Varhaisultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja PikkuR
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mää soitin tänään neuvolaan, ja kyselin että oisko mitään tehtävissä, kun oon niin huolissani tästä mun raskauden etenemisestä (edellisen keskenmenon takia, ja kun nyt ollu samanlaisia kramppeja kuin sillon). Eivät suostu ees ottaan verikokeita, kun sellaisia ei täällä Oulussa oo kuulemma tapana tehdä. Oisin voinu ehkä saada mielenrauhan jos ois hcg:n nousua seurattu, tai sitten taas saanu varmistuksen siitä, että kaikki ei oo niinku pitäis. En oikein muutakaan ite tähän hätään keksiny, kun on niin alussa, että ultrastakaan ei oo hyötyä. Sanottiin vaan, että parin viikon päästä hakeutua yksityiselle ultraan, mut siihen asti oon omillani.

Tulipas avautuminen. Huomaa varmaan, että oon aika turhautunu :D

Moi Soffii!

Tiedän tunteen. En oo vielä uskaltautunut soittaa neuvolaan ja varaa aikaa, ehkä pe tai ens viikosta.
Täytynee yrittää olla jämäkkä mut veikkaampaa ettei täällä etelässä Hus palveluiden piirissä ole kohtelu sen kummosempaa.

Niin, sitähän mun pitiki sanoa et kävin viime kierron plussasta hcg-verikokeessa Mehiläisessä ihan itse maksettuna labrassa. Makso 55€, ei kela-korvausta ku menin vaa ilman ajanvarausta ilman lähetettä. Tulokset tuli 1 pvssä. Näki vähä viitettä paljon se arvo on, eikä se ollut kovin korkea (ei ihme ku kesken meni edellisessä).

Mun mielestä on toisaalta ihan ymmärrettävää, ettei julkinen pysty rahoittamaan kaikille esim. varhaisultraa tms., koska lopulta vaikka tässä olisi miten huolissaan omasta alkuraskaudesta omien km-kokemusten myötä tai ilman, niin tietää, ettei sille pysty nyt mitään lopulta tekemään. Se joko onnistuu tai sitten ei.

Itselle tämä odottaminen on tosi piinaavaa ja jokaista nippausta ja tuntemusta jää miettimään. Kenellekään ei uskalla kertoa, kun viimeksi hehkutin ja lopulta oli tosi kamalaa soittaa kaikille takaisin, että enpäs muuten olekaan raskaana.

Kokonaisuuden kannalta olen kuitenkin todella onnellinen, että saa olla raskaana, synnyttää ja kasvattaa lapset juuri Suomessa :-)

Kaikille paljon tsemppiä tähän piinaavaan alkuun [emoji295]️

Mä kans ymmärrän ettei julkisella ole resursseja tarjota kaikille ar-ultraa. Ja kun se on tosiasia et jos menee kesken niin sille ei voi tehä yhtikäs mitään. Ja jos on oikeesti ollut vaikka 3km peräkkäin niin kyllä ne varmasti sitten ultraavat julkisella. Ihanahan se olis et kaikille pystyttät tarjoamaan mahollisuutta vaikkapa rv8 käydä ultrassa, mut ainakin täällä oulussa ei neuvoloissa ole omia ultralaitteita, joten ne keskukset joissa ultrataan, tukkeutus ihan kokonaan eikä sit sinne oikeesti apua tarvihtevat pääsis. Pienemmillä paikkakunnilla asia voi olla ihan toinen, siellä saattaa neuvoloissa olla omat ultralaitteet ja terkkari ultraa vaikka joka neuvolakäynnillä jos haluaa :)
Oon silti ite ihan tyytyväinen et np-ultra on kaikille ilmanen. Pian se tulee vaikka tuntuu et aika matelee :)

En tarkoitakaan että kaikille pitäisi automaattisesti tarjota, vaan tarvittaessa.:) Mutta tokihan se niin olisi, että kaikkihan sinne sitten pyrkis pienestäkin huolesta.:)
Ja eihän sille keskenmenolle mitään mahda, mutta on se omalle mielenrauhalle parempi, että tietäisi että kaikki on hyvin, kuin että odottelee sinne nt-ultraan.

Mut mä varasin huomiselle vrhaisultra-ajan, onneksi on niin pian niin ei tarvi ootella pidempään.:) en vaan yksinkertaisesti malta oottaa sitä n. viittä viikkoa nt-ultraan.:D

En toki kehota ketään puijaamaan, mutta jos on niin ikävä tilanne ettei raskauden kestoa voi tarpeeksi tarkasti arvioida (ei tiedä tai muista edellisten menkkojen ajankohtaa ja plussatestiä ennen ei ole tehty negoja, joista voisi päätellä raskauden kestoa...), niin neuvola taitaa useimmiten lähettää ar-ultraan raskauden keston arvioimista varten. :wink:angelic:

En tarkoitakaan että kaikille pitäisi automaattisesti tarjota, vaan tarvittaessa.:) Mutta tokihan se niin olisi, että kaikkihan sinne sitten pyrkis pienestäkin huolesta.:)
Ja eihän sille keskenmenolle mitään mahda, mutta on se omalle mielenrauhalle parempi, että tietäisi että kaikki on hyvin, kuin että odottelee sinne nt-ultraan.

