Vauva-arkea osa 2

Aamutähti, varmaan kääntyy siellä neuvolassa :)

Meillä vasta reilu viikon päästä tuo 4 kk neuvola/lääkäri. Pitäis täytellä nuo lomakkeetkin... Muakin jotenkin jännittää, varmaan johtuu tost lääkärist. En oikein pitänyt siitä, vaik liukuhihnameiningillä viimeksi mentiinkin. Jotenkin tosi nyrpeä naikkonen.

Lisäksi mua jännittää ihan sikana kaikki muutkin jutut, kuten värikylpy ja sit käydään kirkon vauvariehassa. Argh, miksi pitää olla näin ujo, tai miten sen nyt sanois.... tosi varautunut ihminen. Ois siistii, jos vois vaan mennä sen kummempaa miettimättä ja kaikki menis tosi luonnollisesti. Aina hirveä stressi-jännitys päällä, ihan vaan vaikka kaupalle menee :P

Tänään aamulla karpo liuku sitteristä pois, taas, hienosti pääskin, ei kolhuja, käänty mahalleen ja lähti eteenpäin. Hitaasti ja todella vaivallosesti - ehkä noin 10cm kunnes hermostu ja oli nostettava pois :D Kyllä täällä edetään ja ilmeisesti johonkin on kiire. Oonkin nyt päättänyt antaa pojan treenaa lihaksiaan, eli ähkiiköön ja puhkikoon niin kauan kunnes hermo palaa - koska suuttuu myös siitä, että menee "auttamaan" :D Viime viikkoiset känkkikset on nyt vähän helpottanut, mut huomaa, et luonnetta on tullut kaverille lisää. Kova komentaminen ja huutaminen/kiljuminen, eli ei tää poika ihan tohveli oo, vaikka pikkuvauvana olikin todella rauhallinen ja säyseä.
 
Masuasukki, muut ovat jo edellä pohtineet sen suuntaisi juttuja kuin itsekin pohtisin. Sen verran tuli vaan vielä mieleen, että kuntasi lastenvalvoja voisi olla tilanteessasi avuksi. Ajattelen nimittäin sitä, että teidän tilanteessa olisi ehkä hyvä päästä juttelemaan ja ken ties sopimaan asioista jokin ulkopuolisen seurassa. Näin puhe pysyy paremmin asiassa ja kaikki vaihtoehdot tulee käytyä todennäköisemmin läpi niin, että kaikki osapuolet tulee huomioitua. Lastenvalvoja on ainakin se viranomainen, jonka luona sovitaan lasten tapaamisiin liittyvistä asioista. Sinne voisi ainakin soittaa ja kysäistä, voisivatko he teidän kohdalla olla avuksi tai suositella jotakin muuta paikkaa, josk voisi sinua ja teitä tukea tässä tilanteessa.
 
Ei kääntynyt neuvolassa, vasta kun käännettiin :)

Ccix, auttaisko mielikuvaharjoittelu? Mietit, et varmasti siinäkin porukassa on joku, joka jännittää vielä enemmän kuin sä? Tai jotain muuta, mikä itselle tuntuu sopivimmalta. Tuntuu ehkä tyhmältä, mutta sitä kun jatkaa vaan jonkin aikaa niin kohta huomaa, että tilanne helpottaa.

Mä itse harrastan tuota monessakin tilanteessa.. Esim. Nyt kun tämä nukuttaminen on ollut syystä tai toisesta jonkin aikaa pelkkää huutoa vaikka mitä tekisin niin olen tehnyt sitä, että luettelen mielessäni asioita, jotka mun elämässä on hyvin tai asioita, joista olen iloinen. Jos ajattelisin, että "ei tämä nukahda koskaan" tai "mä en osaa tätä" tai muuta vastaavaa niin mä uppoisin vaan syvemmälle sinne kuoppaan ja noita negatiivisa ajatuksia alkais vaan tuleen enemmän. Nyt kun vaan yrittää pitää ajatukset jossain positiivisessa, joskus ihan tilanteen ulkopuolisessa asiassa, mieli on paljon levollisempi ja pystyy keskittyyn rauhoitteluun paljon paremmin. Vauvakin sen vaistoaa. Sitten kun vauva nukahtaa on mieli paljon parempi jo valmiiksi, eikä heti semmonen takki tyhjä olo, jonka purkaa sitten mieheen.

