Valmisteluita ja hankintoja

Meillä on yhdet kengät, mutta ei olla vielä niitä käytetty edes totuttelumielessä... (lenkkarit) Ja virallisia ensiaskel kenkiä en ole vielä hommannut. Haluaisin ihan kunnon kengät ostaa, mutta ne on aika kalliita, kun miettii, että miten kauan niitä voi käyttää! :eek: Mut näihin ekoihin kenkiin on kai parasta panostaa ja mennä oikein palvelevaan liikkeeseen, pilaan muuten varmaan pojan jalat heti kättelyssä :grin

Mut nämähän tarvii vissii tälle vuodelle vielä erikseen talvikengät ja kumisaappaatkin, käveli tai ei?
 
Huh, oli kyllä erittäin informatiivinen teksti ja sai aikaan todella huonon omantunnon. :sad001 Ei oo vielä kenkiä meillä, vaikka tuo epeli viipottaa kontaten ja seisoo jatkuvasti. Mutta en ollut edes kuvitellut että niitä pitäisi käyttää sisälläkin?! Ehkä sen jalat on nyt menny pilalle kun on seisoskellut ihan vaan sukkasiltaan tai paljain varpain :wink Kuvittelin että hommaan nyt vaan jotkut kevyet kesäkengät joita pojalla voi pitää ulkona ja sitten syksyllä jotkut "paremmat" kun alkaa oletettavasti kävellä, menee hoitoon jne. Mutta ne hinnat kyllä kauhistuttaa ihan todella, pari kuukautta käytössä olevista kengistä saa maksaa itsensä kipeäksi. Tämmösissä asioissa huomaa miten noilla lasten vaatteilla ja tarvikkeilla oikeasti rahastetaan. Kaikki maksaa ihan hitosti. Murrrrr! No, köyhät (eli allekirjoittanut) valittaa... :wink Sinänsä nää meidän lapsukaiset on syntyneet aivan oivalliseen aikaan, että niille voi aina toivoa synttärilahjaksi juuri oikean kokoisia uusia kenkiä, haalareita ynnä muita sikakalliita vaatteita uudelle syys-talvikaudelle. Itse aion kyllä hyödyntää tätä etua :D
 
Heh, en voinut olla penkomatta tätä kenkäasiaa, kun alkoi niin kovasti vaivaamaan ollaanko me nyt tehty jotain tosi pahasti pieleen :D Ja toisaalta, mua alkoi kyllä mietityttämään että pitäisikö niitä kenkiä ihan oikeasti pitää jo niin varhaisessa vaiheessa ja sisälläkin melkein jatkuvasti. Löysin aiheesta myös tämmöisen jutun:

http://www.vauva.fi/artikkeli/vauva_ja_taapero/tarvikkeet/kenkaopas_taaperolle

Taitaa olla tässäkin asiassa niin että suosituksia ja näkemyksiä on niin monta kuin on asiantuntijoita. Myös jollain toisella sivulla sanottiin että sisätiloissa lapsen pitäisi antaa jaloitella ilman kenkiä jotta oppii oikeanlaista tasapainoilua ynnä muuta. Huh, nämä näkemykset vapauttivat minut piinasta ja voin hyvillä mielin lähteä kohtapuoliin ilman kiirettä minikenkäostoksille :)
 
Minäkin mietin tota ohjetta pitää kenkiä sisällä, olen monesti lukenut että aikuistenkin pitäisi mieluummin kävellä esim. ulkona ilman kenkiä, koska nimenomaan kengät aiheuttavat niitä virheasentoja. Mene ja tiedä, humanistin koulutus ei anna eväitä tähän... :wink mutta aika monta vauvaa olen hoitanut, eikä kellään ole pidetty kenkiä sisällä, joten en nyt juokse omallenikaan sellaisia ostamaan.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Tein tänään kenkälöydön! Käytiin pyörimässä tuolla marketeissa ja kävin huvikseen tarkistamassa myös lasten kenkäosaston tarjonnan ja matkaan lähtikin sitten löytöhyllystä Reiman ensiaskelkengät. On kyllä todella tukevan oloiset; varrelliset, päällinen nahkaa, tarrakiinnitys jne. Ovat tällä hetkellä himpun verran liian isot (sen varankin huomioiden), mutta uskoisin että sitten kun niiden käyttö tulee oikeasti ajankohtaiseksi, ovat juuri sopivat. Nyt ne voi välillä laittaa pojalle jalkaan ihan tottumisen vuoksi. Hinta ei päätä huimannut; 20 euroa! Olen enemmän kuin tyytyväinen että päätin kurvata sen hyllyvälin kautta :)
 
Ajattelin hommata ne kengat ennen kuin poika menee syyskuussa paivakotiin. Jo reilusti sita ennen, jotta ehtii totttua niihin... Just tollaset Henun kuvailemat on hakusessa. Alennusmyynneilla olen piipahtanut. Hm:lla ja hm:n tyylisissa isommissa ketjuissa, joita meilla pain on ja joissa on paljon lastenvaatteita, mutta ei ole loytynyt. Paljon on alennuksessa sandaaleja, ja kangastennareita, jotka nyt on ihan kuraa ja ei takuulla tue lainkaan... Seuraavaksi voisi katsella ihan oikeista kenkakaupoista.

