Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Millier
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
:laughing025 Ahhahaa!!!
Sain kyllä päivän naurut ton takia, Sinitähti. Just tollasia vauvat on. Tuijottelee omaa nyrkkiään kun ei tiedä mikä se on. Ja tietysti silmät kierossa :grin

Mikä siinä oikee on että lähes aina kun ollaa lähössä jonnekki ja alkaa olla jo vähä kiireeki ni tuo meijän poitsu vääntää kakat aina juuri sillä hetkellä! :D tänääki taas kun sain ulko-oven kiinni ni kuulu lötinä housuista.

Täällä taas neuvolassa, otetaan vaatteet ja vaippa pois, vaipassa sen verran pierunkuorta, ettei samaa kestoa voi laittaa päälle. No laitat puhtaan vaipan ja samantein kun saa vaatteet päälle ni alkaa pärisemään.. Tää on käynyt joka ikinen kerta kun neuvolassa ollaa käyty!

Missä paikoissa teillä nukutaan päiväunia? Meillä meinaan nukutaan lähes tulkoon pelkästään sylissä vatsat / rinta vastakkain. Heti kun vie pojan sänkyyn hän herää. Vaunuissa nukutaan yhdet unet kunhan vaunut ovat liikkeessä eli lenkin aikana.

Jos haluun että nukkuu pidemmät päikkärit, niin meillä vaihtoehtona liikkuvat vaunut tai kantoliina. Sylissäkin nukkus, mutta mun selkä ei kestä kannella, joten toi kantoliina on siks ainut vaihtoehto. Siis niiden liikkuvien vaunujen lisäksi. Sekin hyvä kantoliinassa tietty, että saa kädet vapaaksi :)

Meillä hymyillään ja naureskellaan myös jatkuvasti, päivittäisistä juttutuokioista puhumattakaan ♡♡ Arki pikkuisen kanssa on kyllä niin ihanaa että..! Todellakin ymmärrän mitä ne ihmiset tarkoittavat kehottavat nauttimaan joka hetkestä! :)

Meillä nukutaan päikkärit joko vaunuissa pihalla tai sit ajoitan kauppa/kylä reissun niin, että jätän autoon nukkumaan. Näillä tavoilla nukkuu yleensä noin 4 tuntia, sängyssä tyttö nukkuu tunnin pätkissä, joten en oo enää edes yrittäny sänkyyn laittaa, niin saa jotain tehtyä :-)

Meillä kans nukkuu parhaiten pihalla vaunuissa tai vaunulenkillä, sängyssä päikkärit on lyhempiä...

Nyt on meidänkin tyttö "löytänyt" omat kädet! Selällään maatessaan nostaa kädet ylös, tuijottaa niitä pitkään, naureskelee ja juttelee niille :grin Saman tekee oikeastaan mille tahansa lelulle.. Ja erityisen hauskaa on seurata aamuisin kun äiti jumppaa :p

Kuinka pitkään meinasitte vielä nukuttaa pihalla nyt kun rupee pakkasta olemaan? Oon vähän vainoharhanen sen suhteen, että mitä jos vauvaa palelee. Ite kun oon aikamoinen vilukissa.

Synnäriltä saatiin manuaali vauvalle ja siel luki pakkasraja vauvaikäiselle -15 astetta. Niiku nukuttamiseen. Harsoa vaan vaunun eteen, että hengitysilma ei oo ikävän kylmä ja vaatetta silleen että sisäänhakiessa on edelleen lämmin. Meillä vaunulenkit kestää 1,5 tuntia välillä, ja on riittänyt body, housut, sukat, kypärämyssy, pipo ja semmonen froteetyylinen lämmin haalari jossa käännettävät lahkeet ja hihat, koko komeus isketään äp:n makuupussiin ja harso naamalle, että pitää tutin suussa ja lämpimän hengityksen naamalla. Jos on ollut kylmempää ni oon viel laittanut kuolalapun ton kypärämyssyn lisäksi peittämään kaulaa. Aina on ollut lämmin vauva kun vaunusta on kaivettu :)

Mitäs kaikkia taitoja teidän mussut jo osaavat ja missä iässä? Ennen ku vauva oli 2kk ni kannatteli päätä pitkiä aikoja ja jokelteli ennen kun oli 1,5kk. Tänään sitten tarttui ihan oikeasti leluun ja monta kertaa vielä, eli ei ollut vahinko :) On mun naamaan ja tukkaan jo tarttunut varmaan viikon, huulista varsinkin tykkää pitää kiinni :)Mut tänään tosiaan otti kiinni tarjottuun leluun vissii 5 kertaa ja piti pisimmillään yli minuutin, kerran vei suuta kohti. :) Vielä ei osaa kääntyä, mutta kun vähän pepusta tukee niin saa ähisteltyä ittensä mahalleen.

