Vauva-arjen kuulumiset ja pohdinnat, ilonhetkien jakaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Etsijä
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tai yang - meillä jäbä oli siis ekan kerran mökillä 6 päivän ikäisenä ja nyt oli/on ekaa kertaa purjebååtissa 3+2 ikäisenä. Ollaan edelleen siis reissussa ku homma pelittää hyvin ja miehellä on kesäloma :)

Eli meillä mini matkustaa vaunujen (brio go) kovassa kopassa salongin sohvalla. Kopan saa propattua tyynyillä salongin pöytää vasten ettei koppa heilu kallistuksissa. Koppaan äityspakkauksen makuupussi ja jäbä on nukkunut varsin tyytyväisesti suurimman osan matkoista. Muuten meillä on ollut auton turvakaukalo (maxi cosi) ja (quinnyn)matkarattaat mukana niin että kaukalon saa matkiksiin kiinni. Eli rannassa ollaan menty tällä combolla tai sitten ollaan liinailtu (vaikeammassa maastossa)

Mä oon itse ollut todella yllättynyt kuinka helppoa tämä veneily elämä on ollut, vaipanvaihtokin on sujunut hyvin sivutuulessa (kun siis vene on ollut kallellaan) ja kovassa tuulessa jätkä nukkuu paremmin kun sillon kun vene menee suoraan :D

Helliksen liinalöytö kuulostaa ihan mun Huggalta kuvioineen kaikkineen. Tämä mun kuviollinen liittyi johonkin kampanjaan mihin liittyi aboriginaalit.

Ihan paras trikooliina, koska ohut ja silti kestävä! Tällä liinalla on kannettu ainakin viittä vauvaa, on pesty ja nähnyt elämää. Pientä pesunukkaa silti vain.

Kyllä kannatti satsata tähän aikoinaan. Toinenkin Hugga mulla oli mutta sen myin pois. Mulla on ollut vuosien saatossa varmaan kaikki Suomessa myytävät kantoliinat. :D Nyt kun tietää mitkä itselle parhaat, olen jättänyt vain ne omaan käyttöön.

Mulla on tyttö nytkin liinassa. Rotarokote yökötyttänyt neuvolasta saakka ja itkuisempi ollut. Välillä vaan vaippaa vaihdettu ja imetin pois liinasta nostettuna samalla. Mun vatsanalue ei ole edelleenkään ok sektiosta, joten liinailu tekee vähän kipeää. Mutta silti helpompi liinailla kuin kanniskella käsissä.

Olipa kiva lukea tuosta veneilyhommasta, Tirlitan! Itselle ihan vierasta purjehtiminen. Elämänmakuista elämää kun sovittelee vauvahommat ja perhe-elämän omannäköisekseen paketiksi.

❤️

Voi kun meidänkin tyttö suostuisi kantoliinaan tai manducaan. Luulen, että ei vaan tykkää olla tuossa asennossa, jossa on maha äidin rintakehää vasten. Päivällä röyhtäytysasennossakin alkaa melko nopeasti rimpuilu. Voi olla, että kun on tuota refluksiongelmaa, siinä tulee liikaa painetta mahaan. Tykkää olla toisen käsivarren päällä pää tuossa kyynervarren taitteessa, siinä mielellään ottaa tirsatkin, mutta alkaa vaan tytön kasvaessa äidin olkapäät ja käsivarret olla turhan kovilla sylissä kanniskelusta. Onko kenelläkään ideoita vaihtoehtoisiin asentoihin liinassa näin pienelle?

Coriander, suosittelen kokeilemaan kantoliinaa ennen kuin tyrmäät sen kokonaan! Meillä Emma aluksi viihtyi siinä vain hetkiä, nyt viihtyisi vaikka koko päivän etenkin jos kantaja on koko ajan liikkeessä. Emma ei myöskään halua, että liina on yhtään pään päällä kun se estää ympärille katselua, joten kantajan pitää tukea melkein koko ajan niskaa toisella kädellä. :) Röyhtäykset ja pierutkin tulee hyvin liinassa ulos!

Muoks. Lisäyksenä, kehtoasento on toinen vaihtoehto näin pienille vauvoille, mutta en tiedä näkeekö siitä niin hyvin ympärilleen kuin tuosta maha mahaa vasten -asennosta. Ei ole tullut kokeiltua Emman kanssa.

