Vauva-arjen kuulumiset ja pohdinnat, ilonhetkien jakaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Etsijä
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä kans kuin uudesti syntynyt äiti kun tyttö 5+1.5 pätkät, kyllä toi 5h tuli niin tarpeeseen, muuten ollaankin aamu kätisty mahaa, mutta ennemmin näin mitä aamuyöstä,mitä se tähän asti ollut

Meillä poika jatkoi vielä kyljessä kiinni onnellisena uniaan, mutta itse en löydä järkevää asentoa nukahtaa jos on vieressä. Hetken sain torkahdettua kun siirsin omaan sänkyynsä, vaikkei siellä niin rauhallisesti enää nukkunutkaan. Nostettiin eilen sängyn päätyä, olisiko se sitten auttanut. Refluksioireita on kyllä, pikkuinen ei viihdy kuin sylissä ja sitterissä (voi sinä ihana ruokailujen pelastaja!) ja turvakaukalossa :D

Pohdittiin miehen kanssa tuossa matkalla anoppilaan, että voiko vauvoilla olla kasvukipuja? Jäbälle oli tullut parissa viikossa mittaa lisää 3,5 cm! Mökillä ollessa viime viikolla illat oli huutoa, ennen nukkumaan menoa eikä jätkä suostunut nukahtamaan muualle kuin mun rinnuksille, kun itse olin makuuasennossa. Tilanne rauhoittui hetkeksi kunnes taas nyt pari iltaa oon saanut olla ihmistyynynä pojulle (huuto alkaa heti, jos yritetään siirtää rinnuksilta sänkyy ja isin syli ei kelpaa). Muistin vaan, että koulu- ja murkkuikäisillä kasvukivut osuu yleensä ilta-aikaan, eli olisko samaa myös vauvoilla?

Mä olen miettinyt kasvukipuja paljon. Mun maalaisjärkeni sanoo, että on pakko olla kasvukipuja, koska kasvu on niin valtavaa. Varmaan tulevina vuosikymmeninä tästäkin saadaan tutkittua tietoa.

Oon sitä mieltä, että vauvojen, kuten myös kuolevien (vanhusten) kipua vähätellään - ihan niinkuin synnytyskipuakin on vähätelty ("kivulla sinun pitää synnyttävän...."). Synnyttävä kuitenkin pystyy itse sanallisestikin määrittelemään tuskansa, siksi voidaan ja halutaan hoitaa sitä kipua.

Puhumaton vauva tai kommunikointikyvytön ihminen pitää osata tuntea ja tulkita. Kyllähän toki vauvan itku on kipeänä erilaista (vrt mahakipu) mutta kyllä mahakivussa on muutakin oiretta. Välillä olen lukevinani itkusta, että koskee muttei ole suolistoperäistä. Selitän sen kasvukivuilla.

Meilläkin muutama päivä ollut vaikeeta, koko päivänä nukutaan tuskin ollenkaan paitsi jos ollaan vaunuissa liikenteessä. Ainoa paikka missä rauhoitutaan on meikän olalla. Alkaa hartiat olla aika krampissa :D Hiton vatsavaivat.

Imetys on tänään jopa jotenkin sujunut, jee.

Ihanaa lukea täältä että muillakin on samaa ongelmaa! Eilen ja tänään ollaan aamusta iltaan itketty enemmän ja vähemmän, ainoastaan syli kelpaa jos sekään. Itse sohvalla istuen(röhnöttäen) puoli istuvassa asennossa vauva itseäni vasten rauhoittuu. Päivän aikana nukkunut max 20min.. Vaikeemmin myös nukahtanut autoon kun ylensä ja vaunuihin ei ollenkaan. D-tippojakaan en oo antanu ettei toinen kärsis enää yhtään enempää. Myös miehelle tänään heitin että tyypillä on varmaan kasvukipuja, mutta olin jostain joskus lukevinani että kouluikäisillä ilmenevää kasvukipua ei ole voitu tämmöiseksi todeta koskaan. En kyllä itse tähän usko, muistan kyllä meinaan ne kamalat jalkasäryt!!! Tissillä ollaan ihan jatkuvasti, tuttikaan harvoin kelpaa vaikka yleensä se rauhoittaa jos ei tissiä tarvitse. Illalla kyllä sitten näihin aikoihin nukkuu pidemmät unet ja menee yöunillekin helposti ja ekaa kertaa nyt kaksi yötä eka unipätkä ollut reilu 4h!! mitä ei ole kotona ollessa tapahtunut, vauva tulee 6vk alkuviikosta.

