Vauva-arkea

Pakkaspäivät on pahoja, vie ne pienetkin oman ajan rippeet.. :/ Siis se oma aika, jonka moni meistä varmaan kuitenkin käyttää ruoanlaittoon ja siivoukseen yms.. ;)

Meillä on jutusteltu jo pitkän aikaa, mutta nyt alkaa kaverista kuoriutuun sellanen satusetä, ettei oo mitään järkeä! :D Juttelee yksikseenkin vaikka kuinka leikkimatolla tai sitterissä samaan aikaan kun äiti ja isi syö.

On totta, että kaikki muu voi ärsyttää, mutta tuo ihana pieni ihminen aniharvoin. Tänään onnistui siinä muutaman sekunnin, kun vaihdoin aamulla vaippaa silmät ristissä ja sain pissat päälleni..sitten kylkiäisiksi sellaisen hymyn, ettei sitä voinut kuin tuijottaa onnellisena. :)

Tekisi mielu aloittaa kunnon kuntoilu, mutta taidan odottaa vähän virkeämpiä aikoja ja tyytyä vaunulenkkeihin. Tosin vaunulenkitkin voi olla tehokkaita, kun etsii kaikki sopivat ylämäet.. ;)

Meillä alkais huomenna tosiaan vauvatanssi. Vauva pidetään siellä eka puolituntinen kantoliinassa tai manducassa ja toka puolituntinen tehdään pilatesliikkeitä niin, että vauva on alustalla mukana jotenkin. Nooooh, vähän jännittää kun poikahan ei viihdy liinassa tai manducassa kovin hyvin. Uskon, että
musiikin soidessa ja äidin hytkyessä poju kuitenkin unohtaa kiukuttelun. Täytyis kuitenkin opetella toi liinan sitominen vähän paremmin. Kellään mitään hyviä vinkkejä/linkkejä siihen? Meillä on myös manduca, mutta liina tuntuis jotenkin tukevammalta tanssia ajatellen. Ehkäpä otan molemmat vaihtoehdot mukaan.

Vitsit mä odotan että tulee 4kk täyteen ja päästään vauvauintiin! Muskarikin kiinnostais, mutta mulla meni niihin ilmottautumiset ihan ohi.

Tiedättekö muuten lastenlaulun nimeltä Dodo-sorsa? Meillä kuunnellaan sitä 37 kertaa päivässä. Aivan käsittämättömän liikuttava laulu! Mieskin on tykästynyt siihen. Kuunnelkaa Youtubesta :) :)

Lueskelin tässä näin n. 5 sivua, on ollut monta päivää välissä kun oon viimeksi käynyt täällä.

Niin, meillä on vauvakirjana ihan toi "Kirja Sinusta" , toi Vaukirjan kirja jota mainostetaan tervetuliaislahjaksi tälläkin sivulla. Ihan kiva on ja sopii pojallekki. Koitan pysyy ajantasalla, vielä oon pysynyt. :D

Meillä kuolataan, nyrkit on suussa! Yksi helistin ~n.38v. vanha!~ on tarpeeksi kevyt ja hyvä ottaa käteen, sillä poika helistelee ja lykkää suuhunsa. :) Tuttia työntää takas suuhun mikäli se meinaa pudota! :D Ei nyt osaa laittaa sitä suuhun mikäli se oikeen ehtii pudota mutta tosiaan hauskannäkönen kun työntää takasin sitä ja "pitää kiinni" suussaan sitä. :) Meillä tutti rauhottaa unille, on mukana kauppareissulla, kyläillessä.. mutta kotosalla koitetaan olla ilmankin. Nukahtaa toki paremmin tutin kaa ja kun se PLOPS kuuluu meillä niin se on hyvä, ei herää sitten että tarvisi aina laittaa tuttia takasin. Toki, itte nukkuu niin keveästi että herää aina pieneenkin kähinään ja tarkistan että tarviiko tuttia vai ei. Yleensä ei ja sitten ittee harmittaa kun turhaan Taas nousin, poikahan nukkuu hyvin, mitä nyt hiukan tuhahtelee.. :D
Meillä iltatoimet yleensä n.21 maisemissa, nukkuu ennen 23 ja yösyöttöjä ei aina oo, joskus 4-6 välillä ja sitten taas nukutaan. Muutaman kerran on nukkunut sen 8h, jokusen kertoja pieniä pätkiä taikka sitten vaan sen n.4h ja sitten herätään seurusteleen esim. 4,30 ja nukutaan sitten uusiksi joskus 7 aikaan. :D