Meillä liina aiheuttaa instant unimoodin tolle ukkelille :'D Kerran se pönötteli jopa puolituntia ympärilleen katsellen, mutta tsippas sitten mun tissien väliin :D Kehtoasennossa kantamista en oo ees kokeillut kun ei tuo muutenkaan viihdy oikein semmoisessa asennossa.

Manduca on kanssa ihan must tässä taloudessa, koska vauva ei suostu oleen sekuntiakaan poies sylistä. Herää uniltakin alle kymmenen minsan, jos oon onnistunut livahtaan vierestä. Vaunuissa tulee nykyään itkuraivarit, koska vaunut ≠ syli. Niin että, tää hiukka rajottaa mun foorumilla pyörimistä :)

Olen kyllä kokeillut kantoliinaa ja manducaa useita kertoja, viimeksi tänään, mutta meillä tulee aika lailla instant huutoefekti. Tämä siitä huolimatta, että yritän lähteä heti liikkeelle ja päätä tuen varovasti kädellä niin, ettei ole tuolla liinan syövereissä. Mutta jatkan kokeiluja, jospa sitkeys jossain vaiheessa palkitaan... Ehkä testaan kehtoasentoakin, vaikka pystyasento olisi ergonomisempi. Tänään kyllä on ollut ehkä muutenkin huono päivä testailla mitään uutta, kun rotarokote taitaa vähän kiukuttaa.

Tuntuuko kenestäkään muusta siltä, että vauva kyllästyisi helposti? Meillä ei kauaa paikallaan oleva syli tai liina kelpaa, varsinkaan ilman seurustelua, ja välillä tuntuu kuin samaan viihdyttäjään kyllästyttäisiin melko pian. Uudelle viihdyttäjälle jaksetaan kitinänkin jälkeen hymyillä leveästi. Toisaalta hyvä vaan ettei tule vahingossakaan jämähdettyä sohvan pohjalle.

Kyllä tää poju on kanssa sellainen sylivauva, tuntuu että voisi koko ajan kantaa tai sylitellä niin olisi ihan tyytyväinen! Meillä on Manduca, mutta jotenkin se ei tunnu itselle mukavalta päällä, vaikka vauva siihen toisinaan nukahtaakin. Pitäisi kai kokeilla jotain kantoliinaa. Mikä olisi sellainen helppo aloittelijan kantoliina??

Ehdottoman hyvä juttu on jumppapallo. Sen päällä kun keinuttelee tai vähän pomppii vauva sylissä, niin rauhoittuu niistä kovemmistakin itkuista ja bonuksena väsyneenä nukahtaa aikas nopeasti. Toinen ehdoton uusi löytö on ollut stokken syöttötuolin new born -setti, jota aluksi epäilin turhaksi. Mainio tuote! Vauva voi olla mukana pöydän ääressä kun muut syö, mutta ennen kaikkea meillä se toimii myös pikkuherran nukkumapaikkana. Sohvalle nukutettuna herää tosi nopeasti, kun äiti on vierestä livahtanut pois, mutta tuossa stokken pikkukaukalossa nukkuu helposti pitkätkin päikkärit. Todellinen arjen pelastaja meillä. Tosin muistan, et joku terkkari olisi joskus vähän moittinut sitä, että jotkut nukuttavat yöunillekin turvakaukaloissa, jos ei muuten saada nukkumaan, mutta kovin suotavaa sellainen ei kai ole pidemmän päälle ja monen tunnin unille. Mutta ei voi mitään, nukkukoon tuossa ne päikkärit niin kauan kuin mahtuu ja viitsii. Yöunille en sentään ole uskaltanut jättää siihen.

Meidän muksu suostuu olemaan yksinään sitterissä/sohvalla/lattialla keskimäärin noin puoli minuuttia ilman huutoa :D ja sitteri (jatkuvasti heilutettuna) ja syli on ainoa missä oikeasti viihtyy, ja turvakaukalo. Epäilenkin vähän refluksiongelmaa.. Eniten minua harmittaa, ettei oikein vaunutkaan tällä hetkellä kelpaa, vähän häiritsee lattemammailusuunnitelmia! Ja kun olisi kiva jos saisi edes kävelyllä ja sen jälkeen nukuttua vähän pidemmät päiväunet.

