Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kyfi86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mitenkähän on, jos vauva meinaa yöllä et alettais seurustelee, pitäiskö yrittää vaan hyssytellä, olla hiljaa jne? Vai lähtee mukaan seurusteluun? Vähän ristiriitanen fiilis, kun ei haluis tuottaa pikkuiselle pettymystä sillä ettei itse höpöttele ja hassuttele mut toisaalta taas ois kiva rauhottaa noi yöt.

Mä oon ottanut sen linjan et yöllä nukutaan. Ts vaikka otan vauvan syliin tmv, en puhu enkä välttämättä edes katso päin. Toimin myös pimeässä ja hämärässä ja yritän pitää liikkeet hitaina.

Mitenkähän on, jos vauva meinaa yöllä et alettais seurustelee, pitäiskö yrittää vaan hyssytellä, olla hiljaa jne? Vai lähtee mukaan seurusteluun? Vähän ristiriitanen fiilis, kun ei haluis tuottaa pikkuiselle pettymystä sillä ettei itse höpöttele ja hassuttele mut toisaalta taas ois kiva rauhottaa noi yöt.

Meillä lähestulkoon joka yö vauva valvoo syötön jälkeen jonkun aikaa mutta yleensä vähintään tunnin. Hän on meidän välissä ja molemmat miehen kanssa nukutaan tai pidetään silmät kiinni niin että pikkuinen tajuaisi että nyt on nukkumisen aika ja en sitten oikeastaan tiedä kauvanko vauva edes on hereillä kun silmät auki jää ihmettelemään ja itse nukahdan. :)

Olipahan taas kelju yö.. Vauva nukku ihan hyvin aluksi. Päästiin nukkuu vasta 00.00 ja ajattelin jo silloin että varmaan herää kohta. No, heräsinkin sitten itse 1.40 siihen kun koira oli liimautunut kylkeen kiinni, läähätti ja tärisi. Ulkona oli ihan hirvee ukonilma. Koira pelkää ja minä pelkään. Olin sit ihan unenpöpperössä ja paniikissa aloin kokeilee et hengittääkö vauva (ukkonen säikäytti niin pahasti et tuli olo etteo vauvalla oo kaikki hyvin) ja tähänkös hän sitten heräsi. Olin itse pelon takia ihan virkeenä ja en sit saanut unta kovinkaan pian.. Vaikka kyllähän tuo vauvakin jo melkeimpä heräs silloin. :/ ei oikein kukaan nukuttu sen jälkeen. Ite olin ihan väsy neljän aikaan. Meinasin nukahtaa istualleen. Vauva oli ihan virkee. Kannoin hänet sitten leikkimatolle katselemaan leluja, asetuin itse viereen makaamaan ja nukahdin siihen! :eek: tuli kyllä tosi kurja olo, kun "jätin" vauvan yksin hereille ja itse vain nukuin. :( mutta ei vaan pysyneet silmät auki, olin nukahtanut huomaamattani. Kuuden maissa sitten annoin vauvan miehelle, en enää jaksanut tallustella ympäriinsä vauva sylissä. Sammuin ku saunalyhty sänkyyn. Puoli tuntia sain nukkua, kun pikkunen tuli syömään.. Sitten taas valvottiin kera huutojen :( pikkunen vaan huusi vaikka samalla yritti syödä. Kahdeksalta nukahdettiin molemmat ja nukuttiin kaks tuntia.

Voiko yks ukkonen sotkee oman ja vauvan rytmin näin pahasti? :eek: tai siis eihän vauvoilla oo rytmiä, mut meil on kyl nää kuus viikkoo yöt ollut sinänsä "hyviä" et mitään seurusteluja ei oo vauva harrastanut vaikka onkin paljon heräillyt syömään. Eli nukkuu, herää syömään, syö 10min, nukahtaa. Tätä yleensä ilta kympistä aamu viiteen tai kuuteen. Sit hän on alkanut yleensä seurustelemaan.
Meillä herätti koira kans ukkosen takia viime yönä. Oli ihan paniikissa.

