Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kyfi86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mie jäin tuossa miettimään, että kuin paljon yleensä ihmiset käy vaunuilemassa ja lenkkeilemässä vauvan kans? Mulla tuntuu jotenki niin saamattomalta ja aina on muka hyviä syitä ettei voi lähteä.

Me vaunutellaan/lenkkeillään päivittäin, myös vesisateella. Toi kolme vuotias esikoinen pitää siitä huolen, jos vaikka itseä laiskottaisikin lähteä. :D

Vähintään kerran päivässä käyn vaunukävelyllä, yleensä noin 1/2 -1h. Joskus kaks kertaa. Mut sit jos on hirveesti menoo koko päivän niin ei välttämättä käydä. Noin 2,5 kk iässä vaunuilu alko käydä hankalammaks kun ei enää viihdykkään niin hyvin siellä. Joko pitää laittaa typy ihan (puoli)unessa vaunuihin tai sit ihan pirteenä (mut ei väsyneenä). Ja jos on hereillä niin pitää pitää kuomua alhaalla et pikkunen näkee sieltä jotain :joyful:.

• Tykkään
Reaktiot: mh-
Mä en tiedä tulisko käytyä jos ei olis koiraa :o varsinkaan kun ei tää erityisemmin viihdy.. varmaan käytäis kyllä päivittäin pyörimässä jossain kaupoilla jos ei muuten ulkoiltais :D

Mä kävisin joka päivä, mut alko käydä raskaaks, kun heräs 30min lähdön jälkeen aina ja sit onki vaa huutoo. En uskalla enää lähtee, ku en jaksa kantaa pikkuista kävellessä (selkä nii huonossa kunnossa) ja huudattaminenkin vaunuissa tuntuu kamalalta. :( 2kk ikään asti käytiin joka päivä 8-10km lenkeillä. Nyt mies lenkittää koiran...

Muutetaan 1.9 ja kunhan saa paikat kuntoon uudessa paikassa, niin vois taas kokeilla onnistuuko.. Meillä vaan nukutaan nykyään 30min pätkiä ja huudetaan melki kaikki muu aika, ni ei oikein inspiroi lähtee vaikka muuten haluaiski.

Onko sulla rosmarinaa mitään kantoliinaa tai kantoreppua käytössä? Mulla on aina rattaiden tavarakorissa mukana nii saa vaihtaa kyytiin ku alkaa kärryissä huutaa :)

Pyritään käymään vaunuilemassa joka päivä. Yleensä siihen yhdistyy kauppareissu. On kyllä paljon päiviä, jolloin ei olla ulkona. :( Pitäis kyllä tsempata asian kanssa. Kai se vauva pärjäisi ilmankin, mutta äidille voisi tehdä raitis ilma ihan hyvää.

Käytiin keskiviikkona avoimen päiväkodin vauvaryhmässä. Oli kiva nähdä muita äitejä ja vauvoja. Olen siis vasta maaliskuussa muuttanut tänne,niin en tunne vielä oikein ketään. Poikakin tykkäsi ihmetellä muita vauvoja! :)

Rosmarinaa, täällä pitäis olla sellanen tiedän tunteen-nappi. :D

Meillä ei välttämättä tule tehtyä varsinaista vaunulenkkiä edes kerran viikossa. Tuntuu, että jotenkin on niin kauheesti jotain koko ajan. Illat meillä on tosi kiireisiä, se harmittaa välillä kun sillon just olis usein paras keli ulkoiluun.

Päivisin taas nähdään aika usein kavereita ja kun heilläkin on lapsia, niin tuntuu että varsinaisten vaunulenkkien tekeminen yhdessäkin on hankalaa kun toisen vauva on just syönyt niin toisen vauva haluaakin syödä ja se ovesta ulos pääseminen on usein ihan työn ja tuskan takana. Tai sit toisen lapsi on just kerenny nukahtaa, eikä viitti herättää jne jne.

Ja sitten jos haluaisi vielä pitää kodin siistinä ja tehdä ruokaa, ni ei siinä meinaa jäädä lenkkeilylle aikaa. Pitää yrittää ruveta organisoimaan paremmin! :eek:

Me ollaan vaunuiltu tai rintareppuiltu lähes joka päivä. Joskus kaksikin lenkkiä päivässä satoi tai paistoi pituudeltaan 0,5h-3h. Alkuaikoina nukkui vaunuissa vain jos ne liikkui eikä viihtynyt niissä hereillä ollessaan. Muutamilta lenkeiltä tultiin huutaen kotiin... Rintarepussa useimmiten nukkui.
Nykyään vaunuissa on tyyny jota vasten nojaa ja näin ollen näkee maailmanmenoa ja viihtyy niissä myös hereillä ollessaan. Myös rintarepussa piti poika kääntää naama menosuuntaan, kun ei nähnyt mitään ollessaan rintaa vasten.

