Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kyfi86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä ku oli jossain kohtaa tollasia vaikeita nukutuksia, niin pystyasennossa nukahti paljon paremmin ja liikkua myös piti. Eli meillä vaikeina iltoina mä kävelen ympyrää hämärässä makkarissa vauva olkapäätä vasten ja samalla hyssyttelen/hyräilen jotain..

Joo, mies tekee just tota, samoin syväkyykkää, se yleensä jostain syystä on rauhoittanut vauvan. No, nyt mä otin vuoron, ja sain nukahtamaan syöttöön. Yritin vaivihkaa "paketoida" peiton sisään, että jäis vähän pesään ja siihen sit nukahti. Nyt jännätään kauanko kestää, kunnes taas kuuluu itkuparku makuuhuoneesta...

:smug:
Joo, mies tekee just tota, samoin syväkyykkää, se yleensä jostain syystä on rauhoittanut vauvan. No, nyt mä otin vuoron, ja sain nukahtamaan syöttöön. Yritin vaivihkaa "paketoida" peiton sisään, että jäis vähän pesään ja siihen sit nukahti. Nyt jännätään kauanko kestää, kunnes taas kuuluu itkuparku makuuhuoneesta...

Mitä on syväkyykkäys? :)

Mikähän tossa kyykkäyksessä on, mut siitä ne vauvat tykkää. Siskon vauvalla oli koliikki ja kyykkäys oli melkein ainut keinot millä rauhottui. Mäki olin siellä monena iltana kyykkäämässä. :D

Joo, kyllä mullakin liinan kanssa hikeä pukkaa, on trikooliina ja käytän sitä kaksoisristisidontaa. Et siinä vaiheessa vauva yleensä herää, kun alkaa olla ihan hiestä märkä...

Ei hitto mikä iltahärdelli taas. En tiedä onko tää joku uusi vaihe, mutta tähän mennessä nukutukset ovat menneet suht kivuttomasti ja nyt on jo useampana iltana ollut tällasta huutokonserttia. Rauhoittuu välillä, on jo ihan nukahtamassa ja sitten yhtäkkiä säpsähtää hereille ja alkaa itkeä ihan täysillä. Rintaa saattaa syödä ihan rauhassa, sitten iskee yhtäkkiä ihan hirveä raivo. Kun kumpikaan rinta ei enää kelpaa missään asennossa mies tulee rauhoittamaan, ja onnistuu saamaan aika pitkäksi aikaa hiljaiseksi ja mietin, että jes, nyt nukahti, ja TAAS tulee parkaisu. Ei siis kuulosta koliikkityyppiseltä, mutta joku nukahtamiseen liittyvä juttu tää nyt on. Yritetään tänään nukuttaa vähän aikaisemmin kuin normaalisti, kun ei sitä huutoa jaksa kuunnella. :( Vaipat ym on katsottu, makuuhuone tuuletettu, on vain vaipassa ts ei pitäis olla megakuumakaan. Toi on sellasta väsymysparkaisuitkua, että joku nyt harmittaa. :sad001
Tsemppiä Odette, tiedän TODELLAKIN mitä tarkoitat... Meillä ollut alusta asti tuollaista, että nukkumaan ei vain rupea vaikka on selkeesti ihan väsyksissä. Tosin nyt näyttää vielä pahentuneen entisestään.

Meillä myös iso ongelma sylistä laskeminen. Herää heti, kun lasketaan, eikä oo väliä onko ollut 5min vai 40min nukahtamisesta sylissä.

Mites teillä muilla.. Kuinka pitkiä aikoja vauva valvoo ja mitä tekee valveilla ollessa? En tiedä onko tää nyt ongelma vai ei, mut siis meillä haluttais olla _koko ajan_ tissillä. Valveilla ollessa ei yleensä viihdy muuten tosiaan, kuin syöden. 2-3krt päivässä hän tykkää olla lattialla/sängyssä/sohvalla kellimässä ja ihmettelemässä n. 20-30min kerrallaan. Siitä alkaa sit taas selkee "käsky" et pitis päästä syömään. Oon jopa alkanut oppia tunnistamaan tuon äänähdyksen. :) Sen jälkeen sitten TAAS syödään ja syödään ja syödään, kunnes puklailee vaan ja joudun yrittää hyssyttelee unille, kun selkeästi on jo väsynytkin tässä kohtaa. Yleensä toimii, ja nukahtaa 5-15min sisällä, mutta ei suostu nukkuu kuin sylissä. Jos yritän nukuttaa vaunuihin, niin huutaa niin paljon että meinaa tikahtua. :(

