Varhainen keskenmeno

Aamunen, mulla tais mennä sen parisen viikkoa, että kroppa toipui fyysisesti. Henkiseen toipumiseen menee kauemmin, mutta se on toki yksilöllistä, että miten kauan. Itselläni meni ensimmäiseen plussaan noin 1,5 vuotta, joten vaikka se menikin kesken, niin se ainakin loi toivoa, että raskaus on mahdollista. Nyt on takana jo kolme keskenmenoa ja tällä hetkellä olen neljättä kertaa raskaana ja ensimmäistä kertaa olen päässyt näin pitkälle. Vaikka pelko keskenmenosta tai kohtukuolemasta piilee aina takaraivossa, niin mä tahdon silti uskoa, että kyllä me vielä lapsi syliin asti saadaan. Hirmuisen paljon tsemppiä toipumiseen ♥ Älä menetä toivoa.

Alina ja pikkuinen 11+3
 
Voimia aamunen! Anna itsellesi aikaa. Itselläni helpotti keskenmenossa ajatus, että alkiolla ei ollut kaikki hyvin ja luonto hoiti asian aikaisessa vaiheessa kun se saattoi esim. olla niin vakavasti sairas ettei olisi selvinnyt elossa.

Nyt kun olen uudestaan raskaana, niin aluksi ajattelin et pelkäisin vielä enemmän kuin viimeksi ihan kaikkea, mutta mieli on ollut yllättävän rauhallinen, tosin vielä en pysty iloitsemaan raskaudesta. Lähinnä vain pelaan aikaa ja odottelen että päästään sinne toiselle kolmannekselle. Sitten voi jo iloita asiasta :)
 
Kiitos tsempeistä! :Heartred Hienoa kuulla Katjusha että teillä ihana pieni tyttö!

Toivon niin kovin että raskautenne sujuisi hyvin Alina16 ja FionaG! :Heartred
 
Muokattu viimeksi:
Minulla oli keskenmeno rv 11+3. Turvotus laski aika nopeasti sen jälkeen kun kohtu oli tyhjentynyt. Muista oireista en osaa sanoa, koska oireet loppuivat pari päivää ennen kuin vuoto ja kipu alkoi. Minusta tuntuu, että mieleni suojasi minua pahimmalta henkiseltä tuskalta ja palauduin henkisesti ja fyysisesti muutaman viikon kuluessa. Mutta sallinkin itseäni surra. Itkin paljon ja puhuin ystävien kanssa, siitä se lähti sitten helpottamaan. Nyt olen uudelleen raskaana 12+0 ja nt ultra parin päivän päästä jännittää kovasti. En ole vielä uskaltanut iloita raskaudesta täysillä ja olen nähnyt aika paljon painajaisia. Kuitenkin tämä raskaus tuntuu erilaiselta kuin edellinen ja haluan uskoa että kaikki menee hyvin. Hirveästi voimia teille. Ja on ihan ok olla surullinen juuri nyt, kuten huomennakin. :Heartred :Heartred :Heartred
 
Mä tosiaan kävin tänään varhaisultrassa ja ketään ei näkyny. Kätilö epäili tuulimunaa koska ontelo oli hassun mallinen ja luhistuneen näkönen. Mul ei oo ollu mitään kipuja tai verenvuotoa. Huomenna ollaan menossa vielä lääkäriin kattoo miten edetään. Mut kuinka tälläsis jutuis toimitaan? Ottaako ne eka verikokeet ja sit ultraavat vielä parin viikon päästä ja jos mitään ei näy niin lääkkeellinen tyhjennys? Oon ihan shokissa. Hämmentyny ja sekasi mut tällä hetkelle tieto tuo vaan turvaa. Jos joku osaa kertoa jotain.
 
Hyppään kesäkuisista tänne... Meillä ehdittiin 9 kk yrittää esikoista, ennen kuin syyskuun lopussa tein ensimmäisen positiivisen raskaustestini. Vajaat kaksi viikkoa ehdin nauttia raskaudesta, kunnes viikko sitten tuli ihan pikkutippa ruskeaa tuhrua pyyhkiessä ja oireet hävisivät. Tietysti yritin rauhoitella itseäni, mutta ostin kuitenkin digitestin, joka näytti "raskaana 1-2 viikkoa" eli saman verran kuin silloin lähes kaksi viikkoa sitten. Eli hormonitaso ei ollut noussut lainkaan.