Siella meidan pojan paivakodissa lapset pitaa muutes koko paivan kenkia jalassa. Huomasin sen silloin, kun oltiin siella vierailulla silloin alkuvuodesta. Ma kysyin silta hoitotadilta, etta onko noilla kengat jalassa ihan koko paivan. Se oli varmaan jotenkin ihan daiju kysymys, kun se hoitaja vaan naurahti, etta totta kai lapsilla on kengat. Ja mieskin katsoi mua kysyvasti, etta mita hittoo taas tyhmia kyselet ihmisilta. :grin Sitten ne lapset juoksivat samoilla kengilla sisalla ja ulkopihalla.

Mies nyt ei osaa kiinnittaa huoomiota sellaisiin pieniin yksityiskohtiin kuten miten nyt jonkun toisen lapsi on pukeutunut, mutta ma katson aina lasten ja vauvojen vaatetusta.:)
 
Hauska tuo Littleredin kenkäjuttu :) Luulis muuten, että jotkut sisätossut riittäisi ja olisi lapsillakin mukavammat. Itsestäkin on kurjaa olla koko päivä kengät jalassa.
 
Tuo ei tullut yllätyksenä, koska espanjassa kaikkialle mennään ulkokengät jalassa. Mua ottaa se tapa tosi pahasti päähän kun mut on pienenä opetettu todella kovalla kurilla ettei kengillä lampsita sisällä. Miehen perhe ja lähimmät ystävät ovat nyt hyväksyneet mun oudon päähänpinttymän, ja ottavat kengät pois kun tulevat meille :)
 
Niin siella paivakodissa ne lapset jotka pitivat kenkia sisalla olivat kaikki ainakin jotain 1-vuotiaita ja vanhempia. Siis sellaisia, etta ne kaikki osasivat kavella kuitenkin.
Jos poika nyt ei syyskuuhun mennessa opi kavelemaan niin turha sille on ottaa sinne kenkia mukaan. Ne, jotka eivat osaa kavella ovat siella pk:ssa omassa vauvasalissaan pinniksissa tai pehmeella leikkimatolla. Siella vauvasalissa oli semmonen tosi iso pehmustettu kuminen alusta/matto. Muistutti jotain painijoiden pelimattoa ja oli miltei koko huoneen kattava. Ma en edelleenkaan tieda mihin ryhmaan ne sitten pojan laittavat.
Mutta kengat aion hankkia joka tapauksessa heti kun ehdin.
 
Jeps, turvaistuin (britax) hommattu... Melkonen vyöviidakkohan (selkä menosuuntaan ollessa) tuo nyt on, kun en hommannut isofix tms kiinnityksellä olevaa ( terveisiä kivikaudelta :wink) Asennus ei sinänsä ole vaikea, mutta istuimen vaihtaminen autosta toiseen on työläämpi homma, ellei sitten hanki toisia alakiinnitysvöitä, jotka olisivat aina valmiina toisessa autossa kiinni... Naama menosuuntaan asennus sen sijaan käy helposti ja tukevasti auton omilla vöillä. No, tämän kanssa on nyt elettävä, kun selkä edellä tässä vielä kuljetaan :p Typerämpi homma on se, että mun autossa istuimen saa eteen tai sitten vain kuljettajan taakse. Jostain syystä haluaisin sen sinne apumiehen taa, kun totuin siihen, että kaukalon telakkakin oli siellä... No, eipähän kukaan mene mun penkin säätöihin koskemaan, kun istuin on kiinni :grin
 
Hommasin tänään autoon semmoisen vauvapeilin. Peili kiinnitetään siis kuminauhasysteemillä takapenkin niskatukeen ja sitten voi taustapeilin kautta tiirailla mitä se ipana siellä touhuaa :) Matkustan itsekseni sen verran paljon ja pidempääkin matkaa autolla pojan kanssa, että koin tuon tarpeelliseksi, ja hyvin vaikuttaa toimivan. Löysin Biltemasta edullisen, maksoi vain 9 €, suosittelen!
 
