Onpa kurja lukea teidän muiden odotteluista ja huonoista ohjeista. Itse sain ensimmäisen lääkkeen (mifegyne) tunti sen jälkeen, kun keskenmeno oli todettu ja kahden päivän päähän sovittiin saapuminen osastolle. Jännitin alkaako vuoto jo mifegynellä, mutta ei onneksi alkanut. Olin vain todella huonovointinen ja sain heti osastolla pahoinvointilääkkeen ja kipulääkkeet sekä 4kpl cytoja, jotka laitoin itse emättimeen. Puolessa tunnissa alkoi tuntua pientä jomotusta ja ensimmäinen hulahdus tapahtui siihen perään ja tuskin oli tuntia mennyt, kun sikiö syntyi. Kipuja ei juurikaan ollut missään vaiheessa. Verta kuitenkin tuli vielä tuonkin jälkeen sen verran että jäin tarkkailuun ja tippaan. Taju alkoi myös vähän sumentua, niin olin kyllä kiitollinen hoitajalle, joka saattoi sänkyyn, kallisti sen sopivaan asentoon ja päätyi laittamaan verenvuotoa vähentävää lääkitystä. Cytoja sain myöhemmin vielä 2kpl kielen alle, mutta niistä ei enää ollut mitään iloa, vaan loppu tyhjennys hoitui omaa tahtia ja vaikka kaavintaa harkittiin, niin se kuitenkin jäi. Loppu hoidosta sanon vain lyhyesti, että nyt 6pv myöhemmin tuntuu, että kohtu alkaa olla tyhjä. Välissä oli muutama aika kivulias päivä. Pahempi kuin mitä osastolla, mutta niiden kanssa selvisi kyllä, kun "pahin" oli kuitenkin jo ohi.
---
(Seuraavaan pieni sisältövaroitus, jos oma tilanne on akuutti ja kokee että tällä hetkellä tieto lisää tuskaa. Kuvaan tarkemmin missä ja minne tyhjennys tehtiin, mutta muistutan, että itse en saanut traumoja vaan minua helpotti, kun tiesin jo etukäteen tämän kaiken ja osastolla kaikki sujui oikein hyvin, empaattisesti ja ammattimaisesti.)
Jatkan vielä sen verran, jos joku keskeytykseen/tyhjennykseen menevä sattuu tämän lukemaan, että tyhjennys tehtiin tosiaan portatiiviin, koska meilläkin sikiö(13vk) meni sen jälkeen tutkittavaksi ja näin hoitaja pystyi arvioimaan verenhukkaa. Itseä tämä jännitti ja huolestutti ja tuntui ehkä aavistuksen nöyryyttävältä, mutta lopulta, koska tiesin asian etukäteen ja osastolle päästessäni hoitaja esitteli ja kertoi kaiken asiallisesti ja siihen asti, että sikiö syntyi portatiivi oli hyvin suojattu, niin olo ei enää ollut niin kurja ja kuolleen sikiön synnytys vessassa metalliämpäriin (niin kamalalta kuin se kuulostaakin) meni jopa noh.. haluan sanoa, että kauniisti, koska muistan sen vaalean valon, joka tulvi ulkoa vessaan, turvallisen olon ja helpottuneen itkuni, kun hoitaja kertoi sikiön jo syntyneen ja silitti olkapäätäni, kunnes pääsin miehen syliin.
---
Osastolla minulta katsottiin vain hemoglobiini ja kun se oli tarpeeksi hyvä, niin siihen ei sen enempää puututtu. Joskus olisi kiva tuo ferritiini otattaa, kun välillä on myös hemoglobiini käynyt liian alhaalla.
Paljon jaksamista odotteluun. Se on melkein pahinta ja soisin kyllä kaikille yhtä nopean etenemisen kuin minkä itse sain sekä mahdollisuuden tehdä tyhjennys sairaalassa.