Soitin keskiviikkona neuvolaan ja sain onneksi lähetteen verikokeeseen torstaille. Perjantaina tuli tulos: hcg 223 :sad001 Aika toivottomalta siis näytti jo tuossa vaiheessa. Hieman ruskeaa tuhruakin tuli taas, mutta loppui perjantai-iltana.

Sunnuntaina alkoi sitten jo ihan verinen vuoto. Iltaa kohden alkoi mahaakin kouristellu, mutta pärjäsin kuitenkin ilman kipulääkkeitä. Seuraavana aamuna tuli veren seassa hyytymiä ja yksi viisisenttinen klöntti. Vuoto jatkui tietysti koko eilisen päivän, ja tänä aamuna tuli ulos taas jotain isompaa.

Onni onnettomuudessa tietysti, että lähti tulemaan itsekseen ja näin varhaisessa vaiheessa (6. tai korkeintaan 7. viikko), jos kerran oli tullakseen, mutta on kyllä silti varsin surkea ja toivoton olo. :sad001

Soitin neuvolaan eilen ja kyselin, pitääkö jossain vaiheessa tulla jälkitarkastukseen. Sain ajan kuukauden päähän, mutta sitä ihmettelin, että aika varattiin ihan sille neuvolan "tädille". Olisin olettanut lääkäriä ja ultraa?! :confused:
 
Kesäkuisista minäkin. Eilen ultrassa kohdussa ei näkynyt mitään jälkiä raskaudesta eikä ollut merkkejä kohdun ulkoisestakaan raskaudesta. Labrat otettiin ja maanantaina vielä menen uudelleen niin nähdään että hormonitaso laskee. Epäilivät että olis mennyt kesken jo varhaisemmilla viikoilla ja vuoto alkoi sunnuntaina jolloin viikot oli kai 7+0.. olen vuotanut siitä asti vaihtelevasti mutta kipuja ei ollut. Minua ohjeistettiin myös tekemään raskausesti 3-4viikon päästä.

Jäin miettimään että miksi käskettiin pitämään yksi kierto väliä ennen uuden raskauden yrittämistä? Ja pitääkö peittojen heiluttelua odottaa kunnes vuoto on kokonaan loppu?

Tsemppiä kaikille keskenmenon kokeneille♡♡
 
Voi ei, mama-90. Onpa tosi kurjaa, että sinunkin piti sieltä kesäkuisista päätyä tälle puolelle. :sad001 Kovasti voimia sinulle! :Heartred Ilmeisesti noissa ohjeistuksissa on jonkin verran eroja: mitä olen lueskellut, niin toisille on sanottu, että saa heti yrittää, ja toisia ohjeistettu pitämään kuukausi taukoa. Kaipa siinä ehtii paikat toipua paremmin, ja uuden raskauden kesto on helpompi määrittää. Itse en hoksannut edes kysyä, eikä neuvolasta annettu mitään ohjeita. Kaipa me siis yritetään heti, jos ovulaatio nyt joskus ilmaantuu, kun ei kerran ole kukaan erikseen kieltänytkään. :confused:

Mulla oli jo eilen aika vähävuotoinen päivä, ja tänään ei ole enää tullut yhtään verta. Viisi päivää siis kesti vuoto - ilmeisesti aika normaalia? Oon joka päivä itkeskellyt ja välillä on ollut aivan toivotonkin olo, mutta nyt tänään on ehkä aavistuksen parempi olo henkisesti.

Hassusti on eroja tuossa jälkiseurannassakin. Mun käskettiin viedä pissanäyte labraan kuukauden kuluttua keskenmenosta, ja siitä parin päivän päästä meen tosiaan terveydenhoitajalle jälkitarkastukseen. Olis voinut luulla, että ihan kotona tehty raskaustestikin ajaisi saman asian kuin labrassa tehty. :D
 
Mä olin maanantaina kaavinnassa keskenmenon jälkeen ja kysyin lääkäriltä uudesta yrityksestä. Lääkäri sanoi hyvin selkeästi, että kuukautisten odottamiselle ei ole mitään lääketieteellistä perustetta ja jos raskaus alkaa, se on vain hyvä asia, eikä uuden keskenmenon todennäköisyys ei ole sen suurempi tämän edellisen keskenmenon takia. Lääkärin vielä erikseen kirjoitti toimenpidekuvaukseen, että uutta raskautta voi yrittää heti. Tästä huolimatta hoitaja yritti minulle vielä sanoa, että ehkä ne yhdet kuukautiset kannattaisi vielä odottaa. Ilmeisesti hän perusti mielipiteensä siihen, että saisin henkistä toipumisaikaa ja uuden raskauden kesto olisi helpompi määritellä. Itselleni on kuitenkin hyvin selvää, että toivon uuden raskauden alkavan mahdollisimman pian ja odottaminen tai ehkäisyn käyttö tuntuisi vain ihan uskomattoman turhauttavalta.
 
