Varhaisultra

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Unitupuna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Varasin ajan varhaisultraan 14.9, viikkoja pitäisi silloin olla 7+6. Olen käynyt jokaisessa raskaudessa varhaisultrassa, koska en millään jaksa odottaa sinne nt ultraan asti 😄 Olen muutenkin stressaaja, joten haluan käydä tarkistamassa tilanteen. Vielä pitäis jaksaa kolme viikkoa odottaa, odottavan aika on pitkä 😅
 
Minä täällä vielä pohdiskelen, että varaisinko ajan varhaisultraan vai en. Toisaalta se tuntuu turhalta, mutta toisaalta taas en kestä sitä ajatusta, että NP-ultrassa selviäisi, että kehitys on loppunut johonkin varhaisille viikoille.

Toisaalta ajatus siitä, että kaikki voi mennä pieleen vaikka seuraavana päivänä varhaisultrasta, vaikka siellä olisi kaikki hyvin.

Hieman (tai oikeastaan aika paljonkin) ärsyttää, että jossain varhaisultraan on mahdollisuus julkisella puolella. Mielestäni julkisen terveydenhuollon tulisi olla tasavertaista asuinpaikasta riippumatta. Ja niinhän sen pitäisi ihan oikeastikin olla.

Oikeastaan eniten varhaisultraan lähtemistä jarruttaa se, että sitä varten pitäisi kulkea toiselle paikkakunnalle, koska omalta paikkakunnalta ei löydy huokean hintaisia ultria. (En koe tarvitsevani varhaisultraa niin paljon, että olisin valmis maksamaan siitä erikoislääkärin vastaanoton verran.)
 
Hieman (tai oikeastaan aika paljonkin) ärsyttää, että jossain varhaisultraan on mahdollisuus julkisella puolella. Mielestäni julkisen terveydenhuollon tulisi olla tasavertaista asuinpaikasta riippumatta. Ja niinhän sen pitäisi ihan oikeastikin olla.
Tämä on kyllä totta, mutta tietäähän sen miten sitä sitten tasavertaistettaisiin. Eli ottamalla kaikilta se mahdollisuus pois. 😐
 
Minä täällä vielä pohdiskelen, että varaisinko ajan varhaisultraan vai en. Toisaalta se tuntuu turhalta, mutta toisaalta taas en kestä sitä ajatusta, että NP-ultrassa selviäisi, että kehitys on loppunut johonkin varhaisille viikoille.

Toisaalta ajatus siitä, että kaikki voi mennä pieleen vaikka seuraavana päivänä varhaisultrasta, vaikka siellä olisi kaikki hyvin.

Hieman (tai oikeastaan aika paljonkin) ärsyttää, että jossain varhaisultraan on mahdollisuus julkisella puolella. Mielestäni julkisen terveydenhuollon tulisi olla tasavertaista asuinpaikasta riippumatta. Ja niinhän sen pitäisi ihan oikeastikin olla.

Oikeastaan eniten varhaisultraan lähtemistä jarruttaa se, että sitä varten pitäisi kulkea toiselle paikkakunnalle, koska omalta paikkakunnalta ei löydy huokean hintaisia ultria. (En koe tarvitsevani varhaisultraa niin paljon, että olisin valmis maksamaan siitä erikoislääkärin vastaanoton verran.)
Minä en ole kahdessa edellisessä käynyt, koska ei ole ollut yksityisiä lääkärikeskuksia halvempaa tarjolla. Nyt on, niin käyn siksi. Ihan hyvin on selvinnyt ilman tuotakin tietoa, neuvolassa sydänääniä kuunneltu jo ekalla kerralla, mutta onhan se piinaavaa odotella. Ja toki tuo ajatus, että kannat pitempään mukana sitä ”olematonta” jos jotain olisikin pielessä. Eli summasummaarum. Mielestäni hyvin paljon vain mukavuusasia. Tuloshan ei siitä tosiaan miksikään muutu.
 
Minä täällä vielä pohdiskelen, että varaisinko ajan varhaisultraan vai en. Toisaalta se tuntuu turhalta, mutta toisaalta taas en kestä sitä ajatusta, että NP-ultrassa selviäisi, että kehitys on loppunut johonkin varhaisille viikoille.

Toisaalta ajatus siitä, että kaikki voi mennä pieleen vaikka seuraavana päivänä varhaisultrasta, vaikka siellä olisi kaikki hyvin.

