Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kyfi86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Luin jostain, että ilmeisesti tuo käden syöminen on ihan tietty taito, joka vauvan pitäisi osata. Että joskus on neuvolassa jotain oikein opetettu tai laitettu kättä suuhun, jos vauva ei sitä itse tee. Liittyy suun hienomotoriikkaan sen imemistarpeen lisäksi. Mutta olis kyllä kiva, jos ei ihan verille kättä söisi... Eikä onneksi ainakaan vielä syö ihan hirveästi, mutta ajoittain kyllä, samoin "järsii" tuota käsivarttaan. Ja me kyllä yritetään tarjota noita kolmea erilaista tuttia säännöllisin väliajoin, mutta toistaiseksi ei onnea.

Joo se on ihan hyvä asia tiettyyn pisteeseen asti. Meidän mukelo söi ensin kättä koko ajan ja alkoi sen jälkeen imeskellä peukaloa ja koska olen työskennellyt lasten parissa, joilla on "käden- tai peukalonimemisongelmia" niin päädyttiin suosiolla tuttiin.

Meilläkin on tytöllä nyrkit/sormet suussa varsin tiiviisti. Selvästi liittyy nälän tunteeseen, mutta toisinaan syö muutenkin.

Öisin herään monesti siihen, kun tyttö syö ahnaasti nyrkkiä aamuyöllä. Ei itke tms. Olen huomannut, että nyrkin vaihtaminen tuttiin saa tytön uneen uudestaan, mutta jos tarjoan rintaa niin syö kyllä hyvällä halulla yhden rinnan.
Olen pähkäillyt, että pitäisikö antaa nukkua vai syöttää. Olen nyt sitten "varmuuden vuoksi" syöttänyt. Sattuuko kellään muulla olemaan tällaista?

Meilläkin on tytöllä nyrkit/sormet suussa varsin tiiviisti. Selvästi liittyy nälän tunteeseen, mutta toisinaan syö muutenkin.

Öisin herään monesti siihen, kun tyttö syö ahnaasti nyrkkiä aamuyöllä. Ei itke tms. Olen huomannut, että nyrkin vaihtaminen tuttiin saa tytön uneen uudestaan, mutta jos tarjoan rintaa niin syö kyllä hyvällä halulla yhden rinnan.
Olen pähkäillyt, että pitäisikö antaa nukkua vai syöttää. Olen nyt sitten "varmuuden vuoksi" syöttänyt. Sattuuko kellään muulla olemaan tällaista?

Ei ihan samanlaista, mutta meillä poika syö välillä kovasti peukaloa väsyneenä tai kun heräilee itsekseen rauhallisena päiväunilta (ei sano mitään, vaan rauhassa lutustelee). Vaihtaa peukun tuttiin, mutta ei rintaan, jos tarjoan. Tarjoan kuitenkin aina rintaa "varmuuden vuoksi" ja joskus hän halailee rintaa, mutta ei syö sitä. Luulisin, että hän käyttää peukaloaan lohduttautumiseen/turvallisuuteen tms.

Muokattu viimeksi:

Meillä joka aamu oikeastaan vauva rupeaa hapuilemaan jotain suuhun, tutti ja rinta siis molemmat käyvät. Itse oon tehnyt aikalailla oman fiiliksen mukaan kumman annan. Rintaa saa toki heti kun herää tai ilmoittaa selkeästi nälästänsä, mutta jos oon itse tosi väsyksissä niin tutilla "ostan" aikaa itselleni heräilyyn. Eipä se vauva siihen kuole vaikkei sitä maitoa heti tulisikaan. :)

Täällä syödään myös omia käsiä ja sormia. Imuhalut on kovat ja hamuaa suuhun myös kaikkea muutakin kuten harsoa tai omaa paitaa. Eikä siis välttämättä liity nälkään. Onneksi tutti kelpaa myös :happy:

Nyt selkeästi tykkää myös leikkiä unilelulla. Jos se on lähettyvillä, hapuilee sitä lähemmäs. Usein saa sen naamansa päälle ja ilmeisesti tykkää haistella sitä :hilarious:. Yöllä en oo pitänyt sitä samassa sängyssä mutta päiväunia on ottanut unilelunsa kanssa.

Meillä alko nyrkin lutkutus jo joskus 3,5vk iässä ja jatkuu edelleen. Poika nyt 7,5vk. :) tutti ei kelpaa. Myös äidin käsi, sormet, unirätin nenä (hiiri rätin päässä) ja unilelunallen hattu ja nenä menee ajoittain suuhun. :D tai oikeestaan mikä vaan, mikä kädessä sattuu olee. Harsot, peitot, lelut.

Sitten sellainen kysymys, että itkeekö kenenkään vauva ennen pissaamista? Täällä ei tapahdu joka kerta (siis pissaa ihan itkemättä vaippaan, eikä yöllä itke, vaikka pissaa ja kakkaa), mutta välillä tietty itku on selkeästi pissahätäitkua ja jos pissa tulee esim. hoitopöydälle (tai ehtii kalastaa sen vaippaan), itku loppuu heti, kun pissa on tullut. Mietin ensin, että voiko olla joku virtsatieinfektio, mutta ei oikein täsmää sen kanssa, että ei tapahdu joka kerta, eikä vauva ole muuten kipeän tuntuinen. Ja tosiaan heti, kun pissa on tehty, vauva on taas ihan ok.
Hoitopöydällä itketään pissahätää jos äiti just häiritsee kuivaamalla pyllyä pesun jäljiltä. Helpottaa heti kun saa vaipan päälle ja pääsee pissaamaan tai vaihtoehtoisesti päästää sen sinne pyyhkeeseen.

