Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Millier
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Millier, kyllä mä ainakin kotiintulopäivänä otin lasillisen kuoharia, pumppasin maitoa varastoon, ruokin vauvan täyteen ja sitten join. Sitten joskus kun saunaan pääsee niin ihan varmasti otan olutta ja viiniäkin tulee ehkä joskus ruuan kanssa otettua. Tosiaan, ennen kun ottaa niin ruokkii vauvan ähkyyn ja sitten noita pakkasvarastoja voi tyhjennellä. En koe, että imetysaikana pitäisi yhtä hartaudella alkoholista kieltäytyä, koska tosiaan voi pumpata varastoon. Kunhan kännissä ei kekkuloi vauvan kanssa (ts jos ottaa enemmän kun pari, pitää olla joku joka on ottanut max pari ruokkimassa ja vaipoittamassa vauvaa)

Baariin ei mullakaan ole mitään kiirettä. Ehkä osin myös siksi, kun ei ole noita kavereita pahemmin jäänyt, eli ei ole kukaan pyytelemässäkään.. Mutta ei ole mitään kiirettä vauvan luota pois. Eikä varmaan jaksakaan riekkua kun vauvan aikatauluilla mennään. Toki mulla on vähän tuoreempi vauva, mutta kuitenkin. On se jännä juttu, kun hetki sitten vielä niin haaveili, että kohta saa viiniä tai oikeaa olutta ja nyt ei juurikaan ees kiinnosta enää :D Söpöilen vauvan kanssa mielummin. Eikä ole edes rentouttavaan iltasiideriin tarvetta, kun vauva nukkuu toistaiseksi hyvin (koputan puuta) eikä itkekään muuta kun nälkään tai torttuun.. Harvemmin edes vatsanväänteisiin.

Sairaalassa tyttö söi hyvin pullosta, siis kuulemma ensisyöttö oli kahdella kulauksella ohi. Kätilö oli mennyt kysymään mieheltä kolme varttia pullonantamisen jälkeen, että sujuuko ja suostuuko syömään. Mies hörähti, että pullo oli parissa minuutissa tyhjä :D Rinnan kanssa oli alkuun hankaluuksia, joten rintakumia aloin käyttää melkein heti. Ja koska maito ei heti nouse, meidän iso tyttömme tarvitsi aika paljon lisämaitoa, joka onneksi oli luovutettua maitoa, joten korviketta ei ole kertaakaan tarvinnut antaa. Nyt sitten maitoa tulee suihkuamalla, vauvan syödessä tursuaa suupielistä pitkin ja poikin, jos unohtaa suojaharson asettaa, ni kaikkialla on maitoa :) Pulloa ei ole annettu tosiaan kotona ollessa, kun ei ole ollut tarvetta.

Kyllä mäkin varmaan sen saunaoluen taikka siiderin vielä joku päivä nautin..ei vaan tosiaan ole sen kummemmin tullut asiaa ajateltua eikä pahemmin tehnyt mielikään. Mutta baariin ei varmaan tule lähdettyä vielä piiiitkään aikaan. Mullakaan ei pahemmin oo ketään kenen kanssa edes mennä enkä yksin osaa lähteä.. ja tämän väsymyksen kans ei jaksa edes ajatella mitään baarireissuja.. Ja kyllähän se tulee heti ikävä neitiä kun on hetkenkään siitä erossa :rolleyes:

Mä en tajua miten tuo meidän neiti syö noin paljon! Ensin annan kumpaakin tissiä ja hetken päästä mies antaa vielä pullosta santsi-annoksen :eek: Ja tää toistuu monta kertaa päivässä.. Kyllä kai tuo neiti on kohta jo sen 5kiloa :grin En tiiä..kai mulla tulee tisseistä sit niin vähän tai sen verran hitaasti, että sen takia pitää antaa vielä pullosta.. o_O

Musta tää vauva-arki on ihan hassua! En jotenkaa osannu odottaa että vastasyntyny nukkuu näin paljon!! :o :D ystävien lapsilla on ollut jos minkänäköistä vaivaa niin eivät ole nukkuneet.. no meijänki poika vasta kaksiviikkoinen joten voihan olla että tahti vielä muuttuu. Mutta mutta hassua arkea kun itekin koko päivän lähes yöpuvussa nollaileen vaan, pari kertaa käy lenkillä vaunuilla plus koirilla ja sitte sama homma jatkuu, kolmen tunnin välein suunnilleen vauva herää: vaipan vaihto ja tissille ja taas kolmeksi tunniksi unille.. hassua.. täytyy muistaa nauttia mutta silti odotan jo että pääsee touhuumaan enemmän pikkuisen kanssa ja katsomaan kum hän möngertää lattiallla yms! <3

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

RiinaEmilia, voi miten onnekas ootkaan :D Mä niin luulin/toivoin, vauva-arjen olevan juuri tuota ja saatiinkin koliikki pienen riesaksi :( Vauva on todellakin masuvaivainen ja itsellä täysin onneton ja voimaton olo. Tällä hetkellä vauva itkee ja kitisee lähes kaiken valveillaoloajan.. Ei voi muuta kuin tsemppaa että valoa päin mentäisiin ja viimeistään kolmen kuukauden kohdalla helpottaisi..

