Vauva-arkea osa 2

Masuasukki, en tohon isä-juttuun osaa varsinaisesti ottaa kantaa... onhan se tietty lapsen kannalta katsottava, ja jos biologinen isä osaa osoittaa sitoutumista ja oikeaa kiinnostusta lastansa kohtaan, niin silloin heidän välilleen kannattaa jo pienestä luoda suhde. Itselläni ei ole koskaan ollut isää, mutta isoveljet kylläkin (ikäero 10 v) niin jonkinlaista miehen mallia olen saanut. Toisaalta myös nykyinen puolisosi varmasti hoitaisi isän roolin, eikä siis biologinen isä ole aina se paras roolimalli.

Mut siis tohon rytmiin, meilläkin päivät vaihtelee. Välillä kukutaan koko päivä ja välillä nukutaan ja syödään. Ihan lapsen tahtisesti mennään :) Illat on rutinoituneita, eli niissä ei pahemmin poikkeamia ole, ysiltä ollaan höyhensaarilla. Ja pupu on aika must, tai unirätti pupu :D

Omaa: oon huomannut, et pojan vasen käsi on dominoivampi :) onko muilla huomattu samaa, et jompi kumpi käsistä on se, mitä käyttää, esim tarratessa leluun tai ottaessa vaikka tuttia pois?
 
Ccix: mä huomasin että tytöllä oli vasen käsi alkuun jatkuvasti käytössä, mutta pikkuhiljaa tuli oikea käsi kehiin.. Nyt tarraa molemmilla käsillä leluihin/repii tuttia yhtä paljon.

Päikkäreitä meillä nukutaan yleensä 3-4kpl. Aamupvllä pitkät n.2h, loput 3kpl 45-60min mittaisia. 20-21 akselilla yöunille ja 8-9 aamulla noustaan.

Paitsi tänään! Tyttö heräs jo 6:30! :S toivottavasti oli vaan kertaluontoinen juttu.
 
lupu, mä nukutan meiän poitsun aina syliin. Siitä sitten siirrän sänkyyn ja se sujuu ongelmitta. Ajattelen että mennään nyt näin kerran toimii. Ei mee kauan ku lasta ei enää kiinnosta sylissä oleminen joten nyt sylitellään ku vielä on mahollista.:)
 
Meillä menee päivät noin kolmen tunnin sykleissä eli päikkäreitä nukutaan 4-5 kertaa päivässä ja näistä yhet kolmen tunnin pitkät päikkärit. Tyyppi heräili aikasemmin aamulla seittemän ja kaheksan välillä, nyt on jonkun viikon ajan heräilty kuudelta ja pari kertaa klo 5:30... :hungover: Ei siinä mitään, käynhän mä ite nukkumaan ysin aikaan illalla, mut on se silti kauheeta nousta ennen kuutta.

Nyt on se tarttumisen hienous tajuttu. :) Nukkumaan käydessä tyyppi pitää mua aina paidan kauluksesta kiinni. Kynsiä saa leikellä tiuhaan tahtiin ku on aika kurjan tuntuset omassakin ihossa noi pienen pienet kynnet, en haluu ees ajatella miltä tuntuis ikeniä raapia moisilla. :nailbiting: Ne sormet kun tuppaa siellä suussa viihtymään enemmän ku paljon. Tuntuu että on paljon kiukkusempikin tuo lapsi, en sit tiiä tekiskö hampaita. Edessä ei oikein mitään näy, mut ihan niinku alhaalla sivussa ois valkonen kohouma.
 
Masuasukki, onpa vaativa tilanne. Jaksamista!

Tytöllä on oikea käsi hallitsevampi. :) Se löytyikin ensin.
 
Meilläkin vasen käsi hallitsevampi. Nyttemmin kyllä käyttää oikeaakin paljon!

Ja mikä ääni tuosta pojasta lähtee! Hän juttelee niin kovaa, että siinä asian tuoksinnassa ei kyllä tavan puhääntä kuule :D
 
Meillä on aina löydetty ensin vasen puoli, ihan kaikessa. Ensin makoiltiin melkein aina pää vasemmalle kääntyneenä, kunnes oikea tuli kuvioihin ja sen jälkeen on melkein suosittu sitä... Sitten löytyi vasen käsi ja se lupsuteltiin suussa melkein ruvelle ja sitten kuvioihin tuli oikea, lähes samanlainen mutta ilmeisesti suussa paljon mukavamman tuntuinen :) Molemmilla käsillä tarttuu ihan samanmoisesti. Ensin myös käännyttiin vasemmalle kyljelle, nyt ei käänny juuri ollenkaan vasemmalle vaan aina oikealle. Ihan selvä vaaka lapsi siis. Jommalle kummalle puolelle aina kallistuneena, keskellä ei koskaan :) Mistäpä tuota tietää, kumpi kätinen tulee. Mies on vasenkätinen kuin myös mun isä..jos nämä on periytyviä juttuja niin hyvät tsäänssit on ainakin.
 
