Vauva-arkea

Kyllä meillä poika sitten nukahti eilen. N. klo 1 jälkeen syöttö ja nukkui, jestas sentään n. klo 8 asti jolloin ähisi, laitoin tuttii niin sehän nukkus n, 9.30 saakka!!! Herramunje!!! :woot:
Tänään ollut kiva päivä. :joyful:

R-äännettä täälläkin päristään sitten kun oikeen aletaan jutteleen! Mainion kuulosta! :hilarious:
Meilläkään ei käännytä viel, ei oikeen näytä olevan elkeitäkään siihen suuntan.. Nooh, eiköhän sekin päivä koita! :rolleyes:Siihen malliin vempuloi just hoitopöydällä että ei uskalla jättää yhtään yksin siihen ettei vaan putoo. :nailbiting:

Ja noista menkoista kun luin.. toisilla ollu jo kaksin kertaa?! :wideyed:
Minä kun jo pelästysin, ei oo kertaakaan vielä ollut, ei mitään merkkejä että olis tulossakaan (imettäny en oo lokakuun jälkeen, pumppaukset on lopetettu ennen jouluviikkoa). :oops:
Aattelin jo että joko MÄ sitten meistä perustelen sitä Syntyvät syksyiset 2015 -ryhmää.. :shy: Tein sitte testin "kauhunsekasin" tuntein, :nailbiting: mutta kyllä se oli sellanen merkki joka on hyvä nyt, eli miinus. Saadaan nauttii poitsusta ihan rauhassa ja muistaa enskerran huumassa ottaa ne kumit käyttöön! :facepalm: :wacky: :grin

Vitsit, kun olisikin mielenosoitusta nuo kissan pissat ja kakat, vaan ei ole. Kun se vain laskee alleen tai ei ehdi laatikolle. Kissalla on myös pumppuvika, kaihi, virtsakiviä ja hammasvaivojakin. Kesään asti on elänyt ihan laadukasta elämää, mutta nyt kerran kuussa antibiootit tai särkylääkkeet. Että vanhuutta. :(

Mutta iloinen vauva auttaa piristymään! Tyttönen hymyilee, nauraa, jokeltelee ja vatkaa käsiä ja jalkoja. Gyy, äää, gää, hyy ja aaa ovat yleisimpiä äänteitä, mutta kyllä ee, ii ja uukin siellä kuuluvat. :) Ihana! Ja kädet on suussa kokoajan, myös kaikki esineet, joista vain kiinni saa, menevät suuhun. Myös vieraille esiinnytään ja näytetään kaikki uudet temput. :)

Meiän poitsu huutelee koko ajan ABUU tai AGUU! :D Hassu pieni mies. Vielä ei tartu oikein mihinkään ja kääntyilee sillon tällön masulta selälleen. Huomenna 3kk neuvola, saas nähä paljon pikku O E on kasvanu. Käytiin reissussa viikonloppuna enkä jaksa ees laskee kuinka moni täti ihminen sano että poika on poskista päätellen ollu ruoka-aikaan kotona. :D

meilläki huomenna 3kk neuvola ja ruoka-aikaan ollaan oltu kotona. :D
2kk neuvolassa mitat 5530g / 59,8cm. Jännittää huomine ku nähää paljonko o kasvanu! :))

Meillä ollaan pian 11 viikkoa ja ei kyllä tartu mihkään, toinen käsi on löytynyt aikaa sitten mutta toista on ihmetellyt vain paristi. Kovasti juttelee ja mahalra meinaa kääntyä selälleen mutta selältä mahalleen ei läheskään. Milloihan nämä ns. Pitäisi osata?

Ulkona nukuttamisesta sanottiin rajaksi -10 ja jos tuulee -5. Noh täällä pohjosessa on aina ainaki tuo -5 ja tuulee joten eipä sitä kukaan tunnu noudattavan. Meillä lämpömittari vaunuissa ja reilun 20 asteen pakkasessa maksimissaan menny -9 asteeseen lämpö vaunun sisällä. Nyt 27 pakkasella en enää vieny ulos. Typy yllätti ja nukku sisällä 4h päikyt :)

Niin ja 15 asteen pakkasellaki vaunussa ollaan plussalla. Ja miinukselle menee kovalla pakkasella vasta parin tunnin kohdalla. Kovalla pakkasella otetaan myös reilun parin tunnin jälkeen sisälle jatkamaan päikkyjä.

Hui kuinka kovia pakkasia pohjoisessa!! Taalla mennaan ehka +8-10 asteessa.

