Vaunut?!?!?!

Ruusa#

Supliikin supersankari
Huhtimammat 2016
Elomammat 2017
Maaliskuisilla on näistä keskusyelu, jota jo lueskelinkin. Ja onhan meilläkin tuolla hankintoja kesjuatelussa, mutta sieltä hankala palata takaisin vanhoihin viesteihin jos haluaa muistella mitä muut sanoneet mistäkin vaunuista
 
Kahlattu läpi meijän JA maaliskuisten hankinta/vaunukeskustelu. Usealla Brio Happy Yhdistelmät ( ilmakumirenkailla ja ehkä pehmeällä kopalla mulla mielessä...) Ja hyviltä vaikuttavat kun lueskelin kauppojen sivuilta, mutta mulla PAALJON kysymyksiä :sad001

-Vaihteleeko eri vuosien mallit vai onko niillä eri nimikin sitten jos malli vaihtuu?

- Onko eri asia runko johon saa kiinni istuin tai koppa osan tai runko jossa ratasosa kiinteä ja siihen jotenki laitetaan koppa? Ja onko Happystä molempia versioita? Ja onko vaikutusta tavaratilaan mahtumiseen?

-Onko kellään kokemusta Brio Happyjen mahtumisesta auton tavaratilaan??? Jossain luki että ovat isot... Mutta onko 2014 mallitkin isoja autoon? Ja jossain luki että teleskooppiaisalla varustettu ois isompi kuin taittoaisalla?

-onko nuo kauhean kömpelöt esim kaupoissa? Kun vissiin nuo renkaat ei käänny? Tosin itelle ois vielä tärkeempää että suuret hyvät renkaat maastolenkeille... Mutta lukittavat ois kai monipuolisimmat? Mutta niitä ei taida noihin saada?
 
Me ostettiin Brio Happyt vm. 2014. Käyttökokemusta näistä ei itsellä muuten vielä ole, mutta farkku Focuksen paksiin meni kyllä hyvin näppärästi, kun ne kotiin tuotiin :) Ennen ostamista koeajettiin niitä asfaltilla, hiekkatiellä ja metsäpolulla, ja tosi näppärät oli mun mielestä kaikilla alustoilla. Mulle on tärkeää, että pääsen liikkumaan koirien kanssa maastossa kuin maastossa ja kelillä kuin kelillä, joten kääntyvät eturenkaat oli meillä ehdottomasti poissuljetut. En tiedä onko Happysta eri runkomalleja saatavilla, mutta meillä ainakin normi yhdistelmä kovalla kopalla. Siis runkoon saa kiinitettyä joko kopan tai ratasosan.

Testailun perusteella olen siis tosi tyytyväinen meidän valintaan ja vaunut vaikuttaa tosi näppärille! :)
 
Ja vielä noista Brio Happyista... Jos ostaa nuo yhdistelmä rattaat, niin voiko niihin kiinnittää JOKO vaunukopan, kovan vaunupussin tai pehmeän vaunupussin??? Eli tuo koppa on kalliimpi ja nuo kova ja pehmeä pussi halvemmat... Mutta toimiiko ne siis niin että rattaiden istuinosa on paikoillaan ja pussit asennetaan niihin sisään? Kun taas tuo koppa laitetaan tyhjään runkoon? Vai tarviiko SEKÄ vaunukopan ETTÄ jomman kumman pussin???
 
Kannattaa käydä kokeilemassa eri vaunuja. Valintaan vaikuttaa monen muun tekijän ohella mm. niitä pukkaavien ihmisten pituus. Kaveripariskunnalla (jotka molemmat väh. 180 cm) oli vaikeuksia löytää vaunut, joita myös mies pystyy pukkaamaan selkä suorassa.

Mekin käytiin esikoisella vaunuja hankkiessa ihmettelemässä niitä liikkeessä ja sovitettiin autoon. Näin oli helppo ostaa sitten hyväkuntoiset käytetyt kauempaakin, kun tiesi valmiiksi, mitä on saamassa. Onneksi on vaunut tallessa edelleen, ei tartte olla ostamassa. :)
 
Bogaboo Buffalo mä oon miettinyt...täytyy kyl käydä liikkeessä myös testaamassa. Vaunuihin saa kolmen vuoden takuun laitettua...pientä summa vastaan? Mä olen niin hurahtanut Buffaloon...kellään kokemusta?
 
