Vauva-arkea <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Riida
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
meilläki tuo "muu ruoka"-osio koittanee vasta ensi tai sitä seuraavassa kuussa, meillä toi vauva on myös niitä, joiden ruokahalu on pohjaton eikä maito enää kauaa riitä pitämään nälkää poissa. mä uskon myös, että jokainen lapsi on yksilöllinen tuon syömisen ja kokonsa suhteen, neuvolassa on tietty ohjeistus, ns. keskiarvo, minkä mukaan edetään. en usko, että se keskiarvo on edes absoluuttinen totuus, ja sehän muuttuu koko ajan.

meilläkin maito pysyy kyllä jatkossakin ruokavaliossa, kävi sitten miten kävi. meillä mennään vieläkin osittaisimetyksellä, joskin uusin harmitus on se, että vauva on keksinyt alkaa kieltäytymään toisesta rinnasta. syö kyllä siitä yöllä ja heti herättyään, mutta virkeänä ollessaan kieltäytyy itkemällä ja riehumalla. en oo pakottanut ottamaan sitä rintaa, vaan huijaan vauvaa tarjoamalla sen juuri ekana yöllä ja heräämisten yhteydessä, kun vauva on vielä "ihan pihalla". syytä kieltäytymiseen en tiedä, mitään traumaa ei oo tietääkseni syötön yhteydessä tapahtunut, vaan luultavasti kyseessä on väsymys, kun tietää saavansa pullosta helpommin ruoan. mä kuitenkin tarjoan tissit eka ja vasta sitten pullon, mikäli jää edelleen nälkä, mut kyllähän tuo kieltäytyminen tuntuu pahalta ja eilen itkeskelin asiaa yksinäni, mies ei tuommoista asiaa ymmärrä ollenkaan. sain vauvan kuitenkin nukahtamaan imettämällä siitä tissistä, mistä hän kieltäytyi hetkeä aikaisemmin.

Nii tosiaa, ei siin, jokainen tavallaan. Kiinteet meillä siis lähinnä maistelua vielä, luumusoseet alotettiin sen takia pari tl pväs maidon kans et maha toimis paremmin ja tepsiny on, vellit sen takia, et ei maito taho riittää purkkika kerral.. Likka kun vetää maissi/riisivelliä + maitoa sen 210ml kevyesti kerralla, mutta nukkuukin sitten paremmin (maissivellin valmistus tainnut tosiaan loppua!!). Päivä kun muuten mennään maidolla, niin sitten kiukuttaa kun syö turhan tiheeseen hirveitä määriä.. :( Meillä päin järkiää melkeipä kaikki tuttavapiiristä tainu alottaa soseet viimestää parikuisena ja vellit tosiaa 1,5kk (meillä tyydytty soseisii maidon seas ja velleihin). Suurin osa useamman (3-5) lapsen äitejä, pari esikoisen. Mutta näillä on neiti ollut tyytyväinen! Tarvetta o varsinaiseen lusikkahommaan meillä vielä mennä, kunhan saahaan kiinteämmillä/tanakammilla va oloa helpommaksi. Nokkamukihi oli lähinnä kokeilu, en nää siinä mitään vaarallista, kun on semmonen, missä on "halkio" tuttiosassa, ja litistämällä nesteet tulee pihalle, elikä ei taatusti tule liian vauhilla tai liikaa kerralla.. Tuttipullon helpompi versio, käytössä vain jos kanittaa noi luumut.. Neuvolaltahi sen verra tääl päi ainehi suht rennosti asiaa suhtauduttii kun tänää mainitsin asiasta, ettei tuntunut olevan ongelma kun neiti on tyytyväinen ja korvike edelleen pääeväs.

Mutta tosiaa jokainen tavallaan ja meitä on moneksi. Ei tosiaan lähetä mieltä pahottamaan ja arvelin selkeyttää tuota aikasempaa, ettei kukaa va luule et tääl mätetää purkista suoraa jo lusikal naamaa maidon siasta.. :D

Tänää antovat rota-rokotteen, viel o sen kummempia erikoisuuksia ilmenny, kun et ilmaa paukkuu pihalle enempi ja vähä kiukkusempi neuvolan jälkee, mut siinäpä se. Täl jos selvitää ni jes!

