Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kyfi86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä kakkaillaan edelleen monta kertaa päivässä, mut onneks on kestovaipat joissa hyvä kuminauhareuna, joka ei päästä kakkoja nousemaan selkään :D ainoa vaan, että kun kakka tulee niin pojan ois paras olla pystyssä/selällään taikka saattaa tulla jalkojen rei'istä läpi :grin

Meilläkin tyttö kakkaa edelleen päivittäin usemman kerran. :hilarious: Ja lähes joka päivä menee ainakin yksi vaatekerta vaihtoon, kun kakat menee niskaan saakka. :wtf:

Meillä esikoinen teki vauvana kakat useamman kerran päivässä ja olin siis siihen tottunut. Sitten kun tämä alkaa jättämään päiviä väliin, niin olin aivan paniikissa ja kysyin asiaa neuvolasta. Sieltä sanottiin, et väliin voi jäädä kolmekin viikkoa.

Onko teillä sitten ollu vatsavaivoja/kitinää jos kakka ei tuu? Vai onko ihan normipäivä vaan, eikä mitään kummia tuntemuksia?
Täällä tulee kans melkeen joka vaippaan ainakin vielä ja usein heti vaihdon jälkeen on kiva päästää samantien siihen puhtaaseenkin :)

Kyllä tulee kitinää selkeesti heti jos kakka on yhtään tiukemmassa. Ja sit ollaan yhtä hymyä kun vatsa lopulta toimii :).

No niinhän se kakka sit tuli reissussa. :D ihan selkää myöten. Vähän sai paita ja housutkin osumaa, mut lähti pyyhkimällä pois ja oltiin jo muutenkin kauppakäyntiä lukuun ottamatta valmiit lähtee kotiin.

Meillä kaikki sujuu muuten hyvin, mutta iltahulinat (kärttyisyys, yliväsymys ym) alkavat ajoittain hieman rasittaa, samoin iltatankkaus imetyksen merkeissä. Pidän imetystä tärkeänä ja aion täysimettää vähintään 6kk saakka ja sen jälkeenkin, mutta silti välillä risoo, kun se on niin aikaavievää ja ei pysty oikein tekemään mitään muuta samalla. Vauva ei hirveästi viihdy vielä yksinään missään, mutta onneksi tykkää pääasiassa olla kantoliinassa eli olen päivällä pitänyt siinä, niin saan jotain tehtyä.

Noin muuten tuntuu, että olen ihan pihalla kaikesta ts. en oikein tiedä mikä päivä on ja asiat menevät sekaisin. Tuntuu, että kirjoittaessakin sanat menevät ihan hassuun järjestykseen, ja vaikka imettäessäkin pystyisi lukemaan, en jaksa keskittyä. Puhun samoja asioita samoille ihmisille, kaikki on pakko kirjoittaa kalenteriin, koska muuten en muista missä pitäisi olla ja koska. Muistan kyllä kaikkien kavereiden sanoneen, että pää on ihan pehmeä ja voi olla ns imetysdementiaa, mutta en olisi uskonut, että se on ihan tällaista. Olen normaalisti melko skarppi, mutta nyt on ollut pakko sopeutua siihen, että päivät menevät usein tavallaan puuroksi ts en ole varma tapahtuiko joku eilen vai edellispäivänä. :rolleyes:

Muokattu viimeksi:
Meillä kans on ollut tuota iltahulinaa! Itketään ja "nokitaan" tissiä ja samalla nipistellään.. Itku loppuu kun kannetaan poikaa, muuten ei tuon iltakiukun aikana rauhoitu. Tätä kestää yleensä tunnin tai pari, ja suurin piirtein samoihin aikoihin joka päivä. Onneksi yleensä saadaan kymmeneltä poika nukahtamaan. Tämä onnistuu oikeastaan vain tissille.

Täälläkin päivät menevät vähän sumussa. Pitää monta kertaa miettiä mikä päivä on, kun ei ole enää eroa arjella ja viikonlopulla. Päivien välillä on vähän eroa, että nukkuuko vauva päiväunia vai ei. Parhaimmillaan on nukkunut yli kolme tuntia päivällä, huonoimpina päivinä vain torkkunut sylissä. Onneksi voi hetkeksi laskea myös leikkimatolle välillä.

Huomaan itselläni samaa kuin Odette, eli keskittymiskyky on tällä hetkellä vähän hatara. Sellaiset tilanteet, joissa moni ihminen puhuu päällekäin ja pitäisi kuunnella kaikkien juttuja, koen vähän raskaina. Nopeasti tulee väsynyt olo.

Nyt kun poika on 7 viikkoa, on moni asia hiukan helpompaa kuin vielä pari viikkoa sitten. Ja itsekin on jo tottunut paremmin tähän kotonaoloon.

Joo, meillä kans pitää kantaa ja nukutan aina sänkyyn tissille. Sitä ennen kylpy ja yöpuku ts. on rutiineja, sitten siirrytään pimeään makuuhuoneeseen, jossa mulla menee 1-1,5h, riippuen alkaako heti syödä rauhallisesti vai tuleeko 1-3 hepulia, jolloin pitää nousta istumaan ja syöttää sylissä, vaihtaa rintaa, vaihtaa asentoa, laittaa olkapäälle, hyssytellä, kyykätä... Eilisiltana tuo iltashow alkoi jo aiemmin, että pelkäsin, että ei rauhoitu, mutta mies piti vauvaa aika pitkään ennen kuin tuli mun vuoro ts. sai siinä tehtyä tuota "nukahdan, herään heti"-hulinaa, että sitten mun kanssa nukahti oikeasti. Meillä nukahtaminen ajoittuu yleensä 22-00 välille, vähän riippuu illasta. Ja meillä kans samanlaista ts. jonain päivänä lähinnä syö ja nukkuu ja sit jonain päivänä ottaa vain noita mikrounia, ja vaikka olis väsynyt, lähinnä vaan pitää sellasta "narinaa" ja yhy-yhy-itkua, mutta ei nuku. Kylpy yleensä laittaa hetkeksi pisteen itkeskelylle, koska siitä tykkää.

