Valitusketju!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Gnome
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Millier me saatiin neuvolasta ohjevihko, jossa sanotaan, että on tärkeää, että kumpikin vanhemmista saa joka yö nukkua. Kukaan äiti ei ole huonompi sen takia, ettei jaksa valvoa öitä läpeensä ja siksi turvautuu korvikkeeseen.

Imetin välissä ja nyt neuvolasta saatu MLL:n ohjevihko on käsillä. Laskenpsykiatrian erikoislääkärin artikkelissa sanotaan mm. "jotta voimat riittäisivät, olisi vanhemman hyvä saada nukkua vähintään 3 tunnin yhtämittainen rupeama joka yö."

Ja jos on univelkaa, saa lapsen antaa isän tms hoitoon yöksi:
"Yksikin hyvin nukuttu yö tai pidempi jakso helpottaa univelan purkamisessa ja kohentaa mielialaa."

Maidontuotannossa on kysynnän ja tarjonnan laki, enemmän imuja, enemmän maitoa, mutta jos äiti on stressaantunut ja yliväsynyt, ei maitoa tule välttämättä ollenkaan. En huolehtisi suotta vaan keskittyisin päivällä antamaan runsaasti tilaisuuksia syödä ja yöllä sitten korviketta pullosta, jos omaa maitoa ei ole tarjolla.

Tunnen erään lääkärin, jonka poika syö joka toisella ruokinnalla korviketta pullosta, eli tuskin lääkäri antaisi korviketta, jos se olisi lapselle pahasta.

Meillä tuppaa myöt menemään hyvin katkonaiseksi, poika tekee kakat joka ruokailulla, joten pyllyä pestään yötäpäivää... hieman äitiä väsyttää.

Miller itse painiskelin paljon tuon rinnalta syöttämisen kanssa ja miten valtavat paineet ympäröivä maailma luo tuoreelle äidille. Imettäminen oli aina ollut miulle itsestään selvyys "tottakai lapsi syö rinnalta" mutta imettäminen oli alusta asti paljon kivuliaampaa kuin itse synnyttäminen. Meni kaks viikkoo että itkin ja imetin koska se teki kipeää lisäksi maitoa tuli todella huonosti. Pojan ollessa 3 viikkoa vanha käytiin sairaalalla maitokontrollissa ja poika sai syödäkseen vain 10ml molemmilta rinnoilta yhteensä. 10 MILLIÄ :O molemmilta yhteensä?! Olin niin pettyny omaa itteeni ja sillon topakka naislääkäri sano suoraan et ei se kaikilla onnistu, jos ei sitä maitoo tuu ni that's it sit syödään pullosta. Vauva aika menee vaan ihan ohi jos jatkuvasti soimaa ittiään siitä ettei oo pystyny täysimettämään puolta vuotta (: Lisäks kielti lukemasta yhtään foorumia ja tekemään niinkuin itse parhaaksi näkee. Sinä olet äiti ja sille lapselle olet aivan yhtä rakas ja tärkeä syötit sitten rinnalta tai pullosta kunhan olet läsnä. Itse osaimetin niukin naukin 4 kk nurkille ja nyt on menty pelkästään korvikemaidolla ja vellillä. Omatunto soimasi pitkään mutta en enää pitkään aikaan ole antanut asian vaivata ja yllättäen kun missä ääneen on myöntänyt että maito ei vaan riittänyt niin ei kukaan ole tullut sitä arvostelemaankaan. Kaikkeni kokeilin ja meidän poika kasvaa ja kehittyy normaalisti vaikka pullosta on suurimman osan ruokaansa syönyt.

Ihan vinkkinä vaan että kuuntele vaistoasi, rakasta itseäsi ja pussaa paljon vauvaasi, nauti elämästä ♥

Nyt ärsyttää se että sataa vettä vähän väliä ja nurmikko rehottaa :D vaikka se ärsyttää niin vähän jopa naurattaa se että jaksan asiaa edes murehtia, kohta tulee talvi ja sinne se jää lumen alle oli se sit lyhyttä tai ei.

