Vaunu pohdintoja

Mä oon ajatellu et nämä vaunut tulee seuraavalle(jos tulee seuraavaa) lapselle, nimittäin ollaan mietitty lapsille aika isoakin ikäeroa. Eka sais olla vähintää eskari ikäinen kun/jos toinen tulee.

Ninni22, hirween hyvä suunnitelma teillä, sais ainakin nukkua täysiä öitä paaaaljon, ennen seuraavaa. Ellei käy sit niin kuin minulle. :D Esikko oli muutaman kuukauden ikäinen, ei niin vauva enää, niin iski armoton vauvakuume!! :D :D Esikko on tosikon syntyessä 1,5v ja ennen lasta ajattelin, että aivan karmeeta ois, jos tulisi lyhyellä välillä. Nyt en odota mitään muuta, kuin että saadaan tästä toisesta kaveria näin pian ekalle :) :) Eikä ainakaan toistaiseksi ole harmittanut jokaisen yön katkonaisuus. Hyvin oon jaksanu kotona sekä töissä ;)

Tietenkää sille ei mitää voi jos ehkäisy pettää ja toinen tulis lyhyellä ikäerolla perään :) haluan nyt ensin nauttia tästä ensimmäisestä <3

Meillä ei ole juuri ollut koskaan ehkäisyä käytössä ja silti lapset on tulleet yli 2,5v ikäeroilla. Ja olen tosi tyytyväinen tähän olen imettänyt kaikkia 1,5v ja mulla imetys on pitänyt kuukautiset hyvin poissa ja toiminut ehkäisynä

Vaunujen osto on vähän niinku autokaupat - joka merkillä on kannattajansa. :joyful: Me päädyttiin esikoista odottaessa tooooooodella pitkän pohdinnan jälkeen Teutoniaan (malli taisi olla Mistral S) ja ollaan oltu kaikin puolin tyytyväisiä. Vaunut ovat olleet ja ovat yhä kovassa käytössä, eikä mitään huoltoja tai korjauksia ole tarvittu. Voin siis suositella lämpimästi! :happy:

Me etsittiin alunperinkin yhdistelmävaunuja, ja ratkaisuun vaikutti mm. vaunujen korkeus ja kopan koko. Tiedettiin odottavamme isohkoa poikaa, joka vielä kasvaisi talvea kohti, jolloin koppaan pitäisi mahtua vauvan lisäksi myös reilusti vaatetta. Mies on myös suht pitkä, 193 cm, ja Teutoniassa mieskään ei joutunut pahemmin kumartelemaan vaunuja työntäessä. Samoin itse vaunukoppa oli mukavan ylhäällä, jolloin vauvaa nostellessakaan ei tarvinnut kumarrella liikoja.

Ei-pumpattavat pyörät (ilmakennorenkaat?) ovat olleet loistava valinta, sillä useammilta olen kuullut tavallisista renkaista, että pumppaaminen on sitten jatkuvaa. Meille myös kääntyvät etupyörät ovat olleet tosi hyvä juttu - vaunujen liikuttelu ja kääntely pienissäkin tiloissa, esim. kaupassa, on todella kätevää.

Vaunukaupassa tietysti testattiin myös, että vaunut mahtuvat miehen auton takakonttiin. Kotona yllätyttiin, kun päinvastaisista odotuksista huolimatta vaunut mahtuivat myös mun pikku kauppakassin takaluukkuun! Koppa tosin täytyy irrottaa ja laittaa takapenkille, mutta yhden lapsen kanssa se ei ole ollut ongelma - saa nähdä sitten kahta lasta kuskatessa... :wink

Siinä joitakin huomioita, joita äkkiseltään tuli mieleen. Ai niin, valintaa vaikutti myös ulkonäkö, sillä valkoinen keinonahka oli niiiiiin hyvännäköinen! Muutenkin myös se on ollut ihan paras valinta, sillä ovat auringonpaahteessakin huomattavasti viileämmät kuin tummat vaunut, jotka keräävät itseensä kaiken lämmön. :nailbiting:

Sitä en ole vielä selvitellyt, kuinka noihin saa seisomalaudan, mutta uskoisin ettei ongelmaa tule senkään suhteen.