• Tykkään
Reaktiot: mh-
Meillä kyllä ulkoillaan päivittäin, mutta ei useinkaan lenkkeillä. Esikoinen ei jaksa vielä kovin pitkiä lenkkejä kävellä eikä meidän maastossa oikein pääse seisomalaudan kanssa. Nyt kun esikoinen on taas päässyt kunnolla rytmiin hoidossa niin alan lenkkeilemään hänen hoitopäivinään. Meillä vauva onneksi nukkuu ainakin vielä vaunuissa ihan hyvin kunhan ne vaan liikkuu... :D

Onko sulla rosmarinaa mitään kantoliinaa tai kantoreppua käytössä? Mulla on aina rattaiden tavarakorissa mukana nii saa vaihtaa kyytiin ku alkaa kärryissä huutaa :)
Joo on. Leevi vaan sattuu inhoo niitäkin yli kaiken...... :D on manduca, tommy freestyle ja kantoliina. Kaikki on yhtä kamalia, siedetään ehkä puoli minuuttia ja sen jälkeen tulee sellasta huutoo, ku sikaa teurastais. Rauhottuu siis vasta kun ottaa pois. Kyl vaunuissa mukana kulkee, mut vähän turhaan..

Mulla on huono omatunto kuinka harvoin oon jaksanu viime viikkoina lähteä lenkkeilemään, nykyään kerran kaks viikossa.. Toki meillä ei yleensä nukuta päivisin kun ehkä 4x15-40min ja jos se tapahtuu vaunuissa, menee nukahtamiseen eka 15-20min ja niiden täytyy olla liikkeessä koko unien ajan tai muuten herää. Sen jälkeen olla jonkin aikaa tyytyväisenä vaunuissa, mut lopulta 10-15min päästä alkaa itku ja huuto joka loppuu heti kun vaunuista pääsee pois. Ennen nukahtamista saattaa kans itkuskella jonkin aikaa. Toki Manducan vois ottaa aina mukaan ja pistää siihen, mua vaan ahdistaa aurinkoisella ilmalla kun joku osa on aina omilla käsillä yritettävä suojella.. Oon ehkä vähän hysteerinenkin ton auringon kanssa..? Nii ja sit kun tullaan kotiin niin en meinaa päästä suihkuun taikka syömään ite jos mies ei oo apuna, enkä raaskis toista huudattaakaan. Ei siis rauhotu vaikka nostais vaunuista pois muualle esim. sitteriin vaan sylissä pitäis olla ja mielellään tissillä kunnes nukahtaa uudestaan ehkä joskus puolen tunnin päästä vaan herätäkseen heti-15mim päästä jos yritän jonnekin siirtää tai jos poistun vierestä.

Sit kun tohon lisätään 3-5 yöherätystä, pakollinen oma nouseminen heti seiskan jälkeen jos haluan rauhassa tehdä aamutoimet (nukkumaan vauvan kanssa samaan aikaan n. 22) ja vielä huoli miehen jaksamisesta kun sillä on niin moni tärkeä osa-alue elämässä muuttunu radikaalisti viimeisen vuoden aikana ja alkaa tuntua aika väsyneeltä, niin alkaa taas itekin olla aika väsy. Yleensä oonkin saanu itteni vaunujen kanssa liikkeelle sillä verukkeella et käyn samalla kaupassa mut tänään just totesin et ei mun oo mitään järkeä tehdä niin kun joka kerta kaupassa ekalla pysähdyksellä poika herää vaikka liikuttelisin vaunuja kuitenkin. Eli pitäis vaan yhtäjaksoisesti kävellä niin kauan kun pojalla unta riittää ja herätessä oltava mahd. lähellä kotia niin välttyy itkuilta :sour:

Mulla on huono omatunto kuinka harvoin oon jaksanu viime viikkoina lähteä lenkkeilemään, nykyään kerran kaks viikossa.. Toki meillä ei yleensä nukuta päivisin kun ehkä 4x15-40min ja jos se tapahtuu vaunuissa, menee nukahtamiseen eka 15-20min ja niiden täytyy olla liikkeessä koko unien ajan tai muuten herää. Sen jälkeen olla jonkin aikaa tyytyväisenä vaunuissa, mut lopulta 10-15min päästä alkaa itku ja huuto joka loppuu heti kun vaunuista pääsee pois. Ennen nukahtamista saattaa kans itkuskella jonkin aikaa. Toki Manducan vois ottaa aina mukaan ja pistää siihen, mua vaan ahdistaa aurinkoisella ilmalla kun joku osa on aina omilla käsillä yritettävä suojella.. Oon ehkä vähän hysteerinenkin ton auringon kanssa..? Nii ja sit kun tullaan kotiin niin en meinaa päästä suihkuun taikka syömään ite jos mies ei oo apuna, enkä raaskis toista huudattaakaan. Ei siis rauhotu vaikka nostais vaunuista pois muualle esim. sitteriin vaan sylissä pitäis olla ja mielellään tissillä kunnes nukahtaa uudestaan ehkä joskus puolen tunnin päästä vaan herätäkseen heti-15mim päästä jos yritän jonnekin siirtää tai jos poistun vierestä.

