Vauva-arjen kuulumiset ja pohdinnat, ilonhetkien jakaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Etsijä
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jonkun verran masunpuruja on meidän tyttö itkeskellyt. Ekan kerran itkut paheni, kun join muutaman päivän ajan tosi paljon kahvia. Toisella kertaa söin paljon suklaata. Nyt siis kahvi ja suklaa on lähes kokonaan pannassa, samoin omenat. Ruokavalion lisäksi mahanpuruihin on auttanut huolellinen röyhtäyttäminen, pystyasennossa (olalla tai kantoliinassa) kantaminen ja se, että korjaan aina huonon imuotteen ettei nieleskele ilmaa.

Itkuisuuteen auttoi myös se, kun saatiin tyttö rauhoittumaan päiväunille paremmin tutin nimen avulla. Tutti on nyt luottonukuttaja meidän taloudessa!

Selkä alkaa kyllä olla kovilla jatkuvan olalla tai liinassa kantamisen takia. Vinkkejä selän huoltoon ja selkäkipujen ehkäisyyn? Vatsalihasten vahvistaminen auttaisi, mutta vielä ei kummoisia vatsalihasliikkeitä saa tehdä kun eivät ole vielä palautuneet yhteen keskiviivasta. Jopa kävelemällä (ilman vaunuja) saan vatsalihakset kipeiksi.

Meil kans omena pannassa, ja homejuusto sekä feta. Kaikki aiheuttaneet massuvaivaa pikku-ukkelille. Minimoidaan minimoidaan..

Eilen esikoinen pahoitti kovin mielensä. Oltiin mun äidin luona juhannusta viettämässä ja mun eno vaimonsa kanna tuli sinne myös. Ovat yleensä huomioineet esikoista tosi paljon ja noin ja esikoinen tykkää ihan hillittömästi enon vaimosta kun tämä meikkaa ja käyttää paljon koruja ja hänel on aina hienot kynnet ym. Esikoinen oli odottanut ihan innoissaan että he vihdoin tulevat ja riensikin heitä juosten vastaan kun tulivat. He eivät kuitenkaan ehtineet huomioida esikoista oikein mitenkään kun tulivat, kun heitä tuntui kiinnostavan vain vauva. Esikoinen menikin sitten olohuoneeseen itsekseen ja oli itkenyt siellä kun kutsui minua ja kertoi että häellä on paha mieli kun häntä ei huomioitu ollenkaan. Tuli itsellekin ihan hirmuisen paha mieli toisen puolesta ja itkeskeltiin sit hiukan molemmat siinä. Ilmeisesti kuitenkin jossain vaiheessa aika pian ymmärsivät mistä tuulee (liekö äiti maininnut asiasta? tai jotain) koska enon vaimo tuli sitten olohuoneeseen meidän kanssa ja koitti vähän paikkailla tilannetta ja loppu iltapäivä sujuikin sitten jo vähän paremmin mielin.

Sitten myöhemmin esikoisen kanssa keskusteltiinkin siitä että ens viikolla kun on ne vauvan juhlat niin varmasti kaikki huomioivat enemmän vauvaa, mutta se ei tee hänestä vähemmän rakasta tai tärkeää. Että se on vauvan eka juhla ja onhan hänkin omissa juhlissaan aina pääroolissa. Toivon että isovanhemmat tuolta miehen puolelta ainakin ymmärtäisivät että heidän on hyvä huomioida myös tuota esikosita. Varsinkin kun muutenkin niin harvoin nähdään.

Jaaha, tissiä tarvitaan ->

Miten ootte saanu tuttia syömään, ite oon yrittänyt mutta tuntuu ihan oksettavan pahaa olevan :grin iltaisin kun pitäis ihmistuttina olla ja muutoinkin nukkumaan rauhoittelussa olis joskus hyvä kun tutti kelpais. Kolmea erilaista tuttia on, mutta vielköhän kannattais ostaa sellainen luonnonkuminen tutti?! Tai ehkä en oo tarpeeks yrittänyt tarjota tuttia, vain muutamia kertoja.

Meillä tutit aiheutti alkuun aina kakomista, kunnes löydettiin semmoinen pieni "keskostutti". Se kun saatiin kelpaamaan, niin sen jälkeen on muutkin kelvanneet. Pikkututin merkki oli muistaakseni NUK.

Mies opetti meidän tytön tutille, en tiedä miten. Tutti aiheuttaa edelleen välillä inhon ilmeitä, mutta lopulta kelpaa mainiosti. Melkein aina joutuu useamman kerran laittamaan sen takas suuhun ja vähän pitämään suussa että alkaa kunnolla imeä. Käytössä pienet Mam-tutit.

