Valitusketju!

Nyt on pakko vähän sohaista muurahaispesää, mutta voiskohan ehkä mahdollisesti nuo yöheräilyt ja valvomiset johtua siitä, että pojalla on nälkä? Mun mielestä puolivuotias on kyllä vielä aika pikkuinen jotta voisi päättää ettei anna yöllä maitoa varsinkaan jos tutti ei tähän asiaan auta ja vauva vaan on vielä selkeästi jotain vailla..
 
Meillä on ihan samanlaista heräilyä kun Karpalolla. Tai nukutaan pääsääntösesti ihan max. 2h pätkiä öisin. Sillon tällön saattaa mennä 3-4h, mutta se on tosi poikkeuksellista. Ja herätään just pieneen valitukseen tai itkuun..

Meillä nukutaan päivisin vaan kahdet päikkärit, ensimmäiset noin 1,5h aamupäivällä ja toiset noin 30min ennen viittä. Yöunille menee noin 21 ja aamulla herätään noin 8...et en oikeen usko, että liikaa nukuttais.

Me ollaan syöty kiinteitä vasta ihan vähän aikaa, joten iltapuuroa ei vielä paljoa mene. Mutta meillä ei silti neidillä kyllä oo nälkä. Oliskin! Oisin tosi ilonen, jos voisin edelleen vaan tunkea tissiä suuhun ja se ois hyvä. Mutta kun ei kelpaa, neiti vaan riuhtoo sitä ja kitisee ja menee entistä levottomammaksi. Eikä siis syö. Syö kerran tai kaks yössä, eikä koskaan ennen 05. Yleensä siis syö siinä noin 05 ja sit ehkä joskus haluu lisää jo 6.30-07, oon päätellyt et näin sillon jos nukahtaa tolla viiden syötöllä vähän kesken syömisen. Nyt oon luovuttanut, enkä edes tarjoa tissiä ennen tota viittä. Ja meillä kyllä heti kun herää itkemään sitä nälkää, niin tunnistan kyllä, koska se kuulostaa ihan erilaiselta heti ensi sävelistä asti :D

Mutta mäkin kyllä suosittelen Karpalo kokeilemaan, että oisko kuitenkin nälkää, jos ette oo kokeilleet. Ihan jo siksi, et oishan se helppo ratkasu. Mä kyllä uskon, että sen näkee sillä syökö toinen.

Mä ite alan olla vähän epätoivonen, kun en tiedä mikä meidän pientä öisin valvottaa ja mitä voisin tehdä, että saatas kaikki nukuttua paremmin. Alkaa oikeasti tuntua, kun viimisen kuuden kk aikana 4h yhtenäiset unet on olleet harvinaista luksusta..
 
Pipridae, onko teillä mikä hammastilanne? Meillä on ruvettu öisin heräilemään kipuitkuun, eikä tutin suuhun lykkääminen enää auta siihen. Tissikään ei kelpaa just ennen sitä aamuviittä. Päivisin vedetään kanssa hirveitä raivareita, eikä uni oikein maistu sillonkaan.
 
Oho, aika pitkä aika kyllä ilman ruokaa noin pienelle! Meillä herätään vähintään 4 tunnin välein nälkään, tosin meillä ei puuroa anneta, mutten usko, että se pitäisi noin kauhean monta tuntia nälän poissa. Tiheän imun kausina herätään jopa parin tunnin välein ihan vaan syömään.. Toki vauva nukkuu mun vieressä edelleen, niin syöttäminen on nopeaa ja aika vaivatonta, heräämisestä 10min ja vauva menee takaisin nukkumaan. Se on paljon pienempi vaiva kuin ihmetellä ja valvoa nälkäisen lapsen kanssa tuntitolkulla.

