Vauva-arkea

Oivoi JaneDoe :/ Tuleepahan ainakin puhdas viltti :)

Riippumatto on aivan paras! Poika on ollut rokotteesta kipeä ja itkeskeli pitkin iltaa. Mies haki riippumaton postista ja poika rauhoittui ja nukahti sinne hetkessä! Varmaan nukutan siihen yöksikin! Ai että mä oon kävelevä Niksi-Pirkka kohta tän mun refluksibeibin ansiosta ;)

Meillä oli tänään ne 3kk rokotukset ja poitsu on nukkunu koko päivän. Lämpöö ei oo, mut kovin on vaan väsyny. Saas nähä kuinka yö menee...

Toi on merkiltään La Siesta! Parempi kuin Koalan mielestäni...

Ja toimi kuin unelma! Erittäin levoton ja surkea pieni poika taintui alta 10 min tonne. Nyt kyllä nukkuu jo omassa pinniksessä yöunta, mutta ähistää kovin masuaan, joten voi olla että riippumattoon siirrymme yön pikkutunteina.

Nii toi on varmaa vähän niinku kapalo ku noi reunat tulee noin tiiviisti tohon ympärille ja sit viel kaiken lisäks keinuuki :)

Hei vaan kaikille :) Olen myös yksi palstan stalkkereista, joka nyt vasta uskaltautui itse kirjoittamaan. Tarinanne ovat siis minulle tuttuja, joten tasapuolisuuden nimissä, tässä omani lyhyesti.
Olen kolmekymppinen, onnellisesti naimisissa oleva, kahden pienen pojan (2012 ja 8.10.2014) äiti. Raskausaika meni hyvin raskausdiabeteksesta huolimatta ja kuopus syntyi maailmaan raskausviikolla 38. Synnytyksessä käytin spinaalipuudutusta ja ilokaasua, esikoisella minulla oli epiduraali ja täytyy sanoa, että täältä menee pisteet spinaalille. Esikoisen synnytyskin oli toki helppo mutta sanoisin, että spinaalin kanssa tunsin supistukset paremmin ja pystyin niiden avulla paremmin työskentelemään. Ponnistusajan kokonaiskestoksi oli laitettu 5 min, joten tehokkaasti poju tuli maailmaan. Kokoa oli 51 cm ja 3800g, pää 35 cm. Ei epparia, eikä repeämiä.

Vauva-arki on ollut ehkä helpompaa kuin muistin vaikka juniori onkin isoveljensä vastakohta. Ikinähän ei saisi verrata mutta näin vaan tulee väkisinkin tehtyä... Tietyt asiat kuopuksen kanssa on helpompaa kuin veljensä ja tietyissä jutuissa vaatii enemmän. Esikoinen oli esimerkiksi motorisesti hyvin edellä, 3 kk:n iässä kierähteli tietoisesti molempiin suuntiin, nousi itse istumaan tuetta 5 kk:n iässä ja käveli ilman tukea 9 kk:n iässä. Nuoremmalla velikullalla ei taas ole kiire mihinkään, onnellisena köllöttelee selällään, kunhan viihdytetään. Välillä kääntyy kyljelleen, joskin aika harvoin. Molemmat kädet on kyllä löytynet ja niitä tyytyväisenä. Hieman yrittää tarttua esineisiin ja vaatteista ja käsistä saakin jo hyvän otteen. Mahallaan ei oikein viihdy pitkiä aikoja mutta todella jänteväksi poikaa kuitenkin neuvolassa sanotaan ja päätänsä kannatteleekin jo ja pää myös seuraa mukana käsistä vedettäessä.