Täydennän vielä sen verran, että yhdyntähän on selkeästi kielletty siihen asti, että kaavinnan jälkeinen vuoto loppuu. Eli sen verran nyt ainakin joudutaan odottelemaan, mutta se ei toivottavasti ole kovin pitkä aika. Mulla vuoto on ollut todella vähäistä oikeastaan jo kaavintapäivän illasta asti (pikkuhuosunsuoja riittää), mutta sitkeästi se vaan jatkuu jo viidettä päivää.
 
Mä olin maanantaina kaavinnassa keskenmenon jälkeen ja kysyin lääkäriltä uudesta yrityksestä. Lääkäri sanoi hyvin selkeästi, että kuukautisten odottamiselle ei ole mitään lääketieteellistä perustetta ja jos raskaus alkaa, se on vain hyvä asia, eikä uuden keskenmenon todennäköisyys ei ole sen suurempi tämän edellisen keskenmenon takia. Lääkärin vielä erikseen kirjoitti toimenpidekuvaukseen, että uutta raskautta voi yrittää heti. Tästä huolimatta hoitaja yritti minulle vielä sanoa, että ehkä ne yhdet kuukautiset kannattaisi vielä odottaa. Ilmeisesti hän perusti mielipiteensä siihen, että saisin henkistä toipumisaikaa ja uuden raskauden kesto olisi helpompi määritellä. Itselleni on kuitenkin hyvin selvää, että toivon uuden raskauden alkavan mahdollisimman pian ja odottaminen tai ehkäisyn käyttö tuntuisi vain ihan uskomattoman turhauttavalta.

Mulla km vajaa kuukausi (mitat oli 5+5, tyhjennys 10+6) sitten ja kysyin sairaalassa samaa, kun päädyttiin lääkkeelliseen tyhjennykseen ja mulle sanottiin (lääkäri), että yhdet kuukautiset pitäis odottaa. Oon nyt tutkinut tätä asiaa ja jutellu eri ihmisten kanssa niin ilmeisesti on ihan lääkärikohtaista miten ohjeistavat. Vuotoa kesti 2vk, mutta erittäin herkällä testillä saan vielä haalean plussan, joten nyt stressaa se et joutuuko tässä vielä kaavintaan:sad001 Harmittaa, koska toivottaisiin uutta raskautta mahdollisimman pian, mutta eipä tää näköjään aina mee niinku haluaisi.
 
Mulla km vajaa kuukausi (mitat oli 5+5, tyhjennys 10+6) sitten ja kysyin sairaalassa samaa, kun päädyttiin lääkkeelliseen tyhjennykseen ja mulle sanottiin (lääkäri), että yhdet kuukautiset pitäis odottaa. Oon nyt tutkinut tätä asiaa ja jutellu eri ihmisten kanssa niin ilmeisesti on ihan lääkärikohtaista miten ohjeistavat. Vuotoa kesti 2vk, mutta erittäin herkällä testillä saan vielä haalean plussan, joten nyt stressaa se et joutuuko tässä vielä kaavintaan:sad001 Harmittaa, koska toivottaisiin uutta raskautta mahdollisimman pian, mutta eipä tää näköjään aina mee niinku haluaisi.

Fiinu ootko ajatellut vaihtaa testiä? Tuolta kuumeilupuolelta olen joskus lukenut, että toiset saavat haamuja joillakin herkillä testeillä, vaikka eivät edes ole raskaana. Normaalisti naisella, joka ei ole veressä hcg-hormonia alle 5 mIU/ml ja herkimmät testit antavat plussan jo silloin, kun hormonia on 10 mlU/ml ja joku voi kai antaa vielä pienemmällä määrällä jonkun haamun.
 