Meillä poika nukkuu hyviä pätkiä, eka pätkä yöllä jopa 5h parhaimmillaan. Mutta imetys kestää tosi kauan, imetys voi kestää 1-2h. Iltaisin ollaan annettu vielä korviketta, kun tuntuu että hänellä jää nälkä. Ja toisaalta näin onkin nukkunut parempia pätkiä. Eli osittaisimetyksellä mennään. Tuntuu että päivisin saa ollakin pelkkänä tissinä, ja aina kun itse pidän poikaa sylissä, niin tissiä hamuaa. Lyhyitä aikoja viihtyy leikkimatolla tai sohvalla itsekseenkin. Oonkin miettinyt että milloin lyhenee nuo imetykset? Mutta toisaalta mieluummin pitkä imetys ja sitten pitkä unipätkä... Ikää pojalla kohta 6vkoa.

En muista kuka suositteli, mutta kiitos hänelle, joka suositteli Ihmeelliset viikot -kirjaa. Sain sen eilen kirjastosta ja ehdin jo lukea aika pitkälle - vaikuttaa todella hyvältä, että tilaan itselleni omaksi. :)

Satunnainen keskustelun seuraaja kiittää myös tästä kijavinkistä. Pitääkin ostaa heti oma kappale :) Ainakin Elisa kirjalta löytyy e-kirjana.

Oma kirjavinkkini on Laura Anderssonin Voit nukkua, http://www.atenakustannus.fi/kirjailijat/kirja/825
Kirjassa on paljon käytännönläheisiä vinkkejä.

Meidän vauva on nyt kuusiviikoinen ja tuon kirjan lukeminen tuntui tulevan nyt tosi hyvään saumaan. Esikoisen vauva-aikana 1,5 vuotta sitten luin kaikenlaista vauvojen uneen liittyvää, mutta en onnistunut silloin löytämään mitään näin hyvää kirjaa tai artikkelia.

Booky.fi : sta löysin kirjaversion halvimmalla tähän mennessä. Sinne voi tehdä merkintöjä omasta lapsesta viikoittain, et siksi itse ajattelin ostaa ihan paperisena.

En muista kuka suositteli, mutta kiitos hänelle, joka suositteli Ihmeelliset viikot -kirjaa. Sain sen eilen kirjastosta ja ehdin jo lukea aika pitkälle - vaikuttaa todella hyvältä, että tilaan itselleni omaksi. :)

Mukava kuulla, että sinäkin koit ko. kirjan hyödylliseksi. Luin raskausaikana n. 20 vauvakirjaa ja tämä oli niin hyvä, että oli pakko ostaa omaksi :)

Mukava kuulla, että sinäkin koit ko. kirjan hyödylliseksi. Luin raskausaikana n. 20 vauvakirjaa ja tämä oli niin hyvä, että oli pakko ostaa omaksi :)
Oho, 20 vauvakirjaa, vau! :) Mä en tarkoituksella lukenut yhtäkään, koska tunnen itseni ja koska muuten kaivan kaikista asioista kaiken mahdollisen tiedon, halusin tähän vauva-asiaan suhtautua "tietämättömämmin", etten ala stressata turhaan. Ja toistaiseksi on toiminut hyvin. Tämä kuitenkin vaikutti tosi kiinnostavalta ja näistä vaiheista mulla ei ole etukäteen tietoa eli jo alku oli tosi mielenkiintoinen.

Oliko täällä muita joukkoliikenteellä liikkuvia? Itkevätkö teidän vauvat vaunuissa? Mua vähän ahdistaa, kun meiltä keskustaan on n 30 min ja jos vauva ei satu nukkumaan vaunuissa, todennäköisesti itkee koko matkan (ei oikein viihdy hereillä vaunuissa, erityisesti, jos on tosi väsynyt ja ehkä nälkäinen). Yritän ajoittaa lähdöt niin, että vauva nukkuisi ja syötän, mutta esim. tänään oli taas ihan hirveä kotimatka ja jäin puolessa matkaa pois. Alkoi ahdistaa ihmisten pälyily, kun vauva ei vaan hiljentynyt. Tiedän, että ei pitäisi välittää, mutta kun ei mikään auta rauhoitukseen, niin minkäs teet.

