Vauva-arjen kuulumiset ja pohdinnat, ilonhetkien jakaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Etsijä
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kuulostaa ihan meidän arjelta. Meidän poika on nyt 5,5 viikkonen. Eilen koitettiin olla ilman Disflatyliä, jota nyt on viikko pienelle annettu. Ei pystynyt nukkumaan päiväunia, viime yönä heräsi tiheämmin ja raivosi aina tissillä. Tänään siis jatkettiin Disflatylin antamista. Tämä siis auttaa selvästi.
Tietysti röyhyttely, pystyasennossa pitäminen, oikea imuote, vatsallaan nukuttaminen ja jumppaus helpottavat. Ulkoilu myös selvästi auttaa nukkumiseen.

Jos imettää ja muut keinot eivät tunnu auttavan vauvan vatsavaivoihin, voi testata myös oman ruokavalion vaikutusta jättämällä pois joitakin yleisesti vatsaa ärsyttäviä ruoka-aineita: kahvi, suklaa, sipuli, pavut ym. Myös 2 viikon maidotonta imetysdieettiä voi testata, kunhan muistaa huolehtia kalsiumin saannista. Ajattelin mainita tämän, koska siitä on ollut joillakin ystävilläni apua. Yleisesti ottaen varsinaiset allergiat kyllä yleensä oireilevat muutenkin kuin masuvaivoina ja koska mahavaivoja on niin paljon alle 3kk ikäisillä, imetysdieettejä kai suositellaan vasta yli 3kk ikäisten vauvojen kanssa. Eikä mitään tiukkaa allergiadieettiä missään nimessä kannata kokeilla, jos ei ole selkeää syytä epäillä allergiaa. Jos nyt kuitenkin joku haluaa nauttia ihan omalla vastuulla pari viikkoa kauramaitoa, eikä koe sen haittaavan omaa jaksamista, niin ei kai se kovin vaarallistakaan ole.

Aida. Joko oot sitä kantoliinaa käyttäny, tulee kuin "itsestään" se pystyasento mikä ainakin meillä auttoi tosi paljon masuun! Ja minä "kakkautan" vauvan iltaisin ennen unia jos ei ole ns. itsestään tullut, vauva sitteriin ja jalkapohjahieronta laukaisee meillä hyvin suolen toiminnan, antaa pitkät unet yöllä, aamuyö on kitinää kun yöllä vain syötän. Päikkärit meilläkin on tosi lyhyitä n. 20min ja sitten alkaa kiemurtelu että ainoastaan siinä liinassa typy nukkuu useamman tunnin!

Mitä liinoja teillä on käytössä? Mulla on Hug a Bub, jota en oo kun kerran ehtinyt käyttämään. Selvästi kuitenkin tykkäsi olla siinä :)
Kohta olisi tarkoitus pistää tyttö liinaan, kun nukahti siinä viimeksikin hyvin ja iltaisin jos laskee sylistä pois hänen nukkuessaan niin herää välittömästi ja haluaa takaisin syliin.
Saatteko imetettyä hyvin jos vauva on pystyasennossa liinassa? Meillä roikutaan rinnalla välillä tuntitolkulla ja nautiskellen syödään, niin olisi enemmän kuin hyvä että pystyisin imettämään hänen ollessa liinassa, eikä tarvisi ottaa pois kuin vaipan vaihtoa varten.

Hugga käytössä mullakin. Kantoliinassa parasta on väistämätön masu(--yäk, mikä sana!)hieronta, jota vauva saa äidin ollessa liikkeellä. Pystyasennossa en pysty imettämään. Napakka sidonta ja isot rinnat sulkee mun tapauksessa pois tuon mahiksen. Venkslaan lapsen aina vähän vinoon syönnin ajaksi ja korjailen sitten asentoa liinassa.

Ahdistun oman lapsen itkusta, jos ei meinaa loppua kaikkien kikkojen ja rakkauden jälkeen. Etenkin toisten lasten itkusta ahdistun, vaikka jossain marketissa tai ostarilla. Koskee myös isompia lapsia. Ahdistun usein myös vieraan, itkevän lapsen vanhemman suhtautumisesta oman lapsensa itkuun tai lähinnä jos ei suhtaudu tai reagoi mitenkään.

Mutta ei siis ole mikään ongelma tai pelote pysyä pois ihmisten ilmoilta lapsen itku tai muu. Elämän ääniä ja tapahtumia. ❤️ Julki-imettänyt olen viimeksi tänään. Hankalinta reissussa on löytää näille tykkitisseille ja nykyään melko paljon nälkäväsyissä rimpuilevalle vauvalle tarpeeksi tukeva istuin, että päästään balanssiin ja zeniin.