Kiitokset kaikille noista lohduttavista sanoista. Mulle tosiaan synnäriltä jäi semmoinen kuva, että korvikkeen antaminen ois huono asia. Siellä koko ajan painostettiin, että pitää antaa omaa maitoa joko rinnasta tai pullosta. Ja mullakaan ei alussa sitä maitoa kovin paljoa tullut, sillon hoitajat toivat lisämaitoa ja jotkut jopa katsoivat mua jotenkin säälivästi ja sillon jo tunsi ittensä huonoksi..:oops: Pumpatessa oon saanu maksimissaan 30ml molemmista rinnoista yhteensä. Tyttö kyllä imee molempia rintoja kauan ja aina tyytyväisenä nukahtaa tissi suuhun :love017

Niin vielä, mullakin tuli sairaalassa huonosti maitoa ja oltiin lisämaidoilla. Ainakin mun huoneessa kaikki kolme vauvaa sai jossain vaiheessa luovutettua lisämaitoa, eikä kukaan kätilöistä pitänyt sitä pahana. Enemmän minusta oli hankalaa, että itse piti osata sanoa tarvitseeko vauva lisää vai oliko omasta maidosta riittävän täynnä. Sillä ne sokerit sitten tippuikin liian alas kun luulin, että vauva saanut riittävästi ruokaa, kun nukkui hyvin yms. :sad001 Mutta pakkohan se on äidin oppia tietämään, eikä tuostakaan sokereiden tippumista minua yhtään syyllistetty.

Olikohan kolmas päivä sairaalassa kun tehtiin ns. syöttöpunntus, siis mitattiin, paljon lapsi syö. Eli punnitus ennen ruokaa ja ruuan jälkeen. Sekin tehtiin enemmän minun mielenrauhaani varten, kun sanoin, ettei yhtään tiedä onko vauva syönyt tarpeeksi vai ei... Tulos oli 26g joka oli vauvan ikään nähden ihan riittävä. Samana päivänä sain molemmista rinnoista pumpattua yhteensä 10ml, että vauva sai maidon herumaan paljon paremmin kuin pumppu. Nytkään kotona pumppaukset ei ole kuin max 10-20ml per rinta, mutta ruokailun aikana saattaa toisesta rinnasta herua itsekseen 15ml, eli maidonkerääjät on mulla aina imettäessä käytössä.

Nyt kyllä keljuttaa tää sektiohaava ihan urakalla. Muutenkin ottaa päähän koko huonosti parantunut kohta haavassa ja mies meni just saunaan, minä pääsen sinne ehkä viikon tai sitten vasta kuukauden päästä riippuen miten paranee... Enkä todellakaan ala kieltää mieheltä saunomista, hänestä on niin paljon apua ja lohtua kaikessa muussa, mutta onhan tää kurjaa, kun on tottunut saunomaan vähintään kahdesti viikossa.

:smiley-angry017

Mulla tulee maitoo tosi hyvin mutta poika ei meinaa suostua syömään rinnalla kun ei meinaa heti saada mitään sieltä. Joudun käyttään rintakumia ja se tekee sen että poika joutuu imeen pidemmän aikaa ennen kun maitoo alkaa tuleen. Välillä tulee rintaraivari ennen kun on kunnolla edes alottanut, koska sitä maitoo ei tuu ekalla tai edes kaheksannella imasulla. Sillon usein suosiolla siirryn suoraan pulloon. Pullosta menee suuri osa edelleen. Onenks on olemassa rintapumppu. Ja korviketta menee myös öisin. Se on pikkasen tuhdinpaa joten nukuttaa vauvaa paremmin (näin mulle sanottiin esikoista imettäessä). Sen takia annetaan sitä illalla ja yöllä. Nyt onkin poitsu nukkunut paremmin yönsä, ikä heräile 1,5h välein syömään.

Mun teki ihan älyttömästi mieli jogurttia, joten ostin lidlistä jonkun litran mansikka-banaanijogurttipönikän. Sitten menin ottamaan rautalisän ja tajusin että joudun odottamaan iltaan että pääsen nauttimaan tästä ostoksestani. No, ilta tuli ja minä pääsin jogurttipurkin kimppuun ja kun katsoin tuoteselostetta, niin siinä ei mainittu sanallakaan että kyseinen tuote olisi tehty yhtään mistään pastöroidusta.. oli vaan että ainekset: JUGURTTI ja muut sälät :mad: Ja nyt en sitten uskalla syödä sitä ja ottaa päähän...

