VarhaisUltra

Noin minäkin olen käsittänyt, miten Fuji sanoi. Ja ainakin jossain väitettiin, että 10. viikon jälkeen keskenmenoriski pienenee huomattavasti, kun kaikki isot rakenteet ovat valmiit ja että 12. viikon raja perustuu siihen, että silloin kaikki tuulimunat ovat ehtineet vuotaa ulos. Oma lääkärini sanoi jo alkuraskauden ultrassa viikolla 7, että keskenmenon riski on sen jälkeen enää hyvin pieni.
 
Meillä koulussa aika vähän käsiteltiin noita kun kuuluu enemmän sh/kätilö opintoihin ja ite opiskelin lähihoitajaksi.. Mut muistaakseni tosiaan vaikka alkuun menee kaikki hyvin niin noissa voi vielä tulla jotain häikkää mikä aiheuttaa keskenmenon mut esim. hidas kasvu ei ole semmoinen häikkä vaan ihan joku suurempi poikkeama. Näin ainakin muistelisin että olis ollut
 
Näistä on vaan kommentoitu siellä täällä, mutta mitään ammattilaisen tekstiä en tosiaan tästä oo missään nähnyt.
 
Minulle on kerrottu nevolassa ja lääkärit ultrien yhteydessä juuri sen mitä Alise kirjoitti. Viikolla 8 voi mennä kesken koska suuret elimet kehittyvät silloin. Minulla itse on mennyt kesken 8+0 ja kuopuksen np ultrassa keskustelin asiasta ja lääkäri totesi että valitettavasti hän ultraa monta odottavaa äitiä joiden sikiöt ovat kuolleet 8 viikon aikana. Minulla kävi myös niin että ei mitään merkkejä ja vasta vko 12 huomattiin ultrassa että ei sydänääniä ja kasvu loppunut 8+0. Ja esikoisen aikana keskenmenon jälkeen juoksin monessa varhaisultrassa ja muistan miten vko 9 lääkäri sanoi että nyt suurin vaara ohi ja tämän jälkeen yhtä pieni riski keskenmenoon läpi raskauden. Ja tämä selittyy tällä teorialla. Ja vko 12 on yleinen raja tuulimuna-raskauksien takia, selitti yksi lääkäri.
 
Tänään kävin taas varhaisultrassa. Syke näkyi edelleen vahvana. Kohtu oli kasvanut ja sikiö täytti hyvin kohdun, eli kokonaisuus oli kasvanut. Mutta. Terkkari sai sikiön vain 7+5 vaikka kuinka yritti mitata eri kulmista jne. Eli viikko vähemmän kuin laskettu. Ei siinä mitään, voi viikolla heittää hyvin. Mutta. Hän sai saman mitan jo maanantaina. Utse hätäännyin heti että pikkuinen ei kasva oikein / tarpeeksi mutta terkkari oli niin positiivinen ja rauhallinen ja hänen mielipide oli että ultrauskone huono ja omaa tekniikkaa moitti ja sanoi että sikiö ei vaan näy kokonaisuudessaan. Koska syke oli vahva ja kohtu oli kasvanut ja sikiö täytty kasvaneen kohdun enemmän (verrattuna maanantain ultraan) terkkari oli vahvasti sitä mieltä että hätää ei ole. Minulle jäi toivoa ja keskiviikkona viides varhaisultra. Jos silloin ei ole edelleenkään kasvanut niin suuntaan varmaan tutulle yksityiselle (missä käytiin kuopuksen kanssa hedelm.hoidoissa) koska heillä erittäin hyvä ja tarkka ultra.
 
Sairaalasta juuri tultu. Rupesin jälleen vuotamaan kipujen kera.:sad001 nyt sitten tutkittiin ekaa kertaa kunnolla mistä tuo vuoto johtuu ja kohdussa tosiaan iso hyytymä (kuulemma hitusen isompi kuin sikiö) on siis tällä hetkellä suurentunut riski keskenmenolle :sad001 vaikka pieni ihana vauveli oli kasvanut hienosti vastasi viikkoja 11+1 ja tempoili ja pyöri siellä :Heartred valtava menetyksen pelko on nyt osa näitä seuraavia päiviä mukana elämässä. En voi kun rukoilla, että hyytymä surkastuisi pois ja pieni jaksais jatkaa matkassa ♥ torstaina kontrolli.
 
Maybe, ehkäpä sikiö oli "väärässä" kulmassa ettei saanu kunnon mittää.. ressaavaa tommonen. Jospa olis kuitenki kasvanut kunnolla!

Äiskä89, tsemppiä kovasti, toivotaan että pikkunen pysyy matkassa!:Heartred

On tää raskaus niin jännittävää, vaikka pitäs olla itellä kaikki hyvin niin ei vaan voi kuitenkaan tietää.. jospa meijän jouluvauvat olis niin vahvoja että pysyis lopuilla matkassa :Heartred
 
Ultrasta kotiuduttu :) pieni pötkö siellä oli ja vastasi viikkoja. Nyt siis 7+4. Syke näkyi selkeästi ja yksi vauvanalku siellä oli. Kerroin lääkärille nähneeni painajaisia kaksosista ja kun niitä on nyt parillekin läheiselle kaverille tullut niin lääkäri vielä tutki pidempään. Pulssi nousi kun sanoi että jotain varjoa vauvan vieressä kun olisi mutta yhden sykkeen vaan näki. Th:n mukaan kyllä näillä laitteilla näkisi jos olisi useampaa vauvaa luvassa :D lääkäri sanoi ettei saa sanoa ei koskaan:grin mutta juu eiköhän siellä vaan yksi asukki ole :)
Enkä nyt tarkoita loukata ketään kaksosten odottajaa tai haaveilijaa. Mulla se nyt vaan sattuu olemaan pelkojen top 3 listalla.
 
Tänään taas varhaisultrassa. Pikkuinen oli kasvanut, mutta ei edelleenkään vastannut viikkoja. Laskettiin th:n kanssa että viikolla laahustaa perässä, joten th oli sitä mieltä että luultavasti sikiö on viikko laskettua nuorempi, koska mitat täsmää siihen viime ja tällä viikolla. Eli kaikki hyvin ja la siirtyy viikolla eteenpäin. Odotan kuitenkin np ultraa jossa mittaavat tarkasti ja sen mukaan päätetään la. Np ultraan on 1,5 viikko joten ei kauaa enää. Varhaisultra neuvolassa vielä kerran ensi viikolla.
 
Mulla on iltapäivällä 2. Varhaisultra käynti yksityisellä, rv 11. Nyt jännittää melkein enemmän kun ekassa ultrassa, huh . Toivottavasti näkyis kumpi on tulossa :dummy1::dummy::love017
Ja sitten viikon päästä on nt-ultra :)
 
Ultrasta kotiuduttu, voi että, siellä se pikkuinen jumppaili niin kovasti. :Heartbigred Kaikki oli hyvin, näkyi pitkä nenän varsi, sanoi että se on hyvä merkki, sulkee pois down syndrooman mahdollisuuden ja niskaturvotus oli 0,4mm.
Sukupuoli jäi vähän mysteeriksi, ei uskaltanut lähteä sanomaan kumpi on, sanoi kuitenkin että pojilla jalkojen välissä heiluisi jotain asiaan kuuluvaa :) eli ehkä se kuitenkin tyttö on , samalla lailla mennyt kaks edellistäkin raskautta ja molemmat tyttöjä.
Nii ja tänään rv 11+0, ultrassa rv11+5
 
Takaisin
Top