Vaunut, vaatteet ja muut ostokset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ikuisuus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Pikkus kirjoitti:
Mulla on dobbler.. ekan kerran sain kuuluviin 12+3 ja oon ne 3kertaa saanu sen jälkeen kuuluun. Nyt en oo hetkeen saanu enkä jaksa edes koittaa, kun mulla on istukka edessä niin siks ne vissiin kuulu enään.

Terkkari sanoi mulle tällä viikolla, että kun 14 viikkoa on täynnä pitäis kuulua, oli istukka missä vaan. Mulla siis sama, ku sulla, ettei esim 13+ kuulunut, mutta 14+2 kuului vaimeasti.

Meidän tilanne...
Esikoiselta jäänyt:
- Hoitoalusta (pinnasängyn/lipaston/pesukoneen päälle laitettava kova pohjainen)
- Turvakaukalo
- Vaatteita (tyttömäisiä ja harva neutraali) ja harsoja
- Muutama liberon vaippa
- Talkkia ja sinkkivoidetta
- Yhdistelmävaunut (Emmaljungan ruudulliset vaunut, koppa kovapohjainen, tukevat työntää, renkaat sais olla erilaiset, ovat siis nyt sellaiset ilmakumirenkaat, jotka tyhjenevät todella äkkiä. Kuitenkin lumellaKIN helppo pukata..)
- Pinnasänky , pehmusteet ja patja
- Rintapumppu (AINU käsikäyttöinen)
(- Syöttötuoli ja leluja)

Hankittu:
- Hoitolaukku
- Tuttipullon lämmitin (Automatkoja varten lähinnä, kun tietää että tulee reissattua mummuloissa, jotka eivät kaikki ole niin lähellä)
- Tuttipulloja
- Tutteja (ei tuttipullon)

Hankintalistalla (Ainakin nämä):
- Sitteri EHDOTON :)
- Tuttipullon tutteja

Meiltähän löytyy jo se vahingossa ostettu Maxicosn Capriofix turvakaukalo ja siihen postissa odottelee telakka... Lisäksi on 2 x sitteri, vauvan vaatteille on jo lipasto valmiina, vaatteita, naapurista saahaan pinnasänky. Hoitopöytä käydään Ikeasta ostamassa tuosa joulun alla.

Vaunuista ja syöttötuolista on jo varausmaksut makseltu :D Meille tulee siis Emmaljungan Nitro Cityt, City kopalla ja väri on valkoinen keinonahka. Hoitolaukku ja jalkapeite kuului kauppaan eli enää tuolle vaunu osalle hyttysvrerkko hankittava. Stokken Triptrapin sovin siihen samaan kauppaan vauvasetillä ja pehmusteilla.

Ja miten pääs unohtumaan, saatoin tilata eilen tylsyykissäni amazonista leikkimaton.... Mulla on ehkä hieman lähtenyt käsistä tämä :D Toisaalta haluan että kaikki on sitten hyvinkin ajoissa valmiina.

Sulla käy bartender loppuraskaudessa aika pitkäksi, kun oot laittanu jo kaikki valmiiks! emoticon

Mä en taida vaatteita kummempaa uskaltaa ostaa vielä tän vuoden puolella.

Aamu81, voi olla :D Voin sillo keskittyä sitten olemaan vaan. Toivottavasti pystyn duunissa ole ihan tonne maaliskuun alkuun asti niin eihän siinä sitten ole kun se kk sitä "olemista" 
Itse kun vielä lastentarvike liikkeessä myyjänä olin muistelen kauhulla niitä viimeisillään olleita naisia, jotka vaappuivat tuskaisen näköisinä tekemään vaunu- ja turvalaite hankintoja :D Tiestysti osa on vielä ihan täydessä vedossa laskettuun asti :)

Minä uskaltauduin ostamaan parit pienen pienet sukat ja IKEAsta parit vauvan lakanat ja sellainen pieni ohut tyyny.

Mites te joilla tulee pienelllä ikäerolla nii mimmoset vaunut ostatte ? Mietin et ku meil ikäeroa se 1v3kk et tarttee varmaan tuplat.. Kun kuitenki ulkoillaan niin esikko varmasti vielä nukahtelee vaunuihin ni oishan se kiva et on sit sillekkin oma puoli mis kölliä.. Emmaljungan tuplia oon kattellut. Eka mietin sisaristuinta nykyisiin emmaljungiin mutta sitten pitäs aina liikkua niin että esikko nukkunut ne päiväunet. Tietty eihän sitä voi sit taas tietää että jos esikko kävelee et suostuuks sit taas istuskelee vaunuissa et onko ne tuplat sit ihan hölmö ostos.. :D onpa vaikeaaaa.

