Vaunut, vaatteet ja muut ostokset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ikuisuus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Huusin huuto.netistä itselleni tricot-slen-kantoliinan. Yritin kerran ulkomuistista (mitä oon kattonu niitä sidontavideoita) laittaa sen hyvin, en onnistunut. Luovutin siis toistaiseksi, kyllä sitä kerkiää harjottelemaan sitten lähempänä vaavin syntymää :D En tajunnut, että 5,5 metriä liinaa on todellakin hemmetin pitkä liina.

Hyvältä se siis vaikuttaa, mutta pitää vaan opetella se video vähän paremmin ja vaikka sitoa samaan tahtiin :D

Varmasti sitä liinaa oppii käyttämään :) Minun ystävieni 7 viikkoisen vauvan hoidossa kantoliina on ollut aika korvaamaton. Sylissä heidän vauvansa siis rauhoittuu ja muuten huutaa aina hereillä ollessaan. Kantoliinassa saavat pienen rauhoitettua ja samalla pystyy itse touhuamaan jotain. Itsekin ajattelin hankkia.

Saatiin viikonloppuna tehtyä päätös vaunujen suhteen. Ostetaan Brion Happyt. Laskeskeltiin käyttöhintaa ja todettiin että ehkä raaskitaan ostaa ihan uutena, jos per päivä hintaa tulee jotain 60 senttiä kolmen vuoden käytöllä. Puhumattakaan sit jos sattuu tulemaan toinen lapsi joskus. Enää pitäisi päästä yksimielisyyteen väristä, ja se onkin vaikeaa kun niintä vaihtoehtoja on niin monta ja tälä hetkellä ollaan miehen kanssa aivan eri linjoilla :D Mutta siis varsinainen hankinta tapahtuu vasta joskus maaliskuussa, etteivät ne suotta pyöri jaloissa kotona kun tilaa ei ole liikaa.

Minä oon kovasti yrittänyt pähkäillä, että kumpikohan olis kätevämpi, kantoliina vai -reppu...? Liinat on vissii ainaki halvempia, joten sillähän vois lähteä alussa kokeilemaan.

Aika monilla alkaa kyllä olla tavarahankinnat jo hyvällä mallilla :) Meiltäki puuttuu vielä noita kaikkia pikkutarvikkeita ja isommista pinnasänky, mutta aika hyvin kuitenki on tavaraa löytynytkin. Tänään kävin taas koluamassa Halppiksen loppuunmyyntiä (kätevää ku se on tuossa 100 metrin päässä nii voi aina käydä tarkistaa, onko aleprosentti noussu :D) ja löysin 14 eurolla Pikku Piia -hoitoalustan ja 18 eurolla Prego-itkuhälyttimen :) Olivat molemmat -40% . Harsoja oli kans tarkotus metsästää, mutta olivat kerenneet aikalailla mennä.

Ihanaa kyllä, että auttamisenhaluisia ihmisiä ilmaantuu, kun on vauva tulossa :) Meillä ei lähipiirissä oo ihan viime aikoina ollu vauvoja, joten varsinaista valmista tavaraa ei juurikaan olla saatu. Rahaa on kuitenki tullu kummankin perheiltä ja suvulta, mikä helpottaa ihan hurjasti kun hankittavaa on paljon, ja pesämuna siihen pieni.

Poodle: Kaikkia kantorepun malleja ei voi vielä käyttää vastasyntyneellä. Eli jos päädyt kantoreppuun ja haluat käyttää sitä heti, niin kannattaa olla tarkkana mallin valinnassa. Kantoliina sen sijaan sopii oikealla sidonnalla heti vastasyntyneelle. Eli siinä ainakin on yksi ero niiden välillä.

Reput on minusta kyllä hienompia, mutta liina on ehkä käytännöllisempi. Esim. menee pieneen tilaan vaikka käsilaukkuun jos ollaan reissussa tms. Mutta ehkäpä sen repunkin voisi hankkia liinan lisäksi jossain kohtaa :)

Minniäinen Mä kävin tänään pikaisesti yhdessä liikkeessä katsomassa vaunuja. Katselin Hartaneita. Myyjä sanoi, että muitakin värejä saatavilla, mutta pitää tilata ja toimitusaika 8-10 viikkoa, koska tulevat Saksasta. Kannattaa siis huomioida, että joitain värejä voi joutua odottelemaan.