Hyvä Ruusa, että aloitit vaunukeskustelun. Ajattelin just tänään, että oma keskustelu näille olisi hyvä! :) Itseä kiinnostaa lähinnä tuplarattaat. Jos jollakin on hyviä kokemuksia jostakin tuplista, mielelläni lukisin.
 
Viena oliko maalis vai helmikuisilla tuplista oma keskustelu! (kun oon nyt tätä vaunuaihetta vähän selaillu :D)
 
Ärsyttävää kun niin moni myy käytettyjä yhdistelmiä niin vähillä tiedoilla :0
Ei ees mallia kerrottu.... Saati renkaista rai kopasta :/
 
Jaahas, täytyy käydä kurkkaamassa helmi-ja maaliskuun vaunukeskustelut. :)
 
Ruusa juuri noin tuo koppajuttu toimii kun luuletkin! Eli ratasosan sisään tulee joko pehmeä tai kova kassi mutta vaunukopan jos ostat niin se tulee runkoon kiinni, se on myös tilavampi kun ratasosan sisään laitettavat pussit.
Esikoisella meillä oli jotkut vanhemmat brion yhdistelmät erillisellä ratas ja vaunukopalla ja tykkäsin! Tyhmänä myin ne ja ostin brion racet jotka esikoisella siis käytössä (tosin jaksaa kövellä jo itse niin rattaat jääny aika vähälle käytölle).
Uudelle vauvalle löysin 100 eurolla vuoden 2013 brion yhdistelmät (olikohan nyt kombit, tosin taitaa olla samat kuin happyt loppupeleissä) mutta kovalla kantokopalla ja hirveesti tekis mieli tilata toi vaunukoppa mut mies ei oikein anna periks kun tuolla nykyiselläkin toki pärjäis. xD

Renkaissa kannattaa ihan oikeesti valita ne ilmakumit koska huoltovapaat vaan ei oo niin hyvät käyttää!
 
Ja noista autoon mahtumisesta vielä. En ihan ymmärrä että kuinka pienen tilan ne vaunut sitte tarvis viedä koska kyllä noi brion yhdistelmät ainakin wv golffin konttiin mahtuu eikä se mikään suuri auto ole. Ei sinne paljon muuta lisäks mahdu mutta eipä meil koskaan oo ollu tarvettakaan.
Autossa mulla on aina ollu gracon matkarattaat kauppareissuja ym varten, vauvana koppa meni siihen kiinni ja kun kopasta vaihtui istuimeen niin sit istu niissä rattaissa.
Eli jos paljon kaupoilla ym. liikkuu niin suosittelen kyl ostamaan rinnalle matkarattaat jotka vie tietysti paljon vähemmän tilaa sieltä autostakin. :)
 
Kiitos kaikille yhdistelmä-tiedoista :)
Mun hyperventilointi aiheesta vähän laantunu onneks... :D
Hyvä kuulla toi autoon mahtuminen, vaikka toki täytyy omaan käydä sovitteleen...
Mua houkuttais se kantokoppa kumminki. Toki se tilavuus ois tosi hyvä juttu, mutta ois niin kätevä napata vauva kopassaan vaunuista :) Pehmeässä vielä kätevämpi varmaan... Mutta ehkä se kovakantokoppa ois hyvä välimuoto. Vai onko se yhtään isompi kuin pehmeä? Toimis matkasänkynä sitten kai kans. Jotenki ei huvittais useampia rattaita ruveta ostamaan... Paitsi toki jotku sitten kun lapsi isompi...
Ilmakumit joo ehdottomasti renkaiksi ja isot :) Täytyy vaan kaupassa kokeilla onko hyllyväleissä ihan mahdoton.
Gesslein 6 vaunuissa ois kahdet etupyörät :0 Ois kätevää mutta hintaaki sitte tonni.
 
