Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kyfi86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä ei yleensä seurustella, mutta tällä viikolla uni on ollu päivisin tosi huonoa. 5-15min nukkunut päivisin monta kertaa kun yleensä nukkunut ainakin yhdet kolmen tunnin päiväunet. Nyt sitten viime yönä ei meinattu mennä millään nukkumaan ja nukuttiin sitten perus 6h jonka jälkeen herättiin syömään. Siitä ei sitten nukahdettukkaan vähän reilu kahteen tuntiin vaan harjoiteltiin lenkkeilemistä, höpöteltiin ja välillä meinattii huudahtaakkin että huomiota kiitos. Tänään sitten nukkuikin 11-15 päikkärit ja pari tuntia hereillä, 30min päikkärin sitte ruokaa napaan ja taas nukutaan. Laitoin kyllä jo yöunille, mutta saa nähdä koska neiti herää..

Täällä on alkanu ympäristö kiinnostaa ja sitä myötä mun elämä helpottua, ei enää tissiä 24/7 :) poika nyt siis 4vk 3pv ja viihtyy sitterissä ja naureskelee semmoselle lelulle josta näkee peilin kautta oman naamansa :D
Lisäks ollaan vihdoin päästy ulkoilemaan kun viihtyy lenkin ajan uudessa ihanassa repussa :) jee!

Enpäs oo hoksannu tänne tulla kirjoitteleen lainkaan kuulumisia :)

Meillä neiti nyt siis tulee huomenna 2 kk ja 1 viikon :) 2kk neuvolassa mitat oli 6160g(4688g) ja 60.5 cm(53cm) suluissa syntymämitat. Täysimetyksellä menty alusta saakka.
Kovasti on kiinnostunut ympäristöstä, hymyilee ja naureskelee paljon :) Iltaisin nukahtaa aina 19.30-20 välillä ja tähän asti rytmi ollut niin et herää syömään 02 ja 05 ja jatkaa siitä viel 7 asti unia. Kuuden viikon hulinat kesti 2 viikkoo jolloin meni rytmit ihan sekaisin ja siihen päälle rotarokotteen aiheuttamat vatsavaivat,jotka on valvottanut :/ Nyt kuitenkin alkanu helpottaa ja viime yönä heräsi vain kerran syömään klo 03.30 eli nukku 8 h putkeen :) Jatkoi tuosta sitten vielä hetken omassa sängyssä unia ja sit kuudelta nappasin viereen syömään ja siinä torkuttiin kahdeksaan saakka. Päivisin nukkuu yleensä ekat unet vaunuissa ulkona(n.tunnin) ja sit pitemmät unet omassa sängyssä (3-4 h) On myös päiviä jolloin nukkuu useammat tunnin unet, eikä noita pitkiä.

Hyvin oon itse jaksanut, kun yleensä tosiaan öisin on nukkunut hyvin että on saanut itsekin hyvin nukuttua. Nyt nää viimeset pari viikkoo ollu vähä rankemmat ku tullut niin paljon univelkaa. Meillä tyttö jo alkanut vierastaa, mun äitinkin sylissä alkaa heti huuto vaikka näkevät melkein joka päivä. Neuvolasta sanottiin, että yleensä vierastaminen alkaa vasta myöhemmin, mutta ei oo mitenkään epätavallista, et joillakin alkaa sit jo aiemmin. Autosta ei oikein tykkää, mut pikkuhiljaa siihenkin ollaan totuteltu pieniä matkoja kerrallaan.

Kaikenkaikkiaan arki sujuu oikein kivasti ja ollaan niin onnellisia tästä pienestä aarteesta <3

Me tultiin just 2kk neuvolasta siihen liittyen kysymys; kuinka paljon pituutta teidän vauvat on kasvanut 6vk lääkäriin mennessä ja sit 2kk neuvolaan mennessä?

