Vaunut ja muita hankintoja

Kiitos! Olisihan tuon toki voinut itsekin googlettaa. :shy: Täällä olisi kyllä tuo Lastentarvike, joten sinänsä voisi kyllä hakea, mutta ilmeisesti ilmankin pärjää. :rolleyes:
 
Juu, pärjää tottakai ilmankin. :) Siinä oli ihan kivat ainakin noi voide/kylpyööjy-pullot, tutti ja Viaplayn kahden kuukauden ilmainen käyttö otettiin heti käyttöön. :D Ja olikohan siinä jotkut sukat tms mukana kans? En enää muista, heitin mainokset menemään ja pakkasin kaiken hyödyllisen pieneen pussukkaan mikä oli mukana ja laitoin jemmaan odottamaan käyttäjää.
 
Meillä on melkeinpä kaikki vauvakamat ehditty hävittää, oma esikoinen on jo 11v ja miehen esikoinen 4v. Eli meillä hankintoja tehtävä aika runsaasti.

Mies haluaa vaunuiksi Emmaljungat white leatherette kuosilla enkä pistä vastaan. Ainut mitä itse vaunuilta haluan on isot renkaat, että on helppo työntää myös loskassa, säädettävä työntöaisa, koska olen aika lyhyt ja pitkäikäisyys eli pitää olla yhdistelmät. Vaunut varmaan syö aika ison osan meidän vauvabudjetista. En tiedä ostetaanko sitten saman sarjan turvakaukalokin.

Pinnasänky varmastikin ostetaan ihan jo budjetin takia käytettynä. Onneksi mies on hyvä käsistään ja saa sitten vaikka maalattua sängyn, jos väri ei miellytä. Vaatteita meillä on jo jonkin verran, koska olen niitä kirppareilta haalinut ja kirppikseltä ostan varmasti loputkin.

Hoitopöytää ei varmaan hommata ihan jo tilanpuutteen vuoksi. Ihan saman asian mulle ajaa hoitoalusta pesukoneen päällä. Tuttipullot, tutit ja kaikki hygieniatarvikkeet pitää ostaa tietty uutena. Pitää varmaan listaa alkaa tehdä mitä kaikkea sitä tarvitseekaan :D
 
Esikoinen 2v, joten aika paljon löytyy tavaraa jo ennestään. Turvakaukalo, pinnasänky ja sitteri on tärkeet ja ne löytyy jo :happy:. Viimeks ostettiin edullisesti käytettynä abc design yhdistelmävaunut, jotka aika pian huomasin huonoiks :sad001 Nyt aiotaa panostaa laatuun. Joten varmaa briot tai emmaljungat tulee hankintalistalle, ehdottomasti kääntyvillä pyörillä! Niin ja seisomalaudalla, esikoinen ei jaksa pitkiä matkoja kävellä.
 
Mä olen arponut Brion Happyn ja Emmaljungan välillä. Haluan kovakoppaisen ja isoilla renkailla tai mahdollisuuden vaihtaa renkaita. Ei ilmakumisia. Lisäksi olisi kiva että ne menis melko kompaktiin pakettiin ja aisa sopis sekä lyhyelle että pitkälle. Huhhuh...tää on kuin olis autoa ostamassa..tai oieestaan hankalampaa. Aina on joku vika jossain tai yksinkertaisesti liian kallista. Gessleinit olis melko täydellisen oloiset mut niitä ei käytettynä tahdo löytyä eikä uutena raski ostaa..
 
Uusi16 Torissa ainakin on gessleiniä paljon käytettynäkin :) Meillä onkin se vielä tsekkaamatta.Olin jo ostamassa britax affinityt kun oli edullisesti myynnissä mutta ne nyt vissiin meni sivu suun ku kyselin muutamalla viestillä niin olikin jo kaupat sovittu toisen kanssa kun mietin.Mietin et ois niihin ostanut talvipyörät ja koittanut pärjääkö niillä ja jos ei ostanut sit jotkin halvat rattaat kotiin maastossa kulkemiseen.Edelleen ne Emmaljungan vikingit houkuttelee mut tietenkin olis ihan jees ku löytyis halvempi vaihtoehto joka miellyttää.
 
Pitääpä malttaa tutkia vielä toria.. oon katsellu vasta lähinnä lähialueilla myynnissä olevia ☺ Gessleineja pitäis päästä kyllä eka vähä vielä livenä testailemaan
 
Esikoinen 2v, joten aika paljon löytyy tavaraa jo ennestään. Turvakaukalo, pinnasänky ja sitteri on tärkeet ja ne löytyy jo :happy:. Viimeks ostettiin edullisesti käytettynä abc design yhdistelmävaunut, jotka aika pian huomasin huonoiks :sad001 Nyt aiotaa panostaa laatuun. Joten varmaa briot tai emmaljungat tulee hankintalistalle, ehdottomasti kääntyvillä pyörillä! Niin ja seisomalaudalla, esikoinen ei jaksa pitkiä matkoja kävellä.