Jospa jotain raapustais

Eli meillä on alkanu kans jonkimmoista rytmiä tulla toki päivällä rytmi vielä vaihtelee.Mut siis illalla mennään nukkumaan 10-11 aikaan ja ensimmäinen herätys on nyt viime aikoina ollu 5-6 aikaan sen jälkeen on sit vähä vaihtelevasti välillä nukutaan pari tuntia välillä puoltoista ja välillä kolmeki tuntia.Mut no esikoinen herää sit yleensä siihen seuraavaan syöttöön et sit alkaa meidän aamu tosin voi tyttö vielä jatkaa uniaan alhaalla vaunuissa.

Tyttö on edelleen ollut vähän tukkoinen ja se tietty on vähä rajottanu elämää tai ei muuten mut ulos en viitti viedä muutaku jos ei tuule ja on plussalla tai max.pari miinusta.Autolla on jonkuverran liikuttu mut oma auto on rikki niin ainoostaan sillon ku mies on kotona:)

Noista kiinteistä niin ite en kans alota kovin aikasin jos ei mitään syytä oo.Mut esikolle alotin jo 3kk ikäsenä kun se heräs 2h välein niin aattelin jos olis auttanu mut  eipä auttanu ja heräily jatku vielä monta kuukautta.Toisaalta sillon vähä harmitti et alotti kiinteet ku ei niistä apua ollu ku olihan se liikkuminen sit ihan erilaista ku tarvi olla ruokaa mukana.Että nyt jos vaan maito riittää kasvuun ja uneen niin mielelläni menisin sinne 5-6kk vanhaksi ennenku alotetaan niin on kesälläki helppo liikkua ku tarvii tytölle olla vaan tissi mukana:)Ehkä kuitenki 5kk iäs alotetaan maistelu kun tuntuu et monilla joilla on alotettu maistelu 6kk vanhana niin on ollu se syömään opettelu tosi vaikeeta:/ Mutta vaikee täs nyt etukäteen on mitään sanoa esikoinenki kyl melkein 2kk nukku hyvin sit alko se heräily et saa nähdä kuinka käy tytön kanssa.

Käytiin sit viime perjantaina ekaa kertaa miehen kanssa ulkona siis ihan vaan syömässä ravintelissa ja mentiin jo 5 aikaan eli suht aikasin:)Ja me kun ollaan nopeita syöjiä niin ei menny ku pari tuntia(matkat melkein puol tuntia/suunta)ku oltiin takasi ja tyttökin oli sit pärjänny sen ajan ilman maitoa niin ei ollu tarvinnu pullosta antaa korviketta kun tisseistä en saanu irti ku 50ml pumppamalla.Mutta oli ihan kiva käydä kaikess rauhassa syömässä:)

Mutta aurinkoista viikkoa kaikille!:)

En halunnutkaan kenenkään mieltä pahoittaa noilla jutuilla. Olen joskus liiankin suora.( Joskus huonotapani ;) ) Itselläni tuo esikoisen imettäminen meni täysimetyksellä 6kk asti ja vasta silloin aloin maistattamaan kun neuvolassa sanottiin vauvan kasvavan hienosti pelkällä ettei ole mitään tarvetta. 3kuisena jo painoa noin 7.8kg. Sen takia mä vaan halusin kertoa että vaikka se painoa onkin paljon niin ei se tarkoita aina sitä että kiinteitä pitäisi aloittaa :). Nyt tämä 2kk menee nykyää korvikkeella kun on reippaasti helpompaa näin kahen pienen kanssa. Tissillä kun ei tiedä paljon se oikein saa ja nukkuukin paremmin nyt :)

Auringon täyteistä keskiviikkoa kaikille :)

Meillä oli eilen 5. perhevalmennus joka oli vanhempien ja vauvojen tapaaminen leikkipuistossa. Oli maailman terapeuttisin puoltoistatuntinen. Ihanaa päästä juttelemaan muiden vanhempien kanssa ja näkemään muita samaa ikää olevia pikkuaarteita :) Vielä kolme kertaa tuo leikkipuisto järkkää noi tapaamiset ja sit jääkin mein vanhempien vastuulle. Tosin ohjaaja lupas laittaa meidän yhteystiedot jakoon niin voidaan keskenämme tutustua rauhassa.

