Vauva-arkea

Millier

Sanavalmis juttuseppä
Miten on muilla lähtenyt vauva-arki käyntiin? Joko sujuu vaipan vaihdot ja imetykset? :)

Me kotiuduttiin toissa iltana ja hyvin rullaa. Joudutaan vain käymään bilirubiini kontrolleissa :confused: Ne on nyt sahannut ees taas, tänään oli taas laskussa ja ylihuomenna uudestaan kontrolliin. Mutta vauvan hoito sujuu hyvin. Paremmin kuin osasin odottaa. Ja helpottaa sekin, että miehellä on jo entuudestaan tästä kokemusta. Se onkin hoitanut vauvaa melko urakalla, hyvä että minä saan edes imettää :grin Niin ihastunut se on uuteen tulokkaaseen :love7
 
Täälläkin lähtenyt vauva-arki hienosti käyntiin! :) kaks vähä haastavampaa yötä ollut mut ei nekää mitenkään hirmusen hankalia :) poika on niiiin tyytyväinen ja kiltti ! Isukkikin uskaltaa jo enemmän nostella ja kannella pikkusta (aluks häntä pelotti kamalasti et osaako tukee niskaa hyvin jne.) :P Meijän kissat ehkä himppusen liian uteliaita, mut osaavat kuitenkin varoa.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Minä kyllä yllätyin meidän kissoista. No aluksi toinen oli vähän hädissään kun vauva itki, mutta muuten ei oo olleet moksiskaan! Ihan kuin eivät ois huomanneet koko vauvaa o_O
 
Meillä kissat eivät edes heti tajunneet koko vauvaa. Yritettiin heti kotiuduttua saada kissat lähelle haistamaan, mutta ei kiinnostanut. Vanhempi kissoista oli nukkunut mun sairaalassaoloajan meidän sängyssä (on muutenkin mun miehen sylikissa, niin käytti tilaisuuden hyväkseen) ja olisi tullut nukkumaan ekana iltanakin. Oli juuri imetys meneillään ja kissa kävi vauvaa nuuhkaisemassa, mutta poistui vauhdikkaasti, kun poika vähän inahti.

Nyt ollaan oltu 3pv kotona, kissat saattavat nukkua/makoilla sohvalla metrin päässä tai kiikkutuolissa vähän kauempana, jos istun sohvalla imettämässä, eivätkä juuri välitä vaikka kuuluisi kitinää. Tänään isompi tissiraivokohtaus ärsytti sen verran, että vanhempi kissa vaihtoi toiseen huoneeseen nukkumaan. Pienempi kissa kestää huutoa pidempään, tuijottaa vain huutavaa lasta silmät pyöreinä.

Eipä ole maidontuoksu houkutellut kissoja, vaikka sillä meitä joka paikassa peloteltiin...
 
Me ollaan perjantaista asti oltu kotona ja oikein hyvin on mennyt, mitä nyt lauantaina neiti oli tosi väsynyt ja söi huonosti ehkä kotiin tulo jännitys tai jälkimainingit perjantaina annetusta calmette rokotuksesta.. joka tapauksessa meni ohi.. mulla maito nousi kohisten lauantaina niin että sunnuntaina kävin hakemassa sähköpumpun lainaan sairaalalta ja maanantaina aloitin maidonluovutus rumban, kun tota vaan tulee ja tulee :DD
neiti panttasi kakkoja ekat päivät kotona.. ilmeisesti vaihto vauvanpihkasta sinappiin vähän kesti, mutta nyt sitten tavaraa tulee jokapäivä enemmän :DD tänään oli paine sinapit niskassa asti!!

Huomenna tulee terkka kotikäynnille.. vähän jännittää, että mitä sanoo vaikka kaiken pitäis ihan kunnossa olla ja neiti varmasti kasvanut.. vähän vaan paha maku suussa tuosta meidän terkkä tätistä..
 
