Vaunut ja muita hankintoja

Ok eli ei tampereellakaan montaa liikettä ole.Pitää vähän miettiä mihin suunnataan.Parin viikon päästä mennään pohjoiseen pitää tsekata onko matkalla yhtään liikettä.
 
Onko kenelläkään kokemuksia / tietoa kantorepuista? Onko se manduca nyt ainoa ns turvallinen jossa vauvan asento oikeanlainen? Muistan kuulleeni jostakin että näiden kanssa pitäisi olla tarkkana merkin suhteen jotta on todella hyvä asento eikä jalat väänny tms.
 
Mä oon jo pohdiskellut noita vaunuja, koska niiden pitäis soveltua maastoon. Meillä asustaa nivelrikkoinen koira, jota lenkitetään pääsääntöisesti metsäpoluilla.

Olisko suosituksia hyvistä vaunuista haastavaan maastoon?
 
Pippuri varmaankin kannattaa ainakin olla ilmakumipyörät niillä parhaiten pääsee.Toki riippuu miten haastava maasto on pääseekö millään vaunuilla.Toinen hyvä vaihtoehto on metsäpoluille just joku manduca tms.kantoreppu.
Viikinki ainakin mun mielestä manducan lisäksi tula on sellainen missä hyvä asento.
 
Manduca, Tula ja Ergo ainakin pitäisi olla hyviä. Tosin en tiedä myydäänkö Ergoa enää uutena, mutta käytettynä liikkuu ainakin paljon. Ja onhan niitä toki muitakin ergonomisia! :)

Itse suosittelisin metsään myös juurikin kantoreppua tai liinaa. Jos rattaita ajattelee, niin ilmakumit on ehdottomat ja kunnon jousitukset, mutta en tiedä onko mitkään rattaat oikeasti niin hyvät, että metsässä kunnolla pääsee eteenpäin, varsinkaan talviaikaan.
 
Joo no talvella tosiaan joku kantoreppu täytyy olla, että pääsee koirakin ulos valoisaan aikaan.
Meillä on onneksi hyvin leveäksi tallatut metsäpolut, joilla muutkin kärryttelee. :)
 
Kantorepuista ergonomisia ovat ergo, manduca, tula, wompat jne. Rintareput eivät ole ergonomisia vaikka esim BB niin väittää. Samoin kantoliina on ergonominen, ainut vaan että trikooliina on vain vastasyntyneen kantamiseen ja isommille on parempi kudottu liina. Tulaan ja muihin pitää ostaa erikseen vauvatuki vastasyntyneen kantamiseen mutta manducassa se on integroitu. Jos on fb:ssa niin kannattaa liittyä kantoliinat ja -reput -kysele ja keskustele ja kantovälinekirppikselle. Lisäksi kannattaa liittyä oman alueen kantoryhmään jos innostuu enemmän kantamisesta, siellä kokeneet kantajat auttavat vasta alkajia ja pääsee näkemään erilaisia kantovälineitä.


https://www.ipanainen.fi/kantaminen/ tuolla on tietoa kantamiseen


https://www.ipanainen.fi/kauppa/kantamiseen/ ja täällä on erilaisia liinoja ja reppuja. Kantaa mennä ipanaiseen sovittelemaan noita jos on mahdollisuus.
 
Muokattu viimeksi:
Jään seurailemaan keskustelua. Pippurin tavoin myös meillä lenkkeillään paljon ja etupäässä metsässä/hiekkateillä/kuntopoluilla. Siispä hankintalistalla sekä kantoreppu että mahdollisimman hyvin joka säällä ja maastossa kulkevat vaunut.

Aikaa onneksi on, kun nyt vasta 10+3.
 
Aikaisempien lasten kanssa liinailin. Suosikki oli trikooliina, ja oli mulla kudottukin, mutta vähemmällä käytöllä. Rengasliinan tein itse aika kevyestä kankaasta ja se oli huippukätevä heittää olalle vaikka kaupassa käydessä (ei tietty ihan vastasyntyneenä, mut jo muutaman kuukauden vanhana). Toivottavasti se rengasliina on vielä tallessa... Trikooliinan ja kudotun myin ja nyt toi manduca on alkanut kiinnostaa. Niiden hyvien, joka kelillä kulkevien kärryjen lisäksi. Mutta kuten Nessu totesi, aikaa on. Mulla nyt 10+1.
 
