Valitusketju

Noniin, taas aihetta valittaa.. Meillä on maanantaina edessä lääkärin suorittama kohdunkaulan ärsytys/hieronta tai sit jos oon jo vähän auki niin sitten erotellaan kalvoja, mikä sitten edistää hormoonituotantoa ja kypsyttää paikkoja. Täysin normaali toimenpide meidän sairaalassa ja mitä netistä oon lukenut niin monissa muissakin maissa.

Parhaat kaverini suomessa järkyttyivät pahemman kerran tästä ja ovatkin sen jälkeen informoineet mua miten vaarallista se on mulle ja vauvalle, miten haitallista se on vauvalle syntyä liian aikaisin viikolla 38, kertoneet keskostarinoita ja mikä parasta asiantuntijan lailla selittäneet että jos vauvan pää ei ole kiinnittynyt niin on tosi vaarallista jos synnytys käynnisty.. Napanuora voi kietoutua vauvan kaulan ympäri, istukka voi alkaa vuotaa/irrota, sit pitää mennä ambulanssilla sairaalaan ja suoraan leikkuriin. Ja jankanneet koko ajan että vauva voi ihan hyvin pysyä mahassa viikolla 42, eikä siitä ole mitään haittaa. Jne jne. Joo-o, mähän en näitä sääntöjä ole täällä kirjoittanut. Jos me luotetaan meidän lääkäriin ja sairaalaan 100%, niin ehkä hekin voivat!? Se että on synnyttänyt kerran tai pari, jutellut muiden äitien kanssa ja lukenut nettipalstoja ei tee kenestäkään asiantuntijaa. Kiitos tuesta kaverit. Taas.

Ompa tosi kannustavaa. Eiköhän ne teidän sairaalan lääkärit osaa asiansa ja hoida ne hyväksi havaitsemillaan tavoilla. Tuskin siellä kyseistä toimenpidettä tehtäisi, jos siitä olisi jollekin jotain haittaa ollut. :)

Joka toinen synnyttanyt nainen tuntuu olevan raskaus/synnytys/vauvan hoito -spesialisti. Ja pyh! Itse olen mm. kuullut, etta yliaikaisvauvat ovat yleensa hitaampia, rauhallisempia, veltompia ja kompelompia kuin kuin rv 38-39 syntyneet, jotka ovat virkkuja, janteita ja teravapaisia. Ja jos toosa ei repeydy synnytyksessa, niin se on ollut alunperinkin ihan liian loysa.

Ja sitten on yksi, joka on saanut molemmat lapsensa yli 4-kiloisina ja heista tulee isoina miehen kokoisia miehia, samanlaisia kaappeja kuin isansa, jonka rinnalla nainen voi tuntea olevansa nainen.

Onneksi kaikki "sanojat" asuvat tarpeeksi kaukana, eivatka millaan tavoin kosketa arkielamaani muuta kuin netin kautta. :)

Voi Sophie, nyt täytyy sanoa, että kannattaisi ehkä kavereittesikin pitää suunsa kiinni.. Ensinnäkin, 38 viikolla syntyvä lapsi on TÄYSIAIKAINEN eli keskosjuttuja on ihan turha ainakaan verrata. Napanuora voi kietoutua kaulan ympäri ihan jokaikisessä synnytyksessä ja sen lisäksi, että tätä tapahtuu usein ilman mitään sen suurempaa haittaa, ei raskausviikoilla ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Istukan irtoaminen on joo hengenvaarallista vauvalle, muttei sekään ole mitenkään sidonnainen raskausviikkohin vaan se on vaan todella huonoa tuuria.

Sitäpaitsi en usko, että olet ihan ensimmäinen siinä sairaalassa synnyttävä ja varmasti näitä toimenpiteitä on tehty muillekin.

Ja vielä sen verran, jos tiedätte miten Suomessa käytetään ballonkia synnytyksen käynnistykseen niin se vasta omasta mielestäni kuulostaa luontoa vastaan taistelemista, joten ajatuksena nuo sinulle tehtävät toimenpiteet ovat varmasti vieläkin hellempiä, kuin tuo ballonkikäytäntö Suomessa.

Sophie, kuulostaa kieltämättä erikoiselta toimenpiteeltä suomen systeemiin verrattuna (itse en siis ole kuullut aikaisemmin), mutta on varmasti aivan asiantuntevaa toimintaa, josta ei varmastikkaan mitään varaa sulle tai vauvalle. On todella valitettavaa, että jotkut ajattelemattaan alkavat arvostelemaan ja pelottelemaan. Ei kannata välittää, vaikka varmasti ärsyttää moinen. Tuntuu, että ympärillä on muutnkin aivan liikaa kaikkia raskaus, synnytys ja kasvatus spesialisteja...