Huomaan, että pitäisi osata mennä kans aiemmin nukkumaan, mutta vähän liian myöhään tulee kukuttua ylhäällä, kun kerrankin on ns omaa aikaa (tosin ajatus ei hirveästi kulje, mutta satunnaisesti ollaan katsottu joku elokuva, tai sitten vastailen ystävien viesteihin tmv).

Mun pää on jo niin pehmentynyt, et meinasin unohtaa maksaa ostokset kaupassa. :D Lähdin vaan kävelee kassan läpi. :D Onneks sisko oli mukana ja puuttui asiaan ennen hälyttimiä! :D

:):woot::woot::shy:Minä nukuttelen vauvan nojatuolissa tissille, samalla pysty katsomaan telkkaria. Makuultaan en osaa imettää, rintakumit on käytössä, ja hirvee säätäminen olis niiden kanssa. Ollaan miehen kanssa hyökätty heti nukkumaan aina, kun näyttää siltä että vauvakin suostuu jäämään unille. Meilläkin voi joutua useamman kerran nukuttamaan ja viemään sänkyyn. Siinäpä ne illat meneekin oikeestaan. Onneksi mieskin välillä valvoo yöllä pojan kanssa, jos on vaikka mahavaivoja tms. Oon huomannut miten tärkeää oma uni on. Osaa kyllä arvostaa sitä miten toinen osallistuu myös hoitamiseen, ja monesti olen siitä kiittänytkin :)

Muokkaus: mistähän nuo hymiöt tuohon alkuun tuli!? :D en oikein osaa käyttää näköjään..

Imeskelevätkö teidän vauvat nyrkkiä? Täällä on nyt viime päivinä tullut tuo ja käsivarren imeskely kuvioihin. Ikää siis pari pv vaille 6 vkoa. Tiedän, että pitäis olla ihan normaalia, ja nälkääkään ei ole, koska tulee usein syömisen jälkeen, eikä ole muita nälkäoireita, eikä välttämättä suostu syömään, vaikka rintaa tarjoaa. Tuttia ei edelleenkään huoli, joten siitä ei ole apua, mutta tuntuu hurjalta katsoa, kun eilenkin työnsi etusormi edellä kättä suuhun ja alkoi sitten yökkäillä. :rolleyes:

Imeskelevätkö teidän vauvat nyrkkiä? Täällä on nyt viime päivinä tullut tuo ja käsivarren imeskely kuvioihin. Ikää siis pari pv vaille 6 vkoa. Tiedän, että pitäis olla ihan normaalia, ja nälkääkään ei ole, koska tulee usein syömisen jälkeen, eikä ole muita nälkäoireita, eikä välttämättä suostu syömään, vaikka rintaa tarjoaa. Tuttia ei edelleenkään huoli, joten siitä ei ole apua, mutta tuntuu hurjalta katsoa, kun eilenkin työnsi etusormi edellä kättä suuhun ja alkoi sitten yökkäillä. :rolleyes:

Joo nyrkkiä ja käsivartta syödään meilläkin, taisi aloittaa noihin aikoihin 6-7 viikon ikäisenä (nyt siis on jo 2,5 kk ja edelleen tekee samaa). Syö siis nyrkkiä usein ruuan päälle ettei pitäis kyllä nälkämerkki silloin olla! Mutta alkaa syödä sitä myös sillon kun alkaa olla nälkä :)

Joo, täällä kyllä menee myös nälässä, mutta siihen liittyy sitten muutakin. Toki aluksi ajattelin, että jäikö vielä nälkä, mutta nyt olen huomannut, että ei syö enää, vaikka nyrkki menee.

Meilläkin alkoi syödä kättä ja se oli yksi syy tutille opetteluun. Tutista on helpompi vierottaa kun oman käden- ja/tai sormeimeskelystä.

Sitten sellainen kysymys, että itkeekö kenenkään vauva ennen pissaamista? Täällä ei tapahdu joka kerta (siis pissaa ihan itkemättä vaippaan, eikä yöllä itke, vaikka pissaa ja kakkaa), mutta välillä tietty itku on selkeästi pissahätäitkua ja jos pissa tulee esim. hoitopöydälle (tai ehtii kalastaa sen vaippaan), itku loppuu heti, kun pissa on tullut. Mietin ensin, että voiko olla joku virtsatieinfektio, mutta ei oikein täsmää sen kanssa, että ei tapahdu joka kerta, eikä vauva ole muuten kipeän tuntuinen. Ja tosiaan heti, kun pissa on tehty, vauva on taas ihan ok.

Meilläkin alkoi syödä kättä ja se oli yksi syy tutille opetteluun. Tutista on helpompi vierottaa kun oman käden- ja/tai sormeimeskelystä.
Luin jostain, että ilmeisesti tuo käden syöminen on ihan tietty taito, joka vauvan pitäisi osata. Että joskus on neuvolassa jotain oikein opetettu tai laitettu kättä suuhun, jos vauva ei sitä itse tee. Liittyy suun hienomotoriikkaan sen imemistarpeen lisäksi. Mutta olis kyllä kiva, jos ei ihan verille kättä söisi... Eikä onneksi ainakaan vielä syö ihan hirveästi, mutta ajoittain kyllä, samoin "järsii" tuota käsivarttaan. Ja me kyllä yritetään tarjota noita kolmea erilaista tuttia säännöllisin väliajoin, mutta toistaiseksi ei onnea.

Takaisin