Vauva-arjen kuulumiset ja pohdinnat, ilonhetkien jakaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Etsijä
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Apukädet ovat ihania! Niin hienoa saada vaikka rauhassa pestä hiukset tai syödä. Arvostan kyllä tosi paljon vanhempieni apua. Isäni on ihan pihalla vauvanhoidosta, mutta esikoisen kanssa puuhaa kaikenlaista.

Meilläkin hyvällä päällä hymyillään ja nyt on alkanut tulla enemmän jokelteluakin. Huumorintajuakin on. Hoitopöydällä, juuri kun olin ottanut vaipan pois, vauva pissasi kaaressa, hymyili, ja päästi aivan naurahdukselta kuulostavan äänen. Kakkaprojekti saatiin myös tänään onnellisesti päätökseen 5 päivän panttauksen jälkeen.

Meilläkin äiti käy auttelemassa kun kerkeää ja hoitaa kotihommat jotka on itseltä jääneet hoitamatta tai puolitiehen. Nyt on kulunut tosin sen verran aikaa että kerennyt tottua vauvameininkiin ja jaksaakin paremmin itsekin touhuta.

Täälläkin jotain satunnaista hymyä pukkaa, osa tulee puolivahingossa ja jotkut ihan tarkoituksella. ♡ Maailman mahtavin juttu kun oma lapsi katsoo silmiin ja väläyttää hymyn!

Mun täytyy nyt todeta ettei oma maito enää riitä iltasella. Aamulla ja päivällä suihkuaa menemään mutta yhtäkkiä iltaa kohden tulee kuin seinä vastaan ja poika kiukkuaa tissillä kun on nälkä eikä maitoa tule. Ihmettelin jonkun aikaa jo miksi iltasin on niin vaikeaa ja vauva haluaa jatkuvasti olla tissillä mutta tänään hokasin että maito ei ehdi enää illaksi nousta kun kaveri hotkii menemään pitkin päivää. Nyt on idiootti olo kun en aikasemmin tajunnut probleemaa. Yritän vielä jollain keinoilla tsemppailla rintoja jos alkais herumaan paremmin, mut harmittaa kyllä hitosti että tässäkö tää täysimetys nyt sit oli.

Täällä on tänään aloitettu hymyillä, aamulla sanoin pojalle huomenta niin tuli hymy vastaukseksi :) ensin aattelin että vahinko hymy mutta hymyjä tulikin pitkin päivää ❤ poika nyt 4 viikkoa ja yksi päivä. Voi miten nopeasti aika menee, ja pieni oppii kaikkea uutta :)

tai yang, kirjoitit, että nukutte öitä melko pitkillä syöttöväleilläkin. Ei ehkä ihme, jos maito suihkuaa aamuisin ja vauvan helppo saada maitoannoksensa. Etenkin kun olet nyt sekä imettänyt että pumppaillut maitomääriä kasvattaaksesi. Illalla kun kulutuskin on ollut pitkin päivää tasaisempaa, ei maitoakaan rinnoissa enää ole suihkuksi asti ja vauva joutuu/saa siksi tehdä enemmän töitä sen maitonsa eteen, niin ei ihme pieni kiukku. Älä ekana ajattele ettei maitosi riitä. Iholle vaan vauva iltaisin ja paljon rauhallista sylittelyä ja tissittelyä.

tai yang, kirjoitit, että nukutte öitä melko pitkillä syöttöväleilläkin. Ei ehkä ihme, jos maito suihkuaa aamuisin ja vauvan helppo saada maitoannoksensa. Etenkin kun olet nyt sekä imettänyt että pumppaillut maitomääriä kasvattaaksesi. Illalla kun kulutuskin on ollut pitkin päivää tasaisempaa, ei maitoakaan rinnoissa enää ole suihkuksi asti ja vauva joutuu/saa siksi tehdä enemmän töitä sen maitonsa eteen, niin ei ihme pieni kiukku. Älä ekana ajattele ettei maitosi riitä. Iholle vaan vauva iltaisin ja paljon rauhallista sylittelyä ja tissittelyä.
Vauva ei tunnu vaan nielevän mitään enää tietyssä vaiheessa? Rinnanpäissäkään ei ole maitotippaa kun vauva irrottaa otteen, niin jotenkin siitä yhdistettynä kiukkuun ajattelin että kyse on siitä. Hämää vaan kun poika on kasvanut kumminkin niin hienosti.