Vähän hankala selittää näin pikaisesti kirjoittaen mutta toivottavasti ymmärsitte, mitä ajan takaa? Mulla toimii ainakin vaikka välillä pitää ihan tosissaan yrittää muistaa ajatella niitä positiivisia juttuja..se ei aina ihan helppoa ole :)
 
Meillä on alkanut nyt hirveä taistelu unta vastaan päivisin. Illalla yöunille laittaessa menee vielä helposti niin kuin ennenkin, eli nukahtaa itsekseen vähän aikaa poristuaan. Mutta siis päikkäreille eisitten millään. Huomaan että aina kun meinaa nukahtaa niin alkaa vääntelehtiä ja kiukutella ja työntää samalla tutin pois. Aivan hirveää taistelua. Kuuluukohan tähän ikään..
Ja viime yönä heräs aamuyöstä kolme kertaa itkuun. Ei auttanut tissi eikä tutti..itki vaan. Oliko jollain muulla ollut sama ongelma yhtäkkiä ilmenneiden yö itkujen kanssa? Kestivätkö monta yötä ja keksittekö mikä siihen oli syynä? Minä sain eka kerralla rauhoitettua kun otin syliin ja nostin olalle yms. Pieni heräs siinä mutta vähän aikaa lohdutettua nukahti uudestaan. Toisella kerralla ei auttanut muu kuin pullon lämmitys ja korvikkeen anto johon nukahti uudetaan. Kolmannella kerralla noustiin sitten ylös. Vähän aikaa meni ennen kuin itku laantu. Yleensä pieni hengailee sängyssään sen aikaa kun teen omat aamutoimet (pesen hampaat yms.) mutta tänään eisuostunut jäämään yksin vaan itku alkoi taas kun poistuin huoneesta. Merkillistä miten nämä asiat välillä kääntyy ihan päälaelleen kun kaikki on sujunut niin hyvin useampia viikkoja.
 
Papuliina, meillä oli juuri tuota ihme huutamista yöllä jokin aika sitten eikä millään rauhoittunut. Sitä kesti muutaman päivän ja sitten tilanne normalisoitui. Meillä on kans tullut kuvioihin tuo päikkäreille vain huudon saattelemana, kun vain ylittää makkarin kynnyksen, alkaa kamala huuto vaikka muuten jo nuokutaan ihan hämärän rajamailla. Ennen sinne nukahdettiin ihan tuosta vaan, tutti suuhun ja zzzzzzzzz.

Tuota tuntuu olevan aika monella nyt liikenteessä, mä olen pistänyt ihan kypsymisen piikkiin. Joku henkisen kasvun vaihe ja kuulunee ikään. Ohimenevää siis, nou hätä :)

Edit. siis tuota päikkärihuutamista on nyt kestänyt kolmatta päivää, ulos vaunuihin nukahdetaan tosi helposti. En siis ole vielä heittämässä pyyhettä kehään :)
 
En tiedä, liittyykö tämä noihin raivoamisiin, mutta meidän typyn pitää nukkua päikkärit entistä useammin tai yliväsynyt on päällä. Normaalisti nukuttiin 1,5-2 tunnin välein, mutta nyt vähän reilu tunti on maksimiaika olla hereillä tai sitten ei tule enää mistään mitään. :) Tässä iässä on kasvupyrähdys, joten normaalikin oleminen on väsyttävämpää, kun siitä ymmärtää enemmän? :) Voisiko sillä olla vaikutusta?
 
Triina puheli, että Liberosta tulee öisin läpi ja ajattelin tietysti, ettei meillä ainakaan tuu.. Kunnes nyt on tullut kahtena yönä.. :D Meillä on tuolla kaapissa Pampersin kolmosia, meinasin niitä kokeilla nyt ensin. Ihan juuri piti kyllä muutenkin nelosiin jo vaihtaa, mutta jos sais noi Pampersit vielä käytettyä, tuntuu olevan muutenkin vähän Liberoita reilumpia.
 
Minä just kirjottelin niistä selittämättömistä itkukohtauksista ennen nukahtamista.. viimeyö selvittiin ilman sittenkun sai unille rauhotettua. Tänään on örissyt koko päivän ihankun vääntäs mahasta siis örisee örinä ääntä miten sen selittäisi :D voiko sitten kokoajan vatsasta ottaa?
Yö katkesi niskakakkaan ja sitten tuli toinen ja kolmaskin kakka ja neljäs oli sellanen märkäpieru joka oli kuin limaklöntti!?
 
Missäs iloitsin, että terveenä on pysytty? Noh, nyt olen itse flunssassa. Toivon mukaan vauva säästyy, mutta eipä tuo todennäköisestä ole. Se ei edestä vointia kun yö on taas menty tunnin pätkissä ja voi kyllä olla, että vauva on siis jo tulossa kipeäksi. Silmät on niin valoherkät, että juuri ja juuri pystyy himmeimillä asetuksilla puhelinta katsomaan. Onneksi ostin eilen paljon jäätelöä kun kaupassa oli monet irtojäätelöt euron eikä voinu valita vain yhtä tai kahta makua.
 