Eikä, hauskaa :D poika on sitterissä ja mä katon tota videoo. Se pitää "heh" ääniä ja piereskelee :D epämukavaa :( tilanne oli huvittava

Meillä oli jo yöt ihan hyviä, nukkui ensin noin 6 h putkeen ja sen jälkeen pari kolmen tunnin pätkää. Nyt reilun viikon ajan yöt on ollu yhtä pelleilyä. Nukkuu parin tunnin pätkiä ja herää juttelemaan ja kiljahtelemaan. Ei siis itke, eikä välttämättä halua syödäkää, mut en mäkää saa nukuttua, ku toinen häärää sängyssään.

Eetla, minkä ikäisiä teillä ollaan? Meillä kahden kuukauden tienoilla kaks viikkoa meni yhtäkkiä kaikki rytmit ihan sekaisin. Ei nukuttu päikkäreitä päivällä ollenkaan paitsi sylissä maks 15min. Yötkin oli sitä sun tätä ja yöllä haluttiin valvoa kun ennen meni että 6h unta, tissille ja 2-5h lisää unta.

Parin viikon jälkeen ajattelin että rupeen herättämään joka aamu suurinpiirtein samaan aikaan ja hain neidin tissille aina kahdeksan kieppeillä ja onko sattumaa vai ei niin parin aamun jälkeen meillä ei oo enää nukuttukkaan alle 8h unia. Toissayönä nukuttiin 10h putkeen! :) päiuniakin tulee tasaiseen rytmiin kolmet tai neljät, riippuu kuinka pitkään nukkuu. :) tsemppiä Eetla, kyllä se siitä!

Meillä taas tullut öihin jonkinlainen "yörytmi", että silloin tosiaan nukutaan ja syödään, eikä seurustella ja jutella. Tuntuu itsestä hyvältä kun saa periaatteessa nukkua läpi yön. :) vauva siis vieressä ja syö -> nukahtaa, kun kyljellään syötän. Saa nähdä kuinka ohimenevä vaihe tää on. :D mitä on seuraavaks luvassa. Maanantaina tulee 2kk ikää. :)

Nyt kun vauva on alkanut nukkuu öitä paremmin, niin itse oon sit valvonu -.- viime yönä heräsin hirveään päänsärkyyn, mutta en päässyt lähtee hakee särkylääkettä, kun vauva oli siinä just syömässä. En viitsinyt vetää tissiä pois ja lähteä, kun hermostuttuaan kaveri ei välttämättä saakkaan heti unta. Itkin siinä sit mielessäni sitä kuinka paljon helpommalla mies pääsee jo senkin suhteen että ei herää vaikka yrittäisin huutaa hereille (kuulovamma). Ja tökkimään en yltänyt, kun nukutaan sängyn vastakkaisissa reunoissa ja koira välissä.
Tuntuu et oon niin ilkee ajatellessani, et se pääsee kymmenen kertaa helpommalla, ku ei ees tarvi mua herätä auttamaan. :o :S

Siinä sit kettuunnuin niin pahasti päänsäryssäni et en keksiny mitään hyvää ajateltavaa koko miehekkeestä ja manasin sen alimpaan maan koloon mitä löytyy. :D no, siitä ne ajatuksetki helpotti, kun päänsärky lakkasi 2,5h jälkeen ja pääsin taas uneen. Ja missään välissä en sitä lääkettä päässy hakee, ku vauva heräs joka kerta ku yritin liikkua. :D

Meillä mies on alkanut nukkumaan alakerran sohvalla... Ja itse asiassa itekin nukun nyt paremmin kun on koko 180cm sänky mun ja vauvan käytössä. Ei oo niin kuumakaan kun ei tarvii pakkautua niin vierekkäin. Muutama yö on mennyt myös ilman isompia hulinoita (jes!), tosin syömään heräilyjä on ollut enemmän. Me makaillaan yöunilla 10-12 tuntia, mut silti oon koko ajan väsynyt kun uni on niin pätkissä. Öisin tulee edelleen välillä valvottua kun ei aina saa sit heti unen päästä kiinni. Mä niin kaipaan kahvia, että oon nyt parina aamuna ottanut kupillisen. Suklaata ei edelleenkään voi syödä, vauva saa hirveet itkukohtaukset siitä.

Rosmarinaa, Mullakin on näitä manaamisia :D onneks ne tapahtuu oman pään sisällä ja helpottaa sit ku itellä tilanne rauhottuu. Vois olla muuten parisuhdekriisin paikka jos päästäisin aina ajatukset ulos suusta :D

Meillä taitaa mies heräillä mua enemmän öisin... hän siis hoitaa isomman pojan heräilyt. Meillä vauva nukkuu yleensä kaksi pätkää yössä: ensin 4-5 tuntia, syö ja nukkuu vielä 3-4 tuntia. Itse herää syöttämään, mutta kun saadaan syöminen käyntiin niin siirrytään kyljelleen niin jatkan saman tien unta. Eli meillä menee ihan hyvin yöt kunhan saadaan isompi poika taas nukkumaan kunnolla yönsä. Luultavasti helpottaa yöt kun hoitopaikka avaa ovensa taas ensi kuun alusta. :) (Isompi poika siis on hoidossa pari päivää viikossa, että saa olla kavereiden kanssa.)

Meillä oli jo yöt ihan hyviä, nukkui ensin noin 6 h putkeen ja sen jälkeen pari kolmen tunnin pätkää. Nyt reilun viikon ajan yöt on ollu yhtä pelleilyä. Nukkuu parin tunnin pätkiä ja herää juttelemaan ja kiljahtelemaan. Ei siis itke, eikä välttämättä halua syödäkää, mut en mäkää saa nukuttua, ku toinen häärää sängyssään.
Meillä nyt IHAN samaa ollut pari yötä (6,5 vkoa ikää).

Takaisin