokia takaisin, viljoista ei tullut mitään, mutta maitoa ei kestänyt kuin n. puoli desiä. Nyt pitäisi alkaa siedättää, tosin tällä hetkellä kipuillaan eilisiä rokotteita, niin jätin siedättämisen tauolle. Mutta siis hirveän herkästi reagoi, kun ehkä 10 ml menee päivässä mulla maitoa, ja välillä silti saa oiretta. Mutta joka tapauksessa on ollut mahtavaa huomata, kuinka perustyytyväinen meidän muksu muuten on. Viihtyy lattialla itsekseen, juttelee (myös leluille) ja nauraa rätkättelee. :D

Meillä on käytössä Rela+D-tipat, kun maitohappobakteerin pitäisi helpottaa noita allergiajuttujakin. Ei kyllä olla eroa huomattu, mut käytetään nyt niitä sitten. Apteekissa suosittelivat myös Jekovitia, joka on vesipohjaista D-vitskua, niin ei pitäisi ärsyttää vatsaa.

Muuten arki rullailee: poitsu on aamu-uninen ja heräilee yleensä puoli ysin jälkeen. Ennen puolta päivää nukutaan jo aamupäivän unet (joskus nukutaan aamu-unet ja aamupäivän unet putkeen). Sitten iltapäivällä on pisimmät unet, sen jälkeen nukkuu vielä kerran tai kaks ennen iltaunia. Kylvyssä käydään kerran viikossa ja tarvittaessa sitten jommankumman vanhemman kanssa suihkussa. Yöunille mennään 21.30 - 22.30 ja yöllä heräillään yleensä kahdesti. Tai no, toinen herätys on jo aamua. Poika tosiaan on kova jutustelemaan ja liikkeelle tekis mieli lähteä. Mahalta selälleen mennään jo hyvin, selältä mahalleen on pari kertaa menty vahingossa niin, että itsekin on säikähdetty. Mutta mitään istumisia yms. täällä ei vielä yritetä, hirveen tyytyväisesti on ihan vauva-asennossa. Rinnalla syödään välillä innokkaasti, välillä hulinoitten kanssa ja välillä vaan raivotaan, tekee elämästä jännää, kun ei koskaan tiedä, miten ruoka maistuu. Hyvin on kuitenkin kasvanut ja painoa tullut, joten siitä ei tartte huolta kantaa.

Mun mies on vielä muutaman viikon kotona, sitten alkavat yliopisto-opinnot. Itse koetan etänä tehdä pari kurssia, muuten keskityn nauttimaan vauva-arjesta. Hirveän nopeasti menee aika!

Tässä vielä kuva vauvan vaiheista: 1 pvä, 1 viikko, 1 kk ja viimeisin 3 kk. Niin ja vauvamme on nyt virallisesti Otto Vilho Aleksis.

Liitteet

• vauvahhh.jpg
    vauvahhh.jpg
    191.5 KB · Katsottu: 47
Mä oon monena päivänä taas ajatellut, että kirjoitan, mutta aina tulee joku juttu, että en muista/ehdi. En ole myöskään salaisella puolella ja yleensä imettäessä puhelimella selailen viestejä, mutta kirjoittaminen on toinen juttu, kun on niin hidasta parilla sormella naputella.

Meillä oli ristiäiset nyt sunnuntaina ja meni tosi hyvin. Huomaan, että vauva on tyytyväinen, kun on paljon ihmisiä ja katsottavaa ts. oli koko kastetilaisuuden käytännössä ihan hiljaa tai nukkui, ja samoin kahvitilaisuus meni vaan ihmisiä tarkkaillessa. Oltiin kaikki ihan väsyneitä sen jälkeen illalla, vauvakin nukkui illasta aamuun ihan pötköön ja nukahti mun syliin jo tosi aikaisin illalla. Myös viime yönä nukkui taas jostain kymmenestä miltei aamukasiin, ja tänäänkin nukahti ihan epänormaalin aikaisin. En edes ensin tajunnut, että nukahti jo yöunille mun syliin, mutta ei häntä nyt voinut herättääkään.

Meillä iltarutiinina aina kylpy (yleensä joskus 20.00-20.30 aikoihin), sen jälkeen pyjama, viimeinen imetys ja on nukahtanut mun syliin, josta kannan sänkyyn. Aloittaa iltatankkauksen joskus 18-19 aikoihin. Pari kertaa on nyt nukahtanut niin, että kylpy ja pyjama ovat jääneet välistä.

