Varhaisultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja PikkuR
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä en näillä näkymin ole menossa varhaisultraan ihan puhtaasti rahan takia. Jos olis nyt ylimääräistä ni olis kiva toki mennä mut mielummin meen myöhemmin sitten 3D ultraan kun sikiö jo isompi ja maksan siitä.

Nyt jos menee varhaisultraan niin se ei varsinaisesti takaa muuta kuin tietenkin sen tiedon onko sikiö paikallaan yms mut jos tulis keskenmeno niin se ultra ei poissulje sitä kuitenkaan. Yritän itse 9vkon paikkeilla josko kuulis sydänääniä dopplerilla..

Olen Kyfi tosi pahoillani sun puolesta, kun jäi noin epävarma ja sekava olo. Itse nimenomaan arvostin omalla vu-käynnillä lääkärin määrätietoisuutta, vaikka asia oli sitten lopulta vaikea. Alkuraskauden aikana sitä on itse aika sekaisin kaikesta, niin voisi olettaa gynen sitten olevan se, joka sanoo miten edetään. [emoji173]️

Muokattu viimeksi:
Itse menen v-ultraan, koska haluan tietää mahdollisimman ajoissa asioiden oikean laidan. Eihän se mitään varmista, ja mitä vaan voi sattua, mutta ainakin sitten tietää onko kiinnittynyt jne. Itsellä oli viime kerralla kaikki mahdolliset oireet, ei lainkaan vuotoa, ja kohtu oli suurentunut jne, mutta lopulta oli tuulimunan tapainen keskeytyminen.

Tunnen itseni sen verran hyvin, etten osaa olla miettimättä raskautta pidemmälle ja alan unelmoida tulevaisuudesta ja selailla vauvanvaatteita, joten haluan tietää niin pian kuin mahdollista miten on. Lisäksi viime kokemus painaa mieltä.

Nämä on lopulta niin yksilöllisiä ja henkilökohtaisia päätöksiä ja asioita, jokainen tekee kuten itsestä parhaalta tuntuu. Outona en pidä niitä jotka ei käy. :)

Taiga minä varasin just ajan sinne arteen ja peruin Mehiläisestä ajan kun tuo Arte on halvempi.

Mikä siinä sitten on ettei lähetettä sieltä saa jos jotain häikkää?

Joku puhui muistaakseni tällä forumilla (en muista nyt missä osiossa), että oli ollut vaikeaa saada lähetettä sitten polille tyhjennystä varten tai mahdollista jatkotutkimusta varten, kun kätilö oli tehnyt tutkimuksen niinku Artessa on. Niillä ei oo samat valtuudet noissa kuin lääkäreillä, en tiedä onko joku uskottavuusasia tai että kätilö ei siis yksinkertaisesti voi sitä lähetettä tehdä. Mietin tätä että jos ei saa huonossa tilanteessa lähetettä, niin eikö sitten voisi itse soittaa polille ja kertoa tilanteesta, vai vaatiiko se sen lähetteen? Tietty jos vuoto ei ole alkanut vielä ja haluaisi jo kohdun tyhjäksi eikä odotella viikkokausia, niin sitten voi olla vaikeaa päästä jos eivät hyväksy kätilön tutkimusta.

Siitä huolimatta varaan itsekin varmaan ajan tuonne. Saa sitä sentään viitettä siitä, onko oikeassa paikassa, sykkiikö sydän ja onko koko sama kuin pitäisi olla, kun oviksen tietää...

Kyfi, kuulostaa tosi erikoiselta munkin mielestä. Pahoittelut mikäli on niin ettei kohdussa olekaan ketään :( Voit varmaan ottaa halutessasi yhteyttä paikalliselle naisten polille, jos vuotoaki on alkanut ja haluat varmuuden asiaan. Tuollainen epävarmuus on varmasti ihan kamalaa...

Voimia Kyfille!<3 Kyllä erikoiselta kuulostaa tuo lääkärin toiminta.:eek:

Mä kans samalla kannalla Pippan kanssa, että itselle henkilökohtaisesti oli hirmu tärkeä käydä varhaisultrassa nyt. Tietää, että ei ainakaan ole esim. tuulimuna, joka selviäisi sit pahimmillaan nt-ultrassa. Tai että selviäisi siellä, että ois keskeytynyt jo tosi varhaisilla viikoilla ja ois ollut "turhaan" monta viikkoa raskaana. Toki voi vielä käydä miten vain, ja että nt-ultrassa ei enää kaikki olekaan hyvin. Mutta kyllä mua helpotti niin kovasti tieto, että siellä on vauva oikeessa paikassa, sydän sykki ja kaikki oli hyvin.:) ja että vastasi viikkoja, ja oli jopa vähän pidemmällä kuin menkoista laskettuna, mutta tiesinkin, että ovis oli aiemmin tässä kierrossa.
Mutta todellakin jokainen tekee niin kuin parhaalta tuntuu.:)

Itse kävin varhaisultrassa, koska halusin varmistusta, että asiat ovat ainakin sillä hetkellä ok ja mikäli esim. kohdunulkoinen raskaus olisi paljastunut niin saisi hoidettua pian ilman komplikaatioita. Eihän tuo ultra tosiaan tässä vaiheessa mitään "lupaa" vaan saa edelleenkin pelätä, ettei kaikki menekään hyvin, mutta kyllä se itselläni kuitenkin helpotti kun kuuli, että kaikki on kunnossa ja periaatteessa ei ole syytä miksei menisi loppuun asti hyvin. Toisaalta tuon ultran jälkeen uskalsi vihdoin asiasta lähipiirille (=vanhemmille) kertoa.