Tuntuu tosiaan vähän turhauttavalta, kun sylikään ei kelpaa, pitäis tosiaan olla tissi suussa kokoajan. Eikä edes syö välttämättä, vaan pitää mua pelkästään tuttina. Tuttia ollaan yritetty opettaa viimeset 5vk - tuloksetta. Kantoliina ja manduca eivät kelpaa. Tai kantoliina ei kelpaa ja manducaan en häntä saa laitettua. :sad001 Yritin ohjeista katsoa (ja videoista), että miten pienen siihen saa laitettua, mutta hän ei avaa jalkojaan niin että saisin hänet oikeaan asentoon. Ja yleensä sitten kun olen yrittänyt hellästi laittaa, on alkanut hirveä raivoaminen. :sorry: Tulee niin epäonnistunut olo. Tosin viime päivinä on tuntunut, että teen mitä vaan (tai yritän tehdä), niin epäonnistun vaan ja en osaa yhtään olla vauvan kanssa.

Täälläkin pitää olla sylissä koko aika. Ja yleesä nimenomaan tissi suussa, muuten ei tykkää olla selällään hetkeekään. Nyt oon huomannu et viihtyy kun roikottaa käsivarrella, mut pitäis samalla ite liikkua koko ajan ja eihän sitä koko päivää jaksa... toisina päivinä viihtyy kantoliinassa = nukahtaa sinne. Mut useimmiten ei kelpaa. Sitterissä viihtyy toisinaan n 5-15 min jos on just syönyt.
Ja vain syliin nukahdetaan, mut täällä sentään muutaman kerran päivässä antaa laskea sänkyyn heräämättä, yleensä sillon onnistuu parhaiten jos on nukahtanu mahalleen rinnan päälle.

Täällä vähän vaihtelee päivittäin kuinka paljon jaksaa olla hereillä päivällä. Yleensä kun herää, niin syötän ja jos ei heti nukahda niin saattaa valvoa 0,5-2h kunnes nukahtaa uudelleen. Viihtyy jonkin aikaa leikkimatolla, sitterissä tykkää olla ja välillä pidetään sohvalla. Joskus nukahtaa itekseen sohvalle tai sitteriin, mut yleensä nukutan syliin kun alkaa olla väsynyt tai lähden vaunulenkille kun vaunuihin nukahtaa aina. Päivällä nukkuu siis kehdossa/sohvalla/vaunuissa tai joskus sylissä. Päivällä unet ovat noin 0,5-3h pituisia ja syödään 2-3h välein. Illalla on pisimmän jakson hereillä noin klo 19-23.

Nyt kun ikää tuli 6 viikkoa täyteen niin vauveli hymyilee selkeästi enemmän ja on muutenkin tyytyväisempi. Tarkkailee paljon ympäristöään ja tykkää kun jompi kumpi vanhemmista on lähellä. Nyt myös kierähtää vatsaltaan selälleen kumman tahansa kyljen kautta! On tosi jäntevä ja tykkää kyllä liikkua.

Vatsavaivat vielä välillä kiusaavat mutta nekin vähenemään päin. Ja puplailee edelleen ja siihen joskus herääkin kesken unien. Mutta kaikenkaikkiaan hyvin menee pikkusen kanssa!

Meillä huutaa, kun laittaa Manducaan, mutta rauhoittuu, kun se on paikallaan ja usein nukahtaa. Sama homma kantoliinan kanssa. Manduca toimii ehkä paremmin vähän isommalla, vaikka on se vastasyntyneen lisäosa käytössä. Täällä köllöttelee joinain päivinä suht tyytyväisenä semihereillä ehkä vartin putkeen imetystyynyn päällä, kun se on mun sylissä ja jos nukahtaa siihen, saatan voida luikerrella sieltä alta pois niin, että saan tehtyä siitä imetystyynystä (sellanen L-kirjaimen mallinen) tavallaan pedin, tulee vähän sellanen hevosenkenkä. Vaunuissa ei viihdy hereillä, eikä sinne voi nukuttaa ts. pitää saada nukkuvana laitettua. Joskus kun nukahtaa syliin, ollaan saatu siirrettyä turvakaukaloon, mutta usein herää, jos laittaa vaununkoppaan. Ollaan muutenkin mietitty, että vaunukoppaa pitäisi ehkä vuorata vähän pienemmäksi, kun nyt kesällä on niin vähissä vaatteissakin, että erit. töyssyisellä tiellä tuntuu, että pyörii ihan miten sattuu siellä, kun on vielä pieni. :rolleyes: Ei yleensä halua mitään peittoa, harsonkin potkii pois. Sitterissä ei oikein viihdy vielä, että siinä menee ehkä minuutti maksimissaan, sitten alkaa huuto.