Vauva oli tosi räkäinen tuossa viikko, pari sitten ja edelleen ollaan jouduttu suihkuttelemaan vettä ja tyhjentelemään nenää. Mut onneks on jo paljon parempi kuin esim. edellisviikonloppuna, kun nenästä tuli tosi paljon vihreänkeltaista räkää ja nukkuminen oli vähän hankalaa. :/ Ei ole muuten ollut kipeä, joten mistä lie tuollainen räkäisyys iskenyt.

Leikkimatolla viihtyy ja yritti vähän kääntyäkin jo selältä vatsalle, mutta nyt on se taito unohtunut hetkeksi. Sen sijaan on alkanut löytää jalkojaan ja yrittää tarttua esim. leluihin kiinni (aika haparoiden kylläkin).

Mulla on taas ollut pari rintatukosta, mutta onneksi ovat päivässä, parissa lähteneet pois. Nämä pitkät yönukkumiset ovat aiheuttaneet sen, että heräilen aamuyöstä, kun rinnat ovat ihan poksahduspisteessä, että pakko mennä käsin tyhjentelemään. Toisaalta jos nyt syö vähemmän/harvemmin, maitoakin vähitellen tulee vähemmän.

Vauva myös kakkaa nykyään vähemmän kuin aiemmin, kakka on taas pääasiassa keltaista (oli välillä koko ajan vihreää). Myös hikkaaminen on vähentynyt.

Jotenkin tuntuu, että olen nykyään tosi saamaton. Kotona hirveä sotku koko ajan, enkä saa itsestäni irti, että siivoaisin. Jos vauva nukkuu, tulee roikuttua netissä ja juotua kahvia, enkä jaksa tehdä kotihommia. En toisaalta ole niin väsynytkään, että ottaisin päiväunia, mutta jotenkin on vähän flegmaattinen olo. :rolleyes: Tuntuu, että tavarat usein jää ihan vääriin paikkoihin, kun kesken jotain hommaa menenkin tekemään jotain toista. :grin

Ostin kantoliinan ja pikkukaveri pitää siitä. Ainoa vain, että hän herää siinäkin heti kun istahdan alas (sama kun vaunuissa, jos ne pysähtyvät). Helpottaa silti liikkumista, koska hän ei vieläkään viihdy hyvin vaunuissa. Kokeilimme about kaikki markkinoilla olevat D-vitamiinit. Lääkäri ei suositellut Jekovitia, koska vesipohjaisena imeytyy huonommin. Vauva myös itki sen maulle. Löysimme onneksi Minisunin, josta ei tule lainkaan oireita :)

Meillä ei neuvolassa sanottu tosta jekovitistä mitään, mut monilta oon kans kuullu ettei se imeytyis niin hyvin. Mutta me mennään sillä nyt ainakin ja ajattelin koittaa myöhemmin jotain muuta merkkiä, kun on suolisto taas kehittyneempi :)
Mä maistoin ite tota jekovitiä ja on kyl ihan hirveetä viinan makusta! Vauva vaan vähän irvistää mut alkaa sit nauramaan ku hassutellaan samalla :D

Mä aina sekotan jekovitin lusikassa rintamaitoon ja annan siitä eikä typy ainakaan näytä siltä et maistuis pahalle. En oo kyllä itse maistanu:joyful:.

Mäkin sekotan omaan maitoon jekovitin, eikä meillä irvistellä. Haluaa vaan lisää, lusikasta on ilmeisesti kiva syödä. :D tänä aamuna annoin vielä tippojen lisäks kaks lusikallista maitoo, kun kokoajan tuntu haluavan lisää vaan. Mut pitäs varmaa itekki maistaa tota jekovitia.

Joo, D-vitamiini on rasvaliukoinen ts. imeytyy paremmin öljypohjaisista, mutta jos sen antaa syömisen yhteydessä, niin äidinmaitohan on rasvaista, mikä auttaa imeytymistä. :) Meillä on käytössä maitohappobakteerivalmiste (öljypohjainen), jossa mukana D3 ts. ei erikseen D-vitamiinivalmistetta.

