Vaunut, vaatteet ja muut ostokset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ikuisuus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
heh pakko kommentoida tohon vanhempien ja ystävien osteluun. mulla oli ihan riita oman äitini kanssa ennen tytön syntymää ja vähän sen jälkeenkin kun se osteli niin paljonkaikkea, vaatetta ja leluja jne. sanoin et me halutaan ostaa tärkeimmät jutut tytölle ja silleen et saadaan sellaset kun halutaan(haluttiin aika unisex-kamaa) ja se et joku ostelee tavaroita toisen nurkkiin pölyttymään ei oo reilua vaikka hyvää tarkoittaakin. lopulta äitini tajusi asian ja sovittiin että saa niille kotiin ostaa leluja ym sälää niin paljon kun haluaa ja tyttö voi niillä leikkiä sitten siellä :)

lisäksi  mulla on yks ystävä joka on ostanut meijän tytsylle vähän väliä jotain tosi kallista vaatetta, mun mielestä esim hennesiltä saa ihan yhtä kaunista vaatetta ja edullisesti, ei oo järkeä tuhlata rahoja johonkin supermerkkiin kun niitä ei osaa oikein edes käyttää kun juhlissa. en mä arkena oo osannut tytölle laittaa niitä muutamaa merkkiåpaitaa esim, ja sit ne jää käyttämättä ja on huono omatunto. tolle kaverilleni en oo kehdannut sanoa mitään tosta ostelusta.
sit toisaalta sellanen olo et itekin pitäis ostaa kaverin lapselle jotain kallista tms, et ois vähän niinku "velkaa" sen, äh hankala selittää.

vitsukka830 kirjoitti:
Paljon on sellaista, jota ilman pärjää, oikeastaan tosi minimiin voi Välttämättömät ostokset vetää...kyllähän sitä loppujen lopuksi pärjäis vaikka ilman vaunuja...jos haluaa ;)

Täällä on yksi kenen esikoisella ei ollut vaunuja :) Tosin asuttiin semmoisessa maassa silloin, ettei siellä vaunuja oikein olisi voinut mm. ilmaston puolesta käyttääkään.

Tällä kertaa aion ostaa vaunut, käytettyinä, ja mahdollisesti esikoiselle sen seisomalaudan.

Hoitopöytää ei meillekään tule, ei sitäkään ollut esikoisella :D Tällä kertaa ajattelin ostaa semmoisen pinnasängyn päälle laitettavan hoitotason. Onkos kenelläkään kokemusta, onko käytännöllinen?

Että tuotaaaaa... Hankintalistalla tällä hetkellä:
-vaunut
-pinnasänky + hoitotaso
-sitteri
-muutama pikku vaate
-lipasto lastenvaatteille

Ja kaikki käy kaytettyinä :)

Mies sanoi heti silloin aluksi, että mitään ei osteta. piste.
Ja onhan sen nyt tietty huomannut kun on kertoillut tästä raskaudesta ystäville ja sukulaisille - "meillä on sit se sitteri, meillä on sit se pinnasänky, meillä on vaunut, meillä on kauheesti vaatteita". ... No joo. Mutta pakko sanoa, että oon itte vähän nirppanokka ja tietynlaiset (-näköiset) asiat kelpaa mulle. Täytyy ny katsoa mitä itte ostaa ja mitä ottaa vastaan muilta.

Lisäksi tietty on ne seonneet tulevat isovanhemmat. Miehen vanhemmille ei olla vielä kerrottu edes. Viikon päästä on miehen mummon 80-vuotisjuhlat ja siellä aattelin että olis hyvä aika kertoa. Mies kun on ainoa lapsenlapsi ja tämä olis sitten ainoa lapsenlapsenlapsi mummolle. Toiselta puolen sukua on miehellä pari serkkupoikaa mutta ne on vasta sellaisia rippikouluikäisiä, joten ei sieltäkään ole tulossa jälkikasvua hetkeen. Apua, mä uskon että ne sekoaa kyllä aika pahasti kaikki! emoticon Toivon todella ettei hukuta tavarapaljouteen.

En tiedä yhtään vielä mitä ostais sitten, eli mitä ylipäätänsä pitäis olla. Enkä tiiä missä vaiheessa sitä ees uskaltais alkaa ostamaan yhtään mitään. Aluksihan se ei tajua kuin tissistä ja nukkumisesta ja vaipoista. Jotain harsoja pitää sit hommata ja vaippoja jo etukäteen. Mut tarviikohan sitä muuta. Nii ja ehkä sänky sit. Ja istuin autoon. Meillä menee suvussa yks kehto jossa on vauva yleensä nukkunut ekan kuukautensa. Samaten kuin kastemekkokin on jo yli 50 v. vanha ja suvussa kulkenut.