Tsemppiä Emildes! Onneksi on tieto siitä että jossain vaiheessa helpottaa. Meilläkin voi tietysti vielä vatsavaivat tulla, ikää kuitenkin vasta niin vähän..

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Täällä taas pikku ukko valvottaa mammaa :/ kauhee ähinäpuhinakitinä ja unta vastaan taistelu.. aina ku luulen et on nukahtamassa nii sit alkaa kuulumaa kauheeta kitinää ja sit saaki alottaa taas kaiken rauhottelun yms alusta.. :/

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app

Meillä tulee huomenna neljä viikkoa täyteen - mihin tää aika oikein katoaa?! Kyllä huomaa, että vaipanvaihto, vaatetus sun muut sujuvat paljon nopeammin kuin alkuvaiheessa. :D
Alussa maitoa tuli älyttömän hyvin (parhaimmillaan sai pumpata sen 300ml) ja nyt tuntuu ettei sitä oikeastaan enää tule. Enkä todellakaan uskalla nyt luottaa siihen, että maito riittää kun poika jää selvästi nälkäiseksi. :( Korviketta saa siis nyt.
Yöt nukkuu hyvin, yleensä herää vai kerran. :) Illalla ei oikein tahdo nukkua, vaan valvoo säännöllisesti iltakahdeksasta yhteentoista.
Autossa poika nukahtaa heti. :D

Kattolamput on pojasta ihmeellisiä, samoin pallokuvioidut verhot. Niitä poika tuijottelisi huuli pyöreänä vaikka kuinka pitkään. :D
Onko teidän muiden vauvoilla samanlaisia ihmetyksenaiheita? :D

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Meillä kans 17 vuorokauden ikiäisenä äitin tissi on suurin ihmetyksen aihe, paljaana ehkä vielä ihmeellisempi kuin peitettynä

Sent from my HTC One using Vau Foorumi mobile app

Mites teillä muilla D-vitamiini? Annettiin tänään aamulla yksi tippa ensimmäistä kertaa ja huuto alkoi tunti tipasta... huudettu nyt yhtäjaksoisesti kohta kolme tuntia. Isi tuolla yrittää rauhoittaa lasta, kohta taas äidin vuoro. Ei taideta ainakaan tätä neuvolasta saatua tippaa antaa enää koskaan. Äiti voi syödä ne tai menee roskiin.

Meillä saa dtipan relatipan kanssa samassa, neuvolasta ku kysyin et riittääkö se ja saako antaa pitempää ni suositteli antamaan päivittäin koska esikoinen koululainen ja sieltä alkaa tauteja kiertelee ni suojais vähän pikkusen masua

Voi että Alotta :/ tosi ikävä että teillä reagoi noin vahvasti.. sitä gefilus d vitamiini yhdistelmäähän ne suosittelee jos on herkkä mahainen.. meillä ei noin selkeitä reaktioita ole tullut.. viime yönä valvotti/ itkeskeli useamman tunnin, mutta rauhottu kuitenkin sitten. Keskiviikko aamuna annettiin meillä ensimmäinen tippa, et en ole edes varma johtuiko d tipasta vai oliko muuten vaan ilmaa masussa ja sen takia rauhaton sitten..

Ei ainakaan keksitty tuohon vatsanväänteeseen muuta syytä.
En syönyt eilen/tänään mitään uutta, mitä en olisi imettäessä vielä syönyt. Neuvolasta saatiin Devisol niminen valmiste, tyhmä kun olin niin uskalsin sitä käyttää, huolimatta mitä olen kuullut muiden äitien kokemuksista... Uni tuli vain äidin sylissä, joten tänään ei ole muuta tehty kuin sylitelty. Onneksi osasin itsekin ottaa torkut sovalla istuen vauva sylissä, niin ei ole ihan niin kamala väsy.

ALotta, voin kertoo että me tosiaan yritettiin D-vitamiinia antaa ekaa kertaa tällä viikolla. Olin hankkinut gefilus D -tippoja kun meiän tyttö on tosiaan jo koliikkituomion masuväänteiden takia saanutkin. No, aivan järkyttävä kokemus. Ekana päivänä annettiin neukkutädin ohjeen mukaan yksi tippa, toisena kaksi ja kolmantena kolme. Meillä huudettiin nuo kolme päivää karmeaa kipuhuutoa naamapunaisena lähes kellon ympäri. Aivan hirveää touhua ja vauva silmin nähden todella kärsi. Neljäntenä päivänä vihelsin pelin poikki ja jätettiin tipat antamatta. Muutos oli selkeä heti, ihan kuin meillä olisi eri vauva. Toki vatsaa vääntelee edelleen mutta enää ei huudeta. Pitää neuvolassa nyt sittenihmetellä jatkon kanssa mutta me näillä näkymin lykätään tippoja siihen asti kun vatsaongelmat muutenkin helpottaa...