Mun yks pelko oli et maitoa tulee yli tarpeen, luovuttaminen olisi haasteellista kun sairaalaan/äidinmaitokeskukseen 80km ja neuvolaankin 10km. Suvussa siis paljon maidonluovuttajia, kun on ollut ylituotantoa. Nyt ei näyttäisi sille, että tulisi liikaa, pakastanut olen tähän mennessä 30ml :)

Mut siis tykkään, että joku luovuttaa, niin meidän pikkuiset saa oikeaa maitoa sairaalassa, eikä mitään korvikkeita.
 
Mä oisin kovasti halunnut luovuttaa, mutta tuntuu ettei tätä taida riittää :sad001

Mutta niin, muuten meillä on täällä arki lähtenyt käyntiin hyvin. Vähän kuplassa elellään, ihmetellään toista ja kaikkea uutta. Yöt menee välillä paremmin ja välillä vähän huonommin. Mutta pääsääntösesti meidän neitonon neiti on tosi rauhallinen tapaus :)

Tosin se oikea arki taitaa alkaa ens maanantaina kun mies palaa töihin. Sitten nähdään miten me selvitään täällä babyn ja koiran kanssa kolmisin. Vähän jo jännittää kyllä etukäteen, on toi mies vaan niiiiin isona apuna...


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Miten muute muilla on menny yösyötöt? Ootteko heräilly tasaisesti esim. herätyskellon avulla vai ootteko antaa vauvan nukkua kunnes itse ilmoittaa nälästä? Me ollaan alusta lähtien heräilty 2-3 tunnin välein väkisinkin syöttämään poitsuu, niinku sairaalassa ohjeistettiin, mutta nyt vähän miettiny että onko tosiaan tarpeellista herätellä lastakaa nii usein jos kerran uni pojalle maistuu? :/

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Meilläki maanantaina mies lähtee töihi ja jäähää kolmen kissan ja pikku miehen kanssa neljistää kotia.. jänskättää hieman ku noi mei kissatkaa ei oo mitää maailman helpoimpia tapauksia... :/ mut eiköhä myö selvitä! :)

Yösyötöt täällä menee iha pikku ukon tahtiin, välillä syö tiheempään, välillä nukkuu tyytyväisenä melkee 5tuntiaki putkeen :) ja neuvolasta myö saatiinki ohje et voidaan mennä iha vauvan tahtiin syöttämisen suhteen, että ei tartte herätellä kesken unien ku toine kuiteki kasvaa hyvin ja maitoo riittää vaik pienelle kylälle yms. :D

Mei pikkune on muute tooosi rauhalline ja kaikkee mut hänel on välillä vähä ilmavaivoja nii ne pistää vähä kiukuttamaa ja tottakai jos on nälkä ja jos mamma on liia hidas nii sit suututaan oikein urakalla.. :P itse ihan yllätyin kui hienosti meillä menee täällä kotosalla vauvan kanssa :) aluks jännitti iha hirveesti kaikki uus ja et mite kotityöt hoituu ja mite kissat suhtautuu jne. Mut eihä täs oo mitää ongelmaa :)

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Rsnn meille tuli sairaalasta ohje herättää 3-4h välein syömään, johtuen siitä, että paino tippui 8,8%.
Neuvolanterkka jo kumosi määräyksen tällä viikolla, mutta on silti pidetty herätysvälinä 4h edellisen ruokailun lopettamisesta (yöllä 4,5h), kun syntymäpainoon on matkaa vielä yli 200g. Että ei täällä ainakaan neuvolassa tiukkaan tuijoteta sitä, että syntymäpaino pitäs ohittaa 2vko ikään mennessä, ohje on lapsentahtisuus.

Soittaisin heti maanantaina neuvolaan ja kysyisin asiasta.
Veljentyttö ei meinannut kerätä painoa ensimmäisinä viikkoina, paino lähti kunnolla nousuun vasta kun yöt sai nukkua rauhassa, joten en sen perusteella usko, että alle 4h syöttöväli vois olla terveelle vauvalle tarpeen?