Itse karkesin just keväällä myydä aivan kaikki vauva tavarat pois. Toisaalta ihana saada nurkat tyhjäks ja just miehen kanssa puhuttiin että nyt ainaki tulee hankittua vaan oikeesti tarpeeliset kamat.
Kivasti ihmiset kyllä ihan lahjottaa pois, meille nyt jo luvattu pinnasänky, rattaat ja turvakaukalo. Hirveesti ois tehny jo mieli käydä edes katteleen vaatteita tai tuttipulloja yms. mut jotenki ei oo uskaltanu ku näin alussa vielä mennään.
Se on pakko sanoa varsinkin ekan odottajille että kaikkea ei kannata ottaa vastaan, meille ainaki kerty hirveesti kaikkea aivan turhaa ku joka tuutista työnnettiin käytettyä  tavaraa, en usko että kukaan tarvii kolmea pottaa vastasyntyneelle :)

Summerwine: opin juuri pari päivää sitte siitä sinkkivoiteesta että sen ei oo tarkotuskaan imeytyä, vaan nimenomaan jäädä iholle suojaamaan ärsyttävältä pissaöta tai hieltä tms. Melkosta jankkiahan se on.... Varmaan ärtyneelle pepulle on hyvä tuote.

vaunuista: onko joku teistä ostanu aiemmin käytettyjä vaunuja? Oon miettiny et onko sillä niin merkitystä et onko käytetyt vai uudet... Että kuinka paljon ne oikeesti kuluu? Sopivasti tulis kyllä veronpalautukset loppuvuodesta että jos sitä raskis ihan törsätä niihin rattaisiin, ku kuitenki päivittäin varmaan ovat käytössä... Tai sitte mulla on ruusuisia kuvitelmia ensi kesästä pitkine vaunulenkkeineen=D Millaisia vaunuja muuten juoksua harrastavat olette hankkimassa?

kertokaapa viisaammat: mä en oo koskaan tajunnut Manduca-hehkutusta. Miksi se on lapsen lonkille parempi kun mitkään muutkaan reput ja kantovempaimet? mun mielestä ne lonkat on ihan samalla lailla oli lapsi sitten kantoliinassa tai jossain muussa kantosysteemissä. Miten ne lonkkien asennot poikkeaa noissa? ainahan se on sellanen sammakkkoasento? tuntuu melkein väärältä kantaa lasta muussa kuin Manducassa tms :D

Täällä myöskin intouduttu kaikkeen vauva tavaraan. Kovasti olen kahtellut kirppareita sun muita, mutta en nyt vielä kuitenkaan ole sänkyä tai hoitopöytää ostellut. No kuitenkin eilen iertelin kirppiksiä niin tarttuihan sieltä mukaan kaksi ihanaa pikkuista bodya. Ei voinut mitään. :D Olen kylllä yrittänyt maltaa vielä mutta minkäs teet ku näkee ne kaikki pikkuiset vaatteet jne. Ollaan miehen kanssa tuumittu että parempi ostaa käytettyinä ku ihan uutta tavaraa kaupasta. Varmasti rattaat ainakin ostetaan käytettyinä ne kuitenkin on se isoin investointi. 

Sitten olen miettinyt tuota hoitopöytää. Ajattelin kannattaako hommata sellainen hoitotaso pinnasängyn päälle vaikko ihan hoitopöytä? Kaverini sanoi että ei ainakaan kannattaisi tuota hoitotasoa ku voi kuulemma pieni kierähtää sen päältä yms. Mun mielestä se olisi kätevä ja ei veisi niin paljon tilaa, kuin tuo hoitopöytä. Vinkkejä tähän. ?

Osaisiko kukaan näyttää kuvaa sellaisesta hoitotasosta joka laitetaan pinnasängyn päälle.
Mä kun ensin olen ajatellut ihan, että tulee se hoitopöytä, mutta sitten kun rupesin miettimään,
että miten ihmeessä me säilömme sen sitten seuraavalle lapselle :D
Ja tosiaan, se vie aika paljon tilaakin....

kirjoittelinkin tänne jo aiemmin, mut komppaan muita, eli harsoja ei voi olla liikaa, mä vein niitä myös mummoloihin ja autoon yms. joka paikkaan varulta ja esikoinen käyttää niitä edelleen uniriepuna :) hoitopöytä tms. hankitaan uusi tai käytetty (edellinen ikean oli huono) koska mulla on niin jumissa hartiat ja niskat aina, että pakko saada hoitaa vauvaa ergonimisessa asennossa.