Meillä neuvolassa kehotettiin alottamaan tipat näin:
1 tippa 2-3 pv
2 tippaa 2-3 pv jne. kunnes lopulta 5 tippaa.

Oon jo viikon ajan antanut pelkkää maitohappobakteeritippaa, kun sain itse antibiootit suoneen lapsivesien mentyä ja sehän vaikutti myös pikkumiehen suolistobakteerien määrään; periaattella RAID tappaa kaiken kotona ja suolistossa....
Niistä oon kokenut olevan hyötyä, joten oon antanut nyt sen aloittelevan D-tipan kyljessä vastaavan määrän mhb-tippaa. Maksimi kun on sen 5 tippaa/ pv.

Meillä on kans tota iltakitinää, ei millään haluaisi nukkumaan. Ulos nukahtaa heti, etenkin rintarepun kanssa ja kotonakin saa pahimmat itkuraivarit hoidettua rintarepulla. Kovasti haluaa poika olla lähellä, kumpi vaan vanhemmista onneksi kelpaa siihen.

Tänään jäätiin ekaa kertaa kotiin kaksin, kun mies lähti töihin. Jännää!!

Moni varmaan pitää mua nyt ihan tärähtäneenä, mutta mä niin tykkään tästä arjesta! Mies on päivät töissä ja me ollaan vaavin kans kahestaan kotona. Hoidan kauppareissut, ruuanlaiton, siivouksen, pyykit ja vielä tytön siihen päälle. Ja tämä kaikki on musta aivan ihanaa! Tykkään kun on koko ajan jotain pientä puuhaa ja sitten kun mies tulee töistä kotiin, lepään itsekin. Jotenkin tuntuu, että nyt on saavuttanut sen mitä on aina halunnutkin. Oman perheen, tyttären. Tuo neiti on kyllä ihanin asia mun elämässä :love017

Viikon päästä täälläkin aloitetaan päiväarjen pyörittäminen yksin ja jotain rutiineja pitäis yrittää kehittää... Positiivista on se, ettei täällä ainakaan tekeminen lopu. :grin
Mulla haasteellisinta on tuo päiväväsymys, puolet tekemisistä jää kesken ja tavaroita unohtuu milloin mihinkin. Öisin sitten valvon parikin tuntia muiden nukahtamisen jälkeen, kun en vaan saa unta. :rolleyes:

Poika alkaa jo pikkuhiljaa tehdä muutakin kuin syödä ja nukkua, nykyään meillä ollaan hereillä pidempiäkin pätkiä ja ihmetellään vaan kaikenlaista ihan tyytyväisenä. Muutamana päivänä on ollut lievää masuvaivaa, muuten ollaan päästy todella helpolla toistaiseksi.

Ja hui - meillä on jo suurin osa 50cm vaatteista jouduttu pakkamaan pois! Äkkiä jätkä kasvaa, kuukausi tuli tänään täyteen. :Heartblue

Me saadaan "kevyt laskeutuminen" arkeen. Mies alottaa työs ens torstaina, niin tulee alkuun vaan kaks päivää kaksin kotona oloa. Vaikka en mä usko että me ei pärjättäis! :)

Kuinka muuten teillä muilla on suhtauduttu sairaalassa ja neuvolassa rintakumiin? Mä oon joutunu alusta asti käyttämään kumia ja vielä kuukaudenkin imetyksen jälkeen ei imetyksestä tuu mitään ilman kumia. Ja siitä oltiin jo sairaaassa sanomassa vissin toisena päivänä, että pitääs jättää kumi pois. Neuvolasta kun käytiin meillä, nin sama homma, kun vauvan tuli nälkä ja jouduin syöttämään samalla, niin heti sanottin, että pitääs jättää rintakumi pois. Alkaa vähän ahdistamaan, kun imetys muutenkin ollu alusta asti hankalaa ja kumin kanssa ainoastaan onnistuu jotenkin, eikä maitoakaan tuu tarpeeksi, niin haluaisin edes sen vähän imettää mitä sitä maitoa nyt tulee, ettei kokonaan korvikeella olis, niin joka paikasta saa suurinpiirtein haukut siitä että käytän vieläkin rintakumia. Säännöllisesti oon kuitenkin yrittäny kokeilla ilman kumia, mutta en vaan onnistu imettämään ilman sitä. Ja tuntuu pahalta, kun raskausaikana vielä toivoin, että menis edes ekat viikot täysimetyksellä, mutta jo ekasta päivästä asti menny korvikkeella suurin osa vauavn ruuasta.

Minä käytin esikoisen kanssa rintakumia n. 3kk ja oltiin kans 50/50 rintamaidolla ja korvikkeella. Käytä sitä kumia jos et muuta voi ja sillä siisti! Onhan siitä hankala päästä eroon ja sen kanssa maitoo tulee huonommin, mut älä ota stressiä. Asiat menee miten menee!

Takaisin