Ja muutenkin tohon nukkumiseen, tirppa taitaa olla tosi hyvin nukkuvaa sorttia (toki heräilee esim mahakipuihin mutta rauhoittuu nopsaan) kun en oo missään vaiheessa rajoittanut pienen unta estämällä nukkumasta illalla, mutta silti nukkuu ihan hyvin. Toki välillä herää keskellä yötä pirteänä, mutta sitten vaan syötän ja jatketaan pötköttelyä, kyllä se siihen rauhoittuu. Neuvolakin sanoi, ettei alle 6kk ikäisen piltin uniin saa puuttua, siis kun yhdessä vaiheessa käytiin yöunille vasta 1-3 aikaan, niin totesivat vaan, ettei saa esim valvottaa, koska vauva tarvitsee kaiken unen mitä se haluaa nukkua. Mutta siis näin meillä.

Mutta siis tohon tissillä yörauhoittumiseen, niin ei meillä ainakaan tissi kiinnosta yhtään, jos ei ole nälkä. Jos vaikka itkee hampaita tai mahaa itkee, niin tissi vaan ärsyttää.. Eli vauva osaa jo rauhoittua muilla keinoin, eli ei ole siis vaaraa, että kaikki itkut johtaisi imetykseen (enkä kyllä osaa nähdä sitäkään pahana, koska mikä sen kivempaa kun itkevä vauva rauhoittuu tissille ja pääsee itse nopsaan nukkumaan)
 
Mutta siis mä menen muutenkin tosi lapsitahtisesti, voihan se olla, ettei joku semmoista tahtia jaksa / kestä /halua.. Itsestä vaan on luonnollisin tapa tämä ja lapsikin nukkuu 12 tuntia yössä 4 tunnin välein tapahtuvalla 10 minuuttia kestävällä syötöllä.. Enkä mä päivälläkään laske syöttöjen määriä tms vaan jos vauva vaikuttaa nälkäiseltä isken tissin suuhun ja jos syö ni hyvä jos ei ni sit ei.. Ei ole varsinaisesti aamumaitoa tai päivämaitoa, vaan maitoa silloin kun tarve tulee. Sama unien kanssa, en edes yritä laittaa tiettyyn aikaan nukkumaan, vaan sitten kun väsy iskee. Soseet onkin sitten aikaan sidottu, esim aamulla heräämisen jälkeen luumu, sitten päikkyjen jälkeen toinen hedelmä n. 12-13, sitten kun iskämies tulee koulusta ja aikuiset on syönyt niin sitten kasvissose, eli 15.30-16.30.. Mutta maitoaikataulullekkaan en ole löytänyt tarvetta.
 
Meilläkin nukuttiin perhepedissä vielä viikko sitten koko yöt. Toi yösyöttö väli piteni noin pitkäksi varmaan siinä noin 5,5kk iässä. Sit mulla meni varmaan sellanen pari viikkoa vielä, ennen kun tajusin, että se tissi ei tosiaan enää kelpaa. Tyyppi saatto lussuttaa sitä hetken (ei niellyt) ja sit alko just raivota. Mä voisin melkein väittää että syöttöväli piteni ihan yhtäkkiä, mutta luulen, että todellisuudessa se saatto kyllä pidentyä vähitellen. Mä en vaan yksinkertasesti ymmärtänyt. Me tosiaan nukuttiin perhepedissä ja olin sen 5,5kk tunkenut tissiä suuhun aina kun toinen heräs. Itse siis heräsin ehkä silleen puolittain, joten vähän aikaa kesti tajuta, että eihän se tosiaan syö. Ihmettelin vaan, että mitä se hermoilee, kun kerran tissikin on suussa :p. Ja senkin jälkeen vielä pari yötä koitin väkisin tunkea sitä tissiä, koska olihan se nyt niiiiin helppoa. Mutta kun ei kelpaa enää, niin ei kelpaa. Nykyään nukutan tytön omaan sänkyyn ja otan sitten aamulla viereen siinä vaiheessa kun tahtoo ruokaa eli noin viiden aikaan. Tää oli kompromissina, se tytön riuhtominen alko vaikuttaa miehenkin uneen tosi pahasti, joten siinä meidän sängyn vieressä oleva pinnis tuntu siinä vaiheessa parhaalta ratkasulta alkuyöksi.