Nyt on alkaneet kiukkuilut, joka päivä tulee 1-2 kertaa "suunnaton raivo" vaikka seurustellaan, vaippa on vaihdettu ja masu täynnä.. Onneksi ne menee kyllä ohittekin jossaivaiheessa mutta kyllä sitä ihmettelee mistä ne tulee?
Poika tykkää ihailla itseään peilistä, hymyilee niin että ikenet vilkkuu. <3 Hymykuoppa tulee toiselle puolelle, ei kyllä tiietä mistä se on peritty. :D

Ruokailu meillä on pullosta vastiketta. Iltaisin velliä. Hyvin maistuu ja kyllä sitä kuluukin. Ensviikolla on se 3kk -neuvola, rokotukset ym. Poika täytti 3kk 7.1. Samalla juu kyselen mitä mä alan antamaan ja missä määrin muuta lisäksi kun maito ei oikeen enää piisaa. Syö semmoset ~ 2ooml kerrallaan muutaman tunni välei.

Meillä mies hoitaa hyvin poikaa, just kun kotona ollaan molemmat. Koitetaan välttää sitä eroahdistusta, pojasta huomaa jo miten se on niin minun perääni.
Perjantaina oli muutaman tunnin isovanhempien luona, itse olin viihteellä (ekaa kertaan vuoteen) ja mies oli ihan kotosalla mutta "omaa aikaa" viettäen. :) Haki pojan kotio, teki iltatoimet.
Oli ihanaa palata kotiin n.3.30 kun isi ja poika nukkuvat niin levollisesti ja söpösti! Ihan sydän pakahtui ja pyyhin kyyneleitä meikkejä putsatessa! :')
Mies lähti heti la-aamulla pilkille. Mä hetken kyllä kiroilin että Olisin voinut haluta nukkua pitkään mutta ei niin ei.. NOh, pojan ihana kummitäti laittoi aamupäivällä viestii (jota en ees nähnyt kun nukuttiin pojan kaa ekoja päikkäreitä yöunien jälkeen) niin ovikello soi ja siellä hän seisoi pitsalaatikon kera!! Sanoi että syöppä ny ja mee pariks tunniks nukkumaan, sitä kuitenkin kaipaat kun mieski lähti sinne pilkille niin aikasin..! Ah, mä rakastan lapseni kummitätiä paljon!! <3 Olin kuin uus ihminen kahden tunnin päästä! KORVAAMATONTA! <3 ... ja kaikenhuippu oli se että olin ollut k.o ihmisen kanssa edellisenä iltana ihmisten ilmoilla, jaksoi kuitenkin tulla meille! (toki hän sai nukkua kotona aamulla pitkään mutta silti!)

Ohoh, no, sellasia kuulumisia nyt meille tänään. Mennään pojan kaa kynttiläkutsuille, saa hurmata kaikki muijat siellä sitten ;) On sylyjä joihin mennä söpöilemään! <3

Ps. Nii juu, meilläkin mennään yleensä yö samalla vaipalla, poika ei oo varmaan kertaakaan kakannut yön aikana. Joskus jos se syöttö menee aamupuolelle esim. 5-7 niin sitten vaihdan vaipankin niin menee sitten se seuraava uni kivasti vielä, ei herää heti vaipan takia. :)
Meillä nyt muumit käytössä, koko 3.

En kyllä aivan tarkasti muista, mitä tuolle miehelle kiukkupäissäni paasasin, mutta vissiin perille meni! :D Mies on tänään viettänyt tytön kanssa koko päivän ja sain mm. kokata ja nukkua 2 h päikkärit!! Johan pollakin kirkastuu pikkuhiljaa. :)

No huhhuh, täälä saattaa pahimmillaan tulla kahet isommat vaippaan per yö!!! Arvatkaa onko kiva nousta ja sit vielä poikaki aina turhaan virkenee. Iha ku isänsä, syö ja paskoo samantien :D

Haha. :D Mä oon aikasemmin ollu täällä marttyyrina, mut eilen osasin suuni sit kunnolla avaa kun mies kyseli mikä on. Just kun sillä on niitä omia juttuja ja itellä ei niin mitään. Jännitän imetystäkin muualla niin ei tuu oikeen lähdettyä minnee..

Kuinka kovalla pakkasella ootte uskaltanu lähteä vaunuilla kanssa esim. kauppaan? Oon lukenu et pakkasraja ois -10 mut ois semmone tilanne että huomenna pitäis mennä junalla kaupunkiin moikkaamaan kavereira ja luvattu -15 astetta.. Mentäis ulkona siis vaan matkat junalle ja junalta molempiin suuntiin ja nyt en tiiä uskallanko lähteä. Onko se pakkasraja enemmän ulkona nukuttamista varten?