Vieläkin taistelen imetyksen kanssa mutta joka päivä menee enemmän korviketta :( taitaa jo vauvakin hoksata että tuttipullosta tulee helpommin, niin ei enää jaksa koko päivää olla rinnalla. Aika jatkuvaa kitinä ja kanniskelua päivät ja hartiat jumissa täälläkin... lisäksi masuvaivoja, välillä päästelee ihan hirmusia pieruja, kuin aikuinen mies!

Mut jos jostain oon onnellinen niin iltapullon jälkeen tää tyyppi nukkuu yökolmeen! Kasilta saa iltamaidon, viimestään ysiltä nukkuu, eli pisin unipätkä on 6 tuntia. Luojan kiitos.

Täälläkin on oltu itkuisempia, eikä auto ole parina päivänä ollut se instant-nukuttaja mikä tähän asti, mut epäilen että johtuu helteestä, reppana ihan hiestä märkänä usein vaikkei vaatteita juuri ole päällä :/

Meidän vauva on nyt kohta 5 vkoa niin muistelin lukeneeni että vauvoilla on joku itkuisempi kausi näin 5-6 viikkoisina? Tiedä sitten syytä, mut meillä eilinen itku oli kyl ihan erilaista kuin muut itkut yleensä.

Mennään tänään häihin ja mun isä tulee hoitamaan tyttöä. Saatiin hoitopaikka järjestettyä ihan juhlapaikan viereen, eli voin käydä parin tunnin välein syöttämässä. Lisäksi vähän pakastettua maitoa mukaan, jos tulee hätä. Hui, kun mua jännittää vaikka kaikki menee varmasti hyvin. Taitaa olla äidille kaikkein rankinta tämä ekaa kertaa hoitoon jättö ;) Luotan kyllä vaariin ihan 100 %. Se on neljä vauvaa saanut isoiksi ilman suurempia traumoja kuitenkin :D Ja viimeisin vauva (velipuoleni) on vasta 12-v. eli ehkä on hoitokuviot vielä hyvin muistissakin ;)

Meidän vauvaraasu sai silmätulehduksen. :( Jokusena päivänä silmä oli jo vetistänyt reilummin ja tänä aamuna oli silmässä kammottava märkäklöntti. Koko ajan rähmii lisää tuo silmä. Haettiin antibioottitippoja, josko niillä hoituisi pian... Reppana on nukkunut koko aamupäivän, herää vaan syömään parin tunnin välein.

Meidänkin vauva on viisi viikkoa, ja eilen oli aivan uudenlaista itkua. Toivottavasti olisi tosiaan joku vaihe vain!

Täälläkin on itkuista menoa. En tiedä, onko rotarokote vai helle vai mikä, mutta joku kovasti harmittaa. Meillä on sisällä yöllä turhan kuuma. Silti kyllä tykkään, että on vihdoin vähän kesäisiä lämpötiloja, kun ei näitä pitkäksi aikaa ole luvattu. Sai tytöllekin pukea lyhythihaisen bodyn, eikä ulos mennessä tarvitse pukea mitään ylimääräisiä kerroksia. Jee!