Tsemppiä JaneDoe! Me oltiin viime viikko miehen kanssa molemmat tosi kipeitä, mutta vauva ei onneksi saanut tartuntaa. Taitaa se äidinmaito aika hyvin antaa vasta-aineita, varsinkin just silloin jos äidillä tauti jyllää päällä.
 
Helpottunut olo. Pienelle oli tullut painoa lisää viikossa 400g ja jatketaan samalla lailla ruokailua tissi+korvike. Kun kysyin soseista lääkäri sanoi että ne on parasta aloittaa vasta kun lapsi on ainakin 4kk eli meillä se olisi sitten seuraavana lauantaina. Jos lusikka ei kiinnosta tai ruoka muutenkaan niin pitäisi odottaa vielä niiden antamisessa. Pikkuisen painokin olisi hyvä olla jo se 6kg kun ne aloittaa. Suositteli aloittamaan perunalla ja porkkanalla. Nyt pieni nukahti toisille päikkäreille ja toivotaan että ne kestäisi pitkään. Eilen ei nukkunut kunnon päikkäreitä ja en saanut oikein mitään tehtyä siksi.
 
Ihanaa mmmustikka et pienen paino nousee tarpeeks :) Ja voimia flunssan tai nukkumisen kanssa pränkkäävien vauvojen kanssa oleville! Mä toivon, et viime yön kitinä ei toistu tänä yönä...
 
Vauva on ihan kauhuissaan mun flunssaäänestä :D mulla menee helposti tosi käheäksi ääni jos on nuhaa. Se vetää morot kun alan jutella sille ja katsoo silmät pyöreänä. Vähän ajan päästä yrittää uudelleen kontaktiin tulos juttelemalla ja kun vastaan se on taas ihan jännänä. Myös nenän niistäminen on kamalaa. Pitkä päivä tulossa raukalle.
 
Mä kun olin vähän aikaa sit kipeenä ni poitsu säikähti niistämistä ja aivastamista niin paljon et veti eka naaman ihan kurttuun ja sit alko sydäntä särkevä MÄÄÄÄ MÄÄÄÄÄÄ huuto. Reppana. :Heartblue
 
Argh, ihan kauhea huutopäivä täällä... jos nää känkkikset ja itkut johtuu noista hampaista, niin pliis... tulkaa nyt kaikki sit kerralla. Ja on tällä pojalla kyllä ääntä, huh huh... tärykalvot koetuksella :D
 
Ccix, I feel you! Täällä on kolmas peräkkäinen iltakarjunta menossa, mahaansa itkee, raukka. Siis suoraa huutoa naama punaisena ja meikäläisen korvat soi. Thank god, äitini on täällä sattumalta ja voidaan kanniskella vauvaa vuorotellen.
 
Toivotaan, et tänään ei ois niin huutoa tää päivä. Kyllä välillä syö tuo mölyäminen. Onneksi tää tän hetkinen huuto on semmosta, ettei siitä "ahdistu" - kuulostaa lähinnä siltä, et kaveri vaan huvikseen kärttyilee ja välillä ei ees itse tiedä, miksi huutaa ja alkaakin nauraa... huoh. Oliko tarpeeksi sekavasti ilmaistu :D

Mulla alkaa puskea ikäkriisi... tai siis vajaa 2 vkoa niin tulee 29 mittariin ja sit ei oo paluuta, 30 seuraavaksi. Apua. Ja tuo kaverin raskaus, heille siis 3. lapsi tulossa, ja hän siis mun ikäinen... mäkin oisin niin halunnut mun lapset (2 kpl) ennen kolmenkympin rajapyykkiä. Plaaaah.... :D
 
Ccix niiiiin sama täällä paitsi että puoli vuotta niin mulla tulee SE 30v täyteen :/ Jotenkin tulee aina haikee olo ku kuulee jonkun raskaudesta ja ehkä en tiedä mitä še on..ei ehkä kateutta mutta jotain sinnepäin. JÄRKYTTÄVÄÄ!! Kauhee vauvakuume kyllä vaikka itellä on vauva talossa :D
 
Höh, mulla tulee reilun kuukauden päästä 32v täyteen... KÄÄK! Enpäs oo ajatellu koko ikää mut tollein kirjotettuna näyttää ihan kauheelta. :D
 
Takaisin
Top