Meilläkin nukuttiin perhepedissä vielä viikko sitten koko yöt. Toi yösyöttö väli piteni noin pitkäksi varmaan siinä noin 5,5kk iässä. Sit mulla meni varmaan sellanen pari viikkoa vielä, ennen kun tajusin, että se tissi ei tosiaan enää kelpaa. Tyyppi saatto lussuttaa sitä hetken (ei niellyt) ja sit alko just raivota. Mä voisin melkein väittää että syöttöväli piteni ihan yhtäkkiä, mutta luulen, että todellisuudessa se saatto kyllä pidentyä vähitellen. Mä en vaan yksinkertasesti ymmärtänyt. Me tosiaan nukuttiin perhepedissä ja olin sen 5,5kk tunkenut tissiä suuhun aina kun toinen heräs. Itse siis heräsin ehkä silleen puolittain, joten vähän aikaa kesti tajuta, että eihän se tosiaan syö. Ihmettelin vaan, että mitä se hermoilee, kun kerran tissikin on suussa
. Ja senkin jälkeen vielä pari yötä koitin väkisin tunkea sitä tissiä, koska olihan se nyt niiiiin helppoa. Mutta kun ei kelpaa enää, niin ei kelpaa. Nykyään nukutan tytön omaan sänkyyn ja otan sitten aamulla viereen siinä vaiheessa kun tahtoo ruokaa eli noin viiden aikaan. Tää oli kompromissina, se tytön riuhtominen alko vaikuttaa miehenkin uneen tosi pahasti, joten siinä meidän sängyn vieressä oleva pinnis tuntu siinä vaiheessa parhaalta ratkasulta alkuyöksi.
Me alotettiin kiinteet "vasta" 6kk 1vk iässä (oltiin reissussa just kun tuli se maaginen 6kk täyteen eikä viititty siellä alottaa), joten toi yösyöttöjen väli piteni ennen kiinteitä eli eipä ollut kiinteillä tai puurolla mitään tekemistä sen kanssa. Pikemminkin nyt kun on vähän aikaa syöty kiinteitä niin välillä herää jo vähän aiemmin nälkäsenä taas. Mutta me sormiruokaillaan, joten väittäsin että niitä kiinteitä muutenkin menee edelleen todella vähän. Enkä siis usko että ne juurikaan öihin vaikuttaa. Päivisin imetän kanssa edelleen lapsentahtisesti (niin kun siis öisinkin toki), mutta oon huomannut kyllä, että nekin välit on selkeesti pidentyneet. En oo laskenut imetyskertoja, mutta paljon harvemmin kun vielä vajaa kk sitten. Tyttö myös syö
todella paljon nopeemmin. Siis ihan jossain viidessä minuutissa välillä vetäsee molemmat rinnat, kun ennen syötiin aina vähintään jotain 15-30min kerrallaan. Välillä tosin sitten enemmän höpötellään ja sylitellään samalla ja menee kauemmin. Mutta saa selkeesti rinnat tosi nopeestikin tyhjäksi, jos tahtoo.
Niin ja mekään siis ei todellakaan rajotella tän tyttösen unta (voi luoja, ei
todellakaan, kun saiskin sen nukkumaan vähän enemmän). Tää vaan on sitä sorttia, että muistan edelleen elävästi yhdenkin illan kun tyttö oli sellanen about kuukauden ikänen ja me istuttiin miehen kanssa tuijottamassa, kun toinen miehen sylissä köllötteli hereillä. Ja mietittiin että voiko olla normaalia, että niin pieni nukkuu niin vähän. Oli sillonkin valvonut 10h putkeen, kuten monena päivänä. Mä oikeesti vakavissani sillon pariin kertaan mietin, että pitääkö mun viedä se Acutaan, että pakkohan siinä on olla jotain vialla. Vähänkö ne ois varmaan nauraneet ylihysteerisen äidin ulos ensiavusta, kun oisin mennyt sinne selittämään ettei mun vauva nuku, että eihän sen aivot koskaan pääse kehittymään, jos ne ei saa lepoa
Mutta ilmeisesti meillä nyt vaan ei tota unta niin hirveesti arvosteta
Tasin nyt vähän unohtaa tän mun kirjotuksen pointin, lähti ajatus harhailemaan. Mutta olin varmaan sanomassa, että meillä ei ainakaan kiinteet tunnu vaikuttaneen öihin yhtään mihinkään suuntaan. Meillä ei myöskään oo vaikuttanut ainakaan mitenkään positiivisesti toi yösyöttövälin pidentyminen. Pikemminkin päinvastoin, herätään edelleen vähintään yhtä usein, mutta nyt en voi enää vaan tunkea tissiä suuhun ja jatkaa unia niin kun ennen
...
Ja niistä hampaista vielä piti sanoa, että toivosin että johtus niistä, kun se ois sellanen kiva, helppo selitys. Mutta en kyllä hyvällä tahdollakaan nää, että ois vielä mitään tulossa. Toinen kulmahammas on pullottanut jo ainakin pari kuukautta, mutta ei tunnu etenevän mihinkään suuntaan. Ja etuhampaat ei oo vieläkään edes lähellä, että tulisivat läpi...että on nekin (yö)itkut sitten varmaan vielä erikseen edessä jossain tulevaisuudessa