Meillä otettiin tutti suuhun todella nopeasti ja ilman vastaväitteitä. Voi tosin olla että johtuu siitä että poika ei ollut edes viikkoa kun annoin ensimmäisen kerran. Käytössä Mam 0-2kk ja aventin tutit.

Meillä on yhtenä iltana nukahdettu tutin kanssa, muuten ei ole kelvannut. Taisi vain olla tuona iltana niin valmis sammumaan, että olisi nukahtanut tutin kanssa tai ilman. En kyllä ole erilaisia tutteja testaillutkaan, täytyy harkita. Meillä on vaan joku lähikaupan Ainu ensitutti.

Oon varmaan tulossa kipeäksi ja toivon ettei kyseessä oo rintatulehdus. Tuntuu että kuume nousis ja rintoja pakottaa. Toisen rinnan nänni kipeyty pari päivää sit pojan imemistahdista niin että oon antanut nyt vuorokauden korviketta, koska toisesta maidon tulo on kokonaan loppunut kun herkkyyden takia en oo käyttänyt sitä aikoihin. Yritän mielummin välttää sen ettei rinnanpää mee täysin paskaksi ennenkuin menee ja kun rintakumi ei toimi meillä. Tänään pumppailin sit omaa maitoakin kun pääsin reissusta kotiin ja tulikin sellanen 120-130ml jossain vartissa, eli tuskin korvikkeeseen tarvii turvautua enää kun oon saanut pumppailtua molempia tissejä tarpeeksi niin että toiseenkin alkaa nousta maito uudestaan.

Oltiin mummolassa ja oli ihana päästä lähikauppaa pidemmälle synnäriltä lähdön jälkeen. :p Nyt kun tuttipullokin meidän vauvalle kelpaa aion ottaa tavaksi syöttää pojan ulkona pullosta koska arastelen hirveesti julki-imetystä. Tutissakin ollaan edistytty, kokeilen nyt silikonista kun aiemmin ollaan yritetty luonnonkumia eikä tunnu innostavan.

Esikoiselta peritty juhannusflunssa iski. Vauvallakin rohisee hengitys, mutta toivon kovasti, että äidinmaito suojaisi, eikä saisi kovin pahaa tautia. On niin pieni vielä ja oloa on vaikea helpottaa. Esikoisella ei näin pikkuisena ollut mitään infektioita, kun olimme kovin varovaisia, pesimme käsiä ja välttelimme flunssaisia tuttuja. Tämän vauvan vastustuskykyä koetellaan väistämättä vähän enemmän.

Jos tuntuu että rintatulehdus on tuloillaan niin tyhjennä tissejä parin tunnin välein. Jos sattuu pumpata niin kuumaan suihkuun tai saunaan kannattaa mennä lypsemään käsin. Pidä silmällä punotusta ja paiseita. Juuri juhannuksen 39 asteen kuumeessa viettäneenä en toivo tuota kellekkään! :) tsemppiä! Juo paljon ja lepää!

Pahoittelut jo etukäteen viestin keskittymisestä vessa-asioihin, mutta tukkoista nenää enemmän vauvaamme taitaa vaivata ruuansulatus. Kakkaa ei ole tullut nyt 4 päivään, vaikka aina ennen on useamman kakkavaipan saanut vaihtaa päivässä. Kaasuja kyllä tulee ja ovat nyt alkaneet haiskahtaakin niin kuin vauva olisi syönyt äidinmaidon sijasta hernekeittoa. Itse en ole mielestäni syönyt mitään erikoista, mitä nyt normaalia enemmän kurkkupastilleja ja yrttiteetä flunssan takia. Kauankohan tuota vatsan toimintaa voi odotella? Joillakin vauvoilla vatsa taitaa kyllä toimia normaalistikin aika harvoin, mutta tämmöinen yhtäkkinen muutos rytmissä epäilyttää.

Meilläkin oli ihme lakko välillä. Yhtäkkiä kakka tuli ensin 6 ja sitten 7 päivän päästä. Sen jälkeen onkin tullut pari viikkoa taas suunnilleen 7 kertaa päivässä.. mitään ei mun mielestä muuttunut mun ruuissa tai lisämaidon määrässä tuona aikana. 10 päiväähän on kai sellainen ihan ok panttausväli vielä.

Anime, sanoitko neuvolassa vauvan ulostusrytmin muutoksesta? Kun sitä painonlaskuakin vauvalla on ollut, sillä vaan mietin. Hienoa, että saat vielä lisätukea imetykseen ja tsemppiä kävi miten kävi sitten imetyksen jatkon suhteen!