Ihanaa kun pieni kehittyy mutta ihan kamalaa kun se on jo niin iso! Paljon positiivista siinä että kasvaa oon niin ylpeä kaikista harppauksista mitä tapahtuu! Pian se pikkunen meneekin jo kouluun :´)

Minä pistin aamulla oman käteni tytön kasvojen eteen. Neiti tuijotteli mun kättä kauan aikaa ihmeissään ja tarras sitten toisella kädellä peukalosta ja toisella pikkurillistä ja veti mun käden suuhunsa :p ja teki vielä monta kertaa uudestaan :)

Ja äsken pistin tytön mahalteen matolle ja hetkessä se pyörähti selälteen :happy093 Teki vielä toisen kerran uudestaan, että tuskin oli vahinkokaan :rolleyes: Ja jaloilla yritti kovasti puskea ja ponnistella.. jokohan sillä alkaa olla kiire päästä liikkeelle :grin

Voihan. Viimeyö meni sairaalassa, kun vauva tosiaan kakkasi verta eilen illalla klo 18, jonka jälkeen alkoi ripuloimaan ja sitä tavaraahan tuli ihan kiitettävää tahtiin.. Soittelin sen verikakan jälkeen jo akuuttiin, että tullaanko, mut ei tarvinnut. Sit ennen nukkumaanmenoa mittasin vauvan lämmöt ja oli 37,1 ja soitin uudelleen ja sanoi, että voi tulla tarkitsettavaksi.

Ältsin kiva hoitaja laittoi meidät yleislääkärille jonoon, joka sitten tuli 1½tunnin päästä toteamaan, ettei yleislääkäri voi olla tälläisessa tilanteessa hoitamassa, kun noin pieneltä on tullut verta kakan mukana.. Joten sitten meidät laitettiin jonoon lastenlääkärille.. Mutta siis akuutissa siis lapset pääsee omaan vastaanottoon, eli yleislääkäri tuli sinne eli eitarvinnut onneksi yleispäivystyksen 3 tunnin jonoissa olla.

Ooteltiin sitten lisää ja lastenlääkäri tutkii ja määrää verikokeita, joka oli äidille aika rankkaa, kun veri lensi ja vauva itki kovempaa kun koskaan.. :/ Ei onneksi tulehdusarvot ollut koholla, kun pelkäsin jotain suolentulehdusta, eikä verikokeissa muutenkaan mitään vikaa. Lääkäri sanoi, että voidaan jäädä loppuyöksi seurantaan osastolle jos halutaan, mutta kotiseurantakin riittää, aamulla takaisin jos ei olo parane. Vauva kuitenkin selkeästi kipeä ja huusi kun hyeena vatsakipujen takia.. No päätettiin lähtee kotiin nukkumaan ja sit mäkin sairastuin siihen vatsatautiin, kuume nous ja särki ja pää oli ihan sekasin.

Aamulla vauva sitten oli veltto eikä herännyt mihinkään, eli ei syönytkään kun ei herännyt, mies sitten lähti viemään takaisin kun mä en päässyt. Velttous ja heräämättömyys jatkui tasan siihen asti, kunnes vauva laskettiin lääkärin hoitopöydälle ja PIM se heräs virkeänä jumppaamaan ja leikkimään lääkärin kanssa. :D Jumpan jälkeen mies koitti syöttää vauvaa, ja kas, ykskaks ruoka sitten maistuikin. HUOH. No lääkäri sanoi, että on varmaan joku vatsataudin poikanen, mutta luetteli muitakin mahdollisuuksia. Suolentuppeumaa ja muuta, muttei uskonut että on tuppeuma kun maha ei painaessa ole kipeä eikä verta enää tule. Summasummarum, vauva on kipeä muttei niin kipeä että sairaalaan pitäis jäädä.. Joten antaa nukkua, syöttää niin paljon kun menee ja odottelee että helpottaa. Jos kuume nousee kunnolla tai yleiskunto menee huonoks ni sit takasin.. Nyt vauva on sitten nukkunut suurimman osan ajasta, 1½ tuntia se valvoi ja leikki ja söi rinnalta, joten paranemaan päin ilmeisesti.

Ja rupes se maidon pumppaaminenkin onnistumaan, kun vauva ei ollut syönyt rinnalta yli 12 tuntiin; tissit oli kaksi tiiliskiveä, maitoa pumppasin järkyttävät 110ml vartissa, kun normaalisti tunnissa tuherran sen 30ml. :D Sit pumppauksen jälkeen vauva höräskin tissit normaaliin muotoonsa.. Mulla tää kuume ja kivut kesti reilun 12 tuntia, et ei mikään paha mulla. Saatiin vissiin anopilta tää, kun se kävi vkloppuna täällä ja sunnuntaina ei muuta tehnyt kun ripuloi ja yrjös.. :/ Se oli tosi huonona :( Mut jos tää alkais tästä helpottaa..

Hui, kun kuullostaa pelottavalta tollanen tauti vauvalla. Toivottavasti lähti pois...

Todellakin kuulostaa pelottavalta! Kyllä siinä on äidillä varmasti ollut sydän syrjällään :sad001 Toivottavasti pikkuinen on nyt parantumassa..

Onko kenelläkään naurettu vielä? Meillä tyttö on tosi kova jutteleen ja hymyileen, mutta naurua vielä odotellaan.. Muutaman kerran on unissaan vähän käkättänyt :grin

Meillä on naurettu oikeestaa jo siitä asti ku alettii hymyilee. Aluks oli vaa pientä, mut nyt on jo kunno räkätystä välillä :D

Takaisin