Kyfi toi sun käynti kuullosti kyllä todella oudolta, itsekin olisin neuvolaan tai suoraan sairaalalle yhteyksissä tilanteesta, kyllähän tuossa jonkinlaisia jatkoselvityksiä tosiaan luulisi olevan hyvä tehdä..

Mä en myöskään mene... Käsittääkseni täällä ensimmäisessä neuvolassa ultrataan ja omani osuu rv 10 tienoille. Vielä 1,5vkoa odotettava...

Soitin neuvolaan ja ihmettelivät myös lääkärin kommentteja. Jos viikonloppuna tulee vuotoja tai kipuja niin naistenpoliin yhteyttä, muuten sit ma neuvola ja saan lähetteen ultraan :) ei auta kuin toivoa parasta! Ei oo onneks vuotoja tai kipuja ollut vielä

Mitkä olis optimiviikot -ja päivät varhaisultralle? Mietin jos varaisin 7+1, varman päälle...

Olikohan että 7+ kannattaa varata, niin varmasti pitäisi jo sykkeenkin näkyä? Mä kävin menkoista laskettuna 7+3.

Voi pehva. Mä olin alussa vahvasti sitä mieltä, että hyvin maltan odottaa np-ultraan ja että ihan rahan tuhluuta lähteä maksamaan siitä varhaisesta... mutta mutta... :shy: olishan se nyt kumminkin mukava. Meillä olis Perhe Arte paikkakunnalla, niin ei edes maksaisi montaa roposta.

Toisaalta, mulle varattiin neuvolalääkärikin jo samalla puhelulla kun varasin ekaa neuvolaa. Laskeskelin, että viikkoja lääkäripäivänä on abot 8+1 (menkoista laskettuna ehkä 9+0). Onko mahdollista, että siellä jo ultrataan? :wideyed: Mitä muuta syytä varten vois olla lääkäri tässä vaiheessa?

Voi pehva. Mä olin alussa vahvasti sitä mieltä, että hyvin maltan odottaa np-ultraan ja että ihan rahan tuhluuta lähteä maksamaan siitä varhaisesta... mutta mutta... :shy: olishan se nyt kumminkin mukava. Meillä olis Perhe Arte paikkakunnalla, niin ei edes maksaisi montaa roposta.

Toisaalta, mulle varattiin neuvolalääkärikin jo samalla puhelulla kun varasin ekaa neuvolaa. Laskeskelin, että viikkoja lääkäripäivänä on abot 8+1 (menkoista laskettuna ehkä 9+0). Onko mahdollista, että siellä jo ultrataan? :wideyed: Mitä muuta syytä varten vois olla lääkäri tässä vaiheessa?

Meillä ainakin kun on lääkäri näin alussa, niin on ultra. Mulla se on 8+0 tai +5, riippuu kummmasta laskee. Menkoista vai ovulaatiosta

Mä aloin äsken kikkailemaan tolla raskauslaskurilla ja tajusin, että mullahan on kalessa kaikki mahdolliset hedelmöittymisajankohdat. Sen mukaan laskettuna raskaus olis hieman pidemmällä kun mitä olen tässä laskenut. Pakko soittaa heti ma neuvolaan.

Muokattu viimeksi:
Onko kukaan käynyt Tampereella varhaisultrassa? Suosituksia?

Muokattu viimeksi:
Minäkin varasin Turun Gynekologikeskuksesta mielenrauhan vuoksi varhaisultran reilun viikon päähän, 31.7. Samana aamuna on eka neuvolakin, ja omien arvelujeni mukaan viikko 7+1. Jännä vain, että nettiajanvarauksella ei saanut valita toimenpidettä, vaan pelkän erikoisalan (gynekologia) ja lääkärin. Kai ne siellä on sit valmiita tekemään mitä vaan. :D

Mites, saako sinne ultraan viiä tuota jälkikasvua? Ku joskus kaveri toi hoitoon oman esikoisensa, ku menivät ultraan. Mikä syy, ettei sais viiä? Haluaisin niin kovin, että mies tulis messiin tueksi ja ku ei oo mahollista oikein hoitajaakaan hankkia tuolle pojalle.

HUS alueella ei ainakaan seulonta ultriin saa lapsia ottaa mukaan. Perustelevat sitä häiriö tekijänä. Minä en kyllä edes haluaisi ottaa mukaan varsinkaan jos alakautta ultrataan. Enkä kyllä haluaisi lasten näkevän reaktioita jos uutiset on huonoja.
Ymmärrän kyllä että miehen haluaa mukaan ja lastenhoitajaa on vaikea saada.

Takaisin