Tampereen Kalevassa on vauvatalo Johanna ja babystyle. Babystylessä todella hyvä valikoima ja palvelu ja sit lielahden liikkeet lisäksi. Treellä mielestäni loistava valikoima liikkeitä:)
 
Mekin mietittiin että käytäisiin kaupoissa tutustumassa vaunuihin käytännössä, ja ostettaisiin sitten mieluiset käytettynä. Mua kyllä kiinnostaa eniten kääntyvät etupyörät, vaunut oli niin ihanat työntää sen kerran kun kokeilin! Vaimoa huolettaa onko ne hankalat lumessa, mutta vaihdettavat pyörät kuulostavat hyvältä ratkaisulta. Ja ilmakumilla mieluiten, minäkin tykkään käydä metsässä.
Meitä kiinnostaa suuresti myös kantoliinat, aiotaan kyllä hankkia liina tai pari. Kun raskaus etenee pidemmälle, aion käydä jossain kantoliinatapahtumassa vinkkejä kuulemassa. Varmasti helpompaa kuin opetella kaikki itse.
 
Kyllähän ne kääntyvät etupyörät saa myös lukittua. Mielestäni kyllä kaikki vaunut on enemmän tai vähemmän hankalia lumessa. Onneks täällä on yleensä aika hyvin tehty lumityöt.

Mulla olis vielä tallella esikoisen vanhat vaunut, mutta tekisi mieli hommata uudet. Pienemmät ja kevyemmät. En tiedä raaskinko, on niin kalliita.
 
Mein vaunut menee hyvin maastossa kuin maastossa(myös lumessa), on kunnon jouset ja isot ilmapyörät. Ja ovat aika kevyet työntää ja menee hyvin autoon. Ainut vaan et niit ei saa vissiin muualta kuin nettikaupasta, me löydettiin paikalliselta fb kirppikseltä uutena (olivat olleet väärän väriset edelliselle omistajalle). Merkki on Anmar fox. Nyt pitäis miettiä et myydäänkö noin ja ostetaan tuplat, vai pidetäänkö noi ja kannetaan toista. Noh onhan tässä vielä aikaa.
 
Äh on toi vaunujen miettiminen vaikeeta vaikka luulee tietävänsä mitä haluaa.Noita mun kriteereillä löytyy kyllä myös sellaisia n.400€ vaunuja mutta en oikein tiedä onko luottoa niihin vaikka takuu niissäkin.Jotenkin aattelen et noi tunnetummat merkit parempia ja sit niistä saa ainakin paremmin takaisin.
 
Itse ostaisin "tunnetun" merkkiset vaunut kun niissä jälleenmyyntiarvo yleensä säilyy paremmin ja varaosiakin on paremmin saatavilla. Jos siis ihan uudet vaunut ostaa. Meillä oli esikoisella Brion Smilet ja niihin olen enemmän kuin tyytyväinen täällä kaupungissa asuessa. Ilmakumit, kääntyvät etupyörät, runko, johon saa vaunukopan, ratasistuimen ja autokaukalon kiinni ja jälleenmyyntiarvokin on ihan hyvä eli juuri passelit meille! Maalle taas olisin varmasti ostanut enemmän "hyökkäysvaunut".

Jälleenmyyntiarvo säilyy varmaan parhaiten Bugaboon vaunuissa, niissä kun ei arvo tunnu paljon laskevan muutaman vuoden käytönkään jälkeen! :grin Myös Emmaljungat tuntuvat säilyttävän ihan hyvin arvonsa. Erinomaiset vaunut, joskin mielestäni täysin aliarvostetut on Gessleinit. Niitä voisi löytää käytettynä melko edullisestikin ja ovat varmasti hintansa väärti! :)

Nyt meillä on pohdinnassa päällekkäiset tuplat, joko Phil&Teds tai Mountain Buggy. Mutta katsotaan vielä kesän yli josko esikoinen lopettaakin rattaiden käytön, niin pärjätään pelkällä seisomalaudalla. Mikä tietysti olisi se edullisin vaihtoehto! :p
 