Piti jo eilen kysyä, mutta unohdin: seuraatteko te miten tarkasti lapsen puolieroja, että jos esim tykkää katsoa enemmän oikealle tai vasemmalle? Mä olen nyt huomannut, että vauva katsoo koko ajan helpommin ja enemmän vasemmalle, koska hoitopöydällä (vessassa pesukoneen päällä) tason vieressä olevat kuvat ovat sillä puolella ja niitä tietysti katsoo määrällisesti eniten. Nyt olen yrittänyt laittaa leikkikaaressa suosikkileluja toiselle puolelle, ja pää tietysti kääntyy, mutta huomaan, että tosi pian taas katsoo taas enemmän vasemmalla olevia. Myös mahallaan kääntää helpommin pään tuolle suosikkipuolelle ja olen nyt itse yrittänyt kääntää sitä ihan tarkoituksella toiselle puolelle, mutta heti kääntää takaisin.

Mitenköhän tuota voisi yrittää vielä enemmän aktivoida, että ei aina katsoisi samaan suuntaan...? Hoitopöytääkään ei saa nyt vaihdettua, kun pitäis saada kiinnitettyä ne kuvat suihkuverhoon, eivätkä ehkä pysy. :D

Meillä tuntu alkuun että katsoo aina vasemmalle kun hoitopöydän vieressä kaapin kyljessä on se neuvolasta annettu hymynaama, niin kokeilin sitten tehdä norsu taulun toiselle puolelle ja pikku hiljaa sitäkin rupesi sitten ihmettelemään. Mutta aivan vastasyntyneenä katseli myös aina vasemmalle. Ajan myötä rupesi sitten sylissä ja muualla pää kääntymään. Olisiko teillä mahdollista aina laittaa vasen kylki vaikka sohvaan päin että olisi ns. tylsää katseltavaa?
Nyt kun oppi kääntymään mahalta selälle pari viikkoa sitten niin aina vasemman kautta ja eilen ensimmäisen kerran oikean kautta. On hieman raskasta tällä hetkellä kun viime yönä H heräsi noin tunnin välein aina kääntymään mahalta selälle mutta selällä ei vieläkään oo kivaa ja ei suostu nukkumaan selällään. Siinä sitten yö menikin aina kääntäessä takaisin mahalle ja rauhoitellessa unille ja n. tunnin päästä taas sama..

Muuten en oo huomannu puolieroja mutta nukkuessa pää on melkein aina kääntyneenä oikealle. Jostain syystä nykyään on sellainen nukahtamisasento et pää on kääntyneenä oikealle ja oikea käsivarsi on naaman edessä. Eli jos tutti tippuu niin vauveli saa työnnettyä sen takaisin suuhun käsivarrellaan. Ja vasen käsi on takaraivolla, joskus siten että puristaa omia hiuksiaan nyrkkiin :joyful:...

Argh, menkat. Ärsyttää kuulua siihen ryhmään naisista, joilla ne alkaa täysimetyksestä huolimatta. :D

Meillä mennään joka ilta nukkumaan klo 19.30-20 välillä ja iltarutiiniin kuuluu joko suihku /kylpy tai sitten vauvahieronta. (Mies kylvettää, mä käyn vauvan kanssa suihkussa) . Sen jälkeen sit yöpuku ja tankkaus n.35 min ja unille. Yöllä herätään edelleen kerran noin klo 04-05 ja sit jatketaan siitä unia vielä n.7 Päivät menee samalla kaavalla , aamusta tunti vaunuissa pihalla unta, sit päivällä 3 tunnin unet sisällä omassa sängyssä ja iltapäivällä vielä tunnin unet.

Vauva heräsi syömään viimeyönä viisi kertaa. Ilmeisesti jokin tiheän imun kausi taas alkamassa. En taidakaan vielä siirtää häntä nukkumaan sivuvaunuun. Pään kääntymisessä ei ole ollut eroja.

Meillä käydään nukkumaan n. klo 21. Vaihdetaan vaippa ja yökkäri päälle. Sitten pimeään makkariin omaan sänkyyn (sivuvaununa) ja pullo suuhun. Nukahtaa syötyään. Iltatankkaus on meillä yleensä yksi valiruokailu n. klo 19.30. Poika on ollut nyt ihan ihmeissään, kun isä onkin torstaisin harrastuksessa niin myöhään, että äiti nukuttaa. :D

Meillä on ihan selvästi nyt tiheän imun kausi. Tai tiheän pullottelun! :D Poika on ruokaa vailla melkein 1,5h välein, kun ennen on riittänyt 3h. Yöllä varsinkin kaipaa useammin ruokaa. Toivottavasti menee pian ohi. Yöt on aika raskaita herätä sen aiemman 2 kerran sijaan 4-5 kertaa.