Meillä neuvolatäti vaikutti kauheen huolestuneelta kun meidän neiti näppärä on ottanut kuulemma liikaa pituutta. Syntymäpituus 47,5cm 6vk 56cm ja 2kk 60cm paino mennyt 3316g, 4310g ja nyt 5470g.

Nyt sitten myös neuvolan puolelta saatiin silent refluksista "diagnoosi" ja gavisconilla kokeilla aluksi auttaako. Myös rota-rokote suun kautta meni ja saa nähdä tuleeko ihmeempiä oireita.

Meillä syntymäpituus 53 cm, 6 vkon iässä 58,5 cm ja nyt 2 kk 60,5 cm.

Meille tuli rota-rokotteesta tosi kovat vatsaoireet jotka nyt just on loppuneet. Kesti siis keskiviikkoillasta eilisiltaan asti.. :/

Meillä 6vko iässä pituus 59,1cm ja syntymäpituus 52. 2kk mittaa ei vielä ole. Mun mielestä toi pituuden mittaus ei kuotenkaan oo kovin tarkkaa kun riippuu vähän vauvan asennosta ja kuinka hyvin pää on kiinni päädyssä.

Miten Perle saitte neuvolasta ton silent reflux diagnoosin. Meil on usein itkua syötön jälkeen kun ruoka nousee ylös ja tyttö yrittää nileskellä sen alas. Jos tulee voimalla niin silloin ei tietty saa nielastua. Neuvolalääkäri sano vaan et eivät puutu puplailuun jos kasvu ei hidastu.

Salmiakkilakritsi, jatkuva kamala nieleskely, syödessä aivan kuulee kuinka samaan aikaan maito yrittää ylöspäin ja siitä seuraa kamala yskintä ja ruoka väärään kurkkuun ja aivan kuin meinaisi tukehtua. Röyhtäilee kuin iso mies jopa 5 kertaa ruuan perään ja saattaa röyhtäillä pari kolme tuntia ruuan jälkeenkin, välillä makuulla kamalat itkut kun on niin kamala olla, yskiskelee sellaista köhäyskää päivittäin ja pari ensimmäistä elinviikkoa lopetti nukkuessaan hengittämisen välillä niinkuin olisi uniapnea. Ja vauva on kärsivän näköinen varsinkin röyhtäsyjen yhteydessä ja juuri ennenkuin saa röyhtäistyä ja tietysti venkoilee tuskissaan.

Meillä ainakin mua on pyydetty aina pitämään päätä paikoillaan ja kiinni päädyssä ja siis tiesin kyllä että meillä kasvetaan järkyttävästi pituutta, mutta en ymmärrä mitä kamalaa siinä on.. :D

Aika samanlaisia oireita täälläkin. Pitää yleensä röyhtäyttää monta kertaa imetyksen aikana kun alkaa venkoilemaan tai itkemään kesken imetyksen. Ja röyhtäykset on kyllä kunnon röyhtäyksiä joiden perään tulee yleensä aina oksennus/ puplu jos ei saa nieltyä sitä alas. Ja saattaa röyhtästä vielä tunteja syötöstä. Herää usein kesken unien siihen kun ruokaa nousee ylös ja yleensä samalla tulee aina hikka jolloin ei saa sitten unen päästä kiinni uudestaan. Yskii myös usein mutta hengityskatkoksia en oo huomannu. Välillä tuntu et tilanne helpotti mut nyt taas on menny pahempaan suuntaan. Jotenkin tuntuu että illalla vauvalla on vielä pahempi olo. Voisko olla että mahan ärsytys lisääntyy päivän aikana kun syödään useammin kuin yöllä. Itsellä myös pahaa närästystä joka yleensä alkaa illalla.