Fiinu ootko ajatellut vaihtaa testiä? Tuolta kuumeilupuolelta olen joskus lukenut, että toiset saavat haamuja joillakin herkillä testeillä, vaikka eivät edes ole raskaana. Normaalisti naisella, joka ei ole veressä hcg-hormonia alle 5 mIU/ml ja herkimmät testit antavat plussan jo silloin, kun hormonia on 10 mlU/ml ja joku voi kai antaa vielä pienemmällä määrällä jonkun haamun.

Kolmella eri testillä oon joo kokeillu (kaikki herkkiä) ja enemmän tai vähemmän haalee plussa/haamu kaikilla. Ootan vielä sen viikon mikä sanottiin ja sitten soitan. Tai siis TOIVON et saan sen puhtaan negan ettei tarvis soitella. Viikonlopuks voisi hankkia kyllä ihan "tavallisen" testin, kiitti vinkistä!
 
Mäkin sain kesäkuisista lähtöpassit:sad001 Pari viikkoa sitä iloa kestikin ja sitten alkoi tuhrutella. Mulla oli kyllä koko ajan vähän sellainen epäuskoinen olo, kun oireet oli niin lievät ja tuhrutteli lähes koko ajan. Vuoto alkoi spontaanisti ja kesti kuusi päivää. Kivut oli aikamoiset, muttei mitään verrattuna henkiseen kipuun. Se otti tosi koville. Itkin vähän väliä ja ajattelin etten enää koskaan rupea tähän uudestaan. Vuodon loputtua olokin alkoi pikkuhijaa helpottaa.

Mulle lääkäri sanoi että heidän ohjeistus on odottaa yhdet kuukautiset, mutta mä viittasin kintaalla ohjeelle - koska tiedän lääkäreitä jotka sanoo että saa alkaa yrittämään heti. Täällä siis ollaan täysillä uudella yrityskierroksella. Uutta raskautta ei kyllä uskalla ajatella tai toivoa, mutta silti pitää koko ajan pientä toivoa yllä että plussaisi heti. Tuntuu että se paikkaisi jotain rikkinäistä tuolta sisältä. :sorry:
 
Voi ei, Adiela :sad001 Kovasti voimia ja jaksamista sinulle. Yritetään selvitä, vaikka kamalalta tuntuukin. Mulla on aivan samanlainen fiilis, eli odotan vain kuumeisesti uutta raskautta. Mulla on nyt vuodon loppumisesta yli viikko, ja raskaustestikin näytti negaa jo viime viikon lauantaina muistaakseni. Eilen otin ovistikut taas käyttöön... Huoh.
 
Kiitos @Tiutiutiu :Heartred Jaksamisia kovasti myös sinulle. Kumpa meille nyt suotaisiin se plussa, joka kantaisi ihan loppuun saakka. :sad001
 
Eilen alkoi haalea vuoto, ajattelin että rehkin vaan vähän liikaa, mut tänään alko sit niukka verenvuoto.. Menin sitten varmuuden vuoksi tarkastukseen vaikka tiistaina olisi np-ultra. Ultrasivat alakautta ja selvisi että kehitys pysähtynyt 8+4 (nyt 11+5 oman laskun mukaan). Sain ekan lääkkeen nyt ja maanantaina takaisin lääkkeelliseen tyhjennykseen, siellä meneekin sitten koko päivä tarkkailussa :sad001 Saikkua sain keskiviikkoon asti.. Todella tyhjä olo, onneksi esikoinen viä ajatuksia hetkeksi edes muualle.. Harmittaa kun olisi syntynyt niin hyvään kohtaan :arghh: Ristiriitaiset fiilikset kun tavallaan ei syytä itseään mut sit kummiskin syyttää.. Luonto oli nyt vaan toista mieltä ja ehkä se oli sitten oikea ratkaisu.. Nyt vaan kaikki tuntuu niin väärältä ja epäreilulta..
 
Tänään aamulla vuodon alun jälkeen kontrolliultrassa tyhjä kohtu. Vielä viikko sitten sykki sydän. Silloin oli 6+0
Tyhjä tyhjä olo.
Tein testin kotiin päästyä vertailuksi ja on jo nyt nega. Hyvin nega.
Mulle sanoi sekä lääkäri, että kätilö että ei tartte odottaa mitään.
Eikä ajateltu odotella. Vuoto loppui jo edellispäivänä. Ja tänään kohdun limakalvo oli 0,4mm eli ihan alku kierto. Toivottavasti lähtee pian taas liikkeelle kierto.

Mutta kyllä on surullinen ja tyhjä olo ;(
 
Takaisin
Top