Niin ja pään kääntäminen. Kääntää kyllä kumpaankin suuntaan, mutta taitaa suosia oikeaa hiukan enemmän. Nukkuu yöt lähes aina oikealla kyljellään, päikkärit pyrin nukuttamaan vasemmalle kyljelle.
Kovasti olen yrittänyt välttää selällään makuuttamista pää suorassa. Toivoisin pojalle kaunista pyöreää takaraivoa. Mutta kun molemmilla vanhemmilla on aika litteät takaraivot, niin ei kai pojallekaan sellaista saa.

Onko hampaita tulossa? Sehän menee toisilla korviin. Meidän esikoisella oli joka hampaan yhteydessä korvatulehdus, joten niitä oli muutama ekan vuoden aikana. :(

En muistanukaa miten ärsyttävät on ekat menkat synnytyksen jälkeen. Vuoto on vähintäänkin triplat normaaliin verrattuna. :D

Taas näitä päiviä, kun vaan huudettu, huudettu ja huudettu. Tulee niin surkee olo, kun en keksi syytä huudolle (ei väsy, ei nälkä, ei masua vaivaa, ei kuuma eikä kylmä). Tuntuu siis että huutaa taas ilman syytä. Vaikka tätähän meillä on tää koko eka 3kk ollut, mut kyl tää vaan on ahdistavaa.. :( varsinkin, kun nyt on jo hyviäkin päiviä ja huutaa vain jos joku vaivaa, mut sitku tulee näitä päiviä, et huudetaan vaikka mitä yrittäis, niin tuntuu yllättvän raskaalta.

No illalla oli kuitenkin ihana heti, kun kaiken itkun keskellä riisuin poitsun ilkosilleen ja mentiin sitten yhdessä suihkuun. Muuttu suru iloks, kun polskuteltiin ammeessa ja tunnusteltiin suihkusta päälle "satavaa" vettä. :) oltiin siis ekaa kertaa suihkussa Leevin kanssa, tähän asti on vain kylvetty ammeessa.

Sen jälkeen alkokin jo väsy ja sitä ehti vähän inahtaa, mut nukahti oikein sikeesti sit sänkyyn, kun mentiin yhdes pötköttelee. Siis tietenkin tissi suuhun, kuinkas muutenkaa..

Eetla, oon jo pari viikkoa yrittäny kattella että olisko hampeja puskemassa, mutta työntää aina kielen ulos kun yritän katsoa :D ainakin kuola valuu soikenaan ja sormet menee jatkuvasti kielen alle, mutta saa nähdä! Yritin tunnostella tänään sormella että tuntuuko mitään mutta enhän mä mitään tunne kun on rannekanava oireyhtymä todella pahana päällä taas.

Mä aloitin onneks cerazettet taas niin ei oo tarvinnut kärsiä vuodoista enää sitten sen jälkeen kun kaavinnassa saatiin kohtuun jääneet istukan palat pois. Mutta oli aikamoista kun ennen kaavintaa sai vaihdella sidettä maks tunnin välein. :'D en haluais edes tietää mitä kuukautiset olisi, jos olisi tullut kun mulla ollut kuukautiset aina pari pv tiputusta, pari pv niagaran putousta ja pari pv tiputusta.. :D

Rosmarinaa, tsempit sinne! Yritä muistaa että ajan myötä se helpottaa, vaikka varmasti raskaalta tuntuu!

Joo, kyllä aivan varmasti helpottaa. :) onhan tää jo nyt helppoo verrattuna esimerkiks kuukauden takaiseen. Sillon tää oli ihan jokapäiväistä juttua. Nyt aika harvoin loppujen lopuks, ehkä 2-3pv/vk. :D mut ehkä tää just siks nyt tuntuukin niin raskaalta, kun saadaan niitä helppoja päiviä sekaan ja niitä toivois lisää.

Meillä muuten kans tulee kuolaa ihan hirveesti.. Unohin laittaa kuolalapun pesun jälkeen ja kymmenessä minuutissa oli yöpuvun rinnus mahaan asti iha liti märkä.. :D

Takaisin