Mä olen sunnuntaina menossa konserttiin ja jotenki nyt stressaan tosi kovin että suostuuko Oliver syömään pullosta. Me on sitä tässä treenailtu mutta pojalla tuppaa menemään pelkäks nauruksi ja leikkimiseksi sen pullon kanssa. Eilen ja toissapäivänä onnistu ihan kivasti aamupäivän syöttö pullosta mutta pieni ääni takaraivossa kertoo että konsertsta saa tulla pikavauhtia kotiin syöttämään :) 30.3 päästään miehen kanssa ekaa kertaa kimpassa ulos, nyt siis treenaillaan päivittäin tuota pullosyömistä jotta ees tuolloin kuun lopussa saatas rauhassa syödä ja nauttia ajasta kaksin. Mä alkuun kovasti hinkusin sitä omaa aikaa mutta toisaalta nyt olisin valmis jopa jättämään sunnuntain konsertin väliin ja viettämään ihanan illan perhee kesken. Niin se vauva vaan nousee ykköseksi <3 Kuitenkin omalle päälle tärkeetä välillä käydä edes se muutama tunti jossakin :)

Mun on pakko vähän avautua tänne, appi täyttää ensi kuussa 60v. No nyt tuli soitto että ensi kuun puolessa välissä tehdään viikonloppu reissu missä juhlitaan tätä merkkipaalua. Mä ilmoitin heti etten jätä näin pientä vauvaani hoitoon viikonlopuksi mistään syystä. Tästä nyt sitten kovin loukkaantuneena on ukko valittanut miehelleni että kun sitä kerran vaan täytetään kuuskymmentä. V*ttu sanon minä, iso ihminen eikä voi ymmärtää että pojalla nyt oma perhe. Mä kyllä ilmotin että mies voi mennä mutta mulla ei tule mieleenkään lähteä. Mies teki päätöksen ettei halua lähteä, hällä silloin talvilomaviikko jonka haluaa viettää meidän kanssa. Voi huh, saattaapi olla että jos tästä asiasta mua laitetaan perhepäivällisillä tilille niin siellä saa sitte aikuiset kakarat kuunnella korvat punasena kaikki näiden vuosien aikana nielemäni neuvot ja 'todella paljon kaivatut' mielipiteet.

Kuitenkin ihanaa kun kevät tulee ja pikkuset kehittyy silmissä. Mukavaa viikkoa mammat ja pienet <3

Meillä täällä sujuu arki aika rauhallisesti. Tyttö on todella tyytyväinen tapaus, itkee vaan kun on nälkä tai väsy ja nekin itkut saadaan nopeasti laantumaan.

Rytmi alkaa olla jo suht vakiintunut, herätään klo 8-10, tunti hereillä ja takasin nukkumaan, nukutaan 2-3 päikkärit päivän aikana kerralla vaihtelevasti 0,5-4 h, illalla laitetaan nukkumaan klo22-24, yöllä herätään kerran syömään.

Vatsan puruja ei mielestäni ole ollut (vaikka anoppi aina sanoo, että nyt kipristelee vatsaa kun vauva itkee hänen sylissään :) Toinen ei vaan taida kovin viihtyä oudoissa syleissä... ) Meillä mennään siis täysimetyksellä ja toivon, että näin mentäis sinne puoleen vuoteen saakka. Tai ehkä voidaan hieman maistella kiinteitä jo aiemmin jos tyttö osoittaa kiinnostusta ruokaan, mutta jos on tyytyväinen pelkkään tissiin niin sitten mennään sillä.

Täällä ei viihdytä vaunuissa kuin maks, tunti, eli kauppaan asti ei voida vaunuilla mennä, autossakin täyttä huutoa aina koko matka eli täällä ollaan aikalailla kotihiirinä. Me ei olla miehen kanssa päästy vielä viettään aikaa kahdestaan eikä minulla mikään hoppu olekaan. Olen ajatellut, että jätän tytön hoidettavaksi vasta kun pärjätään varmasti ilman tissiä. En pystyisi nauttimaan ajasta jos miettisin koko ajan, että mitenhän niillä menee. Meillä ei siis huolita pulloa, eikä tuttia.

Onko muita tutittomia? Miten teillä onnistuu vauvan nukuttaminen? Meillä nukahdetaan lähes aina tissille tai sitten syliin kun hytkyttelen, alkaa vaan tytöllä oleen painoa sen verran ettei kovin kauaa enää jaksa sylissä kannella...