Oon tässä odotellu et tilanne helpottais kun vauvoilla vielä kehittyy mahalaukun ja ruokatorven välinen portti. Neuvolalääkärikin vain sanoi että puplailu 1 vuoden ikään asti on normaalia. Itse kyllä tiedän et tää ei mee ihan normaalin rajoissa mutta kun välillä on helpottanut niin oon ajatellut että jospa tää tästä. Eniten huolettaa että pikkuseen sattuu. Itsellä hirveet kurkkukivut kun yöisin hapot nousee kurkkuun. Tuntuu kyllä että julkisella puolella ei ainakaan haluta puuttua mitenkään asiaan tai sitten neuvola th:lla ei oo tietämystä / kokemusta asiasta kun nuori 26 v ja vastavalmistunut ja lapseton. Ei varmaankaan kuitenkaan ihan yleistä. Meillä suvussa lähes jokaisella rakenteellisia ongelmia jotka aiheuttaa närästystä et sen takii en yhtään ihmettelis vaikka pikkusellakin olis.

Mutta saitteko Perle ton diagnoosin ihan oireiden perusteella? Ei tehty mitään happamuustestejä? Ja miten käytätte gavisconia? Sitähän saa apteekista ilman reseptiäkin. Mutta enpä viitsi mennä antamaan ennekun lääkäri katsoo tarpeelliseksi.

Ihan eilen selitin oireet ja neuvolatäti oli sanoi heti että gaviscon kokeiluun. Meillä on myös tuo että pitää ruokailun välissä yskiä ka röyhtäytellä ymsyms. Ja nyt siis gaviscon 1ml x 4 ruokailun jälkeen päivittäin. Tänään vielä neuvolalääkäriltä tulee lopulliset ohjeet, että kauvanko kokeillaan ymsyms. Emme siis saisi antaa ennen tätä päivää kun neuvolatäti soittaa juteltuaan lääkärin kanssa mutta neuvolatätsy sano itekki ettei nää mitään estettä niin hain ja annoin eilen illalla yhden annoksen koska meilläkin illat pahimpia.

Kuulin tätä ennen että neuvola ei useasti välitä asiasta ja olin jo asennoitunut soittamaan ja varaamaan ajan yksityiseltä lastenlääkäriltä mutta neuvola ottikin asian hoitaakseen :)

Niin ja tosiaan vauvathan pulauttelee ja siihen ei puututa ennenkuin paino ei kasva enää, joten yritä panostaa muiden oireiden kertomiseen. Itse en edes pulauttelua maininnut kun pulauttaa ylösnousun takia muutaman kerran viikossa ja silent refluksiinhan ei kuulu pulauttelu.

Hienoa Perle et teillä reagoitiin. Seuraava neuvola käynti on eri th: lla kun yleensä niin voisin tietty silloin vielä kysellä mut muuten taidan kyllä mennä yksityiselle. En oo ehkä osannu painostaa asiaa tarpeeks kun en oo oikein tienny itekkään että kannattaako mitään lääkkeitä kokeilla vai vaan odotella että helpottaa..

Voi ei, toivottovasti meillä ei käy tänään niinku teillä kävi iinama! :D lähdettiin just ajaa kaupunkiin (90km matkaa, maalla ollaan) ja tajusin kaiken lisäks et hoitolaukussa on vain pieneksi jääneet potkuhousut ja body!! Ois voinu tonki asian tsekata vähä aijemmin. Ei kai se sit auta ku marssia kauppaan ostaa uudet ja puhtaat jos vahinko sattuu. Ei oo kiva pitää vauvaa kakkasissa vaatteissa. Nyt vaan peukut pystyyn, et päästään koko päivän reissulta puhtaana, nykysissä vaatteissa kotiin. :D

Mä olin eilen aivan ihmeessä ku ei ollu reilu 24 tuntiin näkyny kakkaa :D :D tänään aamulla heräsin aivan paniikissa, että apua on aamu eikä vauva oo heränny syömään! Mutta neiti päättikin että oli aika nukkua 9 ja puoltuntia putkeen :D kyllä aamulla oli aivan ekana vaan rintapumppu mielessä.. :D

Takaisin