Muutoin kaveri on kuin naantalin aurinko, naureskelee paljon ja oikein kiljahtelee ilosta kun näkee tutun naaman. Näitä hetkiä on vain välillä tosi harvassa, kaveri nimittäin nukkuu tosi tosi paljon, hereilläoloa meillä on noin kuutisen tuntia vuorokaudessa. Ihan normaalia sekin kuulemma.. Yöt menee tosi hyvin siitä huolimatta, että päivälläkin nukutaan vielä paljon. Täysimetyksellä mennään, paras pätkä tähän mennessä 6 h unta putkeen yöaikaan, päivisin syödään 2-3 h välein. Rintaraivareita meillä on, johtuu varmaan osittain mun suihkutisseistä (jotka myös aiheuttaa niitä kuuluisia ilmavaivoja). Olenkin antanut yleensä vähintään kaksi kertaa peräkkäin samasta rinnasta, todella harvoin jatkaa syöntiä toiseen rintaan. On myös nopea syömään, ruokailu kestää lähes aina 5-10 min ja tulee sillä kylläiseksi. Kuulostaa aika helpolta..eikö? Esikoinen oli taas todellinen tissitakiainen.. häntä imetin 11 kk, täysimetys 5 kk:n ikään saakka.

Kaveri on myös hyväntuulisuudestaan huolimatta suhteellisen vaativa, kun on hereillä. Jatkuvaa seurustelua, helistimen heiluttelua ym, jotta pysyy tyytyväisenä.. ei sillä, kyllä mä itkua kestän mutta kivahan se olisi, että ne harvat hetket kun toinen on hereillä, hän olisi hyvällä tuulella ja mielellään sitä itsekin seurustelee pienen kanssa silloin, kun se on mahdollista. Isoveikkakin on kolmena päivänä viikosta hoidossa, joten saadaan vauvan kanssa sitä yhteistä aikaa. Mielellään menee hoitoon ja neljän vapaapäivän jälkeen onkin jo ikävä kavereita. Tempperamentissa juniorilla löytyy, ollaan joko tyytyväisiä tai sitten kiihdytään heti, jos tympäisee. Vienoa valitusta meillä harvoin kuullaan. Se on siis joko tai... Helpoksi homman tekee myös nukahtaminen, pikkumies nukahtaa melkein parhaiten omaan sänkyynsä hieman väsyneenä, hetken aikaa siellä ähisee, pari kertaa ehkä tuttia laitetaan suuhun ja rauhallinen tuhina alkaa kuulumaan. Joskus jopa protestoi jos yrittää syliin nukuttaa.. Autossa nukkuu myös mielellään, mikä on hyvä, sillä kuljemme välillä pitkiäkin pätkiä autolla sukuloimassa.

Tässäpä meidän arjesta ja muustakin "lyhyesti", lupaan jatkossa kirjoitella enemmän ja toivottavasti tekin sitä myöden tutustutte myös meihin. Jatkan vielä hieman noihin neuvolakuulumisiin, ettei kaikkea tule ihan tähän vuodatettua :)

Edit_ sorry vaihtuva tekstin koko..tämä teki aloittelijalle jotkut ihme tepposet

Jääny vähän lukematta taas viestejä :P Neiti sylissä eikä oikeen tykkää ku äiti vaan kattelee valkosta sivua :D Kokeilin tota dodoa taustalle soimaan ni pysy sen aikaa tyytyväisenä, että kerkes vähän lukea muiden kuulumisia :D

Meillä on nyt vähän laantunu harjottelu O_O yhteen aikaan harjotteli kovasti selältä kyljelleen kääntymistä mutta nyt vähän laiskistunu :P pari kertaa kans vahingossa päässy mahalta selälleen.. jotenki tietää et jos olen itse vieressä ni ei viitti ees yrittää ku vähän kitisee ni äiti tulee pelastaan xD

Imeekö muitten vauvelit omaa alahuulta tai kieltä? Tutti ei kelpaa, mutta noita on kiva maiskutella :)

Kiva, että tulee uusia lokakuisia :)

Giffe, meillä imeskellään huulia, mutta en tosta kielen imeskelystä osaa sanoa. Liikuttelee ja näyttelee kieltä kovasti, saatiin neuvolassakin kommenttia, että ihan kuin kovasti koittaisi puhua :D eli tää lempinimi karpo kyllä sopii hyvin meidän pojalle - niin kova on puhumisen tarve eli asiaakin täyty olla paljon :)

Eilen oli taas aktiivipäivä eikä pahemmin nukuttu, eli kaipa nää unipäivät on niitä kasvupäiviä :) ainoat päikkärit oli vaunulenkin ajan (2h) ja tänään taas ollaan kukuttu hyvin, aamupäikkärit sen puolituntia tossa aamulla.