Täällä ollaan kans tutittomia ja nyt ilmeisesti myös pullottomia

Tyttö ei suostu tuttia syömään, enkä  ole toista pakottanut (miten se edes onnistuis...) vaan annan sitten huutaa, jos joku harmittaa. Toki se tutti helpottais julkisilla paikalla eikä äidillekään tulis niin hiki kun ihmiset tuijottaa paheksuvasti (ja mummot sanoo, että "anna sille tutti"). Mutta minkäs teet. Tähän asti tuttipullo on kelvannut, mutta eilen mun ollessa pois, ei mies ollut saanut typyä syömään pullosta. Enkä minäkään sitten tänään onnistunut. Täytyy harjoitella sitten taas illalla, pumpata vähän pulloon ja pyytää miestä syöttämään.
Tyttö nukahtaa viereen, eli imetän ja sitten irroitan tissin suusta. Makoillaan hetki vierekkäin ja siihen tyttö nukahtaa. Eli iltaimetyksen teen meidän sängyssä makuultani, muuten päivät istualteen. Päivisin tyttö myös nukahtaa itsekseen kun sen vaan laskee tuohon sohvalle viereen.
Tyttö saa kummeiltaan kastelahjaksi jonkun 30minuuttia soivan mobilen, jonka avulla sitten yritetään saada hänet nukahtamaan vielä selkeämmin itsekseen ja selkeästi irti tissistä, jotta asiat ois sit myöhemmin helpompia.. Saa nähdä kuin käy.
Muuten kaikki ihan hyvin, ens vkolla on 2kk neuvola ja ens vkolla saadaan myös liuta rokotteita. Taitaa olla tuo meidän rimpula kirinyt painokäyrät kiinni, niin komeasti posket on pyöristyneet :-)

Sikkuriina: Mitä pulloa käytät kun meillä ei kelpaa muu kun nuo ainu mam in pullon tuttiosa. Muista  ei ota. Ja meillä myös ollaan täysin tutittomia. Ei vaan huoli vaikka vähän väliä koitan. Esikoinen ei myöskään huolinu ja nyt ei tämä pikku kakkonenkaan.

mä oon liikkunut julkisilla vauvan kanssa ja siis julkisilla paikoillakin. tänään vauva vetäisi raivarin kotimatkalla ja huusi valehtelematta koko matkan kotiin paria unitaukoa lukuunottamatta. meillä vauva ei oikein suostu tuttia ottamaan ja pökelteli sitä nytkin suusta, kun huusi. välillä bussimatkat menee hienosti ja vauvalle riittää, että näkee mun kasvot, välillä menee sitten huudon kanssa. mä oon käynyt vauvan kanssa kahden eri kaverin luona ja kahvilassa. en oo julkisilla paikoilla alkanut imettämään, vaan ollaan menty silloin korvikkeella. kavereiden luona oon imettänyt, joskin vauva kieltäytyi tänään imemästä istuma-asennossa, joten sain imetettyä vain toisesta tissistä ja lopun annoin pullosta. toisen tissin huoli vasta herättyään. meillä siis nyt myös toisestakin tissistä kieltäydytään, sain kuitenkin makuuhuoneen rauhassa imetettyä siitä, kun maanittelin hieman vauvaa ensin ja seurusteltiin pieni tovi.

tänään mulla meni ihan huolella kuppi nurin mun äidin kanssa. se kyseli tekstarilla tuoko nimiäisiin jotain tarjoamusta ja kun en heti vastannut viestiin, tuli 50 minuutin kuluttua uusi tekstari, jossa luki, että "voisit edes vastata, aikuinen ihminen". mulla naksahti ihan välittömästi päässä ja laitoin takas viestin, että "äitin pitäis koittaa jo lopultakin tajuta, että mä oon pienen vauvan äiti enkä pysty mihinkään hetivastailuun ja että äitin pitäisi mennä itseensä ja miettiä ennenku lähettelee asiattomia viestejä. kylläpä teki hyvää avautua sille tekstarilla, muuten mä vaan yleensä nielen sen kaiken p..kan enkä vastaa sen viesteihin, koska sieltä tulee vaan lisää p..kaa jos niihin erehtyy vastailemaan. niin sieltä nytkin tuli, mut en mä niitä enää noteeraa. päivittelin miehelle, et miten mulla voi olla noin kipeä äiti ja mä kuitenkin pidän itse itseäni kohtuutervejärkisenä ja tavallisena

Jospa sitte itekki kirjottelis ku on aikaa..
Jokainenhan tosiaan kasvattaa lapsensa niinku itse näkee ja kokee paraiten mut faktahan on se että
 ‎"2kk ikäisen vauvan ja 4 kk:n ikäisen vauvan suolistoa (rakenteellinen kehitys) verratessa eroa ei juuri ole. Ainut mikä kehittyy ja monipuolistuu on suolistobakteeristo ja sekin vasta kun vauva saa monipuolisempaa ravintoa. Joten tuo ikäraja 4kk ei ole mitenkään erityisen vankasti perusteltu fysiologisesti tarkasteltuna.