Me alotettiin kiinteet "vasta" 6kk 1vk iässä (oltiin reissussa just kun tuli se maaginen 6kk täyteen eikä viititty siellä alottaa), joten toi yösyöttöjen väli piteni ennen kiinteitä eli eipä ollut kiinteillä tai puurolla mitään tekemistä sen kanssa. Pikemminkin nyt kun on vähän aikaa syöty kiinteitä niin välillä herää jo vähän aiemmin nälkäsenä taas. Mutta me sormiruokaillaan, joten väittäsin että niitä kiinteitä muutenkin menee edelleen todella vähän. Enkä siis usko että ne juurikaan öihin vaikuttaa. Päivisin imetän kanssa edelleen lapsentahtisesti (niin kun siis öisinkin toki), mutta oon huomannut kyllä, että nekin välit on selkeesti pidentyneet. En oo laskenut imetyskertoja, mutta paljon harvemmin kun vielä vajaa kk sitten. Tyttö myös syö todella paljon nopeemmin. Siis ihan jossain viidessä minuutissa välillä vetäsee molemmat rinnat, kun ennen syötiin aina vähintään jotain 15-30min kerrallaan. Välillä tosin sitten enemmän höpötellään ja sylitellään samalla ja menee kauemmin. Mutta saa selkeesti rinnat tosi nopeestikin tyhjäksi, jos tahtoo.

Niin ja mekään siis ei todellakaan rajotella tän tyttösen unta (voi luoja, ei todellakaan, kun saiskin sen nukkumaan vähän enemmän). Tää vaan on sitä sorttia, että muistan edelleen elävästi yhdenkin illan kun tyttö oli sellanen about kuukauden ikänen ja me istuttiin miehen kanssa tuijottamassa, kun toinen miehen sylissä köllötteli hereillä. Ja mietittiin että voiko olla normaalia, että niin pieni nukkuu niin vähän. Oli sillonkin valvonut 10h putkeen, kuten monena päivänä. Mä oikeesti vakavissani sillon pariin kertaan mietin, että pitääkö mun viedä se Acutaan, että pakkohan siinä on olla jotain vialla. Vähänkö ne ois varmaan nauraneet ylihysteerisen äidin ulos ensiavusta, kun oisin mennyt sinne selittämään ettei mun vauva nuku, että eihän sen aivot koskaan pääse kehittymään, jos ne ei saa lepoa :oops: Mutta ilmeisesti meillä nyt vaan ei tota unta niin hirveesti arvosteta :rolleyes:

Tasin nyt vähän unohtaa tän mun kirjotuksen pointin, lähti ajatus harhailemaan. Mutta olin varmaan sanomassa, että meillä ei ainakaan kiinteet tunnu vaikuttaneen öihin yhtään mihinkään suuntaan. Meillä ei myöskään oo vaikuttanut ainakaan mitenkään positiivisesti toi yösyöttövälin pidentyminen. Pikemminkin päinvastoin, herätään edelleen vähintään yhtä usein, mutta nyt en voi enää vaan tunkea tissiä suuhun ja jatkaa unia niin kun ennen:sad001...

Ja niistä hampaista vielä piti sanoa, että toivosin että johtus niistä, kun se ois sellanen kiva, helppo selitys. Mutta en kyllä hyvällä tahdollakaan nää, että ois vielä mitään tulossa. Toinen kulmahammas on pullottanut jo ainakin pari kuukautta, mutta ei tunnu etenevän mihinkään suuntaan. Ja etuhampaat ei oo vieläkään edes lähellä, että tulisivat läpi...että on nekin (yö)itkut sitten varmaan vielä erikseen edessä jossain tulevaisuudessa :nailbiting::grin
 
Mulle on muuten jotenkin ihan sula mahdottomuus koittaa tunkea tarpeeks paljon noita kiinteiden aterioita päiviin. Kun neuvolassa sanottiin, että pitäs anttaa 6 ateriaa päivässä! Siis kuusi! En mä edes saa niin montaa itelle kasaan: aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Ja tällä hetkellä tyttö syö noista aamupalan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Yleensä on nukkumassa kun syödään lounasta. Ja nääkin tekee tiukkaa. Niin mihin väliin se kuudes ateria ois edes tarkotus tunkea kysyn vaan? Eihän me ehditä muuta tehdä kun syödä ja nukkua, ja silti ei kyllä taida riittää meillä päivässä tunnit!
 
ruokavälit on täälläkin pidenneet, paitsi nyt, kun hampaat taas vaivaa ja poika kaipaa unta ja ruokaa normaalia enemmän. Ja vaatteenvaihtoja kun kuolaa pari bodya märäksi joka päivä... kuolalaput ei toimi, kun poika repii ne pois, samoin kuin ruokalaput.