Kyllä me ainakin ollaan oltu ulkona kylmemmässä kuin -10 kun kyse ei kuitenkaan ihan vastasyntyneestä vauvasta ole. Kun kerrospukee tarpeeksi ja suojaa vaunun "suuaukon" hyvin ettei sinne ainakaan tuule niin ei siellä vaunuissa heti ole sitä samaa lämpötilaa kuin ulkona koska vauva sitä ilmaa siellä lämmittää. Meillä ei lastenlääkäri, jolle asiasta muissa yhteyksissä mainitsin, mitään asiasta sanonut. Ei siis ainakaan kieltänyt :)

• Tykkään
Reaktiot: IIA
Meillä näyttäisi olevan nyt uudenlainen rytmi päivisin, kun aloin neuvolan vinkistä pidentämään imetysvälejä 2,5-3 tuntiin. Tyyppi on aika tarkalleen 1,5-2h hereillä, jonka jälkeen maistuu 30-45min päikkärit. Ja tällä setillä mennään aamusta iltaan saakka. Kateellisena olen lukenut teidän ulkonukuttamisista ja 3-4h päikkäreistä. Meillä alakerran naapuri polttaa, niin ei uskalleta parvekkeella nukuttaa ollenkaan. Yleensä saa noihin minipäikkäreinkin käyttää aikaa vartti per kerta, mutta tänään kokeilin unilelun tyrkkäämistä kainaloon, niin johan simahti jo viidessä minuutissa! Nyt vaan mietin, että olisi tietty voinut kokeilla tätä jo aiemmin :)t

Isestä tuntuu, että mehän käytetään lähes pelkästään kestovaippoja ja niinhän me periaatteessa tehdäänkin, jos lasketaan vaippojen määrää. Mutta jos lasketaan vuorokauden tunteja, niin menee ihan puoliksi :) Päivät kestovaipoilla ja "yön" 12h yhdellä kertiksellä, kun poika ei kakkaa yöllä. Meidän poju on siitä hassu, että nukkuessa harvemmin pissaakaan paljoa. Aamulla saattaa vaippa olla lähes tyhjä, mutta sitten ensimmäinen aamuvaippa pitääkin vaihtaa jo tunnin päästä.

Mä sillon aikoja sitten puhuin siitä, että poika ei oikein ota muhun kontaktia eikä hymyile, niin se on vieläkin hieman huolena. On hetkiä (ehkä pari kertaa viikossa) jolloin tapittaa ja jokeltelee ja hymyilee, mutta suurimaan osan ajasta, kun yritän ottaa katsekontaktia, niin tuntuu, että oikein väistelee katsetta. En usko, että näössäkään on ongelmaa, kun hoitopöydän mobilen ampparia taas seuraa niin silmä kovana ja väläyttää kaikkein valloittavimpia hymyjä sille. Tietty mulla ei oo koskaan vahvaa meikkiä tai silmälaseja tms, mutta kyllä käsittääkseni teidän muiden vauvat oikein hakemalla hakee juuri teidän katsekontaktia, vai?

Pakkasessa ulkoilusta, kyllä mä uskaltaisin lähteä kovemmassakin pakkasessa ulkona käymään. Pistää vaan kuomun niin alas kuin mahdollista ja ehkä siihen vielä jonkun suojan päälle, ettei varmasti käy viima vaunuihin sisälle. Ja just jos ei kauaa kuitenkaan joudu ulkona olemaan, niin tuskin se vaunujen sisälämpötila ehtii edes laskea lähellekään ulkolämpötilaa.

Syksyinen, meilläkin poika tuntuu katselevan mielummin isäänsä tai mummiaan kuin minua. Olen tulkinnut asian niin, että mun nassu on niin tuttu, ettei sitä niin älyttömällä mielenkiinnolla tarvitse tarkastella. Isä on poissa koko päivän, joten kun tulee kotiin, onkin jännää tuijotella isin tekemisiä.

Nyt kyllä kun on fysioterapeutin jumppaohjeilla jumpattu, poika on ruvennut koskettelemaan mun naamaa ja tuijottamaan välillä hyvin intensiivisesti. Mutta muutoin minustakin välillä tuntuu että poika oikein välttelee katsekontaktia. Kuitenkin jos mummi esimerkiksi ottaa pojan syliin, poika äkkiä hakee minut näköpiiriin ja väläyttelee isoja hymyjä juuri mulle. Oletko Syksyinen huomannut, että vauvasi katselisi sinua tiiviimmin jonkun toisen sylistä?