Korviketta saavat vauvat usein aloittavatkin vellit ja kiinteät aiemmin, kuin äidinmaitoa saavat. Korvike- ja äidinmaitovauvojen suolistobakteeristoissa on eroja. Kun vauvalle aletaan antaa velliä/ kiinteää ruokaa, suolistobakteeristo monipuolistuu ja alkaa enemmän muistuttaa aikuisen suolistobakteeristoa. Pelkkää äidinmaidonvastiketta saavilla tämä tapahtuu jo ennen kiinteän ruoan saamista, siksi vellien aloittaminen on hieman helpompaa. Äidinmaitoa saavien vauvojen suolen sisällön ph on erilainen, happamampi ja siksi korviketta käyttävien kannattaa antaa maitohappobakteeri-valmistetta jo ihan ennen vellien aloittamista.
Toinen huomioonotettava juttu on probioottivalmisteen antaminen (myös käytetään nimitystä prebiootti). Probioottibakteereiden on osoitettu estävän allergian puhkeamista, lievittävän oireita ja nopeuttavan paranemista. Ne vaikuttavat suoraan elimistön puolustusjärjestelmään, kypsyttävät ja vahvistavat sitä, sekä vaimentavat tulehdusreaktioita. Vaikutus puolustusjärjestelmään on siis tasapainottava. Ne antavat hyvän pohjan kokonaisvaltaiselle suoliston kehittymiselle. Probioottibakteerit ylläpitävät myös suolen limakalvon kuntoa. Siirtyminen rintamaidosta vellin/kiinteän ruoan syömiseen alussa tietenkin hieman rasittaa vauvan suolistoa, korvikkeesta siirtyminen vähemmän! Tilannetta voi helpottaa probioottivalmisteilla. Samoin uusien ruokien sieto paranee, kun ruoka-aineiden kokeilun yhteydessä annetaan probioottibakteereita, jotka auttavat ruoansulatusta pilkkomaan ruoka-aineita ja vahvistavat limakalvon kuntoa. Nykyisin esim. Nutricia MUKSU maissivelliin on jo lisätty prebioottivalmistetta ja se on näin ollen varsin turvallinen aloitusvelli, jota ainakin itse suosittelisin."

Me ollaan alotettu ilta / yö vellit, ja meillä asustaa niin tyytyväinen neiti! Tosiaan muistuttelen nyt heti alkuun että ite en imetä ku ei sitä maitoa tullu ja ne iski sairaalassa jo ne pillerit jotka esti sitte kokonaan sen nousemisen jos nyt olis sitte edes noussu.

No mut kuitenkin, meillä on viimisen viikon aikana kaikki loksahtanu niin paikoilleen, kaikki menee niin paljon helpommin ja sujuvammin, neiti laitellaan unille siinä 22:00 ja se maksimissaan nukkuu sen 9h ja minimissään 7h sitte vähän tankkaillaan ja siihen päälle vielä se 3h ainakin unta. Aamutoimet tehdään ja seurustellaan tunnin verran ja pauhataan leikkimatolla, sit ylensä lähetään vaunuttelemaan ja tehään 1-3h:n lenkki. Jos keli ei salli neiti nukkuu päikkärit meidän sängyssä tai missä sitte ollaankin kyläilemässä. Itku on vähentyny, eli päivisin ei juuri enää itketä, ainoa itku nykyään on se jos neiti vetää ittesä yliväsyneeksi, oon koittan kauheesti ennakoida ja olla aina sen 5min edellä ni saan sen hyvin päikkäreille. :)
Ilmavaivat on vähentyneet, pieruja tulee joskus mutta niidenkään takia ei itkeskellä.
Tyttö juttelee kovasti, hymilee ja nauresekelee. :)

Tuntuu että aika kuluu niin nopeasti, oonki aina aadalta kysyny että kuka sen äitin vauvan on vieny pois ja tuonu tilalle tommosen ison tytön. :)