Mut mä varasin huomiselle vrhaisultra-ajan, onneksi on niin pian niin ei tarvi ootella pidempään.:) en vaan yksinkertaisesti malta oottaa sitä n. viittä viikkoa nt-ultraan.:D

Mihin meet? Mä nyt varasin meri-oulun neuvolaan 4.8 ajan ellen kerkeä muualla käymään ennen sitä :D

Muistaakseni 120 + 18e toimistomaksu ja mahd. toimenpidemaksu, jonka jotku lääkärit ottaa ja jotku ei. Otan riskin, että tulee sit kalliimpi reissu, jos tämä lääkäri sen maksun ottaa. Saanpahan hetkeksi sen mielenrauhan. Kävin esikoisen aikaan, silloin ei lääkäri ottanut maksua, maksettavaksi jäi kelakorvauksen jälkeen n. 113e muistaakseni.

Joo, on se toimistomaksu vissiin vähän noussu siitä kun viimeksi kävin siellä. Mut mun tuurilla se lääkäri jolle menen, ottaa sen toimenpidemaksun ja nousee hinta max n. 100e...o_O Siellä kuulemma pari lääkäriä on, jotka ei yleensä ota maksua, mutta kumpikaan ei ollut paikalla kuin vasta elokuun alussa.

En toki kehota ketään puijaamaan, mutta jos on niin ikävä tilanne ettei raskauden kestoa voi tarpeeksi tarkasti arvioida (ei tiedä tai muista edellisten menkkojen ajankohtaa ja plussatestiä ennen ei ole tehty negoja, joista voisi päätellä raskauden kestoa...), niin neuvola taitaa useimmiten lähettää ar-ultraan raskauden keston arvioimista varten. :wink:angelic:
Mulle tänään sanottiin, että pitäisi yli viikon olla heittoa menkoissa, että tsekattaisiin.. Mulla siis kierto ollut kevään aikana 25-30 päivää, niin ei kuulemma tarvetta tsekata.

Olishan se kiva varata varhaisultra,,, Antais toivoa, jos kaikki olis hyvin, niin jaksaa sinne np-ultraan saakka. Ehkä mä sit kuitenkin varaan sinne Perhe-Arteen Hkiin, ehtisin käydä vielä loma-kautena jos varaa kolmisen viikon päähän. Mies ei kannata ollenkaan turhaa rahanmenoa varhaisultran osalta, koska eka pidemmälle menny raskaus kun käytiin niin näkyi syke mut silti meni kesken. Tosin se oli siinäki 2 viikkoa pienempi mitä viikot sanoi, siitä olisi pitänyt arvata, että kaikki ei ole hyvin ja kehitys on alkanut pysähtyä (kun tiesin tarkan ovulaatiopäivän). Sit vaan pitäisi toivoa, että kaikki tosiaan on hyvin, koska jos siellä ei oo mitään ja tarttee lähetettä Arten kätilöltä klinikalle, niin sitäpä ei saa niin vaan, niinkuin täällä on ollut puhetta...

Kaikki hyvin ultrassa vaikka pahinta pelkäsin :Heartred
Vuotojen takia lääkäri ultrasi, eikä vuodot onneksi tule kohdusta vaan kohdunsuulta. Pieni vastasi täysin viikkoja (ultrassa 7+2, menkoista 7+3) ja sydän sykki. :Heartred
Toivottavasti loppuu antibiooteilla tuo vuotelu, ja saisi nauttia tästä raskaudesta eikä koko ajan pelätä pahinta..

Taiga minä varasin just ajan sinne arteen ja peruin Mehiläisestä ajan kun tuo Arte on halvempi.

Mikä siinä sitten on ettei lähetettä sieltä saa jos jotain häikkää?

Mulla siis varattuna aika nyt viikoille 7+2 mutta jahkaan vielä josko en menisikään.

Kohdun ulkoisen jälkeen pääsin kunnalliselle ar-ultraan ja seuraava ultrattiin neuvolassa kun mulla ei kahteen kuukauteen ollut menkkoja. Liian aikaisin ultrasivat eikä siellä mitään näkyny. Kävin sitten yksityisellä muutama viikko myöhemmin. Voisinkin muuten kysästä neuvolasta vielä tota ultraa kun on ollut se ulkoinen ja keskenmenoja... jos vaikka terkka ultrais ekalla neuvolakäynnillä kun viikkoja on 8+4.

Takaisin