kuukiurustakesään, minäkin olin pojan kanssa juhannuksen äitini luona ja se oli kyllä niin luksusta, kun periaatteessa sai vaan olla! Äiti vaihtoi vaipat ja kylvetti vauvan ja muutenkin piti paljon sylissä ja minä olin kuin joku kuninkaallinen, kun aina huolehdittiin, että minä ehdin syödä rauhassa ja käydä saunassa rauhassa ja jopa nukkua rauhassa, kun vauva haettiin aamulla leikkituokioon, kun oli syönyt ja minä jatkoin unia :) Äitini asuu kauempana, joten ihan jokapäiväistä apua ei olekaan häneltä saatavilla. Mutta olin kyllä aika hukassa ekan päivän, kun palattiin kotiin, että mites tätä vauvaa nyt hoidettiinkaan :p

Meillä kans hymyillään leveästi :joyful: Ja jokellellaan menemään! Eilen oli NIIN hauskaa vauvan mielestä, kun otin syliin ja tuuppasin tissin suuhun ihan odottamatta :woot: Puheli tissille kauan ja hymyili :hilarious:

tai yang, kauanko olet imettänyt jo siinä vaiheessa kun vauva ei enää niele? Onko vauvalla tarve olla rinnalla ilman syömistä, tankkaa läheisyyttä? Pissaa, kakkaa ja kasvaa? Mahavaiva, yrittää syödä sitä tyynnyttääkseen mutta huomaa ettei se auta? Vauvoille tulee (ei toki kaikille) ajoittain vastaavia räyhähenkikausia tai -iltoja, kasvetaan ja tarvitaan paljon läheisyyttä. Ja sitten temperamentti, vanhempi oppii tuntemaan ajan kanssa mikä toimii kunkin lapsen kanssa. Kannattaa seurailla tilannetta vähän aikaa, kokeilla eri jutskia mutta älä heti pelkää maidon loppuvan. Koska todistettavasti YOU GOT IT!

❤️

Entäs omia kuulumisia.... Mun tyttö on parikuinen jo! Sen kunniaksi järkkäsin kotisohvalle pikaisesti studion ja nappailin merkkipaalun kunniaksi kuvia -samoissa vaatteissa, joissa isosisarukset aikanaan olleet saman ikäisinä.

Päivät aika vaihtelevia nyt, etenkin päiväunirytmissä tapahtumassa muutos. Uusia taitoja ja tapahtumia, jotka häiritsee unta. Onneksi yöt edelleen nukkuu hienosti muutamalla syötöllä.

Nyt pop omat kädet, joita tutkitaan, opettelee tarkoituksellista tarttumista mun naamaan, nenään, tavaroihin. Ei kuitenkaan viihdy lelukaaren kanssa, ei koe sitä kivana viihteenä, koska ei voi samalla olla äidin sylissä ja tissillä samaan aikaan. Roikkuu kuin vanha tekijä isojen sisarusten hiuksissa ja vaikuttaa jopa ilkikurisen huvittuneelta aiheuttamastaan hässäkästä.

Tytöllä on huumorintajua, hymy herkässä. Ja mitkä hymykuopat! Ihana ihmettelijä, topakka tuijottaja, niska ja kaula pitkänä kuikuilee ympäristöä. Kohtuvauva-aikaan verrattuna nyt alkaa liikkua öisinkin niin paljon, että parisängyssämme alkaa olla ahdasta kun 60cm vauvaa on poikkitilassa. Onneksi on superleveä sänky!

Pitkä ja hoikka vauva, pukeminen on etenkin lämpiminä päivinä haastavaa, koska kuumaverinen. Vaunuista saattaa herätä ilman housuja, koska alkanut unissaan potkiskella ja epäsopivat eli usein liian löysät housut ei vaan pysy jalassa! Ekan kerran kun tapahtui, olin ihan äimän käkenä, että jopa on lapsi oppinut aikaisin riisumaan.... :D

Välillä illat on kyllä raskaita mutta plussan puolella tässä ollaan ja vahvasti. Aika menee niin hurjaa vauhtia, että välillä ihmettelen itsekin mihin se pieni vastasyntynyt onkaan hävinnyt!