Itekki kävin jälkitarkastuksessa ja kaikki oli kunnossa, sain pillerit joiden pitäs myös auttaa tähän mun "akneen" mikä puhkes ton raskauden aikana ja pahentu vaan synnytyksen jälkeen. Teho näkyy vast muutaman kuukauden päästä, eli sitä odotellessa. Pillerit jäi tosi halvaksi ku ne määrättiin ihosairauden hoitoon, mikä on kyl tosi hyvä juttu ku edelliset mitä ennen raskautta söin oli sen lähemmäs 40e 3kk ja nää on nytte sitte 10e 3kk. :)

No mutta oikein mukavaa kevättä kaikille. :))

Täälläkin pärjätään ilman tuttia. Ostin tuttia jotta voisimme käyttää sitä nukahtamiseen, mutta kun tarvetta ei ole ollut niin emme ole koittaneetkaan. Tyttö (7 viikkoa) nukahtaa päivisin ihan minne vaan ongelmitta (sitteriin, vaunuihin, leikkimatolle, sänkyyn mobilen alle jne) eli siihen ei tarvita mitään. Iltasin taas vähän vaikeempi prosessi tuo nukahtaminen, mutta ei mahoton. Eli mennään makaamaan sänkyyn ja tissille. Hän syö vähän ja sitten yleensä raivostuu/itkee väsyneenä kunnen hetken päästä "sammuu" tai jatkaa itkua kunnen rinta kelpaa uudelleen ja hän nukahtaa tissille. Riippuen unen laadusta siirto omaan sänkyyn onnistuu heti, tai sitten uudelleen koko nukuttamisen prosessi alkaa alusta ja itkun kautta rinnalle. Muutaman kerran hän on osanut nukahtaa illalla omaan sänkyyn, mutta vaatii sängyn heiluttamisen (ensisängyllä on rullat alla). Yleensä meillä menee 15-45 minsaa kunnes tyttö syvässä unessa. 
Tuttia en haluais käyttää arjessa muuten. Voin tarvittaessa harkita tuttia siis vain päivä- ja yöunien helpottamiseksi. Ja toki jos vauvalla tulee kova imemistarve niin pitää varmaan miettiä asiaa uudelleen, eli estääkseni esim. peukalon syömistä. Mutta hän ei vielä leiki rinnalla tai jää siihen roikkumaan, syömisen jälkeen rinta ei kelpaa hänelle. 

Mutta meillä tytön rytmi on pysynyt ennallaan alusta alkaen. Yöunille noin kello 23 ja 2-3 yösyöntiä, herätään klo 8-10 välillä. Ensimmäinen unipätkä alkaa juuri pidentymään noin kuudeksi tunniksi, sen jälkeen syödään noin 1.5h-3h välein. Aamupäivällä 1-2 torkkua ja iltapäivällä pitkät päiväunet (klo 15/16- klo 19/20. Tähän menneessä tyttö on rauhallinen, viihtyy vaunuissa ja itkee vain jos nälkä on kova. Voidaan siis liikkua julkisesti ja julkisilla vielä ongelmitta ja muutenkin käydä kahvilla tai syömässä ravintolassa hänen kanssa. Pitää vain muistaa että noin kahden tunnin jälkeen on nälkä, eli reissuja pitää vähän suunnitella ettei se itku yllätä, eli imetyspaikkaa pitää silloin löytyä. Pullosta emme ole vielä antaneet maitoa tai muutakaan. Parvekkeellakin nukkuu pitkät päikkärit  jos en jostain syystä lähde kävelylle. 
Täysimetyksellä ajattelin ainakin 4-5 kk olla, rehellisesti sanottuna ei tullut mieleen että muuta pitäis edes harkita. Mutta oikeesti ei vaan tullut mieleen että vauva vois jo kaivata muuta. Mutta aina sitä oppii lisää :)

Jihuuuu!! Nyt kolme onnistunutta pullosyöttöä :) Tänään seurailin vierestä kun mies syötti aamupäivän syötön ja kivi vieri harteilta. Oli ihana näky <3 Meillä ollaan kanssa menty koko 11 viikkoa ilman tuttia. Kahteen kertaan oon koittanut hurjaan huutoon sitä tarjota mutta ei ota joten nyt tuttia ei sitten tulla ottamaan käyttöön. Meillä poika nukahtaa pääosin sitteriin joka toimii vielä toistaiseksi muutenkin nukkumapaikkana. Melko selkeitä merkkejä luettavissa kun uni alkaa olla lähellä niin lasken pojan sitteriin jonne sitten hetken päästä nukahtaa. Nukkuu myös tosi hyvin vaunukopassa ja autoistuimessa. Mä olen kyllä jaksanut kummastella ettei poika nukahda syliin, mutta oon tullut tulokseen että se on ehkä ihan hyvä asia :) Sylissä alkaa kiemurtelu ja väsykiti mutta heti kun laskee alas niin sammuu kuin lyhty :D ehkä meillä on liian luiset sylit miehen kanssa.