Meillä päin päädytään näköjään molempiin, kun mies eilen totesi ettei kantoliinasta niin välitä, mutta reppua voisi käyttää pienen kanssa - mähän tästä innostuneena aloin sitten huuteleen Manducan kantoreppua huuto.netissä, ja reppu menee isyyspakkaukseen ylläriksi :D

Eli pääsen sitten itekin vaihteleen ja testaileen ^^

Tuo on kyllä varmasti totta, että liinassa ja repussa on kummassakin puolensa :) Mieheltä en oo kauheasti vielä edes ehtinyt kysellä, kumman puoleen hän kääntyisi, mutta vähän luulen, että repun... Saa nyt sitten nähdä, hankittavaa on muutenkin niin paljon... Mutta jossain välissä vois kyllä jonkun kantovälineenkin hommata :)

mun tekis mieli ostaa kantoliina, mut en oikeen tiedä merkeistä. esikoiselle ostin sellasen 5m liinan, en muista minkä merkkinen oli, mut en oikeen tykännyt, se oli mulle liian pitkä ja leveä:( jonkin verran kyllä käytettiin. toisaaltahan voi kai sen hankkia sit vasta kun lapsi on syntynyt. kantoreppu on kans kätevä, musta kätevämpi jos liikkuu ulkona, mut toisaalta kantoliina tuntui  musta kivemmalta ihan pienen kanssa ja se reppu isomman.. mut kai noi on mielipidekyymyksiä.

mä laskin et mulla ois pikkubodeja n.15 nyt ja sit saman verran suurinpiirtein housuja. sit sukia ja jotain neuöletakkia/haalaria jne lisäksi. ja ulkovaatteet on. josko tuo riittäis. 62cm on myös jonkin verran:) osa noista pienistä vaatteista esikoiselta peräisin. pienet tennaritkin ostin:Dvielä pitäis tutteja ja niitä pidikkeitä ostaa. sitteri saadaan lainaan. ja mies ei oo vieläkään saanut aikaseksi sitä turvakaukaloa, pitäääköhän ite sekin hommata:/

Meillä on myös mietitty tuota kantorepun hankkimista, koska tuntuis että se ois tosi kätevä. Liinaa emme tule hankkimaan juurikin siitä syystä että mies ei sitä käyttäisja ystävänä ainakin sanoi et se on vähän työläs ja sen vuoksi jäänyt vähemmälle käytölle.

Sain kaveriltani pari muovikassillista vauvan vaatteita :) Vähänkö oon mielissään vaikkakin ne on vähänisompia, niin ei heti aluksi mene, mutta ompahan sit valmiiksi vähän isommankin kokoista. Itseasiassa meillä on aika vähän nuita ihan pieniä kokoja, koska musta tuntuu hirveän hankalalta ostaa niitä kun en oikein tajua että minkä kokoisia kannattaa hankkia niistä ihan pienistä. Tällä hetkellä pienin mitä olen hankkinut on 56 ja niitä on aivan muutama body vain + mitä äitiyspakkauksessa oli.
Minkä kokoisia te muut olette ostaneet?

Mami-83: Mä en myöskään oo hankkinu pienempiä kuin 56cm, kun monet vauvathan on jo syntyessään yli 50cm eli olisivat sitten jo heti kättelyssä kippanoita. Oon hankkinu hyvän arsenaalin 56cm ja 62cm vaatteita ja sit ihan muutaman 68cm bodyn.

No näin mäkin ajattelin et ne 50 jää heti liian pieniksi ja välttämättä ne ei edes sovi missäänvaiheessa vauvalle, niin ajattelin jättää ne ostamatt ihan kokonaan. Mut nuita 56 ja 62 mun täytyy varmaan oikeesti ostaa tosi paljon,koska mullaei oo paljon mitään. Mää en ymmärrä miten nuo kaikki vaatteet on 68 ylöspäin...sitä on taas vaan osteltu eikä oo sen kummemmin mietitty mitä ostaa :D

mä ostan kyl 50 ja 56 vaatteita. Mun esikoine oli syntyes 51cm , 2kuisena se oli 61,5 ja ne 50-56 vaatteet meni 3kk! :) se riippuu iha siitä minkä malline lapsi o. Jos o pullukka ni ei mee. Meiä neiti o ain ollu nii siro et menny pienemmät vaatteet pitkää, etenki bodyt. Noi potkarit ja puol potkarit meni nopeemmi pieneks ku bodyt. Meil oli 0-3 kuisten body 1 vuotiaaks saakja käytössä! :D ja ada o kuitenki ollu 1v jo 78cm :D:D jos olis ollu oullee nii ei olis menny ku se 3kk

Otan osaa Huuhkaja! Ikävä pettyä, ja vielä raskaushuuruissa. Mua jotenkin kans stressas tuo takkiasia syksyllä ja päädyin tilaamaan takin yhdestä nettikaupasta. No, takki on kyllä aika mun tyylinen, vaikka mies sanookin, että näytän vähän lihapiirakalta, heh.

Epäilemättä sen kantoliinajutun ehtii opetella vielä :) Mullakin on sellainen, mutten ole vielä ollenkaan perehtynyt sen käyttöön. Olisko joku joka vois auttaa? 