heidh: Meillä tyttö nyt 2v, ja istuu vielä mielellään rattaissa. Tosin mielellään kyllä jo käveleekin :) Itse myös katsellut sisaristuimia, mutta sitä ei ilmeisesti pysty käyttämään, kuin ratasosan kanssa. Meillä ikäeroa tulee 2v 7kk, eli esikoinen melko iso jo tuolloin. Olen ajatellut hankkia seisomatelineen, jos ei jaksakaan kävellä aina koko matkaa itse :) Tosin en tiedä telineen käytännöllisyydestä, onko se edessä? Me emme lenkkeile kovinkaan paljoa, joten ei ole niin tarkkaa :D

Pisku, meillä on näköjään melko samanikäiset esikoiset. Minäkin olen harkinnut tuota seisomalautaa. Se on varma, että tuplarattaita en hommaa, koska esikoinen ei ole viihtynyt moneen moneen kuukauteen enää rattaissa.
Mekään emme hirveästi varsinaisesti lenkkeile, kauppaan, puistoon jne kävellään, muuten pyörällä tai bussilla.
Meillä on Herqules-merkkiset rattaat, täytyykin alkaa katteleen seisomalautaa niihin.
Tuolla aikaisemmin kirjoittelin, että saatiin yhdistelmät, mutta mietinkin, että ostaisin kantokopan noihin meidän omiin Herquleksiin, ja laitettais ne toiset vaunut parvekkeelle, niin saa vauva nukkua sielläkin päiväunia.

Mekin ostetaan seisomalauta, vaikka joissain tilanteissa vois tuplarattaista olla hyötyökin. Mut luultavasti vaan ihan yksittäisiä kertoja. Lisäksi mietittiin ettäjos mennään pitemmälle lenkille niin lähetään sit koko perheellä ja sit voi mies työnnellä matkarattaissa toista lapsosta. Kantoreppuakin voi pienemmällä sit jossain vaiheessa käyttää:) Lisäksi halutaan nyt vaan säästää jostain!:)
En oo ite uskaltautunut kauppoihin vielä, muutenkaan en oo niin paljoa ajatellut ja fiilistellyt raskauttani kuin esikoisesta. ehkä sitten kun potkut tuntuu enemmän ja saa sellasen kontaktin vauvaan...

Esikoista odottavan ihmettelyä: huomasin just, että äitiyspakkauksen vaatteista monet on aika isoja, 60-70 cm, joten miten paljon niitä pieniä vastasyntyneelle sopivia vaatteita kannattaisi ostaa? vai onko se sama pukea noihin isompiin? olin jotenkin kuvitellut, ettei tarvitse ostaa juuri mitään, että noilla äp:n vaatteilla pärjää. nythän tässä pitää ihan ruveta ostoslistaa laatimaan. (vaikkei mitään uskalla vielä ostaakaan...)

Mä oon sitä mieltä et niitä kannattaa olla paljon. Joka päivä tuli varmaan kahet kakat selän kautta vaatteille. Saatika sit jos on vauva kova puklailee ni menee vielä enemmän. Kaverin vauva puklaili niin et 3-4kertaa oli pakko vaihtaa vaatteet päivässä kun oli ihan märät. Plus sit et kaikki pisut ja kakau mitkä vaipasta tuli :D meil on onneks läjä noit pikkusii vaatteita esikolta ja kaikki neutraaleja ni käy pojallekkin sit.

Mä taas oon sitä mieltä että ei kannata hirveitä määriä hankkia pieniä vaatteita etukäteen.. koska vauva voi olla iso syntyessään eikä edes mahdu niihin pienimpiin vaatteisiin mitä on ja sit se että vauva voikin kasvaa tosi kovaa vauhtia. Ja jos näyttää että vaatteita tarvii niin niitä saa kuitenkin äkkiä lisää hankittua :))

Mutta ne äpakkauksen vaatteet on kyl munkin mielestä tosi isoja! Tänä vuonna en ees ota koko pakkausta kun petyin viimevuotiseen niin paljon (osassa oli reikiä, huonosti ommeltu, lankoja roikku joku paikasta, ja ne ehjät oli rumia!!) Mieluummin otan rahan kun vaatteet lojuun kaappiin mitä en edes aio käyttää.

Juuu siis 56 kannattaa olla paljon, mut ei niikää 50.. Ne meni ehkä kaks viikkoa.. Mut sit 56 ja 62 meil oli onneks paljon ja kannatti kyllä ollakki. :P

No mulla just kaveri sai vauvan ja oli 55cm syntyessään ja joutu siirtyy suoraan 60-62cm vaatteisiin :)

Aamu81: Niinpä näyttää olevan :) Meillä ei ole esikoisen vanhoja yhdistelmiä enää jäljellä, joten pitäisi ostaa uudet. Rattaina Emmaljungan Scooterit, ja niissä selkänojaa ei saa makuuasentoon. Tuskin kovin pitkään vaunuja käytetään, niin ajateltiin ostaa käytettynä.