Nyt tuntuu etta oikein olen alkanut nauttia vauva-arjesta. Poika on melkein 11 viikkoa ja tanaan ekaa kertaa nukahti rattaisiin. Yleensa aina vahtii minua ja yleensa jossain vaiheessa alkaa huutamaan etta taytyy paasta syliin. Sitten iltapaivalla poika nukkui ensin minun kanssa tunnin ja sitten viela itsekseen 2 tuntia. Ennen ei ole juuri nukkunut kuin kantorepussa tai sylissa. On ollut aika raskasta!! :smiley-ashamed004 Sain jopa katsottua vahan nauhoitettuja ohjelmia jà viettaa omaa aikaa, jota ei ole juuri ollut sitten pojan syntyman. Ihanaa!! Nyt kun 3kk alkaa lahestya niin poika ilmeisesti alkaa tuntea olonsa turvalliseksi ja luottaa etta hanesta huolehditaan; ehka siksi nama muutokset. Poika on tosi sosiaalinen ja hymyilee leveasti kaikille jotka ovat lahettyvilla, kikattaa herkasti ja kiljuu kuin kukko. :singing::grin Niin ihana mamman poika!! :Heartbigred

Esineisiin ei kylla tartu viela eika ihme kylla kaanny ympari, vaikka on kovin janteva, mutta eikohan nekin ajallaan.

Peppilotta, jokainen vauva on yksilö, joten on vaikea sanoa mitään tiettyä aikaa, jolloin jotain pitäisi osata. Netistä varmasti löytyy tästäkin tietoa, mutta ei kannata huolestua, jos vauva ei sitä seuraa. Hän oppii ajallaan, kun on valmis. :)

Meillä on tyttö 3,75 kk ja hän oppi tarttumaan esineisiin kolme viikkoa sitten ja oppii kokoajan pitämään kiinni paremmin. Typy ei vielä ole hoksannut kääntyä, vaikka kerran on vahingossa kääntynyt mahalta selälleen ja kyljeltä osaa kääntyä selälleen ja selältä kyljelleen. Joka viikko on uusi taito, jota ihmetellään. :)

Joo ei vielä oo noitten taitojen kans hätää peppilotta :) Meil ollaa ny 2,5kk ja just löydetty kädet ja hitsi et on hienot! :D Tuijottaa niit välil iha silmät kieros ja suu keskittyneest supus :D Mahalta kääntyy selälleen selkeesti tarkotuksella kun sujuu niin pehmeesti se käännös. Mut selältä ei vielä mahallee, se on muutenki huomattavast vaativampi juttu. Ja esineisiinkään ei tarkoituksella tartu.

Ei meilläkään kääntyillä. Mahalta selälleen meni eilen muutaman jerran puolivahingossa, mutta muuta ei. Ja leluja ei yritä itse ottaa käteen. Poika siis tulee 3kk tuossa 19. päivä.

Ihanaa Etanainen, että päikkärit ovat alkaneet maistumaan muuallakin kuin sylissä! Se on kyllä vapauttavaa. 3kk iässä alkaa hermostokin kehittymään joten se helpottaa nukahtamista ja juuri tuota turvallisuuden tunnetta lisää.

Meillä oli kyllä tosi outo päivä eilen, Karpo nukkui melkein koko päivän, illalla jakso jonkun verran olla hereillä. Ja päivällä kun oli hereillä söi tuhdisti ja jatkoi unia :D mulle siis todella helppoa ja sai ns omaa aikaa, mutta ei kai tässä huolestua pidä? Vaikka onhan meillä päiviä kun ollaan vähemmän aktiivisia, mutta eilinen oli sikeetä unta ja oikeasti pystyssä vaan sen aikaa et säi syötyä, nukahti samantein uudestaan.

Tässä nyt molemmat makoillaan ja kuunnellaan musaa, venailen, josko toinen ottais aamupäikkärit niin pääsis tiskailee. Mahtaa kostautua tuo eilinen uinuminen, et tänään ollaan sit koko päivä hereillä :)

Ja kyllä mäkin vertailen Karpoa aina muihin vauvoihin, lähinnä siksi, kun ei oo mitään kokemusta vauvoista - tietää vähän et missä mennään ja osaa odotella jotain kehitysvaiheita - toki muistaa pitää just tuo vauvojen yksilöllisyys eikä heti huolestua, jos jossain tullaan vähän perässä tai mennään vähän edellä.

Mun mielestä vauvat pitää ns. "kasvupäiviä", jolloin nukkuvat hirveästi. Jos ei jatku kauaa ja syö kunnolla ni mun mielestä ei tarttee huolestua. Ja siis tietty jos huolestuttaa ni voi kokeilla et heräähän varmasti herättelyyn.