Meille on ostettu uutena yhdet ABC Designin rattaat. Oli aivan tajuttoman huonot. Kesti meillä ehjänä max. 6kk. Ei ikinä enää sitä merkkiä meille!
 
Meillä on onneksi jo parit vaunu/ rattaat tallella esikoiselta, että niitä ei tarvitse etsiä. Ne oli jotenkin niin vaikea valita, kun on ties mitä ominaisuuksia ja haluais kuitenkin kevyet ja helppokäyttöiset, mutta kuitenkin vankat ja sellaiset "maastoon sopivat". Siksi meillä onkin siis kahdet :)
(Yhdet pienet ja kevyet, jotka on helppo taitella autoon ja toiset isopyöräiset, joilla mennään puiston penkareilla ja johon mahtuu muutaman kilon kauppakassit mukaan kotiintullessa.

Vauvalle ei paljon tarvitse mitään hankkia, mutta tuolle kolmevuotiaille sitten uusi sänky ja turvaistuin, kun vauva perii nuo nykyiset.

Hassua, miten silloin esikoiselle silloin laitoin huonetta ja yritin saada huonekalut sävy sävyyn yms. muuta vauvan kannalta todella epäolennaista ja nyt lähinnä miettii, että miten se uusi olento tänne edes mahtuu ja jos joskus ehtis imuroida, ennen kun hän ilmestyy ...
;;;
 
Muokattu viimeksi:
Meilläkin löytyy onneksi jo esikoiselta vaunut ja kahdet matkarattaat. Toiset tosin edelleen esikoisen käytössä kun ovat ainoat, joihin mahtuu enää nukkumaan pituutensa puolesta, eikä osaa nukkua sängyssä päiväunia.

Uusi autokaukalo pitänee kuitenkin hankkia tälle tulevalle kun esikoiselle saatiin serkkujen vanha ja siinä on juuri tullut se 5 vuotta täyteen, joten sitä tuskin uskaltaa enää käyttää. Tosin uusi pitänee ostaa nopeasti kun haluan vielä sen vanhan mallisen Brion kaukalon, joka menee meillä sekä vaunujen runkoon että auton telakkaan kiinni. Juuri katselin, että sitä saa uutena nyt satasella ja oltiin siihen kyllä oikein tyytyväisiä esikoisen aikaan.
 
Nonni, ostimme sitten torista teutonia yhdistelmävaunut. Kun löyty täältä ihan läheltä kotia.
Ovat juuri passelit, eikä hinta hirvittänyt. Vaikuttaa helppokäyttösiltä ja tukevilta isoineen renkaineen. Kankaat oli ihan mahtikunnossa, edellinen omistaja oli kohdellut vaunuja hyvin. Nyt onkin aika paljon kaikkea kertynyt yhtä sun toista. Mutta onhan sitä onneksi vielä aikaa, tehdä loppuhankintoja..
 
Siis minä olen nyt missannut jotain, siis saako turvakaukaloita käyttää vaan 5 vuotta? Meillä on sellainen 0-4vuotiaalle tarkoitettu turva istuin ja ajattelin sen kyllä vielä käyttää uudelle vauvallekin?

Onkohan tässä maakohtaisia eroja sitten, vai miten en ole kyllä edes ajatellut asiaa? Tietty jos se turvallisuus riskiksi katsotaan, niin samahan se on joka maassa lainsäädännöstä riippumatta, mutta miten se turvallisuus huononee ajan myötä? Sen olen kyllä kuullut, että kolarin jälkeen menee vaihtoon.
 
Tilkku77, mulla oli esikoisella Teutonian yhdistelmät ja ne oli ihan huippuhyvät! Tosi kevyet työntää, kesti hyvin ja käytettiin niitä niin kauan kuin lapsi vaan mahtu niihin. Ja mun mielestä ne oli vielä hyvässä kunnossa eteenpäin myytäessäkin!
 
5 vuotta on suositus ja koskee kai myös muitakin turvaistuimia kun kaukaloita. Johtuu muoviosien haurastumisesta, varsinkin silloin kun lämpötilavaihtelut on suuret, niinkuin autoissa yleensä on. Esikoisen nykyinen istuin mekin aijotaan kierrättää seuraavalle. Toki se on meille uutena ostettu, eikä ole nytkään kuin vuoden vanha. Mutta kai nämäkin on niitä omantunnonasioita. Suositus kuitenkin on ettei yli 5 vuotta vanhoja istuimia käytettäisi. Me liikutaan todella paljon autolla, eikä haluta tinkiä turvallisuudesta, joten meille tulee uusi kaukalo. Mutta jokainen tekee omat valintansa, enkä itse nyt mitenkään kuitenkaan paheksu jos joku vanhaa istuinta haluaa käyttää. :) Enkä osaa yhtään sanoa, kuinka suuri turvallisuusriski vanha istuin lopulta on. :rolleyes:
 