Tuo kasvaa niin nopeesti, että välillä huomaa missanneensa jotain mitä suunnitteli hankkivansa.. Sit onkin tavallaan menny jo ohi. Esim mulla oli suunnitelmalistalla jonkun babywalkerin hankinta, mut kun tuo kotoo pois olemisen aikana oppi jo niin paljon, niin en nyt enää nää järkee siinäkään. Ehkä se hyppykiikku ajoi asiansa, nyt jätettiin sekin uudelleen asentamatta, kun ois enää nii hetken käyttöaika ja tuo ei sillei tarvii sitäkään, kun pääsee jo itsenäisesti kulkeen ja seisoon ja 'pomppiin'.
Mut vaik nyt kaikkia hienouksia ei ookaan, en usko tuon mitenkään kärsineen. Lapset oppii kaiken tarvittavan kehitysmaissakin.
Eikä tavara tuo onnellisuutta. Uskon tytöllä olevan onnellinen ja täysipainoinen lapsuus, vaikkei ookaan aina lelukuvastollista tavaraa käytössä tai kulje joka päivä harrastuksissa.

Tajusin myös sen mitä epäilin alun perinkin: vaik ite ei olla ostettu tuolle juuri mitään 'virikkeitä', uutena varsinkaan, sillä on kaappi täynnä leluja ja koti on täynnä tytön tavaroita. Niitä on kertynyt, kiitos vaan sukulaiset ja ystävät.
Oon mä välillä avannut suutani tuttujen vanhempien aikana siitä, mitä ois tarvelistalla ja ollaan saatu käytettynä kaikki tarpeellinen. :)
-antimaterialistinen purkautuminen.Ugh.-
 
Murmeliini, mietin just samoja juttuja tuossa eilen, kun raivasin vanhoja / käyttämättä jääneitä vauvantarvikkeita pois. Asiaan vaikuttaa tietysti sekin, että asumme kaksiossa, mutta mua helposti ahdistaa toi tavaramäärä. Mekään ei kauheasti olla osteltu, vaan saatu lelut pääosin käytettyinä ja jotain sukulaisten ostamina. Toivoisin silti, etteivät sukulaiset aina raahaisi tänne jotain härpäkettä ja vaatetta tullessaan, vaan antaisivat pojalle mieluummin aikaansa.

Sen sanottuani, mä olin vähän kauhuissani kun me saatiin sellainen baby walker, mutta poika onkin siihen kovasti ihastunut ja sille on löytynyt aika paljonkin käyttöä. Plus saan kädet hetkeksi vapaaksi, kun poika on siinä ja tiedän, ettei hän (vielä) osaa kiivetä itse pois :grin Mutta taidan itse olla vähän vanhan koulukunnan ihminen, kun mulle lelut tarkoittavat jotain palloa, kirjaa tai helistintä, kaikki suureellisemmat härpäkkeet ovat kauhistus :grin
 
Minuakin ahdistaa se, etta olkkarin lattia on taynna pojan rompetta. On sitteri, baby walker, leikkimatto, syottotuoli ja joka puolella leluja... :mad: Tuntuu, etta joka paikassa on joku muoviromu just mun tiella. Poika ei suostu leikkimaan omassa huoneessaan eli jos vien vaikka leikkimaton ja kaikki lelut sinne, niin poika jaksaa olla siella korkeintaan minuutin ja konttaa sitten takaisin olohuoneeseen. Jos oman huoneen oven laittaa kiinni ja poika sinne leluineen, niin alkaa kauhea huuto... Ei hitto miten sen saisi opetettua pois olohuoneesta omaan huoneeseen...?
Vaan kaipa nama romukasat on sita lapsiperheen arkea.
 
Historioitsijan on muuten pakko huudella, babywalker ei ole mikään nykyajan hömpötys, itse olen ainakin nähnyt 1800-luvulta peräisin olevan sellaisen. Samoin olen nähnyt Kreikassa tuttipulloja 300-luvulta eKr. Osattiin sitä ennenkin! :wink
 
Kohta käyn pojan lelulaatikkoa läpi, kun sitä romua on tosiaan yhtäkkiä kerääntynyt kamalasti. Pehmot ja helistimet alkaa olla last season, kaikki mikä pitää ääntä, millä voi kolistella ja rymytä, ne on kivoja leluja. Jumantsuikka, jos joku sukulainen kehtaa raahata meille babywalkkerin tai polkuauton tai potkumopon tai jättikaivurin. Meille ei todellakaan mahdu sellaista! :eek:

Tabletin soitinsovellukset on tosi jees pojan mielestä myös, erityisesti rummut :grin
 
Takaisin
Top