Ja sit toisessa mummolassa oli pinnasänky jonka päällä oli se hoitotaso, oli erittäin kätevä, sekin on harkinnassa. Koska vauva on niin pieni, että ihan hyvin pystyi nukkuu sängyn toisessa päässä ja taso oli toisessa ja siihen tason päätyyn sai myös tärkeimmät tavarat. Ja jos halusi esim. yön ajaksi tason pois (riippuu kummin päin sen vauvan aina halusi laskea sänkyyn :) ), niin nosti vaan ja laittoi sängyn alle.
Myös sitteri oli hyvä, kantoliinaa ei tullu käytettyä tai muutakaan. Rintareppu oli niin hiostava, että ei voinu käyttää, kokeiltiin pari kertaa, niin pikkunen oli aina selkä ja pää märkänä, samoin pissilakanaa ei käytetty, koska hiosti myös kesäkuumalla.

Niin ja itkuhälyttimet hankitaan myös, oli kätevät esikoisen aikana, ei tarvinnu juosta vähän väliä ulos kuuntelee itkeekö. Esikoinen vaan sai rikottua meidän hälyttimet, niin pitää hankkia uudet :)  ja tosiaan monenlaista ehtii hankkia myöhemminkin ja jos ei ite pääse, niin kattoo netistä ja tilaa! :D

diija90 kirjoitti:
Kaverini sanoi että ei ainakaan kannattaisi tuota hoitotasoa ku voi kuulemma pieni kierähtää sen päältä yms. Mun mielestä se olisi kätevä ja ei veisi niin paljon tilaa, kuin tuo hoitopöytä. Vinkkejä tähän. ?

Nyt en kyllä aivan ymmärrä kaverisi järjen juoksua. Voihan se vauva tipahtaa siitä hoitöpöydältä yhtälailla.

Me hommataan se hoitotaso, ei ole tuota ylimääräistä tilaa nääs, enkä esikoisenkaan kanssa kaivannut erillistä hoitopöytää :)

Muikkis: http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/3774/pl

Olen harkinnut ostavani osittain kotimaiset Ora Saaga vaunut. Onko jollain kokemuksia niistä? Itsellä ei ole mitään käryä mitä vaunuissa on hyvä olla. Tuossa ei ole heittoaisaa ja mietin olisiko se tärkeää olla? Mitä etua on heittoaisasta?

Tatuliini: Jos vaikka aurinko paistaa lapsen kasvoihin, tai tuulee yms, niin suuntaa voi helposti vaihtaa lennosta. Ei tarvitse irrottaa koko koppaa tai ratasosaa vaihtaakseen suuntaa.

Oho, me saatiin tänään yllättäen yhdistelmävaunut ilmaiseksi.
En vielä katsonut minkä merkkiset, vaikutti halvoilta, mutta siistikuntoiset ainakin oli. Väri oli kylläkin ankea musta-harmaa, mutta kyllä se mulle käy, ku siistit vaunut ilmaseksi saa.

Kävin maanantaina ihan pikaisesti yhdessä vaunuliikkeessä :) Haluaisin käydä niissä enemmänkin, mutta aika turhaa vielä näin aikaisessa vaiheessa.

Vaatteista olen ostanut ainoastaan yhden potkupuvun 7+1 ultran jäljiltä. Tekisi kyllä mieli ostella jo vaikka mitä :D

Doppdlerin ja geeliä (Babysound LCD näytöllä) tilasin maanantaina raskauskeijulta ja saattaa tulla jo tänään. Luvataan, että syke voisi kuulua jo 10 viikolta. Jännää, jos illalla jo pääsen metsästelemään jumpsutusta. Onko muut "sortuneet" doppleriin?

Muikkis: Mulla ei oo kokemusta tollasesta hoitotasosta, mutta me saatiin tai meille ostettuun ikean hoitopöytä jossa irrotettava taso eli sit kun ei tarvii enään hoitopöytää niin sen tason voi irrottaa ja siitä tulee normi lipasto missä kaks laatikkoa, on ainakin musta ollu tosi kätevä säilytystilana.

Mutta toki pieneen asuntoon hoitotaso varmasti kätevin vaihtoehto ja jos lisäsäilytystilan tarvetta ei ole.

Mulla on dobbler.. ekan kerran sain kuuluviin 12+3 ja oon ne 3kertaa saanu sen jälkeen kuuluun. Nyt en oo hetkeen saanu enkä jaksa edes koittaa, kun mulla on istukka edessä niin siks ne vissiin kuulu enään.

Mä olen paljon nyt pohtinut noita vaunuja. Haluaisin Emmaljungan Ceroxit. Voisin ihan hyvin ostaa käytettynä, kun tämä lapsi jää meidän viimeiseksi niin en viitsisi ostaa uutena. Harmi vaan, että meillä päin ei ole noita liiemmälti myynnissä. Pääkaupunkiseudulla niitä kyllä olisi. Haluaisin nähdä ja testata vaunut ennen kuin teen ostopäätöksen. Ihan pelkän kuvan perusteella en paria-kolmea sataa maksa.

Mutta onneksi ei ole mikään kiire vielä. Mitään en ole siis hankkinut vielä..

Takaisin