Hieman (tai oikeastaan aika paljonkin) ärsyttää, että jossain varhaisultraan on mahdollisuus julkisella puolella. Mielestäni julkisen terveydenhuollon tulisi olla tasavertaista asuinpaikasta riippumatta. Ja niinhän sen pitäisi ihan oikeastikin olla.

Oikeastaan eniten varhaisultraan lähtemistä jarruttaa se, että sitä varten pitäisi kulkea toiselle paikkakunnalle, koska omalta paikkakunnalta ei löydy huokean hintaisia ultria. (En koe tarvitsevani varhaisultraa niin paljon, että olisin valmis maksamaan siitä erikoislääkärin vastaanoton verran.)
Oon niin samaa mieltä, et jos joillekin, niin kaikille ja piste 🤷🏻‍♀️ eikä ole ainoa asia joka neuvolasysteemissä (ja terveydenhuollossa) on pielessä. Toisaalta tieten hyvä, et joku saa jotain jossain 😅🤷🏻‍♀️
 
Oon niin samaa mieltä, et jos joillekin, niin kaikille ja piste 🤷🏻‍♀️ eikä ole ainoa asia joka neuvolasysteemissä (ja terveydenhuollossa) on pielessä. Toisaalta tieten hyvä, et joku saa jotain jossain 😅🤷🏻‍♀️

Itse olen joutunut perussairauteni kanssa huomaamaan sen, että eri sairaanhoitopiireillä (nykyään hyvinvointialueilla) on saman sairauden hoidossa erilaisia toimintatapoja. Esim. seurannat hoidetaan eri tavoilla/kriteereillä. Ja toimenpiteitä tehdään eri perustein.


Ja Suomenhan piti olla jotenkin terveydenhuollon edelläkävijä jne.
Olen toki onnellinen niiden puolesta, joiden asuinalueella asiat hoituvat mallikkaasti.

Voisihan tässä tietysti joku päättävässä asemassa oleva todeta, että hoitopaikkansa saa valita itse. Juu, saa, mutta eipä kauheasti huvittaisi siirtää omaa erikoissairaanhoitoa OYSiin, jotta saisi parempaa hoitoa. Matkaa sinne kun on sellainen pyöreät 500 km. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Oon niin samaa mieltä, et jos joillekin, niin kaikille ja piste 🤷🏻‍♀️ eikä ole ainoa asia joka neuvolasysteemissä (ja terveydenhuollossa) on pielessä. Toisaalta tieten hyvä, et joku saa jotain jossain 😅🤷🏻‍♀️
Juu ihan ihmeellisiä ollut nuo neuvoloidenkin käytännöt. Toisaalla otetaan vaikka klamydianäytteet, toisaalla ei. Kaikenmoisia muitakin poikkeavuuksia olen kahden raskauden aikana kuullut. 🙄
 
Meillä kuuluu varhaisultra ennen ekaa neuvolaa julkisella. Pienen paikkakunnan etuja. Arvostan kyllä tätä palvelua ja olen tosi iloinen siitä että meillä tällainen mahdollisuus annetaan. Muutenkin kunta on melko lapsiperhemyönteinen niin oletan että tämä on yksi seuraus siitä. Toivottavasti hyvinvointialueiden säästöt ei iske tähän!
 
Pieni paikkakunta ei tuo aina etuja. Asun itsekin pienellä paikkakunnalla, mutta täällä ei kuulu varhaisultra palveluihin. Toki sitten taas muutoin on etuja esim. sen suhteen, että neuvolapalvelut eivät ole erityisen ruuhkaisia.
 
Tänään käyty ultrassa. Viikot putosi kahdella taaksepäin ja sykettä ei näkynyt kun alkio niin pieni. Viikot vastaa sitä tilannetta mitä oli kun kävin verenvuodon takia yksityisellä jossa oli vain paksu limakalvo ja nyt jo näkyi jotain eli viikot nyt 5+5. Itselle toivon menetys sillä viime raskaudessa kävi sama ja meni kesken. Mutta lääkäri koitti luoda toivoa, että tilanne kuitenkin vastaa ultrien tilannetta. Noh uusi kontrolli naisten polille aikaisintaan viikon päästä.. kumpa tämä vain kehittyisi normaalisti nyt 😭
 
Takaisin
Top