Huhhuh, nyt oli rankka yö pikkusella... tissille ja nukahdus, viisi minuuttia ja itku alkoi. Syliin nukutus heijaamalla, sänkyyn, viisi minuuttia ja huuto alkoi. Tätä jatkui klo 3 asti aamulla. Välillä sai tissiä ja välillä koitettiin tuttia, välillä nukutti mies ja välillä minä... Taisi pikkuista mahaan ottaa, koska ei saanut jatkettua untaan tai sitten muuten vaan hulinoi. Lopulta tajuttiin kokeilla kapaloa ja siihen rauhottui ja nukahti, kun vielä molemmat oltiin siinä ihan lähellä. Siinä iski sitten lopulta jo ihan hervoton hepulikin, kun toinen tapittaa toukkana siinä ja oli sitten niiiiiiiiiin söpö! Ja se tilanne, kun yhtäkkiä se itku vaan loppu ja tilanne raukes...

On se kyllä jännä, että vaikka kuinka epätoivo valtaa ja on jo aivan väsynyt toisen huutoon ja kun mikään ei auta (vaikkei vauva sitä tahallaan teekään), mutta sitten kun tilanne rauhottuu ja toinen tapittaa suoraan silmiin, niin niillä takana olevilla tunneilla ei ole enää mitään merkitystä ja sitä tuntee vaan sen rakkauden toista kohtaan :Heartred :sad015

Meillä huudettiin nukkumaan mennessä kun oli ilmaa mahassa mut jumppauksella meni ohi ja sit kelpas tissikin ja nukuttiin sitten mainiosti 22-01 ja 01-06.30 ja 9 herättiin syömään ja nyt taas nukutaan ❤ Kyllä tuommonen pieni osaa ollakki sulonen kun on saanu ruokaa ja tapittaa suu supussa ❤❤

Meikä nukkui vähän hyvin, jostain 22-04 ja nopean syömisen jälkeen taas 7 asti. \o/ Nyt pystyy taas mihin vaan, hitto oon kiitollinen että pojalla on hyvät unenlahjat öisin.

Relat tais jopa auttaa iltasella koska tuttuja vatsanväänteitä ei ollut (ainakaan niin paljoa) tällä kertaa. Tissitkin on taas käytössä, toisesta tulee jälleen jonkun verran maitoa ja toinenkin alkaa olemaan priimakunnossa jeejee. Alkoikin jo kyrsimään se pumppu-pullo-sterilisointi-pumppaus-rumba, paljon kätevämpää nappasta rinta esille ja that's it. Itse en ainakaan meinaa löytää vielä pumppaamiselle aikaa kaiken sterilisoinnin ynnämuun hässäkän keskeltä, mut kai se on sit enemmän organisointikysymys (-> still working on it).

Taas on sadepäivä ja mies kotona eli saan ehkä syötyä päivällä rauhassa ilman keskeytyksiä tai että ruoka on kylmää. Ois ollut kivaa käydä vaunujen kanssa ulkona kuten yleensä muinakin päivinä mut taidan jättää tällä kertaa väliin kun ukkostakin luvattu.

Vauva-arjelle iso jee.

Palaillaan juhannuksen vietosta anoppilasta kotiin parhaillaan! Täytyy kyllä todeta, että vauva-arki on niin paljon helpompaa kun on kolme naista hoitamassa. Jätän miehet nyt suosiolla mainitsematta, koska muista kuin isi-ihmisestä ei tuolla ollut hyötyä. Miksi kyhjöttää yksin kotona, kun voi olla suvun parissa! Vähän jopa jännittää kotiarki kun ehdin tottua siihen, että ruoanlaitosta ja siivouksesta huolehti joku muu, aina pääsi ongelmitta suihkuun ja vessaan (ja miehen kanssa kahdestaan saunaan!!) kun tarvitsi.

Meidän tytöstä on kehkeytynyt ihana hymytyttö! Kun on tyytyväinen niin ei paljoa tarvitse leperrellä kun jo hymy leviää kasvoille ja ihana hymykuoppa ilmestyy oikeaan poskeen! Ekat tarkoitukselliset hymyt tuli 3-viikkoisena, nyt ollaan jo 6 vk ja 1 pv vanhoja. :) Onko teille muille jo väläytelty valloittavia hymyjä?

Tyttö saa nimen tänä lauantaina, ihana kun ei sitten enää tarvitse tytötellä tai vauvatella vaan voi käyttää hänen oikeaa nimeään. Jotenkin tekee vauvasta erillisemmän ja itsenäisemmän kun saa oman nimen. Nyyh, äidin pikku vauva alkaa jo itsenäistyä...

Kyl hymyillään :joyful: ja olen samaa mieltä kuukiurustakesään, heti helpottaa kun on edes yhdet ylimääräiset kädet auttamassa. Oma äitini on välimatkasta huolimatta käynyt melkein parin viikon välein auttamassa, miehen äitistä ei hirveesti ole apua kun edelleen hänen mielestä vauva on niin pieni ettei tohi mm. vaipattaa tai vaihtaa vaatetta ... vaikka hän asuis aika lähellä. No mut :)

Takaisin