Me ehkä ostetaan käytetty kaukalo koska uudesta joutuisi pulittaa niin paljon kun pitää olla kapein kaukalo mutta max.3v vanha et sit ku itse vuosi käytetään voi sen jollekkin vielä myydä yhden lapsen käyttöön.Ja sekin haurastuuko istuimet todella vai onko se vain myyntikikka ei siitäkään tiedä.Ja kyllähän turvavyöistuimia tarvitaan joskus kauemman kuin 5v en ainakaan alkais vaihtaan kesken uuteen.Meillä on kakkosistuimina ollut sellaiset vanhemmat toisessa autossa tosin nyt ostettiin uudet turvavyöistuimet sinnekkin.Tiedän kyl aika monta jotka ei oo tienny/noudattanut 5v rajaa tosin ei heille oo tainnut mitään sattua.
En tiedä vielä joudutaanko ostaa toiseenkin autoon uudet turvavyöistuimet koska siellä on cybexit ja ne on tosi leveitä niin en tiedä mahtuuko kaukalo väliin mutta täytyy sitten ensin ostaa kaukalo ja Sovittaa.Mä kyl katselen Kaukaloja ja rattaita mut mielellään ne ehkä ostaisi vasta rakenneultran jälkeen.Jos siellä jotain ilmenee vaatteet saa vielä piiloon muuta ei.Tosin aika luottavainen mieli ja kun kaikkea nyt voi sattua niin ei nyt kokoaikaa voi sitä miettiä.
 
No joo, menin nyt sitten tarkastamaan sen meidän istuimen ja se on valmistettu 2010, mikä on ärsyttävää, sillä me ostettiin se vasta 2013! Valmistaja on määritellyt käyttöiäksi 10 vuotta, mutta näin näyttää olevan suurimmassa osassa istuimia täällä Australiassa. Mitenköhän ne voisi sitten muka olla niin paljon kestävämpiä kuin esim. Suomessa. Noh, lämpötilat menee Suomessa pakkasen puolelle, mutta täällä taas sitten joskus se +40C.

Täytyy nyt sitten katsella ja googlailla lisää infoa..
 
Jos valmistajan mukaan sitä voi käyttää sen 10 vuotta, niin eiköhän se ole vielä hyvinkin käyttökelpoinen! :) Meillä on isovanhempien autossa istuin, joka on yli 5 vuotta vanha, mutta silti meille on ihan ok, että esikoinen silloin tällöin siinä istuu, vaikka kolari voi sattua toki ihan yhtä todennäköisesti silloinkin. Ja mikäli oma isomman lapsen istuin olisi reilu 5 vuotta vanha, niin sekin meillä varmasti säilyisi vielä käytössä. Kaukalon koen jotenkin eri asiaksi ja on nyt hieman kärjistetysti sanottu ja ehkä kaivan verta nenästäni, mutta en halua lapseni olevan se, joka testaa, mitä tapahtuu jos kaukalon muovi onkin päässyt haurastumaan. :shy: Lisäksi tuntuisi naurettavalta, että ensi kesänä rakennutetaan mökille laajennus, uusi laituri ja kesäkeittiö, mutta lapselle ei viitsittäisi ostaa asianmukaista istuinta. Silloin säästettäisiin täysin väärässä asiassa. Mutta ihmisten elämäntilanteet, rahatilanteet ja ylipäänsä tarve on niin erilaisia, että eiköhän jokainen valitse sen mukaan. Onneksi vauvoja ei sentään enää kuljeteta autossa vaunukopassa tai sylissä. :facepalm::joyful:
 
Niinpä, tosin olen sellaisestakin tapauksesta kuullut valitettavasti anoppini toimesta. Ajelutti lasta sylissä siis.

Ja itseasiassa oma äitikin sanoi, että eihän noita turvavöitä nyt tarvitse laittaa, kun vauva ehti nukahtaa silloin lainassa olleeseen kaukaloon, ettei se heräisi!

Mäkään en kyllä autoilu turvallisuudessa haluaisi tinkiä, kun en ehkä ole kovin kokenut ajaja (iästä huolimatta ajokortin hankin vasta kolme vuotta sitten). Ja tosiaan kun ajattelee miten paljon auto-onnettomuuksia sattuu ja mitä se jälki niissä voi olla.
 
Ostettiin esikoiselle uusi istuin ja kyselin siitä käyttöiästä, tyyppi olo joku turvaistuinten maahantuoja/asiantuntija. Sanoi että jos säilytetään asianmukaisesti (eli ainakin silloin kun ei ole käytössä) lämpimässä paikassa eikä auringonvalo pääse suoraan istuimeen, niin 5v ei ole mikään takaraja. Mä ainakin luottaisin valmistajan ilmoittamaan 10v käyttöikään. Eiköhän niissäkin ole vielä laskettu aika varman päälle toi käyttöikä. Meillä turvakaukalo alkaa lähelle 5v mutta ajattelin että se menee sen alle vuoden vielä vauvalla.
 
Takaisin
Top