Vaatteista: Meillä olo muutama 50cm vaate valmiina, koska vauvan ennustettiin olevan pienikokoinen. No, olikin syntyessään 51,5cm, ja lähes 3,5kg, joten ne menivät muutaman päivän :D 56cm ylöspäin olikin sitten tervetta olla enemmän. Toki tuo riippuu paljon vauvan koosta, ja eihän se haittaa vaikka olisikin hieman suuria vaatteet. Eihän vauva edes pahemmin liiku vastasyntyneenä. Ja voihan niitä pienimpiä ostaa vaikka käytettynä, niin ei haittaa vaikka käyttöikä olisikin lyhyt.

Täälläkin esikoista odotellaan joten hankittavaa riittää (vai riittääkö?) 
Aikaisemmin ei ollut vielä yhtään mitään mutta viikonloppuna ilmestyi lipasto vauvan tavaroille, sen korkuinen että päälle saa hoitotason. Turvakaukalon ostin vanhalta kaveriltani, voi ainakin varmasti luottaa että on kolaroimaton jne ja hyväntuntuinen vehje on.  Miehen kaverin luota tuli taas paketti vaippoja, tuttipullo&tutteja,muutama vaate jne.. :)  
Huomasin aikaisemmin ihan saman kuin k_repolainen, äitiyspakkauksen vaatteet näytti tosiaan olevan melko reilun kokoisia esim se toppahaalari tais olla lähemmäs 70cm ja on kuulemma reilun kokoinen, pienihän hukkuu sinne jos sinne laittaa laitokselta lähdettäessä?  kokeneemmat vois antaa hieman vinkkiä mitkä vaatteet ois ainaki ihan must kevätvauvalle? 

Se 70 cm toppahaalari menee ehkä sitten loppuvuodesta, seuraavana talvena.

Mutta minäkin kaipaisin vinkkejä, että millaisiin vaatteisiin se vastasyntynyt puetaan tuossa maalis-huhtikuussa!? Onko esim vanupuku riittävä, vai tarviiko ihan toppaa??

Myös täällä raavitaan jo päätä tuplarattaiden suhteen (ikäeroa tulee siis 1 v 11kk). Vierekkäin olevat ei mahdu eteiseen (ei muuta sisäsäilytyspaikkaa saatavilla), mahtuuko peräkkäin olevat autoon siten, että koirakin sinne menee, en tiedä. Kaikista eniten (ja halvinta) mieli tekisi ostaa seisomalauta nykyisiin yhdistelmiin. Esikoinen ei juurikaan istu rattaissa ja koira on keväästä lähtien lenksatettu työnnettävän kolmipyöräisen turvin. Vaikeaa!

Esikoiselta on kaikki vaatteet tallessa, mutta se mitä aion hankkia, on 50 cm tai jopa pienempiä puolipotkareita/potkareita. Ensi alkuun hyväksi havaittuja bodeja ovat neppareilla kiinnitettävät kietaisut, mieluiten sellaiset joissa olisi kääntöhihat (yllättävän huono saatavuus näissä). Tykkään myös, että vaatteita pitää olla tarpeeksi. Kirpparilta niitä saa puoli-ilmaiseksi ja kunto on erinomainen, kun eiväthän nuo käytössä juuri ehdi kulua. Myös jonkinlainen pientä kokoa oleva ohut neule- tai trikoinen kokopuku ulkoiluun pitäisi hommata.

Aamu81, en tiedä missä päin Suomea asut, mutta jos oma la olisi alkukuusta, hommaisin pienen vanupuvun tai sellaisen windstopper fleece puvun (se äp:n vanu on varmaan vastasyntyneelle valtava). Pariin ekaan viikkoon tuskin ulkona kuitenkaan vielä paljoa liikutaan ja siinä vaiheessa, kun liikutaan, voi kevät ollakin jo pitkällä.

Nahkiainen, pohjois-pohjanmaalla asutaan, eli lunta täällä on varmaan vielä vappunakin :D

Mulla on jo ostettuna 56cm Kappahlin neulehaalari, mutta mietin tosiaan tuon vanupuvun ja toppapuvun välillä. Totta, että pariin viikkoon ei välttämättä käydä edes ulkona, eli saanee se toppa jäädä nyt etukäteen ostamatta.

Tuo ÄP:n vanupuku on 70cm, eli se on poissa laskuista kyllä... toppapuku oli myös aika iso. Jos ostais käytettynä sen vanu/fleecepuvun. Ja olihan tossa ÄP:ssa tuo makuupussikin :)

Äitiyspakkaus kuvina

Aamu 16+6

Takaisin