Tervetuloa uusille. :)

Joku kirjoittikin siitä, että on normaalia, että välillä vauvoilla on niitä nukkumispäiviä. Meillä kyllä huomaa selkeästi, että välillä on ihan unitankkauspäiviä, välillä valvotaan kovastikin päivällä. Mutta kyllä mun mielestä meidän 2,5kk ikäinen vielä nukkuu aika suuren osan vuorokaudesta, useimmiten pieni seurustelu ja hoitotoimet ja syöttö riittää taas väsyttämään uusille unille. Aika lyhyissä pätkissä meidä neiti nukkuu kyllä päiväunensa. Tuntuu, että autossa tai turvakaukalossa nukkuisi pisimmät unensa, tai liikkuvissa vaunuissa, mutta näitähän ei tietenkään ihan koko ajan pysty tarjoamaan. Jos olisi kesä, niin voisi harkitakin monen tunnin vaunulenkkejä, mutta en kyllä itse viihdy tuolla pakkasessa tuntikausien lenkeillä...

Ihanaa, että on tullut uusia lokakuisia mukaan!

Ja mikä ihana nukkuva vaavi Hemppuliina! Mä voisin kans tuijotella nukkuvaa vauveliani vaikka kuinka kauan. Itkuhälyttimessä on kamera, joten joskus käytän "omaa aikaani" nukkuvan pojan katseluun. Viisasta.

Onko teidän vauvoille noussut rota-rokotteesta lämpöä? Meillä on nyt kuumeinen pikkumies täällä :(

Meillä ei rotarokote nostanut lämpöä, kiukkuiseksi teki kylläkin. Nyt on lämpöä mutta uskon sen johtuvan noista yhdistelmärokotteista vaikka toinen rotatehostekin saatiin eilen. Olen kyllä kuullut, että rota nostaa joillakin lämpöä.

Ikäviä nämä rokotteiden sivuvaikutukset vaikka hyväähän ne vain tekevät.. Ainakin mun mielestä. Onko lokakuisissa joku, joka ei aio rokotteita ottaa? Minä ainakin otatan nämä rokotusohjelmaan kuuluvat, influenssarokotetta en ole esikoiselle ottanut, enkä tälle toisellekaan meinaa ottaa.

Meillä eiliset rokotteet nosti lämpöä. Eilen illalla oli 38.5 ja tänään aamupäivällä 38. Panadolia ollaan nyt sit annettu. Toivottavasti menee pian ohi.

Ahaa siitä rotastako se haiseva kakka tulikin enpä osannut yhdistää kun en muista alkoko jo sitä ennen,helpotus jos johtus siitä,nyt tosin kolmatta päivää pa☆ka putket ollu kiinni..
meillä on samoja tikruvaippoja siis pakko kommentoida siitä :D
niin ja ccix luulin että karpo on oikee nimi en oo sitä viittiny kysyä hahha.
meillä ei nukuta vaan heitetään tuttia kokoajan pois ja peitto suuhun tai nyrkit,oli jo nukkumassa mutta keksii jatkuvasti jotain että otan syliin sitten hymyilee ja alkaa taas sormilla kutitella suuta..

Meilläkin on tikruvaippoja. Tykkäsin 1&2 koossa liberosta enemmän, mut tässä 3 koossa pampersit on mun mielestä pehmeämpiä kuin liberot. Muita en ole kyllä edes kokeillut!

Takaisin