Jos poika herää yöllä alle 2h edellisestä syötöstä, kokeillaan nukauttaa uudelleen silittämällä ja peittelemällä (tuttiahan poika ei ole missään vaiheessa huolinut) mutta jos ei parissa minuutissa nukahda, niin saa maitoa. Ei tulis mieleenkään rajoittaa noin pienen ruokailua, ei päivälläkään sanota, että odotas vielä tunti, ruoka-aika ei ole vielä. Saa sekä yöllä että päivällä niin paljon kuin jaksaa syödä. Siinä onkin viime aikoina ollut opettelemista, ettei yöllä välipalaksi riitä 60ml maitoa, vaan pitää olla enemmän, illalla puuron ja rinnan päälle saattaa mennä 200ml...
 
Meillä poika siis herää useimmiten jo ennen kahtatoista yöllä, eli noin kolmen tunnin päästä siitä puuro- ja maitoannoksesta, enkä sen takia suostu syöttään vielä silloin. Sitten kun rauhoittuu, nukkuu usein sinne viiteen asti, eli en siksi usko siihen nälkään. Rauhoittuminen tapahtuu yleensä muutaman pierun jälkeen, eli vaikuttaa siltä, että on vaikeita ilmavaivoja, en vain tiedä sitten mikä niihin on syynä. Jos lapsi siis herää esim kolmelta ja huutaa, niin sitten imetän.

Mä oon aika tarkka aikataulujen kanssa siksi, kun olen vaan sellainen luonteeltani, etten kestä ilman selkeää rytmiä. Mun pitää tietää mihin aikaan suunnilleen on tarkoitus nukkua ja milloin syödä, että pystyn suunnittelemaan päivän tapahtumat; milloin käydään koiran kanssa lenkillä, milloin pesen pyykit, milloin hoidan astianpesukoneen, milloin käyn kaupassa, siivoan jne. En siis kellota tarkkaan, että syötäisiin tasan kolmen tunnin välein tai mitään sellaista, mutta haluan, että on selkeät suuntaviivat. Sitten jos ekat päikkärit jääkin vaikka lyhyiksi, niin muokataan loppupäivää sen mukaan, että tulee jossain välissä nukuttua lisää, ja syöntikertojakin on päivän aikana vähän sen mukaan. Olen siis järjestelmällinen, mutten kuitenkaan täysin joustamaton, mutta en pystyisi elämään myöskään niin, että syödään ja nukutaan milloin sattuu. Mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle :)
 
"Mikä sopii mulle, se ei sovi sun tyttärelle ja mikä sopii sun tyttärelle niin se ei sovi sulle..Hei milloin sulle oikein sopii?"

Siperia opettaa ja arki lapsen/lasten kanssa. Jossain vaiheessa huomaa, että voit pyyhkiä niillä aikatauluilla vaikkapa takalistoa :D Aina "kannattaa" olla jonkinlainen suunnitelma, mutta sen toteutuminen on kyllä niin monesta tekijästä kiinni, että jos kaikki menee putkeen niin voi jo onnitella itseään hyvästä suorituksesta :D

Yösyötöt taas..No, mun pointti varmaan tuli jo aiemmin esiin :) Enkä mä usko, että vauva turhaan koskaan kitisee vaan kyllä siihen aina on joku syy..
 
Mä kanssa uskon, että aina on joku syy kitinään ja itkuun näin pienillä. Enkä mä oikeestaan kyllä usko, että isommatkaan lapset ihan ilman syytä kitisee, mutta se on sit toinen tarina..

Mutta sehän sitä ahdistusta öisin vielä lisää, kun toisella on selvästi joku hätä, mutta et vaan saa selville, että mikä :sad001...siksikin mieluummin antasin tissiä vaikka sen 20 kertaa, jos sillä sais toisen rauhottumaan.