Siis tarkoitin, että olis varmaan paras saada apuja joltakulta tosielämässä. Mut ehkä sillä videollakin pärjää :)

ei se kantoliinan käyttö niin vaikeaa oo. reppuun verraten tietty pari kietasua enemmän mut en usko et kukaan jäisi sitä oppimatta.

eevi: tosi pitkään teillä kyllä mennyt noi ihan pikkuvaatteet:)
meilläkin on/oli tosi siro tyttö mut ei kyl noin pitkään mennyt. synnärillä kun läettiin kotiin meillä oli 62senttinen toppahaalari ja se oli ihan koomista kun tyttö hukkui siihen niin et hyvä kun nenä ja silmät näkyi ja ne 50 senttiset vaatteet oli oikeesti pieniä selvästi vaikka pituutta oli 49cm. kyllä meillä tuli käyttöön. nyt tosin on poika tulossa ja taitavat olla isompia yleensä. oon ostanut ihan muutaman 50cm bodyn ja sit 56cm isomman läjän. ne 56cm vaatteet kuitenkin voi ottaa heti käyttöön vaikkei oliskaan vielä ihan sopivia. 56senttiset meillä taisi mennä ehkä joku 3kk ja 62 senttiset sitten jonnekin 5-6kk:ksi, ehkä. en nyt muista tarkkaan.

Meil on myös ihan vaan muutama 50 senttinen ja suurin osa alkaa siitä 56. Mietin että jos noita 50 senttisiä tarvii paljon niin todennäköisesti myös muksu sitten syntynyt sen verran pienenä että ollaan sen yli 2pv sairaalassa joten voi vaikka soittaa kaverille että käy ostamassa ja maksan takaisin kun kotiin päästään. Sairaalakassiin ajattelin pakata sekä 50 että 56 senttiset vaihtoehdot, tosin epäilen että 50 on ihan ok kun itsekin ollut alle sen syntyessäni ja maha menee alakäyrillä tällä hetkellä.

Mulla myös paljon 56 senttisiä vaatteita ja sit myös isompia, kun olen saanut niitä tutuilta käytettynä aika paljon, 50 senttisiä on vaan muutamia. Mutta olen huomannut, että noissa vauvanvaatteissa mitoitukset vaihtelee tosi paljon. Jotkut 62 senttiset on todellisuudessa ihan samankokoisia kuin 56 senttiset. Ja jotkut 74 senttiset on samankokoisia kuin 62 senttiset... Eli ei varmaan kannata kokolappuakaan liikaa tuijottaa noissa vaan verrata ennemmin pituutta ja leveyttä.

Kantoliinasta, mä ostin sellasen trikoisen yli 5 metriä pitkän liinan kirpparilta, siinä oli mukana ihan vaan paperiset ohjeet ja netissähän on paljon lisää! Osa vaikutti ihan simmppeleiltä, ehkä pienen harjotuksen jälkeen miehen avustuksella siitä selvitään! :)
Se kyllä tosiaan on aika valtava määrä kangasta, kun pesin sen niin oli hieman hankaluuksia saada se mahtumaan kuivumaan mihinkään, edes meidän kuivaushuoneeseen taloyhtiössä:)

Vaatteista, ite oon ostellu ihan pari 50 senttistä vaatetta, sairaalasta kotimatkalle pakkaan sitten mukaan sen kokoset varmaankin, ehkä varaan 56 senttiset kotona johonkin hollille niin voi mies sitten tuoda jos onkin iso vaavi! Ja jos taas on pieni niin ei muuta kun äitille soittoa, että käy vähän ostamassa pikkuvaatteita, että päästään kotona alkuun. Yhdelle meidän tutulle kävi niin kun saivatkin keskosen, ei sitten ollu siihen tietenkään varauduttu! Kyllähän sitä ehtii ja apua varmasti saa jos niikseen tulee:)
Noi koot tosiaan vaihtelee ja riippuu vauvasta muutenkin, mun serkku sai 50 senttisen poikavauvan joka oli kuitenkin jotenkin niin siro ja sykkyrällä ekat viikot, että kumminkin 50 senttiset vaatteet oli reiluja ennen ku poika vähän rotevoitui ja suoristeli itseään :)

Tänään sain miehen vaunukaupoille. Itse ajattelin, että vielä katsellaan ja kierrellään ehkä muitakin kauppoja. No matkaan tarttui nyt sitten jo Teutonian yhdistelmävaunut ja turvakaukalo alustoineen. Olen tyytyväinen nätteihin vaunuihin ja turvalliseen kaukaloon. 
Aiemmin mies oli sitä mieltä, että kärryihin ei kovin paljoa rahaa laiteta, mutta sinne vaan upposi kiva summa. Jee, tulisipa pian huhti-toukokuu. En malta odottaa kävelylenkkejä pikkuisen kanssa.

Takaisin