Onneksi tiedostan olevani epataydellinen yksilo, joten tajuan pysya poissa kaikentietavilta mammapalstoilta synnytyksen jalkeen. :cool01

Auuuu...täällä alkoi ihan mahdoton iltajumppa. Vauva mylvää niin, että koko vatsa heiluu puolelta toiselle ja sisäelimet saa kunnolla kyytiä. Tekis mieli syödä jotain, mutta pahentaisi vaan tilannetta..

Jasmin7 täällä sama homma. Tunnin tässä oon jo kituutellut ja vähän väliä pääse suusta auts. Kunnolla sai rakkoki kyytiä ja tunsin kun jotakin lirahti housuun.. Vauvalla taktikoitu isku. :smiley-ashamed008

Mä testasin soittaa tyypille rauhottavaa pianomusiikkia youtubesta. Tepsi mun mielestä. Tai sitten vaan sattui kaveri väsymään omaan meuhkaamiseen ja painu pehkuihin :) Tää loppuraskaus nyt menee kaikkea outoa testatessa ja kuvitelessa. Ai miteniin kyllästynyyt ja turhautunnut...

Perun puheeni. Tää pikkumonsteri vaan piti hengähdystaukoa ja nyt mätkii entistä kovempaa. Kyllä alkaa huomaamaan, että meidänkin pikkurääpäleellä alkaa olemaan voimia. Tsiisus, tää kaveri haluu tosissaan ulos!

Minäki täällä kaikista uhkailuista huolimatta! Pakko vaan kompata teitä kollegat, että täällä kans tuntuu siltä, että muksulla olisi pakokauhu päästä äkkiä pois. Ihan ahdistaa, että mikä sitä vaivaa kun noin heiluu ja vaivaa isseään, mutta ilmeisesti liikkeet ne on vaan normaaleja ja kertoo vauvan voivan hyvin. Hmm..

Blaah, sinne hävis taas nekin supistukset. On tolla tyypillä sairas huumorintaju. Tää oli nyt jo kolmas kerta kun antaa usean tunnin väärän hälytyksen. Eikä ne supistukset oo kertaakaan olleet mitään harkkasuppareita ts. kivuttomia vaan ihan on toimintakyvyn vieneet. Eniten tässä harmittaa se että sitten menee kaikki suunnitelmat ihan uusiksi kun varautuu siihen että nyt mennäänkin synnyttämään. :(

Noonis: Mua kanssa masensi suuresti, kun on tullut niitä todella kivuliaita ja kauan kestäviä supistuksia jo kolmena päivänä, mutta jotenkin lohdutti suunnattomasti neukun sanat, että jokainen supistus tekee tässä vaiheessa raskautta jotakin kypsymistä kohdunsuulla, mikä vuorostaan tarkoittaa nopeampaa avautumisvaihetta erityisesti ensisynnyttäjillä. Että pieni pala kerrallaan suurta urakkaa on ehkä jopa helpompi, kun koko projekti kertaheitolla. Ja sillä ajatuksella nyt sitten jokaisen supistuksen tullessa vaan :)

Mun eka vapaa viikonloppu meni ja luulin, etta oisin viettanyt aivan ihanan viikonlopun ja tehnyt ihania asioita mammaloman alkamiseksi. Ja hah! Koko viikonloppu ihan kamalia menkkajomotuksia. Fiilikset ovat menneet ihan tyystin noitten takia. En omista sellaista kauratyynya (minulla ei ole ollut julmetun kipeita menkkakipuja ainakaan viiteen vuoteen ennen raskautta), joten oon laittanut 1,5 litran limpparipulloon niin kuumaa vetta kun vaan hanasta tulee ja hautonut silla itseani vaatteiden paalta. Ja kipulaakkeita nassuun kans ja kuumaa suihkua, mutta mikaan ei auta! Ei oo hyva ei istuen, ei seisten, ei maaten, BLAAH!
Kauhulla vain odotan millaisia synnytyskivut ovat, jos tama on jo nyt tammosta. Siis miten ma tulen selviin hengissa? Miksi ma ylipaansa edes aloin tammoseen "pikku-projektiin" nimeltaan vauva. Voi hehkuva hiilihanko! :smiley-angry007

Mulla on alkanu olemaan muutamana viime päivänä ihan järkyttävät menkkakipukohtaukset aina iltaisin. Kylmä hiki vaan valuu ja tulee ihan teiniajan menkat mieleen, kun meinas taju lähteä...Koetetaan tsempat!! Projekti loppusuoralla! :)

muakin on huijattu! Kaikki aina hehkuttaa miten loppusuoralla voi tehdä sitä ja tätä. Ja p*skat, kukaan ei oo kertonut näistä ihanista menkkaoireista mitään!

Tsemppia vaan kollegat!
Ja nyt kun valittamisen makuun ollaan jo paasty niin kaikista pahin on mun mies, jonka kuullen ei saisi inahtaa lainkaan tai kiemurrella tuskissaan, silla kaikki on muka varma merkki synnytyksen alkamisesta ja minut meinataan raahata korvista sairaalaan. :smiley-ashamed004

Takaisin