Oikeastaan koskaan ei pitaisi leperrella omista suunnitelmistaan liian aikaisin. Tai riippuen tietty asiasta. Mutta on niin paljon asioita, jotka olisi hyva pitaa omana tietonaan mahdollisimman kauan, ainakin siihen saakka, kunnes on itse tehnyt jonkin konkreettisen paatoksen ja sitten vain paljastaa asian lahempana ajankohtaa...
Esim. minulla olisi taannoin mennyt koko alkuraskaus henkisesti paljon paremmin, jos en olisi paljastanut sita perheelleni. Voi sita kysymysten, neuvojen ja jeesusteluiden tulvaa! Jos olisin viela samassa tilanteessa, niin odottaisin ainakin rakenneultran yli. Tai viela sen ylikin.
Meidan perheessa kaikki asiat pitaa aina ylianalysoida ja suunnitella mahdollisimman tarkasti etukateen. Tietysti kaikenlaisia eri mielipiteita ja skenaarioita (mahdollisia ja mahdottomia) pyoritellen ja jossitellen. Aina siihen saakka, etta hulluuden kiintopiiste miltei saavutetaan.
Jotkut ihmiset vain ovat sellaisia. Mukavahan se toki on, etta otetaan kantaa ja ollaan kiinnostuneita, mutta rajansa kaikella.
Mulla on nyt kaksi taytta tyoviikkoa ja sen jalkeen lahden pojan kanssa viikoksi kotia mun vanhempien luo. Nyt saan hyvin yksityiskohtaisia neuvoja siita, mita mun pitaa pakata mukaan. Eika se yksi kerta riita, vaan meidan perheessa kaikki perustuu toistoon ja muistutteluun! Olenhan nyt varmasti muistanut sen ja sen ja sen... "Pojalle ON laitettava sukkahousut jalkaan, muutes olehtan muistanut etsia sukkahousut, niin millaisia sukkahousuja teilla olikaan?" jne. jne. jne. Suurinpiirtein samat asiat kaydaan lapi jokaisessa keskustelussa.
Tamankin matkan jarjestely olisi onnistunut paremmin, jos olisin pitanyt sen omana tietonani aina lahtohetkeen asti. Nyt olemme vatvoneet asiaa useamman kuukauden ja tulee ihan korvista ulos!
Meilla on tana vuonna toinenkin Suomen matka. Poika on elokuun isovanhempien luona ilman vanhempiaan ja sitten mulla on syyskuun eka viikko taas lomaa, jolloin haen sen takaisin. Viimeeksi olen kaynyt silloin, kun poika oli 2kk ja mieskin oli mukana. Ei se oikeastaan rahastakaan kiikasta, silla nykyisin on niin halpoja lentoja, joihin kylla tyossakayvana on jopa varaakin. Mutta sitten tuli vain arki vastaan. Tyoelama ja pojan hoito on imenyt kaikki mehut. Ei ole ollut aikaa saatikka energiaa. Lakisaateiset lomaviikot ovat menneet toipuessa kotisohvalla ja kotona pojan kanssa. Mahdollisuuksia toki olisi ollut kayda, mutta ei ole vaan jaksanut.