Heips!

Esikoista odotellaan ja väkisinkin on tullut mietittyjä vaunuja ja niiden hankintaa, mutta siitä paljoa pidemälle en ole päässyt.
Asutaan aina syksy ja kevät ulkomailla ja kesä Suomessa ja tottakai vietämme myös joulun alla pitkän tovin Suomessa. Ongelma on kuitenkin, että millaiset vaunut hankin ja joudunko hankkimaan vaunut niin Suomeen kun ulkomaillekin.
Suomessa kuljemme paljon autolla, mikä tarkoittaa että olisi mukava ostaa yhdistelmävaunut, missä autokopan liikuttelu olisi helppoa. Täällä ulkomailla ollessa taas emme autoa sitten tarvitsekkaan ja hyvien liikkumis rattaiden tarve täällä suuri. Onko kenelläkään esimerkiksi kokemusta rattaiden kanssa lentämisestä? En haluaisi kalliita rattaita lentokoneeseen laittaa, jos on suuri riski, että ne eivät tule ehjänä takaisin. Onko ideoita?

Ps. Asumme siis Puolassa ja täällä on merkki Tutek, joita myydään myös Suomessa, mutta onko kukaan kuullut kokemuksia niistä rattaista?

Onko vaunut siellä paljon edullisempia kuin Suomessa? Nykyisin on rattaita, jotka menee niim pieneen tilaan että mahtuu matkustamon puolelle. Olen paljon matkustanut lasten kanssa ja aina on pysynyt ehjinä vaikka ruumaan mennyt.

Kyllä ne jonkin verran edullisempia täällä on, mitä olen kerennyt käydä katselemassa. Eipä ole pahan hintaiset ne tutekin rattaat myöskään suomalaiselta nettisivulta tilattuna:)
Niin ajattelinkin, että ehkä ne siellä ruumassa ehjänä säilyy, aina vain kuulee kauhutarinoita.. Pitääpäs rueta pohdiskelemaan millaiset olisi hyvät!

Muualta täällä kommentoin...

Suosittelen matkavakuutusta - aina voi mennä rikki. Kaverilla oli vaunuihin vielä vaunujen oma reissulaukku, ja yksi heikko lenkki (joku pikkuinen muoviosa) meni lentäessä rikki. Ilman mitään suurempaa vääntöä, he saivat ostaa ihan uuden vastaavanlaisen vaunun matkavakuutuksen piikkiin - ja vielä nopeastikin tuli se päätös. (vaikka pari vuotta vanhat vaunut).

Me ollaan reissattu ilman vaunuvahinkoja - sekä sellaisella stocken-yleisvaunusuojalla (meillä ei ole stocken vaunuja) että ihan pelkästään muovipussillakin.

Ja jotkut lentoyhtiöt/kentät vuokraavat vaunusuojia.

Joo matkavakuutus meillä onkin jo kun joudutaaan niin paljon lentelemään. Mutta tuollainen vaunuille oma reissukassi olisi kyllä hyvä varmaankin hommata, niin suojaisi vaunuja edes vähän. Kiitos winks ideasta!
Lennetään melkein aina Finnairilla ja pari matkalaukkua on lentäessä hajonnut ja Finnair on ne aina korvannut, mutta ette sattuisi tietämään onkohan rattaiden kanssa samanlainen käytäntö? :)

Osaatteko sanoa ovatko Bugaboot niin upeita kun sanotaan, vai enemmän trendijuttu? Meille tarvitsisi lähinnä kaupunkikäyttöön ja julkisiin liikennevälineisiin vaunut.

