Valitusketju

Meilläkin poika laittaa kaiken (oikea puhelin, kaukosäädin, kenkä, paperirulla jne jne) korvalleen ja huhuilee papaa papaa... eipä oo koskaan yrittänyt mammalle soittaa :sad001 ja poika menee ihan solmuun jos siellä toisessa päässä oikeasti on joku ja hädissään tunkee puhelinta meille :grin

Haha, meilläkin puhutaan puhelimeen hyvin tärkeänä (tai kaukosäätimeen, digitaaliseen paistomittariin, taskulaskimeen, you name it... :grin). Mutta puhe on lähinnä tasoa "haoo! nö! nä! Nö! nä! nä! Trrrrrrrr!" :laughing021

Meilläkin käytetään puhelimena kaukosäätimiä ja neidillähän on joululahjaksi saatu leikkikännykkä. Meillä puhelimen päässä on kuitenkin melkein aina mummo. :)

Jotta ei ihan jäisi valittamatta, tänään on sellainen päivä, että eniten vituttaa kaikki. Anteeksi jo etukäteen, tämä on ihan puhdasta kiukuttelua, mutta joskus vaan kaikki ärsyttää ja nyt varmaan raskaushormoonitkin tekevät jo tepposia.

Me ollaan pojan kanssa molemmat vähän nuhaisia eikä niinsanotusti kumpikaan ihan parhaimmillamme, väsyneitä ja vähän kärttyisiä siis. Poika ei viihdy kahta minuuttia itsekseen mutta ei oikein halua roikkua mukana minunkaan puuhissani, minun taas pitäisi saada vähintään ruuat tehtyä. Kun huomiota ei pysty antamaan, alkaa pahanteko, roikutaan koirien hännissä, revitään tavaroita kaapeista ja hyllyistä, kiipeillään, yritetään kaataa huonekaluja (tuolia isompaan tuo ei onneksi kykene), räpsitään valokatkaisijoita edestakaisin jne. jne. En yleensä ikinä huuda pojalle (minusta siitä ei vaan ole mitään apua) mutta tänään otin hänelle itkupotkuraivarit kesken ruuanlaiton, mistä tuli tietysti ihan hirveä syyllisyys ja paskamutsifiilis. Ruoka valmistui lopulta noin tunnin myöhässä (vajaan puolen tunnin sapuskan tekoon meni puolitoista tuntia, huoh...) ja saimme syötyä, jonka jälkeen akuutein taistelu vähän helpotti mutta jatkoimme kuitenkin puolin ja toisin kiukkuilua pottailun sun muun merkeissä, nyt poika on sentään päikkäreillä vaikka sekin meni (häneltä) huutamisen kautta :meh:

Sitten ärsyttää mies, joka on dieetillä ja haluaa tehdä omat sapuskansa, mistä koituu minulle lähinnä ylimääräistä siivoamista ja ärtymystä, kun joku tuntuu koko ajan olevan tiellä keittiössä ja tarvitsemani välineet ovat tiskissä ja raaka-aineet "lainattu" loppuun. No joo, tuo on pientä eikä mitenkään ihan yksiselitteistä tai edes reilua valitusta (esim. mies kyllä tekee siivoushommat ainakin jos pyydän, mutta meillä ei keittiössä vaan voi iltaisin kolistella tiskien kanssa, kun pojan makkarin ovi on vieressä), mutta ärsyttää kuitenkin. Lisäksi miehellä on nyt taas aika kiirettä töissä, mikä vaikuttaa meidän arkeen. Sitten ärsyttää oma äiti ja hänen tenttaamisensa siitä, onko lapsella tarpeeksi vaatetta, kun menemme ulos. Ja sokerina pohjalla myös anoppi, osittain niiden iänikuisten imetysuteluiden vuoksi (ei, en edelleenkään halua keskustella aiheesta hänen kanssaan kahvipöydässä), mutta myös siksi, että hän on nyt niin kovin pahoillaan, kun etsimme asuntoa pk-seudun ulkopuolelta. Nyt kun hekin asuisivat ihan lähellä. No, meidän asuntotarpeemme ovat isohko omakotitalo ja väljä tontti, mielellään ei naapureita ihan vieressä. Sellaista ei meidän rahoilla saa pääkaupunkiseudulta enkä tiedä saako kenenkään muunkaan rahoilla, kun ei sellaisia täällä edes ole. Ja nuo speksit olivat kyllä tiedossa jo ennen kuin anoppi muutti meidän lähelle, joten ihan en jaksaisi kuunnella harmittelua. Ja mitä hittoa, ihminen on itse ulkomailla monta kuukautta vuodessa ja sitten me ei saataisi muuttaa liian kauas?! :mad: :arghh::mad::arghh:

No joo, ei ole vissiin minulla mitään tarpeeksi isoja ongelmia, kun näistä pitää valittaa. Mutta välillä täytyy vähän ventiloida. Eli anteeksi vielä ja kiitos kun sain avautua!