En uskalla neuvoa ammattilaisten neuvoa vastaan, mutta just tänään kirjoitin tuonne valitusketjuunkin ohjeesta joka on MLL:n ohjevihkossa (saatiin neuvolasta) että vanhempien pitää saada joka yö vähintään yksi 3h unijakso, miten se muka tulee jos vauva pitää herättä 3h välein? Itse tuskin nukahdat samalla sekunnilla kun vauvakin...
 
Meillä herättiin aluksi kolmen tunnin välein syöttöpuuhiin. Mutta luovuttiin siitä ja nyt mennän tytön tahdilla. Paino on kuitenkin mukavasti nousussa ja tyttö syö päivisin kuitenkin tiheämmin. Yöllä herää vähän miten sattuu.. Noin joka toinen yö nukutaan jopa 4-5tuntia kerrallaan ja muuten saattaa heräillä 2-3tunnin välein..
 
Hahhaa, mitä unia! Meillä on tyttö nyt alkanut ahkerasti syömään, viikossa oli nyt tullutkin reilu 200g painoa. Ja toiveena olis saaha ens viikolla 3kiloa täyteen. Näin unta, että mentiin synnärille punnitukseen ja tyttö olikin jo 5kiloinen! Minä tuumasin, no siksi se onkin tuntunut niin painavalta :grin

Meillä isi syötti tytön yöllä ja minä sainkin sitten nukuttua kunnolla. Mutta olipa tissit aamulla täynnä ja kipeät! Ihan ku ilmapallot, neidilläkin oli vaikeuksia saaha kunnon otetta :rolleyes: Nyt on aamusyönnit syöty ja tyttö sekä äiti on tyytyväisiä :)
 
Lapsi kasvaa nukkuessaan, näin mulle on sanottu Kannattaa antaa nukkua jos vauva itse niin tahtoo. Ja jos tuntuu siltä että nukkuu jo liian kauan niin sit vaan herätteleen. Näin me ainakin tehdään. Ekat yöt meni herätellessä, kun ei meinannut paino nousta tarpeeks nopeesti, mut nyt poika herättää kyllä kun tahtoo ruokaa.
Meillä oli esikoisella ihan erilainen tahti. Se oli itse tosi jämpti ton kolmen tunnin välin kanssa. Ja mulla oli kello aina yllä herättämässä vähän ennen niin että sai kaikki laitettua valmiiks (rintakumi imettämistä varten ja tuttipulloon lisämaito). Se oli toisaalta näppärää, mut taas toisaalta niitä syöttöjä tuli öisin enemmän kun nyt kun poitsu määrää itse tahdin. Toki välillä se vielä heräilee 1,5h välein syömään, mutta usein sillä on sellasia 4-4,5h uniputkia. Se on kiva.
 
Viiden tunnin putkeen nukkuminen kuulostas kyllä aika kivalta. Meillä ihan maksimi on ollut vähän vajaa 4h. Sillä silti jo jaksaa ihan hyvin.

Mä en kyllä tiedä miten täällä käytännössä totutettaisiin tuo, että molempien vanhempien tulisi nukkua se 3h putkeen joka yö. Me on nyt mennyt pari yötä niin, että neiti ei varsinaisesti herää mutta känisee ja vääntää vatsaansa jatkuvasti. Ja jos ei nosta syliin, keinuta tai hiero niin herää parin minuutin päästä itkemään...

Tän hieromisen ja heijaamisen vois toki hoitaa mieskin, mutta jos toinen ei heräis edes pommiin korvan juuressa ja mä taas herään kun koira kääntää sängyn alla kylkeä. Ja kun meidän asunto ei kuitenkaan oo mikään kovin suuri tai kovin äänieristetty, niin vaikka oisim eri huoneessa niin herään ensimmäisenä..

Joten se, miten mä käytännössä saan sen 3h unta, jos neito ei nuku kun vajaan 2h kerrallaan, on kyllä mulle hiukan epäselvää :D


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
No siis en mäkään nyt sitä 4 tuntia nuku kun siihen kuuluu myös se kun poitsu syö ja sit se pitää vielä
röyhtäsyttää (ja se pitää tehdä huolella, koska muuten tulee kiukkuyö). Ja kaiken lisäks kerran yössä on pakko pumpata jos ei haluu että lakanat pitää vaihtaa aamulla. Se on fiksuinta tehdä heti kun on saanut pojan takas nukkumaan. Mut siis kyllähän toi silti on aika hyvä vaihtoehto sille että se heräis tunnin välein tai edes kahden.
 