Rauhoittuuko sylissä Odette? Eihän vauvaa tarvitse pitää vaunuissa matkan aikana (ainakaan pääkaupunkiseudulla). Mä olen imettänytkin bussissa. Yleensä poju on kyllä viihtynyt, meillä istuu siis rattaisiin kiinnitetyssä turvakaukalossa. Vaunuja meillä ei edes ole kun hän ei viihdy selällään.

Meilläkään ei viihdy yhtään vaunuissa. Toistaseks kuljen vielä autolla mut enskuussa kun mieheltä loppuu loma niin ois meilläki sitten bussimatkoja eessä. Mä ostin just ergonomisen kantorepun että voi sitten sinne sujauttaa jos siltä tuntuu, kunhan vaan siellä viihtyy. Tommonen baby björnin kantoreppu mulla onkin jo, mut se ei oo ergonominen vauvalle eikä kantajalle, siellä tää tosin yleesä viihtyy. Harmi ettei repun kanssa saa matkustaa ilmaseks niin on se kuitenki vaunuilla lähdettävä :D

Rauhoittuuko sylissä Odette? Eihän vauvaa tarvitse pitää vaunuissa matkan aikana (ainakaan pääkaupunkiseudulla). Mä olen imettänytkin bussissa. Yleensä poju on kyllä viihtynyt, meillä istuu siis rattaisiin kiinnitetyssä turvakaukalossa. Vaunuja meillä ei edes ole kun hän ei viihdy selällään.
Normaalisti rauhoittuu (kokeilin sitäkin, joskin turvallisuussyistä ei kuulemma sais ottaa syliin), mutta jos on liikaa ns kierroksia, ei auta, ei myöskään silittely, hytkytys tmv. Jengiä oli bussin täydeltä et en olis myöskään voinut imettää.

Meillä on myös reppu ja liina, mutta viihtyy niin kauan kunnes ei tuu kuuma. Mikä tulee aika nopeasti. Enkä olis eilen saanut siirrettyä siihenkään ns vauhdissa.

Oho, 20 vauvakirjaa, vau! :) Mä en tarkoituksella lukenut yhtäkään, koska tunnen itseni ja koska muuten kaivan kaikista asioista kaiken mahdollisen tiedon, halusin tähän vauva-asiaan suhtautua "tietämättömämmin", etten ala stressata turhaan. Ja toistaiseksi on toiminut hyvin. Tämä kuitenkin vaikutti tosi kiinnostavalta ja näistä vaiheista mulla ei ole etukäteen tietoa eli jo alku oli tosi mielenkiintoinen.

Minulla oli taas ajatuksena, että tieto lisää itseluottamusta ja näin en turhaan stressaan tetämättömyyttäni normaaliin kehitykseen kuuluvista asioista :)

Julkisilla liikkumisen koen hankalaksi, koska vauva ei viihdy vaunuissa. Olen kokeillut mennä bussilla kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla jouduin ottamaan vauvan syliin. Lyhyemmillä matkoilla ajattelin kokeilla kantokoppaa ja Manducaa, koska niissä hän viihtyy.

Meillä sujuu yleensä bussimatkat vielä ok, mutta sen kerran kun erehdyin kokeilemaan lähijunaa pojan ollessa valveilla, oli lopputulos pelkkää huutoa :D ...mietin jokaisen pysäkin kohdalla että pitäisikö jäädä pois jäähdyttelemään, mutta sinnittelin lopulta naama punaisena sinne, mihin olin menossakin. Kieltämättä helpointa on jos vauva nukkuu. Jos on vaunuissa hereillä, ainut keino hilijaiseen kyytiläiseen on työntää oma pää lähes kopasta sisään, ja jutella vauvalle taukoamatta. Mä en kans oo uskaltanu täydessä bussissa nostaa pois vaunuista. Toki sit jos mahtuis helposti jonnekin istumaan, sitäkin vois kokeilla.

Takaisin