Sit kun tohon lisätään 3-5 yöherätystä, pakollinen oma nouseminen heti seiskan jälkeen jos haluan rauhassa tehdä aamutoimet (nukkumaan vauvan kanssa samaan aikaan n. 22) ja vielä huoli miehen jaksamisesta kun sillä on niin moni tärkeä osa-alue elämässä muuttunu radikaalisti viimeisen vuoden aikana ja alkaa tuntua aika väsyneeltä, niin alkaa taas itekin olla aika väsy. Yleensä oonkin saanu itteni vaunujen kanssa liikkeelle sillä verukkeella et käyn samalla kaupassa mut tänään just totesin et ei mun oo mitään järkeä tehdä niin kun joka kerta kaupassa ekalla pysähdyksellä poika herää vaikka liikuttelisin vaunuja kuitenkin. Eli pitäis vaan yhtäjaksoisesti kävellä niin kauan kun pojalla unta riittää ja herätessä oltava mahd. lähellä kotia niin välttyy itkuilta :sour:
Kas kun kuulostaa tutulta. Täydet sympatiat sinne. <3 toi on just niin raskasta, kun voi vaan olla. Täällä meinaan täysin sama homma.

Meillä ei oo kovasti ollut käytössä kantovälineet (meillä on vaan manduca). Hermostutaan molemmat siihen nopeesti kun tulee hiki... Meillä nukutaan vaunuissa kanssa vaan niiden liikkuessa. Jos asuttaisiin lähempänä kauppaa niin kävisin siellä vaunuilla koska meillä huudetaan kaupassa melkein aina. Ulkoilussa meillä on haastavinta se kun pitäisi heiluttaa vaunuja ja leikkiä esikoisen kanssa... Mies jo suunnitteli jotain "hyssytysvaijeria" meille. :D (Siis joku vaijeri tms. viritys, johon saisi akkukäyttöisen ruuvinvääntimen tms. kiinni liikuttamaan vaunuja. Käskin unohtaa mokomat viritykset. :) )

Myö käytiin kuukausi sitten vattuja poimimassa vaunulenkillä.... Toinen käsi vatukossa ja toinen käsi heilutteli vaunuja. Joskus sai vaunut muutamaks minuutiks pysäytettyä ja sai hetken poimittua rauhassa, mut sit alkoi aina kitinä ja oli pakko siirtyä eteenpäin.....Toisaalta huvittavaa ja ärsyttävää, mutta viikon aikana sain tuollein poimittua yli 10 litraa

Mä teoriassa suunnittelen usein, että kävisin päivittäin vaunulenkillä, että sais itsekin samalla liikuntaa, mutta tosiasiassa en kyllä vars. lenkeillä käy kuin ehkä kerran viikossa. Jos on kökkö keli, ei mennä välttämättä ulos ollenkaan ja muina päivinä tulee käytyä kaupungilla tmv, mutta ei varsinaisesti lenkillä. Meillä ei myöskään viihdytä vaunuissa, jos ollaan väsyneitä, eli pitäisi saada ajoitettua lähtö just sellaseen aikaan, että olis pirteänä hereillä. Ei tykkää, kun ei näe ympärilleen, eikä osaa nukahtaa itsekseen. Eli Manduca kulkee aina vaunuissa mukana tai tulee kriisi, ja yleensä saan siirrettyä vauvan reppuun suht näppärästi. Kerran on vetänyt siinäkin kilarit, että on pitänyt kantaa sylissä, ja vaunujen lykkiminen on samalla vähän hankalaa, kun kaks kättä tarvittaisiin kantamiseen... Jos käydään kävelemässä miehen kanssa on helpompaa, kun toinen voi tarvittaessa kantaa ja toinen työntää vaunuja.

Olin jotenkin kyllä etukäteen ajatellut, että vauva aina nukkuisi vaunuissa, että yksi ohjelmanumero päivässä olisi se, että lähden reippaasti vaunulenkkeilemään (kun raskausaikana katsoin monia äitejä, jotka reippaasti lenkkeilivät nukkuvan vauvan kanssa), mutta tämä todellisuus on nyt sitten vähän erilaista. :rolleyes:

Takaisin