Täälläkin aika lailla halutaan tissiä koko ajan, luulen, että on menossa vielä joku tiheän imun kausi (ikää huomenna 4 vkoa), koska tätä hulabaloota on kestänyt nyt about tän viikon. Nyt tätä kirjoittaessa nukahti muuten tohon mun syliin imetystyynylle, oli yllättävän pitkään vähän ns puolivaloilla ts. hereillä, mutta seminukahtamassa. Soitan tässä taustalla klassista musiikkia ja parvekkeen ovesta tulee vähän viileää tuulenvirettä, että ehkä tarpeeksi unelias tunnelma. Heräsi tänään vasta 11, sitä ennen söi (kun vihdoin saatiin nukahtamaan, pari kertaa piti vielä käydä syöttämässä sen ekan nukutuskerran jälkeen, kun hätkähti hereille) 3.30, sitten 7.30, 9 ja nukkui tosiaan 11 saakka). Siitä asti on ollut hereillä eli miltei 3 tuntia, tankannut tässä ainakin 5-6 kertaa ja ollut välillä isän sylissä, vaipat on vaihdettu pariin otteeseen jne. Huomasin muuten yöllä, että kun alkoi taas mennä vähän rintaraivarimeiningiksi aamuyöstä (oli tosi pirteä ja yksinään viuhtoi jalkoja ja käsiä ja äänteli), että kun syötin, pidin kiinni vähän jaloista ja käsistä, vauva oli tavallaan mun kainalossa ja vauva rauhoittui huomattavasti. Kapaloon ei häntä saa, mutta jo tuokin, että hieman "rajoitti" sitä viuhdontaa, auttoi keskittymään syömiseen. Aion kokeilla ens yönäkin, tosin jos taas tulee se itkupotkuraivari-itku nukuttaessa, en usko, että silloin saan tuota kikkaa käytettyä, koska on niin raivoissaan.

Lohduttavaa kuulla kyllä, että muilla sama homma nukutusitkujen kanssa, että on varmaan joku ns kausi. :happy:

Mites teillä muilla.. Kuinka pitkiä aikoja vauva valvoo ja mitä tekee valveilla ollessa? En tiedä onko tää nyt ongelma vai ei, mut siis meillä haluttais olla _koko ajan_ tissillä. Valveilla ollessa ei yleensä viihdy muuten tosiaan, kuin syöden. 2-3krt päivässä hän tykkää olla lattialla/sängyssä/sohvalla kellimässä ja ihmettelemässä n. 20-30min kerrallaan. Siitä alkaa sit taas selkee "käsky" et pitis päästä syömään. Oon jopa alkanut oppia tunnistamaan tuon äänähdyksen. :) Sen jälkeen sitten TAAS syödään ja syödään ja syödään, kunnes puklailee vaan ja joudun yrittää hyssyttelee unille, kun selkeästi on jo väsynytkin tässä kohtaa. Yleensä toimii, ja nukahtaa 5-15min sisällä, mutta ei suostu nukkuu kuin sylissä. Jos yritän nukuttaa vaunuihin, niin huutaa niin paljon että meinaa tikahtua. :(

Tuntuu tosiaan vähän turhauttavalta, kun sylikään ei kelpaa, pitäis tosiaan olla tissi suussa kokoajan. Eikä edes syö välttämättä, vaan pitää mua pelkästään tuttina. Tuttia ollaan yritetty opettaa viimeset 5vk - tuloksetta. Kantoliina ja manduca eivät kelpaa. Tai kantoliina ei kelpaa ja manducaan en häntä saa laitettua. :sad001 Yritin ohjeista katsoa (ja videoista), että miten pienen siihen saa laitettua, mutta hän ei avaa jalkojaan niin että saisin hänet oikeaan asentoon. Ja yleensä sitten kun olen yrittänyt hellästi laittaa, on alkanut hirveä raivoaminen. :sorry: Tulee niin epäonnistunut olo. Tosin viime päivinä on tuntunut, että teen mitä vaan (tai yritän tehdä), niin epäonnistun vaan ja en osaa yhtään olla vauvan kanssa.

Muistanko ihan väärin vai oliko teidän vauva n. 6viikkoinen nyt? Sillonhan on tiheän imun kausi niin voisko olla sitä? (: meilläkin asuttiin tissillä kolmen viikon tiheän imun kaudesta aina 7-viikkoseks asti mut nyt on pikkuhiljaa alkanut pidentyä syöttövälit myös päivisin. On ne edelleen välillä 30min-1h mut myös 2h välejä alkaa olla :)

Nii ja eilen kun ei nukuttu melkein yhtään koko päivänä ja yölläkin heräiltiin useampaan kertaan niin tänään sitten vetelikin vaunuissa parin tunnin päikkärit kun n. 1,5h siitä oltiin liikkeellä! Täytyy kokeilla nukkuisko ihan paikallaankin olevissa vaunuissa kun ainakin syliin nukahdettua kun niihin siirsin ja laitoin itseni lähtövalmiiks niin nukkui makeasti :)

Siitä karstasta vielä; mä hieroin pojan otsaa kahtena päivänä vanulapulla mihin laitoin muutaman tipan baby oilia. Lähti karsta aika hyvin tokalla kerralla, mut nyt seuraavana päivänä on koko otsa ihan täynnä pientä nyppyä :o ei tainnu tehdä öljy hyvää otsalle. Ei ne kyllä näytä kutiavan tai mitään, että eiköhän ne tuosta kans lähde ajallaan. Mut näyttää pahalta.