Me ollaan oltu -17 asteessa tunnin lenkillä, ja on muuten vauva nukkunut 2-3h päikkyjäkin yhtä kylmässä. Silloin on ollut villa-, vanu- ja toppahaalarit, makuupussi, lampaantalja, vaunujen päällä ja aukon edessä iso paksu villahuopa. Kyllä on tarettu :)

Meilläkin tyttö katselee muita jos on mun sylissä, paitsi kun ollaan kahestaan ja jutellaan. Oon myös huomannut et katselee usein muita ihmisiä kun on jonkun toisenkin sylissä.

...meillä alkoi meen uus iltaharrastus.. raivari. Ei maistu iltavelli, ei huolita ei, huudetaan nyt vaan. :shifty:

Toivottavasti muilla paremmin! Hyvää yötä, mä meen nyt koittaan kuinka pitkä alkuyö tänne tulossa. :eek: :nailbiting:

Jee, mies sai pojan syömään! :hello2 Ihana! :love017 Poikakin kohta ihan kanttuvei :sleep011, meni varmaan toi unia vastaan taistelu liian pitkälle. :grin Jospa sitten itteki siirtyis petiin. :sleep002

Kaikilla vaikuttaa olevan levottomuutta ilmassa öisin..

Oon myös huomannu et meidän poitsulla on aamusta (5-6 aikaa) aina nenä tukossa. Joudun herättää laittaa keittosuolaa ja imurilla niistää ne ulos. Aina tulee ihan jäätävän isot räkäpallerot sieltä. Sit taas helpottaa. Päivisin ei tollasta oo.. Mietin jos on kuiva ilma niin laitoin ilmankostuttajan nyt yöksi päälle, katsotaan auttasko.

Söin eilen illalla sushia.. Tänään sit poitsu itkeskeli vähän enemmän päivästä mutta onneksi meni ohi. Jää taas sushit ravintolaan hetkeksi, en haluan kuunnella toisen itkua yhtään turhaan.

Mekin ollaan pihalle nukutettu, sillon ku nukku pihalla, yli -10 pakkaseen ja hyvin viihty. Oli toppapeitto siinä aukon suojana.

Kaikki puhuu velleistä ja soseista ja en ymmärrä että itsekin tässä pitäisi pikkuhiljaa alkaa niihin tutustumaan ja miettimään mitä antas.. Nooh eiköhän sen vielä kerkee :)

Mäkin menen kokeilemaan unta palloon, jos ei poitsu ihan vielä heräis vaan antas vanhempienki nukkua!

P.s hirvee listamainen selostus.

Syksyinen, ootko kyselly asiasta neuvolassa?
Täällä tyttö huus ihan hysteerisenä ennen nukahtamista, ei halunnu syödäkkään vaikka on edellis kerrasta aikaa.. Tuli ihan huono omatunto ku halusin ripustaa pyykit ja käydä suihkussa ennen ku laitan typyn nukkumaan. Toinen meni sit ihan yliväsyneeks. Nyt onneks nukkuu, vaikka pian varmasti herää syömään. Hyvää yötä kaikille, toivottavasti pikkuiset antaa äitien nukkua hyvin! :)

Enköhän mäkin sit uskalla lähtee ulos :)

Meiän vauva hymyilee kyllä molemmille paljon, mutta isä saa välillä naurunkin aikaseks. Oon ajatellu että isät ja äidit on vauvan kanssa eri tavalla ja se on ihan ok, vauvakin sitten varmaan vähän eri tavalla isän kanssa kuin äidin. Isät usein on sellasia hassuja :D meillä tosin isäkin vielä kotona joten hoidetaan vauvaa tosi tasapuolisesti, yöt ja päivät eli molemmat varmaan yhtä tuttuja.

Mä en tiedä, mitä täällä tapahtuu.. Pikkumies nukkui 21-05, tätä meillä ei oo nähty vielä koskaan! :) Heräsin itse aikasemmin, kun tissit oli niin täynnä, että sattui.. Tällä kertaa riittikin vain toinen tissi ja jatkoi uniaan, pumppasin sitten toisen tissin. En saanut tissiä ihan tyhjäksi, en kyllä tiedä miksi, mutta selkeästi poitsu saa imettyä sen tyhjemmäksi. Meillä siis on jo pidemmän aikaa tyhjenetty molemmat tissit samalla syötöllä.

Takaisin