Joo bugaboo buffalot ois kyl unelmat mut ei taideta tonnia laittaa vaunuihin vaikka niistä hyvin saakin takaisin.Ja itseasiassa noi gessleinit ois harkinnassa myös mutta ehdottomasti käytettynä koska niitä tosiaan saa käytettynä aika edullisesti ja uutena maksaa sen tonnin verran.Emmaljungat jos niin ehkä viking tai super viking niin niitä myös huonosti käytettynä tai maksaa vaan muutaman kympin vähemmän ku uudet.
Onko kukaan suunnitellut menevänsä lapsimessuille helsinkiin oliko ne 15.-17.4.? Oon joskus lukenut että siellä hyviä tarjouksia ja olisikohan siellä myös laaja valikoima vaunuja koeajettavaksi?
 
Meillä on gessleinit mökkivaunuina, makso 25e käytettynä. Ne ei kulje yhtähyvin kuin noi yhdistelmät, mut tyhjään paremmat. Vaikka noissa tunnetuissa vaunuissa arvo pysyy, niin aika heikosti menee kaupaksi yli 200e hinnalla käytettynä. Ainakin mein fb kirppiksillä pyörii muutamat emmaljungat 350e pyyntihinnalla eikä tunnu menevän. Tietty jos laittaisi merkin omaan kirppisryhmään niin saattais mennä paremmin. Ja noissa vaunuissa ainut mikä maksaa on merkki.
 
Meillä on Teutonian yhdistelmävaunut ja ollaan oltu tyytyväisiä. Ostettiin veljen perheeltä käytettynä mutta todella hyväkuntoisina. Meidän teineille mulla oli aikoinaan Brion sellaset vaunut missä oli koppaosa ja ratasosa erikseen mutta tykkään kyllä enemmän näistä mihin tuo koppa vaan sujautetaan ratasosan "sisään". Näissä on lisäksi adapteri turvakaukaloa varten mutta sitä ei paljoa käytetty. Monet täällä kommentoineet että kaupunkikäytössä kääntyvät etupyörät hyvät mutta en ole kyllä kaivannut sellaisia vaikka kaupunkikäytössä pääasiassa vaunut on, eli ei mikään ehdoton tarve.
Syksyksi harkinnassa tuplavaunut (rinnakkain) yhdellä kopalla ja jos vaikka sais nuo vaunut annettua veljelle takaisin jos heille ilmenisikin tarvetta niille vielä... :wink Vähän sellaista ollut ilmassa. :)
 
Tärkeintä vaunuissa on tiedostaa, että se lapsi viihtyy aivan yhtä hyvin niissä kympin kirppisvaunuissa kuin tonnin vaunuissakin (kunhan molemmat on homeettomia)! Se, millaiset vaunut lopulta hankkii on enemmänkin kiinni siitä, mitä ominaisuuksia vanhemmat niiltä haluaa. Asuuko maalla vai kaupungissa. Hoituuko kauppareissut autolla vai kävellen (mm. tavarakorin koko). Haluaako vaunut, jotka on helppo nakata auton takakonttiin vai onko vaunuja ylipäänsä tarkoitus koskaan autoon laittaa. Täytyykö sinne takakonttiin vaunujen lisäksi mahtua vielä muutakin. Haluaako vaunut, joihin autokaukalon saa kiinni vai ostaako auton takakonttiin matkarattaat, joihin kaukalon saa kiinni vai onko se ylipäänsä täysin turha ominaisuus. Asuuko kerrostalossa (hissin koko tai onko hissiä ylipäänsä vai pitääkö vaunut jättää vaunuvarastoon vai jopa raahata portaita ylös vauva toisessa kädessä). Onko pääasiallisilla käyttäjillä millainen kokoero (onko työntöaisan säädettävyys merkittävää). Ja sitten tietysti se vanhempien turhamaisuus, millaiset vaunut ylipäänsä haluaa, mitkä miellyttää visuaalisesti. Onneksi vaunuja on joka lähtöön ja jokaiselle varmasti löytyy ne itselle parhaat! :happy:
 
Takaisin
Top