Kehtoasentoahan ei tosiaan suositella enää liinailuun, hengitysteiden vuoksi :)

Trikoohan on tosiaan helppo ja edullinen jos haluaa kokeilla, kudotut pitkät liinat on minun mielestä aivan liian kalliita jos ei lopulta liinailekaan. Rengasliinakin on helppo ja eritoten nopea apu arkeen! Meillä käytetään sitä moltonia niskan tukemiseen, ei estä näkyvyyttä, sitten kun kuukahtaa niin laitan liinasta lisäsuojaa ja tukea, ei oikein aja asiaansa jos pitää kokoajan olla tukemassa :)

Meille ei vieläkään manduca ole hyvä, vauva on niin siro ja lyhyt jalkainen että en saa asentoa hyväksi ilman virityksiä joten liinalla edelleen mennään kun ei ne vaunutkaan kelpaa!

Jäätävä mahakipupäivä oli eilen, vauva ei nukkunut kuin 40min pätkän pisimmillään ja huusi ku julmettu, yöksi onneksi rauhoittui ja oli niin väsynyt että 11h taas tirsotti menemään tosi lyhyillä syötöillä, lähinnä tissi suuhun ja takas uneen.

Googletin tuon moltonin, kun en ollut aiemmin kuullut. Toimii varmasti hyvin leveämmillä trikooliinoilla, mutta huggis on sen verran kapea, ettei yläreunaan jää ylimääräistä. Jos sen vetäisi aivan takaraivoon asti niin jalat pullahtaisi ulos alareunasta.

Vatsavaivojen ja imetyksen kanssa ollaan kamppailtu. Aloitin Cuplatonin antamisen tänään kun huusi toista tuntia hirveitä mahakipuja, hitto et inhoon sitä kun näen että toiseen sattuu eikä sitä osaa mitään ihmeempää tehdä. Yritän vaan pitää pään kylmänä ja koittaa hyssytellä ja kanniskella olalla ja hieroa jalkapohjia yms. Meidän taloudessa on ilmeentynyt hieno ilmiö että kun vauva huutaa niin mies huutaa mulle. Hohhoijaa siinä sit ollaan.

Viime yönä ei repinyt kilareita rinnalla kertaakaan, sain syötettyä rauhassa sängyssä kyljelteen tukeutumatta pulloon. Masentaa että noin hieno imetyksen alku muuttui tälläiseksi schaibaksi. Huomenna neuvola niin ehkä saadaan jotain lisävinkkejä tai tukea tai jotain.

Onneksi sain viimein nukahtamaan iltalenkin päätteeksi niin pääsee tästä itekin lepäämään. Huomenna ois sit parempi päivä ->

Tuntuu vähän julmalta tuon tai yangin viestin perään, mutta hehkutanpa nyt kuitenkin: meidän poika teki ennätyksensä ja nukkui neljä tuntia ja vartin keskeytymätöntä rauhallista unta! Nukuttaminen oli pitkä ja turhauttava operaatio, mutta vihdoin nukahdettuaan oli ihanan levollinen normaalin häsläyksen sijaan.. Ja nukahti vielä uudestaan noin vain syötön päälle! Meidän yöt kun on aina hulinaa ja saa parhaimmillaan yleensä rauhallisesti nukuttua vain yhden parin tunnin pätkän, tämä oli varsinainen läpimurto! Äitikin jaksaa taas aika paljon paremmin :) Meillä kun ei oikein yövalvomisten jakaminenkaan onnistu miehen yötöiden takia, onneksi oma äiti on ollut parina yönä apuna.

Kuulostaapa rankalta teillä molemmilla. :( Itse valitan huonoiksi näitä 4+3+2 h unia... Oletteko kumpikaan kokeillut nostaa vauvan sängyn pääpuolen vähintään 30 asteen kulmaan? Se ei tietysti päivä- ja iltahuutoihin auta, mutta jos refluksia on niin yöunet (tai päikkärit) paranisivat. Miehen veljen vauvalle tuo ja närästyslääke auttoivat heti.

Meidän kakkausrytmi on muuttunut totaalisesti. :D Viimeksi kakattiin keskiviikkona ja sitä ennen oli neljä päivää kakkataukoa. Kakkakaan ei ole enää vetistä lirua vaan kunnon tahmeaa puuroa. Saa nähdä, tuleeko meillä tästä lähtien kakkaa aina neljän päivän välein!

Takaisin