Joo, meilläkin saatiin aluksi nukkua joka yö jotain sellasia 3-4h pätkiä. Mut nyt nää masuvaivat häiritsee...viile yönä en ite nukkunut kertaakaan yli tuntia putkeen. Pakko soittaa huomenna neuvolaan, ja kysellä mikä vois auttaa. Ei tätä menoa kyllä kovin kauaa jaksa :sad001


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Siis tämä meiän neiti on kyllä melkonen tissinarkkari :grin Ensin saahaan hirveet raivarit kun ei tissi osu suuhun. Ja sitten suututaan jossei saa nukkua tissi suussa..voih..:rolleyes:

Tuleeko kenelläkään käytettyä alkoholia nyt imetyksen aikana? Siis sitä yhtä saunaolutta tai -siideriä tai vaikka viinilasillista? Mä en oo juonu, mut mies on nyt viikon usuttanut mua baariin :eek: Ei oo kyllä käyny mielessäkään lähteä nyt imetyksen aikana viihteelle.. Käskee pumpata tissit ensin tyhjäksi ja sitten menoksi.. En kai mä nyt vielä ala baareissa laukkaamaan o_O
 
Pipridae, täällä sama meininki... Unet on lyhentynyt aika lailla viime päivien aikana, selvästi mahassa kiertää kun alkaa aina kitiseen kesken unien. :sad001 vielä oon saanut nukkua pidemmän pätkän joka yö kun mies on hoitanut alkuyön syötön, mutta huomenna alkaa sitten arki kun mies palaa töihin, vähän hirvittää...
Lisäksi täällä välillä pulautellaan sellaseen tahtiin että alkaa jo huolestuttaan että jääkö sinne mahaan mitään täytettä! Olen yrittänyt kyllä röyhtäytellä usein mutta aika usein tuloksetta.
Kuulemma vyöhyketerapia saattaa olla iso apu vatsavaivoihin, ei olla vielä kokeiltu mutta tarkoitus olis käydä tutulla hierojalla kokeileen. Oon myös huomannut että jalkojen "pumppaus" koukkuun mahan päälle ja suoraksi auttaa, ainakin usein tulee paukku jumpan päälle! :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meillä ongelmana vähän se, että neiti ei (vielä?) syö pullosta ilman että vetää alkuun kunnon raivarit. Ja se että mä herään kitinään aina ennen miestä. Eli oon joka tapauksessa hereillä sit sen syötön ajan, joten tuntuu jotenkin järkevämmältä että mä sitten vaan hoidan sen, ja edes mies saa nukkua..

En ymmärrä, että mistä ne mahaonglemat aina yöksi ilmestyy, kun päivällä niitä on ihan satunnaisesti vaan sillon tällön...ja yöllä sit menee melkein koko yö känistessä ja vääntäessä..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meillä poika kiukuttelee(?) lähinnä iltaisin. On nyt useampana iltana tehty kapalo äityspakkauksen peitosta ja siihen poika sitten rauhoittuu alkuyöksi. Loppuyö menee ihan hyvin ja nätisti peiton alla ilman kapaloa. Eilen kitinä jatkui pidempään ja mulle ennätti tulla jo turhautuminen ja kiukku :oops:

Eilinen kitinä rauhoittui vasta kun sai kapalossa vielä pullosta maitoa ja sai nukahtaa isin kainalossa. Joten luulen, että poika tankkaa tukevammin ruokaa ja läheisyyttä yötä vasten ja mun tisseistä vaan ei tule tarpeeksi tai riittävän nopeasti maitoa tyydyttämään sitä nälkää. Onneksi maitoa heruu päivän aikana, niin niitä voi käyttää iltaisin lisämaitona.
 
Takaisin
Top