Vaunu-gallup

Meillä ostettiin tulokkaalle uudet emmaljungan mondial duo combit (de luxet), joissa 3in1 toiminnot. :)
Saa kätevästi myös adaptereilla kaukalon kiinni, ettei aina tarvitse vauvaa siirtää kaukalosta koppaan tai koppa osaa kuljettaa mukana. :)

Siskolla on noi mountain buggy duetit muistaakseni, kuitenkin se markkinoiden kapein vierekkäin istuttava malli, ni ite ainakin oon tykänny niitä työnnellä. Köykäset on työnnellä vaikka kyydissä olis 2&4v nassikat. niihin saa muistaakseni adaptereilla kiinni esim. Maxi cosin turvakaukalon vai miten se nyt oli? ja pitäis mennä suht pieneen tilaankin.
siskollta en ole näistä moitteen sanaa kuullut ja niillä ollu ne käytössä sen reilu 2v.
Itse olen vakaasti harkinnut hommata käytettynä tällaset kaupunki käyttöön.

Me ollaan päädytty Uppababy Vistaan. Ilmeisesti merkkiä ei ole Suomen markkinoilla lainkaan, mutta kehuja olen kuullut kovasti ja käytiin näitä ja vaihtoehtoja katselemassa livenäkin. Näihin saa siis myös toisen lapsen ja kolmannenkin laudalle jos tarvetta tulee. Vaikka lastenhankintaa ei voi suunnitella, niin toiveissa olisi sisarukset pienellä ikäerolla, joten tuntuu järkevältä hankkia vaunut sitä silmälläpitäen. :)

image.jpg

Ei nyt liity niinkään vaunuihin, mutta tuli vaan mieleen ootteko viellä aatellu laitatteko turvakaukalon autossa eteen vai taakse? Tai te joilla jo on ennestään pieniä kumpi on ollut "kätevämpi" teille? Tietty turvatyynyt eestä pois päältä jos sellaset on.

Meillä oli itsestäänselvyys laittaa taakse. Mä en luota niin paljoa siihen, että se turvatyynyt pois päältä kääntö toimii satavarmasti. Onhan se lapsen kanssa yksin ajellessa vähän tylsää, kun ei nää lasta, eikä voi tarvittaessa auttaa. Toisaalta ajamiseenhan sitä pitääkin keskittyä, jos vauva olisi vieressä, saattaisi ainakin allekirjoittaneen keskittyminen jakaantua enemmän eri paikkoihin.

Meilläkin takana. Minuakin pelotti, mitä jos jokin vika onkin turvatyynyn poispäältä kytkennässä. Meillä itseasiassa esikoinen yleensä yksikseen takana, kun vaikka ei olekaan miniauto, miehen ollessa kuskina jää taakse niin ahdas tila mulle istua takana. Niitähän saa sellasia peilejä, joiden kautta voi kuskikin kurkata vauvan olevan ok.

Oiskohan ollu niin että ei suositella (autoliitto, auto valmistajat tms.) laitettavaksi etupenkille vaikka turvatyynyt saisikin pois kytketyksi, nimen omaa koska voi tulla jokin häiriö ja tyyny aukeaa kaikesta huolimatta. Taitaa aikamoisella paineella sieltä tulla :)

Meillä on ollut vauvan turvakaukalo takana. Ennen juhannusta vaihdettiin 1v1kk istumaan turvaistuimeen, edelleen isofixeissä kiinni ja selkä menosuuntaan, kuten Suomessa on suositus. Mun mielestä toi takapenkki on myöskin suositus, jos on edessä turvatyyny. Ilmeisesti siihen ei voi täysin luottaa, ettei turvatyyny sitten kuitenkin onnettomuustilanteessa laukeaisi, vaikka olisi laitettu pois päältä. Turvatyynyn kai saisi varmemmin deaktivoitua, jos kävisi jossain autoliikkeessä.

Ajoin ekaa kertaa yksin vauvan kanssa, kun kahden viikon imetyssähläämisen jälkeen päätin vuokrata rintapumpun ja menin sitä hakemaan. Takas tullessa kurkin, että on se kaukalo siellä, niin vauvankin on pakko olla, kun en sitä ottanut pois kaukalosta missään vaiheessa, enhän... Sittemmin ollaan hankittu pieni peili taakse, niin kuskikin näkee lapsen.

Meillä menee yleensä niin, että mies ajaa ja mä istun lapsen kanssa takana ja viihdytän tarvittaessa. En kyllä tiiä, mahdunko enää syksyllä keskipenkille turvakaukalon ja turvaistuimen väliin...

Meillä aiempi auto oli senverta vanha et siin ei ollu edessä turvatyynyä. Yleensä laitoin siinä turvaistuimen kuitenkin taakse, mut jos takapenkki tuli täyteen tavaraa, ni otin sitten turvaistuimen eteen selkä menosuuntaanpäin. Toisessa autossa on isofix kiinnike, joten poju on tottakai takana.