Masuasukki: vaikea kommentoida tohon isäasiaan kun omat vanhemmat olleet aina yhdessä ja mekin seurusteltiin pitkään ennen kuin lapsesta tuli puhe. Katsoin vähän aikaa sitten sellaisen Adoptoidut ohjelman ja siinä tuli selkeästi esille miten jossain vaiheessa lapselle voi tulla tosi suuri tarve löytää juurensa. On varmasti rikkaus lapselle että on monta välittävää aikuista hänen elämässään. Siksi en rajoittaisi isän tapaamisia lapsen kanssa. Omaan isään liittyy varmasti myös se isänpuoleinen suku. Onko nämä isänpuolen isovanhemmat olleet tekemisissä lapsen kanssa? Ja painottaisin ehkä sitä lapsen biologiselle isälle että jos hän ei ole sinun kanssa voinut olla se paras itsensä niin olisi sitä ainakin lapsen kanssa, jotta lapsi saa parhaan mahdollisen isän.

Meidän menninkäinen on piristynyt paljon lisäruuasta. Ennen lisäruokaa vasen käsi ei tarttunut niin voimakkaasti mutta nyt kummassakin kädessä on voimaa. Hän myös kiljahtelee ja ääntelee voimakkaammin.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä on nyt semmonen pikku probleema ilmennyt, että tyttö ei tykkää mummostaan :D kauhea itku joka kerta kun mummo tulee. Ja kun mummohan haluaa tulla mahd. useasti niin minä sitte kärsin kun en taho huutavaa lasta ees saaha enään päikkäreille. :D muuten on kyllä tosi hyväntuulinen lapsi.

Et semmosta :smiley-bounce012
 
Emmie meillä on sama juttu, mutta vaarin, eli mun isän kanssa. Vaari olis mielellään tytön kanssa paljon, mutta kun tää näkeekin vaarin niin tulee itku :D ja kaikille muille ihmisille hymyilee ihan poikkeuksetta. No ehkä tä tästä vielä iloksi muuttuu. Viimeistään sitten ku lapsi tajuaa, että vaari on se tyyppi keneltä kannattaa olla pyytämässä kun tulee tarve esim. uudelle lelulle ;)
 
Masuasukki, on varmasti haastava tilanne. Minäkin ehkä taipuisin siihen (näin sivusta sanottuna), että antaisin biologiselle isälle mahdollisuuden ja lapselle rehellisyyden siitä, ketä ovat isähahmot hänen elämässään. Merkittävämpäähän se yleensä on, kuka on sosiaalisessa mielessä isänä, ja uskoisin, että eri osapuolet arvostavat myöhemminkin sitä, että mitään ei ole päätetty puolesta ja on annettu mahdollisuus olla jokaisen omassa roolissaan?
 
Tuleeko teidän pienillä päivässä monta ihan kunnon pissavaippaa? Mites se tän ikäisellä menikään (3,5kk) et monta pissavaippaa pitäis olla ja kuinka märkiä?
Jotenkin takaraivossa huoli et saako pieni tarpeeksi maitoa. Vaikka vastavirrassa onkin vakuutellut et 500g painon nousu on ok. Tänään on mennyt ehkä 5 vaippaa joista muutama ei kovin pissanenkaan. Yllätti tuo mmmustikan tilanne, et ei välttämättä niin vaan huomaakkaan jos maitoa ei tule tarpeeksi.
 
En tiä kui mont kuuluis olla mut mä vaihdan pojan vaipan n. 5krt jos ei oo kakkaa tullu. Ja niis on ain aika hyvin pissaa
 
Muistelisin, että 5-6 pissavaippaa/vrk. Ja sanoikos joku täällä justiinsa, että muutama ruokalusikallinenkin lasketaan jo..? :o Se vaan jäi jotenkin mun mieleen, kun itse olin ajatellut, että pitäisi olla vähän reilummin pissaa siellä vaipassa, kuin muutama rkl..
 
jutsa: nyt viikon tätä uutta systeemiä kokeilleena suosittelen todella sitä että tämänikäiselle ottaa lisäruuan käyttöön, olisi se sitten korviketta eikä vielä soseita. Itsellä käytössä Pre Bebivita pakkaus. Minusta se on lapsen paras koska ihan nyt on silmissä voimistunut ja kasvanut ja tullut vahvemmaksi. Pikkuiseni on aika vanttera muutenkin joten en huomannut että hän olisi alipainoinen ja hän kakkasi ja pissasi myös minusta ihan usein. En tiedä oliko rotallakin vaikutus että kakkaa tuli suuressa erässä aina ulos ja sekin on voinut vaikuttaa painoon. Minulle sanottiin lääkärissä etten saa aloittaa soseita ennen kuin lapsi on 6 kiloinen, seuraava painokontrolli on keskiviikkona.