Ccix meillä just päinvastainen päivä oli eilen.Jätkä ei nukkunut juuri ollenkaan..aika raskasta.Aina kun yritti nukahtaa niin käsi veti just silloin tutin pois suulta..tätä tapahtuu nykyään tosi usein. Ilmeisesti yrittää myös nyrkkiä siihen suun lähettyville ja näin pukkaa samalla tutin sivuun ja sehän jos mikä kiukuttaa :D

Peppilotta kiva kuulla sun ulkoilu jutuista. Saan vähän rohkeutta itekin nukuttaa ulkona pakkasesta huolimatta. Tänään taidan ainakin hetkeksi viedä ulos että nukkuis edes jonkin aikaa vaikka aika kovaa pakkasta luvannutkin.

Tuo selältä vatsalleen kääntyminen on kyllä haasteellisempaa ku toisinpäin. Mun kaverin vauveli joka on 5kk ei tee sitä vieläkään joten ei mitään kiirettä sillä. Toki pienethän on ylsilöllisiä eli jokuhan voi helpostikin kääntyillä aikasemmin. Meillä mennään vatsaltaan selälleen muttei mitenkään vielä toisinpäin.

Esikoinen oli hiukan alle 4kk kun alkoi selältä vatsalleen kääntyillä ja vaik tiedän et lapset on erilaisia ni tässäkin, niinku yleens vähän kaikissa, vertaan poikia ja odotan et tääki alkais sillon kääntyillä.

Yritän pitää mielessä, et esikoinen on aina ollut motorisesti hyvin kehittynyt, et ei sais liikoja odottaa pikkuveljeltä :)

Meillä neiti 3 kk 1 vko on oppinut nyt viikon sisällä kääntymään mahalta selälleen :) Selältä vatsalleen ei vielä käänny. Hirveästi yritetään ryömiä, mut montaa senttiä ei vielä pääse eteen päin... Leikkimaton ja sitterin lelukaarissa roikkuviin leluihin on tarttunut jo varmaan kuukauden, mut vasta tällä viikolla otti ensimmäistä kertaa helistimen käteen mun kädestä. Ja kädet on suussa täälläkin koko ajan! Samoin jos saa esim. harsosta kiinni, niin sekin menee suuhun... ja kuolaa valuu :p

Meillä typy kerran käänty selältä vatsalleen, mut sohvalla vähän "alamäkeen". Muuten ei oo kääntyillyt. Typy ottaa myös lelukaaren leluista kiinni. Mun kädestä kun on ottanut helistimen niin ne on ilmeisesti liian painavia kun samointein se menee pään viereen. Selällään pääsee ns. eteenpäin, selkä kaarelle ja jaloilla potkitaan. Tosin tää on onnistunut vaan meidän sängyssä.
Tyttö ei oo jutellut muutamaan päivään niin antaumuksella kun aikaisemmin. Mut eikai vauvatkaan jaksa aina niin sosiaalisia olla..

Joo, näin se menee: viikkojen harjoittelun tuloksena tänään tyttö kääntyi komeasti mahalta selälleen vasemman kyljen kautta. :) Ja kovasti yritystä on myös ryömiä, mutta etupää painaa vielä liikaa. ;) Selällään ollessa hivuttaa kyllä alaspäin. Ei kyllä sovi sekunniksikaan jättää millekään korotetulle tasolle, jos ei ole itse vieressä. Tosin en kyllä ole koskaan jättänytkään.

Rehellisesti sanoen en uskonut, että tämä vois olla meillä mahdollista, mutta poika nukahti omatoimisesti pienellä silittelyllä ja väsyneellä huudolla pinnasänkyyn päikkäreille!!!! Toivottavasti tää tulee toistumaan eikä oo vaan rotarokotteen aiheuttamaa harhaa :)

Mulla itelläni on ilmeisesti angiina ja oon ihan puhki. Nyt siis omatkin silmät kiinni äkkiä!

Tää on outoo että poitsu ei oo kakannu kahteen päivään eikä oikein saa pierujakaan ulos.. siks outoo kun vertaa entiseen, onneksi kuitenkin jaksaa hymyillä.
mitään luumusoseita en uskalla antaa ettei väännä lisää mahasta ton tyrän takia.
hitto tää terveydenhuolto saa veret kiehumaan,ite pitää leikkauksesta soitella ympäri kaupunkeja ja sairaaloita eikä edelleenkään mitään tietoo kun lupaavat soittaa eikä soittoa kuulu.:finger::sour:

Rakas lapsi otti ja oksensi kaiken mitä mahassa oli mun rakkaan ja pitkän harkinnan sekä säästämisen jälkeen ostetun design villaviltin päälle.... Tais mennä maha sitten liian täyteen tms. Aika hurjan näköistä tuo aina on, vaikkei poika itse ole moksiskaan. Aiemmin oksenteli paljon, nyt onneksi viime kerrasta on viikkoa. Vaan käypä käsitreenistä tuo märän villaviltin nostelu ja puristelu.

Takaisin