Täälläkin silmätulehdus, ab tipat haettu. Naamassa myös ihastuttavaa ihottumaa, tottakai kaikki tämmöiset kun huomenna ristiäiset! ;) Erottaa hyvin kyllä nykyään ainakin muutamia vauvan itkuääniä, kiljahtelee nykyään jos jättää vähääkään yksin :D Hauska tyyppi tämä <3

Oon nyt muutamana päivänä antanut vauvalle Cuplatonia ja tuntuu auttavan, ei heräile enää jatkuvasti vatsanväänteisiin. Tänään tosin harmitti jokin mystinen asia taas hirveesti pitkin päivää (varmaan vaan väsymys) mutta nyt on nukkunut koko illan. Saa nähdä saanko nukuttua yöllä...

Oltiin mun äidin kanssa ulkona piknikillä ja sukuloimassa, ja päästiin vasta ysiksi kotiin. Nyt oon ihan loppu kun pari yötä nukkunut muutenkin kehnosti ja päivät olleet vähän rankempia. Mutta ihanaa kun poika saa nyt selkeesti nukuttua rauhallisemmin.

Nyt huomaa miten vauva on kasvanut. Pientä rutiinia alkanut olemaan, seurustelee, on tosi aktiivinen fyysisestikin (tämä yllättänyt mut eniten). Arkiset jutut ylipäätään sujuvat.

Sitä vaan ei muista miten vähän aikaa se pahin kitinäkausi kestää ja kuinka lyhyen aikaa vauva on pikkuinen. On olevinaan niin kiire ja kädet täynnä "pitäisi" -juttuja että.

Vauva, jos mikä todellakin pysäyttää elämään hetkessä. Kun vaan aikuisena muistaisi sen taidon - ja pystyisi samalla pyörittämään suunnitelmallisesti muun perhe-elämän. Jatkuvaa tasapainoilua korkeiden rimojen ja riittävän hyvien suoritusten kanssa.

Minä olin eilen polttareissa ja vauva hoidossa, päivällä ajoin kerran syöttöreissulle ja samalla nukutin päikkäreille ja illalla tuli parahiksi kesken kauhean huutokonsertin ennen unia, onneksi kaikki oli pärjänneet loppujenlopuksi hyvin, pakkanen oli maitoa täynnä :) Yö olikin levoton mutta tänään onneksi kotiin!

Hartiajumi! Jatkuvasti pitäisi olla jumppaamassa. Kantoliina helpottaa mutta jotenkin jännittelen itseäni imettäessä eikä vaunulenkeillä paljoa saa yläkroppaa irtonaiseksi. Miehen saan joskus kaveriksi, silloin sauvakävelen. Meinaa välillä huipata ihan kunnolla kun niin jumissa koko nainen.

Vauvalla on nyt massakausi. Makkarat reisissä ja jopa sormet tulleet tuhdeiksi. Tissimaitoa tilailee illat urakalla ja näin päivisin kerää voimia monen tunnin päikyillään. Iso tyttö selkeästi tykkää näistä viileistä keleistä. Mua harmittaa pitämättä jäävät ihanat helleasut. Käyttämättöminä Huutikseen....?

Meilläkään ei oo kertaakaan päästy edes lyhythihaista bodya käyttämään ja niitäkin on yli 20kpl... käytettyinä tulleet, en ole ostanu ainoatakaan vaan silti harmittaa. Tumput käsissä edelleen melkein päivittäin sisällä edelleen, ah mikä kesä :sorry:

Tänään aamupäivä oli itkun aikaa, massuvaivaa kun ei unillekaan suostunut ja sitten itkettiin väsyä, hetken aina tulee sellainen olo, että kun vauva itkee niin epäonnistuu... tänään ei kelvannut se arjenpelastajaliinakaan, äiti oli sen jälkeen jo neuvoton :sad001 Mutta lopulta kuitenkin melkein tunti päikkäreitä takana ja pahin ohi, nyt taas tisseilyä :)

Takaisin