Nyt tulee sellainen vitutusteksti, ettei kauniimmin voi enää sanoa!!
En tiedä, mitä teille muille kotihoidossa olevien lapsen vanhemmille sanotaan ja miten olette muiden ajatukset kokeneet, mutta voi helvetti, että mä oon niin jokaikistä hilsehippua myöten täynnä näitä muita kaikkitietäviä!
Meillä oli alusta saakka selvää, että jos ei tule jotain todella yllättävää, niin poika on kotihoidossa kunnes täyttää kaksi vuotta. Ongelmat alkoivat oikeastaan vasta siinä vaiheessa, kun sain paikan ammattikorkeakoulusta tänä syksynä ja ilmoitin itseni vuodeksi poissaolevaksi. Ensin aloitti anoppi siitä, kuinka pilaan tulevaisuuteni, kun siirrän kouluani (vuodessahan sitä vanhenee suorastaan eläkeläiseksi, kun nyt on ikää 22 vuotta), olen täysin epämotivoitunut ensi syksynä ja ennen kaikkea liian VANHA nuorisolinjalle. Jossain vaiheessa jo sain kuulla, että pojan kehitys hidastuu kotihoidossa, kun äiti ei pysty tarjoamaan niin paljon virikkeitä. No, mä vaan olen oppinut tässä kuuden vuoden aikana päästämään tuon naikkosen jutut toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Mutta jumalauta, siinä vaiheessa, kun puolisukulaiset aloittavat kauhistelun siitä, että miten lapsi SYRJÄYTYY ja tulee masentuneeksi, jos ei lasta laiteta hoitoon…..
Ja eniten mä vihaan niitten vitun besservisserien sanoja "no, mä laitoin yhdeksän kuisena ja ihan täyspäisiä noista on tullut", sama lause, jota kuuntelin, jos puhuttiin imetyksestä/korvikkeesta, että kyllähän nää munkin mukulat on ihan fiksuja, vaikka saikin korviketta. Kun ne asiat perkele olis noin yksinkertasia, varmasti joistakin alkoholistienkin lapsista tulee fiksuja! En minäkään arvostele kenenkään mielipidettä laittaa lastansa hoitoon mielestäni aivan liian aikaisin tai heidän korvikkeen käyttönsä..
Ehkä tässä tilanteessa eniten kärvistyttää se, että pitkää kotihoitoa joudut aina puolustelemaan, kun hoitoon laittoa voi perustella aina sillä raha-argumentilla. Olisitte (ette siis te siellä) perhana sentään tyytyväisiä, että minunkin lapseni on vähentämässä niiden hoitotätien taakkaa siellä päiväkodeissa.