Mini ja minä, no voi prkl!! Kuinka huono tuuri... :( Kato jos netistä löytyis tietoa tai sit aamulla käyt lidlissä ja kysyt! :)

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

Hanski, joo yritin netistä etsiä, mutta ei siitä löytynyt mitään edes lidlin sivuilta. Eipä tuo nyt maailmanloppu ollut, mutta kyllä hetken otti aivoon! :grin Jotenkin sitä vaan oletti että sekin on ihan turvallista tavaraa kun aika moni jogurtti yleensä on tehty pastöroidusta maidosta tms. Nyt mulla on onneksi Valion jogurttia ja tuoteselostekkin tällä kertaa tarkistettu :wink

Ja paino nousee :sad001 Vaikka tässä on alkanut liikkumaan enemmän ja syömään paremmin.. Mikä tässä nyt mättää :mad:

Millier, Älä ota stressiä. Kyllä se siitä ajan kanssa alkaa laskee kun elimistö normalisoituu ja syö vaan terveellisesti ja lisää liikuntaa. Mun kaveri sano et ekat 4kk paino voi helpostikin laskea, mut sit se alkaakin nousta jos ei korjaa ruokailu tottumuksia ja ala tehdä töitä sen eteen. Vaikkei sulla nyt ole kauaa synnytyksestä, mutta anna aikaa. :) Ei asiat tapahdu kaikilla samalla tavalla.

Kyllä vituttaa ihan suoraan sanottuna!! Miten joku voi sanoo ensin synnärillä että olen 3cm auki ja sitten sanotaankin että en ole kuin sormelle auki. Kiva kun kerrotaan asioita mitkä antaa ylimäärästä toivoa ja sitten se pyyhkästään pois yhdellä neuvolakäynnillä! Ei kovin hyvää kuvaa anna jos synnärin gyne arvio että olen jo auennut niin paljon, mikä on siis todella epätoden näköistä ensisynnyttäjälle tässä vaiheessa. Ja sitten vielä sanotaan että limatulpan irtoaminen ei kerro mistään mitään. Kyllä voin sanoo että itku tuli kun kotiin pääsin! Olin jo niin valmistautunut että tällä viikolla se tapahtuu ja nyt sekin toivo lensi pois... ja pelkkä pahamieli ja vitutus jäi käteen. Kiitos!! :smiley-angry017

Kiehuttaa niin suunnattomasti!! Miehen kanssa riitelyä miehen tavarasta, josta olen koko päivän jankannut, että minä en tiedä missä se on!! Eikö mene jakeluun?!?!?!

Sent from my Nexus 4 using Vau Foorumi mobile app

Hanski, mitä ihmettä?? :eek: Mitä se siellä synnärillä on sit tollasia menny höpisemään jos ei kerta edes pidä paikkaansa :confused: Tosi peestä kyllä! Vähemmästäkin v'tuttais o_O

Jeejee, ärsytys on suunnaton, koska mä tulin sitten kipeäksi. Kuume, lihaskipuja ja päänsärkyä. Mä pelkään kuollakseni, että tarttuu poikaan. Pojan isovelikin tulee huomenna, toivottavasti ei olla kohta kaikki kipeänä... :(
Eipä tuo lapsenhoitokaan onnistu kovinkaan hyvin kun nosteleminenkin sattuu älyttömästi.

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Kharou, No voi ei... :( Eikös sen rintamaidon pitäis suojata eka kuukaudet lasta noilta lenssuilta jonkun verran? Ettei se nyt äidistä tartu..

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

Nyt tulin todenneeksi, etten lähde vauvan kanssa isompiin kaupunkeihin ennen kuin neiti on isompi.. Kyllä oli tuskallinen reissu, jäi asiat hoitamatta ja kaupat kiertämättä (täytynee tyytyä nettishoppailuun)... Ja hyvä kun yrität autossa vauvaa imettää niin eiköhän joku mummeli ja pappa sitä siihen jää tuijottamaan.. Voi saakeli meinasi hermo palaa..

Sent from my Nexus 4 using Vau Foorumi mobile app

Kharou: mä muistasin lukeneeni jostain että ainakin imettäessä äidin flunssa itse asiassa lisäisi lapsen vastustuskykyä, kun maidossa on enemmän vasta-aineita.

Paranemisia, koita saada levättyä <3

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Hanski_ ja Pipridae , imetys kipeänä auttaa ilmeisesti tosiaan vauvaa kehittämään vastustuskykyä taudille. Turhaan siis murehdin tuota tarttumista. :)
Ei oikeen malttaisi levätä, kun kotitöitä riittäisi... Onneksi tuo mies on sentään vielä kotona, niin auttaa paljon tuon vauvan ja koiran kanssa. :)
Noh, eiköhän tämä tästä parane. :)

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Takaisin