Mutta viime yönäpä meillä posotettiin 6h putkeen ilman YHTÄ ainoota herätystä! Harmi etten menny ite nukkumaan puol ysiltä :D..Mutta meinasin kyllä tippua sängystä kun katoin kelloa ja se oli melkein puol kolme, kun eka kertaa herättiin! Ja sillonkin oli nälkä sitten jo. Eli ei yhtään epämäärästä itkuherätystä viime yönä...ihan uskomatonta!
 
Mut pipridae eihän se tissi aina olekaan se pelastus niihin kitinöihin :grin ..Kun oliskin!

Ja nämä kasvavat sankarit ja sankarittaret nyt saattaa yöllä olettaa, että jipiii nyt on aamu vaikka kello olis vasta puoli kolme. Ei niiden sielun elämään pääse kukaan selville, että missä mättää milloinkin kun ei joko nukuta tai sitten nukutaan liikaa tai ei maistu ruoka tai ruoka maistuu liian hyvin ja mitä näitä nyt olikaan :)
 
millä poika nukkui levottomasti viime viikonloppupuolella, niin tietenkin menin iltakitinän (puoliltaöin) aikaan vierashuoneeseen nukkumaan, että edes pari tuntia saisi nukuttua ennen töitä: kuinkas kävikään: isi tuli herättämään ruokkimaan poikaa puoli seitsemän!! eli jopa yli 6h yhtäjaksoista unta, tuntuipa luksukselle!
 
Meillä herätty myös keskellä yötä itkemään moneen otteeseen. Joskus on nälkä ja joskus haluaa kainaloon tai syliin. Meillä alkoi tuo yöllä heräily kiinteiden kanssa samaan aikaan. Kakkaa tulee enää kerran päivässä ja varmaan on vatsanpuruja. Vähän auttoi peiton vaihto, äitin untuvapeitossa kun saa parhaat unet. Välillä on tarkkaa, yksi yö herättiin ja auttoi vain kun suoristin pussilakanan. Varmaankin masu ja pierut herättää ja sit kiinnostutaan kaikesta muusta. Kyllä tämä tästä kun pikkumasu tottuu.
 
Voi kumpa anoppinsa olis voinu valita! Kyllä taas hermoo kiristää kun ihmiset suunnittelee meidän menoja ja sopii vierailuja ym mukavaa... Vois vaikka muuttaa 500km päähän! Murr!!
 
Hanski, ei se 500 km päässä asuminenkaan aina auta... Meille on anoppi kerran tullu kylään 3 päivää etuajassa :rolleyes:
 
Joko oon sanonu, että VITUTTAA toi hiustenlähtö?!

No, sanon sen vielä kerran :angry4

Ensinnäkin: kohta oon varmaankin kalju.
Toisekseen: niitä on JOKA PAIKASSA! Lattioilla, vaatteissa, lakanoissa, lapsen sormissa, lapsen kakassa, lapsen vaatteissa, lattiakaivoissa, ruuassa.. voi saatana sanon! (ja mä en enää edes kiroile juuri yhtään, mutta tämä pistää kyllä jo niin vihaksi..)
 
Jotenki tuntuisi että hiustenlähtö pysähtyi kun rupesin taas napsimaan magnesiumia. Varmaan joku puutostila.
 
Kesäbebe Samat fiilikset täälläkin, joten soitin kampaamoon ja varasin ajan leikkuuseen. Lyhyt tukka kiitos nam niin pääseepähän siitäkin ongelmasta eroon ja eipähän neitikäänn saa enää revittyä. :D
 
Voihan flunssa. Kurkku kipeenä jo pari päivää, päänsärkyä ja nyt mulla oli lämpöäkin. Mieskin valitteli yskää. Ja nyt tyttökin rohisi viime yön, nenästä lähti aamulla hirveesti räkää. Mutta silti hymyilee ja naureskelee ihan normaalisti eikä tunnu kuumeiselta. Mulla kun ei ole aiempaa kokemusta vauvan flunssasta, niin mikä auttaa? Eihän tuo toki vielä ole kovin kipeä..
 
Takaisin
Top