Mulla on aika pitkät hermot, enkä yleensä hermostu tytölle, mutta nyt se on keksinyt tämmöisen, että ottaa suun täyteen maitoa ja sitten antaa sen valua suupielistä ruokalapun kouruun. :mad: Perhana kun kannan selkä väärälläni sitä hemmetin kallista luomumaitoa litratolkulla kaupasta kotiin ja sitten toinen purskuttaa sen kouruun. :mad::mad: Sitten otin mukin pois, yritin selittää, kitinää, kokeiltiin uudestaan, sama homma. jne. Sitten alkoi oma pää olla kipeä ja hermostuin, en edes huutanut, mutta olin vihainen ja neitikin huomasi sen, ja tietysti reaktio oli säikähdys ja itku. Oh, my head.... :confused:

Hehhe, herne: vaihdetaan sun anoppi mun äitiin. Kun sille on niin tolkuttoman vaikea juttu se, että mä olen katsonut töitä Helsingistä kun onko se nyt lapselle hyvä paikka kasvaa. :banghead:

Ma suutahdin pojalle viimeeksi siita, kun se retuutti olohuoneen jalkalamppua. Aikaisemmin sekin on saanut rauhassa, mutta nyt sita pitaa retuuttaa eestaas ja se melkein kaatuu. Ilmeisesti meilla ei voi olla tunnelmavalaistusta. Yleensa poika vain nauraa rakattaa mun suutahteluille ja se pitaa ihan fyysisesti repia irti kielletysta kohteesta. Olen kuitenkin koittanut olla korottamatta aanta ihan turhan takia. Tommosiin vaarallisiin tilanteisiin ja/tai ankarasti kiellettyihin asioihin nyt vain on pakko reagoida voimakkaammin.

Ma olen nyt flunssan takia laiminlyonyt poikaa oikeastaan koko viikon jollain henkisella tasolla ainakin. Suoraan toista tullessa olen vaihtanut heti kotiverkkareihin ja maannut itse peiton alla sohvalla. Poika sitten on leikkinyt itsekseen ja kantanut mulle kaikki omat lelunsa peittoni paalle. :Heartred Se oli oikeastaan tosi suloista, miten toinen aina juoksun kanssa lahti hakemaan uutta lelua. Kaikki pakolliset hommat ruokailuineen sun muineen olen kylla hoitanut yksin ollessani, mutta en ole viikkoon kaynyt edes ulkona pojan kanssa. Onneksi mies on ollut 4 iltaa kotona ja hoitanut pojan.
Jos nyt jotain positiivista niin poika on pysynyt terveena ja ma itsekin olen jo niin parantunut, etta tama oli eka paiva ilman kuumeen tunnetta! :)

Tanaan lahdettiin pojan kanssa riemu rinnassa ulos rattaiden kanssa, mutta jouduttiin palaamaan melko pian kotiin. Tuuli oli niin kova, ettei meinannut pytstyssa pysya. Se oikein riepotteli rattaita. Niin, etta melkein alkoi pelottaa. En edes uskaltanut paastaa poikaa jaloittelemaan, kun itsellakin oli vaikeuksia tasapainon kanssa. Onneksi pojalla oli pipo ja kauluri, silla itsellani oli vain baskeri ja nyt soi korvissa. :sad001

Jes! Ensimmäinen "yh" päivä kunnialla takana! Vielä olis 2 viikkoo edessä..:( Miten mä kestän? Samalla mukavaa ja ikävää. Mies ei oo ollu koskaan yli kahta yötä pois, ja ikävä on jo ihan sen takia, kun tietää ettei toista nää pitkään aikaan. Nyt ei tarvii onneks siivota, kun omat ja lapsen sotkut. Tosin nyt joudun hoitaan kaikki kauppa reissut ja ruoan laitot. Ja voi, että kun kaippaan jo nyt juttuseuraa. Töi typy, kun ei vielä osaa oikeen olla juttuseurana. Varmasti tuun vielä kahden viikon aikana huomaan kuinka mukavaa on, kun mies on kotona, ylimääräsestä sotkusta huolimatta. Mä kanssa niin nostan hattua yh äideille, jotka jaksaa tätä päivästä toiseen!

Onneks tyttö osottaa mieltään normaalisti vasta isän tultua kotiin..