Ei siinä ehdi hirveän montaa minuuttia imettää enää kun vauva ei enää niele kun toisella menee hermo, tai sit homma menee eestaas vekslaamiselle kun yritän väleissä tuttia ja olalla kanniskelua ja taas rintaa jne. Oon luullut että poika on tosi läheisyydenkipeä kun välillä istuttu imettämässä ties kuinka kauan, mutta aika tyytyväiseksi näyttää tulevan heti kun saa vain masunsa täyteen. Sylissä kyllä pidetään koko ajan kun ollaan hereillä, jos lasken alas alkaa aika nopeesti huuto. Pissaa monta vaippaa märäksi ja kakkavaippoja vaihdellaan 5-10 päivän mittaan.

Voihan se olla ettei vauva jaksa enää iltasin tissitellä jos sitä maitoa ei tule ainakaan enää samalla tavalla miten päivällä, koitan taas tänä iltana ihan viimeiseen asti tarjota rintaa ja katsellaan miten menee.

Meillä on vaan 140-senttinen sänky, eli aika ahtaasti ollaan jos vauva sattuu nukkumaan vieressä. :p Mullekin tulee jo pientä ahdistusta kun poika vaan kasvaa eikä ole enää kohta tuollainen minimies.

Meilllä alettiin hymyillä jo kahdenviikon jälkeen :D Luulin aluksi niitä tahattomiksi, mutta kun hänelle jutteli ja jutteli ni hymyjä irtos paljon <3 Meidän vauva on myös usein pitkiäkin jaksoja hereillä, neuvolassakin ihmeteltiin miten jaksaa olla noin kauan hereillä jo pariviikkoisena. Nyt ikää kohta 4 viikkoo ja hymyt irtoo aamuisin varsinkin :) Mullakin on samoin, että illalla joutuu lisämaitoa antamaan koska tissi maitoa tulee vähemmän kun aamuisin. Eilen annettiin korvikettakin koska en ollut kerennyt pumpata illaksi. Vauva syökin jo enemmän niin ettei pumpattu maito riitä jos ei ole useammin päivän aikana kerenny pumpata. On se jo niin iso tuo meidän pieni ja niin topakka neiti on ;)

Joku kysyi niin sanoin neuvolassa kakkaamisrytmin muutoksesta, mutta ei siihen vastattu mitenkään. Tänään olen antanut korviketta sen verran että on pysynyt tyytyväisenä, on mennyt noin 250 ml. Tissimaitoa aina ekana ja joka välissä. Pumpannutkin olen korvikkeen annon jälkeen ja imetyksen jälkeen ja ei sinne pumpulle tule enää kuin tippoja.

Meillä kanssa hymyillään jos masu on täysi, tosi hellyyttävästi <3 ja pojalla on kaksi hymykuoppaa. Jos oikein lepertelee niin oikeen suu auki hymyillään, niin suloista! Ja myöskin näyttää niin reppanalta kun alkaa harmittaa ja juuri ennen kuin pillahtaa itkuun.

Tämän lapsen kohdalla onneksi oma jaksaminen on parempi, varmaan auttaa kun tiesi mitä on tulossa, mieskin on hoksannut että hänenkin apuaan tarvitaan, ja on kesä. Toki väsyttää, mutta ei yhtään masenna.

Tutkailin vähän ehkäisyvaihtoehtoja ja päädyn laittamaan hormonikierukan.

Mites teillä onnistuu vauvan röyhtäytys? Täällä ei meinaa sitten niin millään röyhtäystä saada tytöltä tulemaan ja välillä sitten puklaa kun tieten röyhtäsee sitten makuullaan ollessaan :( olkapään päällä ei varmasti tuu ja tosi harvon et on mahallaan mun rinnan päällä.. eli vinkkejä otetaan vastaan :)

Meillä aika hyvin tulee röyhtäisy, kun olkapäätä vasten pitää ja hiljalleen taputtelee pepulle/hieroo selkää. Pidän aina silleen jännästi siinä olkapäällä, että maha ei painaudu mitään vasten ettei tuu puklut. Lisäksi muutenkin koitan pitää syömisen jälkeen pystyasennossa.
Joskus kuitenkin röyhtäisy on tiukemmassa, niin usein auttaa se, että vaihtelen vauvan asentoa sylissä asennosta toiseen. Usein röyhy tulee, kun hetkeksi nostaa kainaloista tukien "seisomaan" hetkeksi ja sitten taas johonkin toiseen asentoon.

Mä nostelen kans olalta syliin ja takas olalle kun pulautetaan ja aina väleissä kans, mut harvemmin tuo puklailee. Röyhtyjä tulee huolella.