Me ollaan nyt kahdessa liikkeessä käyty katsomassa oman paikkakuntamme hurja valikoima. Pää pyörällä ja vielä tietämätön mitä pitäisi vaunuilta odottaa ja vaatia.
Ensimmäisessä oli Emmaljungan yhdistelmät ja oli kyllä tukevan oloiset mutta mua jäi kaivertamaan sitä että onko ne kuinka isot sitten käytössä kun jos pitäisi siirtyä autolla paikasta a paikkaan b jäin myös kaipaamaan kääntyviä etupyöriä. En nyt haluaisi lähteä purkamaan rattaita täysin palasiksi aina kun jonnekin pitäisi mennä. Muuten miellytti silmään ja mieskin tykästyi rattaisiin.

Toisessa liikkeessä olikin sitten Briot joissa oli kääntyvät etupyörät ja tuntui tukevalta verrattuna ainakin kolmansiin rattaisiin joita lykkäilin. Nämä briot taisi olla pelkät vaunut vain ja tällä tiedolla mitä omistan olisin mieltynyt kyllä siihen yhdistelmiin. Kopan väri ei myöskään miellyttänyt Brioissa ja värivalikoima on varmaan aika niukka tuolla liikkeessä.

Kube, emmaljungaan saa monta muutakin runkoa, joissakin on myös kääntyvät etupyörät :)

Ninni joo, mä en tosin tiedä onko tuolla putiikissa sitten vain valmispakettina nuo yhdistelmät. Vieressä oli muistaakseni toiset emmaljungat joissa oli nuo kääntyvät etupyörät mutta tuntui paljon hepposemmalta. Täytyy varmaan uudestaan piipahtaa visiitille ja ottaa vähän noita runkoja ylös ja kysellä myös myyjältä.

Mitä vaatimuksia ootte laittanut vaunuille te jotka asutte keskusta-alueella mutta käytätte silti autoa myös liikkumiseen?

Oon just noita kääntyviä etupyöriä pitäny yhtenä ehdottomuutena. Mutta hyvä kuitenkin jos saa myös lukittua ne.

Joissain hartanin ja gessleinin vaunuissa tulee isot pyörät mukana. Voi siis laittaa ne tai pienet kääntyvät etupyörät.

Kube, ystävälläni on emmaljungat kääntyvillä etupyörillä, mutta tilasi rattaat kyllä muistaakseni netistä. Ollut kyllä todella tyytyväinen kyseisiin rattaisiin:)
Ja itsehaluaisin kyllä myös kääntyvillä etupyörillä!

Joku kysyi Tutekeista ja meikäläinen on ollut todella tyytyväinen omiin tutek Amberoihin. Voin suositella paljon liikenteessä oleville. Kääntyvät etupyörät aivan super tiukoissa kurveissa esim. Kaupan hyllyjen välissä :D Parilla sukulaisella on ollut käytössä ne kauniit Tutek Turranit ja ovat myös olleet tyytyväisiä. Tarvittaessa huoltokin toimii ihan yhtä hyvin, kuin millä muulla merkillä tahansa. :)

Mitä vaatimuksia ootte laittanut vaunuille te jotka asutte keskusta-alueella mutta käytätte silti autoa myös liikkumiseen?

Esikoisen kanssa meillä ei alkuun ollut hajuakaan mitä halutaan tai tarvitaan, joten sopiva yhdistelmä muodostui sitten pikkuhiljaa :) Lenkkirattaina meillä on isorenkaiset Emmaljungat, joissa ei ole kääntyviä eturenkaita. Auton peräkontissa kulkee erikseen matkarattaat, joita käytetään autolla liikkuessa. Matkarattaisiin sai myös turvakaukalon helposti kiinni. Jos tykkää lenkkeillä ja vielä etenkin muualla kuin asfalttipäällysteisillä teillä, niin isot renkaat ja jousitus on ihan must!

Takaisin