Meillä on uudehko auto ja etupenkillä pidin vauvaa autossa. Tosi itkuinen tapaus oli esikoinen meillä ja tutin laitto suuhun auttoi, joten etupenkistä oli ehdoton hyöty. Sama aiotaan tehdä nytkin.

Me laitetaan vauva taakse. Se on aika selkee päätös koska en osaa enää ajaa autoo vaikka kortin omistankin. Joten mies aina ajaa ja mä voin matkustaa vauvan kans takana. Autonvaihto tapahtunee vielä ennen syksyä joka tapauksessa, ja otetaan takapenkin ja kontin tilavuus huomioon siinä päätöksessä.

Tää äiti kulkee kuitenkin ekat kuukaudet niin tiiviisti vauvas kiinni että ei heti pitäis isille tulla tutinlaitto-ongelmia kun ei yksinään vauvan kans liiku.

Me ostettiin tutulta käytettynä Emmaljungan Duo Combit :) hintaa oli 200€ eikä ole ollut, kuin yhdellä lapsella. tosi hyviltä kyllä vaikuttaa eikä malta oottaa, että niillä pääsee pientä sitten kärräämään :)

Onko joku päätynyt tilaamaan vaunut Saksasta ja osaisi jakaa kokemuksia verkkokaupoista? Ollaan päätymässä Gesslein F6:iin, jotka näyttäis saavan lähes 400 eur halvemmalla tilaamalla.

Täällä samat Brio Smilet kuin Lulu ja Lisamarie. Meillä ainoastaan musta runko, lila vaunukoppa. :) Ja musta ratasosa sitten kun sen aikanaan käyttöönottaa. Maksettiin 669 yhdistelmät + turvakaukalo + isofix telakka. Kaupanpäälle sadesuoja sekä hyttysverkko. Ei paha. Ja tosi näpsäkät, lumessakin pitäis kulkea mukavasti ainakin videoiden perusteella. (Jos sitä lunta nyt ikinä enää tänne Etelä-Espooseen edes sataa ;)

Täällä samat Brio Smilet kuin Lulu ja Lisamarie. Meillä ainoastaan musta runko, lila vaunukoppa. :) Ja musta ratasosa sitten kun sen aikanaan käyttöönottaa. Maksettiin 669 yhdistelmät + turvakaukalo + isofix telakka. Kaupanpäälle sadesuoja sekä hyttysverkko. Ei paha. Ja tosi näpsäkät, lumessakin pitäis kulkea mukavasti ainakin videoiden perusteella. (Jos sitä lunta nyt ikinä enää tänne Etelä-Espooseen edes sataa ;)
Noni eli sama tarjous! Noi vaikuttaa kyl tosi näppäriltä! Ensit kans tiä lumen kans mut sitä varmaan täälä tampereellakaan nää kun max 3 kk

Itse ajattelin, että tuskin on tarvetta lumimyräkkäpäivinä (jos sellaisia edes tulee) mennä ulos vaunulenkille. Sitten kuljetaan autolla tai keksitään muuta. Mutta pitäis noiden kulkea ihan hyvin lumessakin, näissä uudemmissa nämä paremmat renkaat kuin edeltäjissään. Aika monta blogia ja arvostelua luin talvikäyttöstä, ennen kuin ostopäätös lukittiin. Eniten pidän kapeasta ja ketterästä mallista. Näpsäkän näköiset ja menevät niin pieneen kasaan. Tuskin tulee ostettua matkiksia ainakaan alkuunsa lainkaan. Niin ja puhumattakaan tuon kaukalon helposta kiinnityksestä runkoon :)

Tuonne alkupäähän olenkin kirjoitellut... Mutta meillä siis smilet olleet 2v käytössä ja kyllä Itä-Suomen lumissa ovat kulkeneet. :) Syvemmässä lumessa oma tarpominen enemmän ottaa päähän kuin rattaiden työntäminen. Ja eikä olla matkarattaita tarvittu... Ehkä sitten, jos pitäis lentokoneen ruumaan rattaat saada, hommattas sellaset rimpulat. Mutta ns paremmat matkarattaat ei lopuilleen mene yhtään pienempään tilaan kuin smilet (muutama reilusti hinnakkaampi merkki saattaa mennä).

Kiitos Pauveli kokemuksista. :) Matkarattaat ajattelin hommata joko ihan vaan reissua varten jos (kun toivottavasti) lento tulee eteen ensi vuonna. Saahan niitä paikanpäältäkin sitten tarpeen mukaan, riippuen kohteesta/tarpeesta minne menee. Muutoin Skandinaviassa & lähellä saavat nämä riittää, sen verran mukavasti kasaan taittuvat :)

Takaisin