Jos päätät sen kantokopan ottaa niin ota sit se kovempi. :) Toimis tosiaan sit hyvin sänkynäkin tarvittaessa ja pehmeästä tulee sellanen olo että vauva rutistuu sinne kantaessa. xD
 
Mikäli maastossa aikoo kulkea vähääkään niin kääntyviä renkaita ei kannata hankkia. Mikäli meinaa yhtään käyttää vaunuja esim kauppakeskuksissa, kaupoissa tms, niin kääntyvät renkaat on aivan ehdottomat. Parhaat ois vaunut missä saa renkaat vaihdettua tilanteen mukaan. Ilmakumirenkaat on mun mielestä aivan turhat, jos vaunuissa on hyvä jousitus ja isot renkaat. Jos jousitus on huono, niin ilmakumit on ehdottomat. Kannattaa kiinnittää huomiota myös rungon painoon, mitä kevyempi runko on, sen kevyempi vaunuja on työntää. Nää on kyllä aika pitkälti makuasioita ja tottumiskysymyksiä. Meilläkin on matkarattaat kauppareissuja varten ja ne on kyllä ollu tosi näppärät, koska eivät vie autossa niin paljon tilaa ja ovat helpompi kasata/avata. Kannattaa myös muistaa että vaunkopan käyttöikä on melko lyhyt, jos sinne sisään ei saa valjaita mihin köyttää lapsi kiinni. Meillä loppui kopan käyttö puolivuotiaana, koska poika olis kiivennyt kopasta ulos. Tämän jälkeen alettiin käyttää pelkkää ratasosaa, johon pojan sai valjaisiin. Aivan ehdoton ominaisuus mielestäni on telakka kaukalolle, mikäli kaupoissa ja autolla liikkuu. Meillä tuo ominaisuus olisi riittänyt pelkissä matkarattaissa kylläkin. Näin vauva voi helposti jatkaa uniaan, jos on nukahtanut autoon ja pitää liikkua autosta ulos. Meillä ainakin esikoinen nukahti vauvana lähes poikkeuksetta liikkuvaan autoon.

Nämä on ajatuksiani yhden lapsen kokemuksen perusteella. Toki mielipiteitä on tasan yhtä paljon kun käyttäjiä. Se mitä toinen pitää välttämättömänä, voi toiselle olla aivan turha ominaisuus.
 
Jep tuo renkaiden vaihto tai lukitus ominaisuus ois kätevä kyllä..
Kauppaan mennessä voi olla etten jaksais vaunuja kaivella mistään takakontista kumminkaan... Helpompi nostaa ostoskärryihin koppa... Paitsi ehkä jos jonneki ostoskeskukseen tms menis pitkäksi aikaa niin vois harkita. Mutta toki se turvaistuin kannattaa yhteensopivana ostaa, kun kerta molempia on hankkimassa.
 
Mun kokemuksen perusteella tuo pienten etupyörien lukitusominaisuus ei aja samaa asiaa kun kunnon isot eturenkaat. Etupyörät lukitsemalla vaunut ei liiku maastossa/loskassa/lumessa läheskään yhtä kevyesti. Eikä vaunuja voi "heijata" ees taas yhtä hyvin (esim parvekkeelle nukuttaessa), koska pyörät ei lukitu kokonaan vaan ne liikkuvat silti aavistuksen. Meillä tuo kaukalotelakka oli siksikin välttämätön, koska autopaikka kotona ei sijaitse aivan asunnon vieressä. En ois mitenkään pystynyt kantaa kaukaloa ja kauppakasseja samanaikaisesti autolta kotiin. Käytin telakkaa myös jos lähdin esim kävelylle jonnekin kauemmas automatkan päähän.
 
Linkkaanpa tämän esittelyvideon vielä tännekin, itse ainakin tykästyin kovasti näihin Brion Smile-rattaisiin:
https://m.youtube.com/watch?v=KU4_SdlnCUk

Jotkut sanoneet, että jousitukset ei hirmu hyvät ole ns oikeisiin vaunuihin verrattuna eli hiekalla ja mukulakivillä tärisee kovastikin, mutta toiset taas kehuvat, että keli kuin keli ja tie mikä hyvänsä, niin ei ole ongelmia ollut. Blogeissa näitä on paljon kehuttu (googleen Brio smile kokemuksia), ja käytettynä todella hankala löytää ratasosaa myytävänä, joten taitaa olla tykätty tuote.

Itse päädyin siis noihin muunneltavuuden ja ketteryyden vuoksi, ja vaikuttaisivat vievän huomattavasti vähemmän tilaakin kuin varsinaiset yhdistelmävaunut. Minulle on kuitenkin tärkeää saaha rattaat kätevästi autoon ilman että puolet autosta täyttyy. Ostin jo Brion Primo istuimen (ja telakan autoon) ja torstaina haen tuon ratasrungon ja viikon päästä pehmeän kantokassin koppaosaksi. Kaikki löytyi lähikunnista käytettynä ja kelpo hintaan. :)
 
Takaisin
Top