Moi!

Pakko liittyä tuohon ruuananto keskusteluun erilaisesta kuvakulmasta:
Satuin eilen kattomaan tvstä yhden dokumentin kemikaaleista ja järkytyin. Muistakaa sit että tää on vaan mun mielipide ja mun elämä ja te voitte aina suodattaa tulevan tekstin pois mielistänne.

Siinä dokumentissa selitettiin huolestuttavaa kuvakulmaa (tulikohan teemalta vai faktalta vai vitoselta) kemikaaleihin ja tämän päivän 5. sukupolveen liittyen. Nimittäin kaikki saasteet, uusiutumattomat luonnonvarat ym. (esim. hiusvärit ym. ruuat, KAIKKI mitä ympärillä on) sisältää kemikaaleja enemmän käsiteltynä kun esim. 1800-luvulla viellä. Dokumentissa kerrottiin, miten sodanjälkeinen sukupolvi vielä - muka - oli paljon "kemikaalittomampi", kun meidän vanhemmat on. Ja että - muka - meidän vanhemmat on viimenen "kemikaaliton" sukupolvi ja meidän sukupolvi on sitten ensimmäinen kemikaalienkantajasukupolvi. Dokumentti perusteli jopa tieteellisesti tutkituin faktoin (Tanskassa), kuinka istukka ei enää varjele lasta äidin kemikaaleilta ja kaikki mitä on äidissä (ympäristömyrkyt ym.) menee myös lapseen. (Ite oon kyl aatellu jo aikoja sitten, että näinhän tuo asia on ja siks oon tietyissä asioissa koittanu varjella kehooni/päästä eroon huonoista tavoista).

Dokumentti tarkasteli erään raskaana olevan kehon toimintoja, kun tämä halus olla testattavana ja synnytettyään lapsen ja kuultuaan testituloksista osan, tämä nainen totes, ettei halua enää kuulla lisää totuudesta "en halua kuulla loppua totuudesta, eiköhän se jo tiedetä". Dokumentissa siis raa´asti selvitettiin, kuinka kemikaalit ovat pahin uhka ihmiskunnalle tulevaisuudessa, ei siis tuo yleisesti todettu maapallon lämpötilan kohoaminen = kasvihuoneilmiö.

Tsellasta tänään. Toivon, ettette pidä meikää pöpinä. Otti itteeni päähän kun erehdyin kattomaan koko dokumentin.

Meidän kuulumisia:
Viime yönä (7 vkoa täynnä) eka kuus tuntia putkella unta palloon. ^^ Ihan mahtava fiilis oli herätä aamulla. Meän junnu imutti koko eilispävän urakalla. Aiemmin tyttö on nukkunu ihan kiitettävästi lukuun ottamatta silmätulehdusviikkoa rintaraivareineen.

Vaunutteluissa meillä sama juttu.. kunnon "kyttäri" = nukkuu liikuttaessa mukavasti tai valvoskelee hiljakseen, mutta heti pysähdyttyä on kyllä aina selvästi herätty. Toisekseen "tuttisotaa" on täällä kans käyty: eli kun ei tutti kelpais millään. (Jokasen henk.koht. asia haluaako toiselle antaa tutin vai ei) Mä mietin, et ei tarviis kaikessa mennä vaikeimman kautta, niin kouluttas tutin tytölle ja sit pois viimestään alle vuoden ikäsenä. Ja kun ei sitten oikeesti kelpaa tuo tutti millään.. vaikka miten koittas totuttaa. :) Heh..

Tärinäsitterit ym. sitterit ei kelpaa ... keinutus on päätetty jättää omaan arvoonsa.. lapsemme on jäntevää tyyppiä, joten annettu päivisin sitten "jumppalla" enempi. Rauhoteltu on petiin tai paikalleen ja joskus nukahtaa ihan omiin oloihinsa ilman rintaakin itsenäisesti - ja itkuja ei ole tuollon ollut. :) Mut joskus saa sit oikeesti tosiaan imettää koko päivän ja antaa rintaa ja läheisyyttä senkin edestä.