Aida, me ainakin haetaan nyt Cuplatonia koska täysin samat ongelmat mihin Relat ei auta. Olalla kanniskelu toimii kans kun yleensä raukalla on vaan liikaa ilmaa masussa. Selälleen ei kuulemma vauvaa kannata laittaa ollenkaan jos on pahat vatsanpurut, pahentaa vaan.

Eilen oli tosi pahat vatsakivut, raukka huusi selkeesti kivusta kuin hullu eikä mikään auttanut kunnes lopulta päästeli hyvät pierut mun sylissä. Hirveä tunne kun toista sattuu eikä osaa oikein auttaa.

Pitää itse koittaa tuota, että löysää liinan sidontaa ja asettelee vauvan paremmin syönnin ajaksi :)

Eilen vauva oli illalla tunnin liinassa, sain itse syötyä rauhassa iltapalan :) Ei mennyt kuin taas vain pieni hetki, kun hän oli unessa <3 Tää liinailu on kyllä meidän juttu!

Guang Xi, minä ahdistun vain oman vauvan itkusta, muiden vauvojen ja lapsien itku ärsyttää. Olen miettinyt, mistä se johtuu, koska pidän lapsista kyllä. Olen päätynyt siihen, että minua ärsyttää oikeasti lapsen itkussa ne vanhemmat, jotka eivät tee tai saa tehtyä asialle mitään ja se, että itse en pysty asiaan vaikuttamaan. Eli kai se lopulta kuitenkin on ahdistusta joka ilmenee ärsyyntymisenä... :D Vieraat vauvat ja lapset myös yleensä haisevat minun nenääni vieraalta, kummalliselta ja jopa pahalta. Onkohan se joku alkukantainen hormonijuttu, ettei liian herkästi hoida vieraita lapsia ja takaa siten omien geenien jatkumisen? Älkää suuttuko, en tarkoita näitä pahalla, lapset on ihania! Olen vaan tehnyt nämä huomiot. :)

Guang Xi, minä ahdistun vain oman vauvan itkusta, muiden vauvojen ja lapsien itku ärsyttää. Olen miettinyt, mistä se johtuu, koska pidän lapsista kyllä. Olen päätynyt siihen, että minua ärsyttää oikeasti lapsen itkussa ne vanhemmat, jotka eivät tee tai saa tehtyä asialle mitään ja se, että itse en pysty asiaan vaikuttamaan. Eli kai se lopulta kuitenkin on ahdistusta joka ilmenee ärsyyntymisenä... :D Vieraat vauvat ja lapset myös yleensä haisevat minun nenääni vieraalta, kummalliselta ja jopa pahalta. Onkohan se joku alkukantainen hormonijuttu, ettei liian herkästi hoida vieraita lapsia ja takaa siten omien geenien jatkumisen? Älkää suuttuko, en tarkoita näitä pahalla, lapset on ihania! Olen vaan tehnyt nämä huomiot. :)

Yleisesti ottaen en pidä toisten lapsista ja minusta toisten lapset eivät pääsääntöisesti ole ihania kuin max. hetkittäin.

Poikkeus sääntöön ovat useat kummilapseni. Heitä rakastan (melkein) kuin omiani ja olen olemassa heitä varten, taistellut heidän puolestaan ja ollut läsnä. Mun ehkä siis pitää tuntea vieras lapsi että voin tykätä ja kiintyä.

Massana lapset ovat pelottavaa porukkaa. En koskaan voisi olla töissä vaikka päiväkodissa tai sairaalan lastenosastolla. Enkä tykkää huoltoasemien leikkinurkkauksista enkä koskaan lähtisi lapsimessuille.

Että sellaiset terveiset tämän junan viimeisestä vaunusta. En jäänyt asemalle kuitenkaan.