Tsemppiä anzku! Mulla vielä oma yh-viikko tuoreessa muistissa, ja rankkaa se oli monella tavoin, eniten henkisesti.

Tsemppiä! Täälläkin on edessä muutama yh-päivä miehen työmatkan vuoksi, mutta onneksi siis vain muutama pvä.

Kitinää, kitinää.... Pojulla olisi varmasti paljon kirjoitettavaa valitusketjuun, kitinästä päätellen :meh: Voi että mun hermoon käy tuo itkeminen ja kitiseminen "turhasta". Esim. Se kun poju haluaa jotain, mitä hän ei vaan voi saada ja käsittämätön mielipaha seuraa siitä. Ja kun poika haluaa nyt vain kaikkea kiellettyä ottaa ja tehdä. Ja vaipanvaihdostakin on tullut jotain tahtojen taistoa, ja potalla istumisesta... Minun tahto ja pojun tahto, täysin eri linjoilla ollaan :dead:

"Pienen pojan elämää, ei enempää ei vähempää, kaikkee kivaa tehdä on, mikä kielletään"... :singing: (Ja miks ei pienen tytönkin)

Meilläkin on joku tuollainen vaihe. Kaikkea sitä haluaisi, ja varsinkin kaikkea kiellettyä. Toinen homma on, että tyttö on nyt todella kiinni minussa. Koko ajan pitäisi olla sylissä, ja nimenomaan äidin sylissä, vaikka isä olisikin kotona. Seurauksena mulla on niska-hartiaseutu totaalijumissa ja vasemman käden ranne myös kipeä, kun joudun tekemään kaiken niin, että vasemmalla kädellä pidän tyttöä sylissä ja oikealla teen ruokaa, tiskejä, pyykkejä... En taas tiedä mistä tämä on nyt tullut, mutta sais mennä jo ohi, kun tuntuu että mun kädet irtoaa kohta. :/

Se oma tahto tosiaankin, uuuhhh! :blackalien: Koitan olla hermostumatta, mutta silti hermostun joka paiva. Poika suorastaan nauttii sellasista kissa&hiiri-leikeista. Se, kun jompi kumpi vanhemmista alahtaa ja huomaa kielletyn. Se, kun ajetaan takaa ja koitetaan poistaa pojalta kiellettya esinetta. Poika tulee esim. vessapaperirullan kanssa harnaamaan viereen, tunkee sita suuhunsa ja odottaa jonkun huomaavan tilanteen. Sitten kun se huomataan, niin poika oikein kiljuu riemusta ja nauraa, ja juoksee tietty samalla pakoon.
:smiley-angry016

Tuo kitina on meillekin tuttua. Poika saattaa kitista koko illan. Mikaan ei onnistu ilman kitinaa, ei ruokailu, ei leikki, ei kuiviin vaihto... Saattaa menna jopa pari iltaa perakkain niin, ettei minulla ole ainoatakaan laatuhetkea pojan kanssa (on paivat tarhassa) vaan pelkkaa kiukuttelua, kitinaa ja niskottelua aina siihen saakka kunnes tyyppi nukahtaa.

Onneksi sitten on myos iltoja, jotka menevat ihan nappiin ja itsellekin tulee hyva mieli. Ja vapaapaivana sitten ulkoillaan ja pyritaan ottamaan rennommin.

Täälläkin omaa tahtoa ilmaistaan aika välittömällä palautteella (naama punaiseksi ja parkumaan), ja rajoja testataan jatkuvasti. Mutta lähinnä pottailusta piti sanoa, että sen kanssa on tullut nyt meilläkin kiukuttelua ja mun piti jo aiemmin mainita siitä pottailuketjussa, ilmeisesti emme siis olekaan ainut talous? Tavallaan helpottavaa kuulla, vaikken tietty soisi pottahankaluuksia kenellekään teistä.

^Me emme ole viela oikeastaan edes aloittaneet pottailua. Siella se potta murjottaa yksinaan komeron pohjilla. Aina on pitanyt aloittaa, mutta sitten se vain siirtyy ja siirtyy... :oops:

Muutenkin me varmaan kasvatamme sellaista ylisuurta vauvaa moneen muuhun verrattuna. Poika kayttaa edelleen tuttia, juo edelleen tuttipullosta ja se potta on edelleen vieras kapistus. Tietylla tapaa ollaan varmaan vain niin saamattomia. Tai minulle ainakin on jo suuri ponnistus selvita koko ilta pojan kanssa yksin ja saada se nukkumaan ajoissa, jos mies on toissa... Kaikki ylimaarainen tahan koko soppaan on vaan tavallaan 'liikaa', vaikka kyse olisikin pienista asioista. :oops:

Takaisin