Tällästä tänne. Parasta aurinkoista päivää kaikille mammoille :)

Kurjia nuo sukulaiset, ei ne sit paljoo ajattele että elämä on hieman muuttunut vauvan tulon myöä, argh! Itsekkään en jättäisi pientä vauvaa viikonlopuksi hoitoon mistään hinnasta, vauvan paikka on kotona, perheen luona.

Täällä ollaan myös tutittomia. Silloin tällöin olen yrittänyt vauvalle tuttia antaa muttei hän huoli sitä koskaan. Aina sylkee vaan pois. Ja siihen loppuu yleensä harmitus kun tajuaa että taas se äiti yrittää tuota tutia mulle, itku siis yleensä loppuu siihen tutin sylkäsemiseen :D Annan kyllä vauvalle myöhemmin tutin jos hän sen huolii. Meidän esikoisella on tutti ollut aina vaan nukkuessa ja automatkoilla, meillä ei siis ole koskaan syöty tuttia "päivät pitkät". Vieläkin tutti on nukahtamisessa apuna, nyt on alettu puhua josko tutin jo antaisi vauvalle kun tutti on vauvojen juttu. Ehkä tässä joku päivä vierotetaan se pois siitä.

Meillä on yöt nyt alkanu menee katkonaisiksi, vauva syö ekan pidemmän pätkän jälkeen noin parin tunnin välein. Vielä en asiasta kuitenkaan ala tehdä isoa numeroa, ehkä tuossa 3kk iässä jos ottaisi iltavellipullon käyttöön niinkuin esikoisen kanssa. Siihen asti ainakin mennään pelkällä tissillä. Esikoisella se iltapullo rauhoitti yöt, takeeta ei kuitenkaan ole tän toisen kanssa onnistuuko enkä tosiaan vielä aio edes kokeilla. Ehkä 3kk jälkeen jos yöt edelleen katkonaisia.

Ainuja meilläkin on, tutteja on vaikka minkälaisia, mutta ei kelpaa. Nyt yritetään joka päivä syöttää vähän pullosta miehen toimesta, jotta tyttö oppis taidon taas. Ollaan lähdössä pitkälle automatkalle pääsiäisenä ja silloin olis loistavaa että tyttö osaisi pullosta syödä.

Mä yritin luoda uutta keskustelua johon voitas laittaa vauvoistamme kuvia mutten saanut tehtyä sitä. :( Eikä tää anna liittää tähän tekstiin kuvaa vaan pelkän linkin antaa laittaa...

Tässä kuitenkin meidän typystä kuva:
http://aijaa.com/001969811845

ihania noi teidän vauvat Hemppa ja Just_Pam :)

mä en laita nettiin kuvia mun lapsista, joten passaan tämän kuvienlataamisen, mutta kerron sen verran, että tytöllä on edelleen paksusti tummaa tukkaa (ei oo yhtään lähtenyt) ja silmät on vielä siniset :) paljon isänsä näköinen ja pienet hymykuopatkin alkaneet jo muodostua :) ja niin nätti hymy ja silmät loistaa, kun hän nauraa :)

ollaan saatu toi tissistä kieltäytymisasiakin jollain tapaa hallintaan, me mennään vauvan kanssa makuuhuoneeseen rauhaan ja siellä syöminen onnistuu. oon välillä saanu hänet syömään olkkarissakin, mutta se vaatii sen, että vauva on puolinukuksissa.

Ihania kuvia <3

Mun on pakko taas tiedustella oisko jollain jotain kikkakolmosia vielä tuohon pullosyöntiin. Mä menetän yöunet ja hiukset kun stressaan että jos mulla loppuukin maidontulo eikä poika syö pulloa. Muutaman kerran meni jo ihan hienosti ja nyt pari kertaa kun koitettu niin alkaa aivan uskomaton huuto, hikikarpalot otsalla raivoaa :( Ja näin selkeyttämisen vuoksi en tosiaan halua opettaa pojalle pulloa, jotta mä voin vapaasti juopotella tms :D musta olis vaan helpottavaa tietää että se onnistuu kun tarve tulee ja olishan se isän ja pojan suhteen kannalta ihana juttu. Mulle ainakin se syöttöhetki on yksi ehdoton suosikki äiti-poika suhteen luomiselle ja ylläpidolle. Meillä käytössä Aventin pullot ja miljoona eri tuttia siihen ja pullosta annettu vaan mun maitoa. Vinkkejä otan vastaan.

Takaisin