:D

Me ollaan purjehtimassa ja on yllättävän haastavaa yrittää miettiä mitä lapselle pitäisi pistää päälle. Kundi on hiestä märkä jatkuvasti mutta ei häntä voi oikein ilman tuulenpitävää vaatetusta pitää. Muutenkin meillä vaatteet ovat pahasta ja nakkeilu on parasta :D

Tirlitan, meillä kans aina elämä kirkastuu, kun jäbältä ottaa housut ja vaipan pois! Voi sitä hymyilyn ja jokelluksen määrää :joyful: Mutta jos erehdyt ottaan paidan pois, niin voi sitä huudon määrää :nailbiting:

Mäkään en oikein diggaa muiden lapsia... vaikka ennen tätä oman syntymää pääsi pitämään kahden ystävän melkein vastasyntyneitä sylissä, niin ei mulle tullu ollenkaan semmosta "voi että, kun tää on iiiiiihana" -oloa... enkä tajua sitä vauvan haisteluakaan... koitin molempia nuuskutella ja ihan vauvoiltahan he tuoksuivat, mutta en mää saanu siitä sen suurempia kiksejä :hilarious: Ainut minkä huomasin oli se, että kun oli ite raskaana, niin osas jotenkin paljon luontevammin käsitellä vauvoja, kun ennen se oli vähä silleen, että "apua, mitä mää tälle teeeen?" :p

Onko täällä ketään vähän pulleempaa Hug a bub -käyttäjää? Riittääkö siinä mukavasti pituutta, vaikka oiskin vähän muhkummat muodot? :grin Eilen kokeilin ekaa kertaa jotain trikooliinaa, jonka oon kirppikseltä ostanu ja jäbä jäi aika ylhäälle, koska pituus ei riittänyt liinassa... Haluisin Hug a bubin ostaa, mutta meneeköhän sit muhkummallekin? :shy:

Mä en jotenkin osaa laittaa vauvaa siihen liinaan... Mulla on BB Slingin rengasliina ja jotenkuten saan vauvan kehtoasentoon mut se ei kuulemma ole kauheen suositeltava asento, leuka on aika kiinni rinnassa. Ristisidonta-asentoa en hoksaa millään, miten hitossa saan pojan mahtumaan pystyasennossa siihen pussiin?

Hellis, kannattaa mitata se sun liina. Huggis on 6 m pitkä. Tälläsen kääpiön kun minä pitää vetää se tsiljoona kertaa vartalon ympäri. :P

Tirlitan, miten kuljetatte vauvaa purjessa ja oisko jotain vinkkejä muuten asian tiimoilta? Meillä on vene ja ois hirveä hinku päästä käymään saaressa mökillä eikä tiedetä yhtään miten tää asia käytännössä hoituis. :D Poika on nyt kuukauden mutta tuntuu kovin pieneltä vielä merelle lähtemiseen.

Meillä on tänään isyydentunnustusjuttu ja näin ollen päästään viemään poitsua ekaa kertaa Helsingin keskustan meininkeihin. Tuleepahan kartoitettua vähän paikan hoitohuonemahdollisuuksia samalla. Pitäis varmaan hommaa sellanen mukana kannettava hoitoalusta, pystyis sit ruveta vaipanvaihtohommiin melkein missä vaan.

Täällä taas viikon (tai enemmän) paussin jälkeen. Ollaan oltu mun äidin luona ja en minä siellä jaksa koneella notkua. Netin käyttö on rajottunut tasan kännykällä sen yhden somen käyttöön. Tai ehkä kahden :D Mut en oo jaksanut foormia selata kännykällä, kun en tykkää. Nyt tultiin ainakin viikoksi kotiin ja sitten varmaan mennään taas tuonne maalle, saas nyt nähdä.

Nimiäiset oli lauantaina ja ne meni ihan ok. Ukkelin nimi julkaistettiin ja noin.

Eipä meille sen ihmeempää. Vauva vauvailee ja kasvaa ja aika menee nopeaan.

• Tykkään
Reaktiot: NM
kuukiurustakesään, aaaaaaivan... olisi ehkä pitänyt itsekin tajuta, että voi ihan itse vertailla noita mittoja :hilarious: No mutta kiitos! :joyful: Näyttäisi 5m olevan tuo mun liinani, joten metri siihen lisää pitäisi kyllä riittää :) Hienoa, ei muutakuin ostoksille!

Hellis, kannattaa bongailla käytettynä, hinnat 10-40 e ja uutena 80 e. :) Itse ostin tori.fistä hempeän vaaleanpunaisen, kun ei tuo mies kuitenkaan sitä käytä niin ei tarvii olla miehekästä väriä. :D Tummat liinat saattaisi lisäksi olla inhottavan kuumia kesäauringossa.

Pieruhuumori on kyllä saanut vauvan myötä ihan uuden ulottuvuuden! Edelleen vaan on ihan joka kerta hauskaa ja nauru herkässä, kun jäbä rupee oikein keskittyyn ja päästää niin mojovat ja pitkät pierut, että vanhemmat jää ihan kakkosiksi :p:hilarious:
Se ilme :Heartred

Takaisin