Äitini sanoi että oli täysimettäjä aloittanut soseet jo lapsien ollessa 2-3kk koska 36 vuotta sitten ohjeistus oli eri. Uskoisin että nykyinen ohjeistus 4kk on sitä varten että lapsi varmasti osaa nielaista hyvin ruuan ja pää pysyy jo pystyssä paremmin. Meillä ei ole rinnansyöminen loppunut korvikkeen takia. Ehkä ennen syötin paljon pidempään rintaa koska halusin varmistua että pieni saa tarpeeksi. Mutta rinta on edelleen rakas ja annan ruuan aina siten että ensin tissiä ja vasta sitten korvike päälle.

p.s ja musta tämä on aika winwin tilanne. Lapsi kasvaa hyvin, mieskin voi alkaa syöttämään paremmin ja siten olla enemmän apuna ja pääsen itsekin vaikka kuntosalille. Aiemmin huolestutti sekin että jos kuntoilen niin miten se vaikuttaa maidontuotantoon. Nyt ei sitäkään tarvi murehtia. Koitan toki edelleen syödä hyvin ja tänäänkin ostin lisää vatunlehtiteetä.
 
Muokattu viimeksi:
Mmmustikka, olen myös aloittanut tytölle korviketta ihan sen takia, että pääsisin joskus ulos. Ja lapsenvahdin takia. Annan myös imetyksen jälkeen korviketta, mutta tyttö ei sitä huoli. Sitten kokeilin antaa sitä, kun hän oli nälkäinen. Ei huoli silloinkaan. Ilmeisesti maku ei miellytä. :) Että lantraan sitä rintamaidolla ja pikkuhiljaa vähennän maidon määrää.
 
Minä puhuin siitä 5-6 läpimärkää vaippaa/vrk ja luin tosiaan jostain, että 3 rkl nestettä olisi läpimärkä. Sehän ei tosiaan ole paljoakaan, itse tosiaan lasken läpimäräksi yövaipan.. Ja eihän ne nyt ikään päivällä ole niin märkiä. En sitten tiedä, mikä pitää paikkaansa. Ja kuten mmmustikka ja muutkin ovat sanoneet, että vaipat on kyllä kastuneet mutta paino ei silti ole noussut, ettei se vaippojen kastuminenkaan ihan kaikkea kerro.

Sen vuoksi näiden pienten kanssa käydään niin tiuhaan tarkastuksissa, että tämmöiset huomattaisiin ajoissa. Jos on jotain viitteitä, ettei paino nouse tarpeeksi niin ihan varmasti ottavat tarkempaan kontrolliin. Kuukaudessa tuskin mitään kovin peruuttamatonta saa aikaiseksi. Kyllä sen varmasti itsekin huomaa, jos lapsi on selvästi väsyneempi tai muuten erilainen kuin normaalisti. Jos on virkeä ja syö sekä nukkuu hyvin, niin uskon, että voi ihan levollisin mielin odottaa seuraavaa punnitusta ja nauttia senkin ajan vauva-arjesta, eikä murehtia. Ja voihan siellä neuvolassa käydä punnituksessa, jos epäilyttää, ettei ruoka riitä. Saapahan ainakin levollisemman mielen :) Näin mä ainakin itse olen ajatellut, kun kyllähän tämmöiset asiat käy varmasti ihan jokaisella äidillä, varsinkin täysimettäjällä, mielessä.
 
Ai niin, meillä käännyttiin tänään selältä mahalleen. Ja mikä tässä sitten harmittaa? No kun en ollut näkemässä! Jätin poitsun hetkeksi leikkimatolle ja menin itse meikkaamaan, joku ihme ähinä alkoi kuulumaan ja menin katsomaan niin siellä oltiin massullaan kovasti eteenpäin yrittämässä :) Saa nähdä koska tekee seuraavan kerran..siis, jos saa nähdä, ellei taas ole jossain muualla :)

Kohta neuvolaan..jännittää, miten on kasvanut. Voi miksi mä otin tämän aamuajan? Meillä ei olla mitenkään virkeimmillään näin aamuisin ja on lääkäriaika vielä, vähintään tunti menee, ellei enemmänkin. Vedän tässä kahvia varastoon..
 
Voihan, mistähän kaupasta sitä lähtis metsästää MAM nelosen pullotutteja ku ei meitin lähellä olevista Citymarketista tai S-marketista löytyny... Jospa Itäkeskuksen Prisma pelastaa. :) Huomenna 4kk neuvola ja mua jännittää ihan sairaasti!

Ai juu, tein perunamössöä poitsulle ja kohta olis tarkotus maistella ekaa kertaa.
 
Takaisin
Top