Kokeiltiin tänään kantoliinaa, vauva tipahti jo ennen kuin sain pienen ees kunnolla aseteltua siihen kun en saanut muuten millään nukahtaa päikkäreille kun raasulla oli vatsanpuruja. Tää on selkeesti meidän juttu!

tai yang mun piti hetki miettiä et whaat vauva tipahti? Ennen ku tajusin :) vähän ehkä näin aamuyöllä väsyttää :)

Meillä vähän vaihtelee, joskus röyhtäys tulee helposti ja joskus ei. Joskus puklaillaan vähän herkemmin, mutta ei mitään jättipukluja. Röyhtäytys tapahtuu olkapäällä antamalla ihan napakoita taputuksia takapuoleen. Jos röyhy on tiukassa, niin tuo asennon vaihtaminen auttaa. Olen myös huomannut, että yöllä röyhtäys tulee huonommin ja monesti jää kokonaan tulematta kun en viitsi liian pitkään yrittää ettei tyttö herää.

Tai yang, meilläkin on kantoliina päivittäisessä käytössä ja toimii superhyvänä rauhoittajana ja nukuttajana. Kyllä vauvan saa muuallekin nukahtamaan, mutta tuo on hyvä ja helppo konsti. Lisäksi vauva nauttii kun saa olla lähellä ja kaikessa puuhassa mukana. Äidin kädetkin lepää. :) En enää pärjäisi ilman!

Meillä valvottiin yö, itkuisuutta ei ollut mutta joku kumma se valvotti, tissille piti koko ajan päästä. tää olikin eka yö kun äiti sai nukuttua vain 3-4 tuntia. huh huh :D saas nähä mitä seuraava yö tuo tullessaan. olisiko ollu pienellä vatsanväänteitä.

Käytiin tänään ensimmäistä kertaa ostarilla koko perheen voimin. Nautiskeltiin miehen kanssa kun päästiin pitkästä aikaa ravintolaan syömään. ♡ Sain kans ostettua vähän istuvampia kesävaatteita sekä itselleni että vauvalle, viiskymppiset alkaa olla liian tiukkoja kaverille. Ihanasti poika nukkui koko reissun ajan vaikka pelkäsin jotain hirveää hepulia keskellä ostoskeskusta. Ens kerralla oon taas vähän itsevarmempana liikkeellä vaunujen kanssa. :3 Kyllä tää tästä.

Me ollaan käyty joko koko pesueen voimin tai minä+lapset kaupoilla jo moooonesti, toki meidän vauva on jo yli 2kk. Välillä menee hienosti, kerran taas Prisman kassalla oli jo niin iso parku että kassatäti meinasi tulla pakkausavuksi, kun parku loppuikin.. ekan lapsen kohdalla sitä itkua jotenkin stressasi enemmän, sen jälkeen huomasi että monestihan ostosreissuilla kuulee vauvan itkua, mutta se on sellaista normaalia taustahälyä, johon ei kiinnitä oikeasti huomiota. Oman lapsen parku silloin vaan hermostutti, nyt on vähän rennompi asenne. Ei se oikeasti muita haittaa, ei ainakaan paljoa.

Hiton kesä, meillä on jäänyt jo monet lyhythihaset bodyt käyttämättömänä pieneksi..

Rotarokotreesta 3 päivää ja en hirveesti huomaa eroa. Ehkä vähän pulauttelua, mitä meillä ei yleensä oo paljoakaan.

Olisiko hyviä vinkkejä vauvan masuvaivojen helpottamiseen?

Poika on nyt kuukauden vanha ja masu meinaa herätellä vähän väliä. Raukka siis alkaa unissaan vääntyillä ja voihkia. Välillä parahtaa itkuunkin ja sitten herää siihen. Itku kyllä yleensä loppuu kun syliin pääsee. Mutta päiväunet on jääneet nyt useampana päivänä sellaisiksi 5-20 min torkuiksi sylissä. Yöllä onneksi nukutaan 2-4 h pätkiä, mutta silloinkin herää siis masuvaivoihin (ja valvottaa äitiä ja isiä jo ennen sitä) ja hereillä vasta huomaa olevansa nälkäinen. Kakan tullessa tuleekin sitten hymy kun hetkeksi helpottaa, mutta yleensä vääntely alkaa uudelleen melko nopeasti.

Takaisin