Meillä on ollut näppyjä synnäriltä asti, välillä koko pää täynnä, nyt vähän rauhoittunut. Jos kovasti hikoilee niin ne punoittaa. Kaikilla kolmella on vauvana ollut näppyjä ja tää on toinen, jolla on karstaa. Molemmilla vanhemmalla lapsella ja mulla itselläkin on atooppinen iho, liittyiskö näpyt ja/tai karsta siihen..?

Voipi olla hormoni tai hikinäppyjä :) en tiedä onko noi mun lapset alttiimpia noille kun on kuiva iho.

Täältä kovasti tsemppiä kaiklle joilla pienokainen on tyytyväinen vain sylissä tai tissillä!

Meidät pieni mies on päästänyt melko helpolla, 6 viikkoinen miehenalku on nukkunut koko ajan melko hyvin, unipätkät 3-7h välillä, nykyään etenkin iltapäivällä/alkuillasta unipätkät lyhentyneet, mutta aamutoimien jälkeen otetaan melko pitkät päikkärit :) Tyyppi rauhoittuu myös niin syliin kuin omaan petiin, paikalla oleviin sekä liikkuviin vaunuihin eli lähes mihin tahansa :D Tänään aamulla otin pienen omasta sängystä itsen ja miehen väliin jatkamaan aamu-unia, mutta ilmeisesti tuli liian kuuma ja oli tyytyväinen vasta omaan sänkyyn siirtämisen jälkeen... o_O toissailtana tosin nukahti syliin ja hetken kuluttua sänkyyn siirtämisen jälkeen heräsi paniikkihuutoon, taisi säikähtää reppana ettei ollutkaan enää sylissä..

Täällä kans ollu näppyjä kyllä heti kotiuduttua, mut tän öljykarstasession jälkeen koko otsa on pelkkää näppyä, että ne niinku päätti lisääntyä kertaheitolla ainakin viisinkertasesti

Kuulostaa kyllä tosi mahtavalta pikkukamu! :)

Pakko tulla vaihteeksi kertomaan, että meillä nukkumaanmeno (ainakin tämä eka kierros) sujui tänään ihan mahtavasti! Toivottavasti ei sitten heti ala itku, kun saan kirjoitettua tämän. :D

Alkoi tuossa jo puoli kasin kieppeillä itkeä sellasta väsymysitkua ja mietin, että voi ei... Sain kuitenkin rauhoitettua, kun pidin sylissä ja käytiin katsomassa parvekkeella ja kirjahyllyä ja... Sitten kasin kieppeillä pistin musiikkia tietokoneelta soimaan ja hytkyttelin sen tahdissa, alkoi heti simahtaa. Sit nukkui hetken sylissä, heräsi syömään, nukahti, heräsi syömään - tällä systeemillä meni ysiin. Oli suht hyväntuulinen kun heräsi, kävi isänsä kanssa kylvyssä ja menin heti makuuhuoneeseen vauvan kanssa syöttämään, kun oli vielä ei-itkuinen. Otin peiton sisään "pesään" ja pelkäsin vähän, että meneekö taas sekoiluksi tai huitomiseksi tai mahtaakohan ruoka maistua, kun tosiaan edellisen tunnin söi ja torkkui. Annoin uudesta rinnasta ja iski ahnaasti ja söi ilman minkäänlaista hulinaa. Kun nukahti, hiippailin pois makuuhuoneesta ja ainakin pystyn katsomaan jalkapalloa näin alussa.

En tiedä olisiko voinut aiempina iltoina olla nälkäinen? :sorry:

Niin tai näin, olen melko varma, että herää tässä vielä kerran tai kaksi, mutta toistaiseksi meni huomattavasti paremmin tämä nukutus kuin monena iltana. :happy:

Voipi olla hormoni tai hikinäppyjä :) en tiedä onko noi mun lapset alttiimpia noille kun on kuiva iho.
Tarkoitin kommenttini siis iinama:lle, oltiin kirjoitettu samaan aikaan, kun omaa vastausta lähettäessäni sun viesti ei vielä näkynyt. :)

• Tykkään
Reaktiot: Dee
Täällä kans ollu näppyjä kyllä heti kotiuduttua, mut tän öljykarstasession jälkeen koko otsa on pelkkää näppyä, että ne niinku päätti lisääntyä kertaheitolla ainakin viisinkertasesti
Okei, sitten varmaan öljystä. Toivottavasti katoavat pian!

Takaisin