Jatkan nyt kuitenkin valittamista. Kerron tästä aika yleisellä tasolla, koska asiaan liittyy aika paljon ihmisiä, jotka ovat täysin syyttömiä kiukkuuni. Tässä taannoin tuli auki sellainen työpaikka, joka olisi ollut mun unelma. Mulla oli kaikki, mitä siihen vaadittiin: ylempi korkeakoulututkinto jossa kahdesta toivotusta aineesta mulla on opinnot molemmista, haluttu erikoisala, sekä todella paljon sopivaa työkokemusta, itse asiassa kyseessä on paikka, jossa olen opiskeluaikana ollut töissä. Olin todella toiveikas, koska tutkintoni on kuitenkin aika erikoistunut, ja siihen sopivia paikkoja ei ihan hirveästi ole. Tämä sopi ihan täydellisesti sekä opintoihini että työkokemukseeni. No, sitten mua ei edes kutsuttu haastatteluun. Olin todella pettynyt, mutta ajattelin, että periaatteessa voi olla paljon hakijoita, ja toki voi olla joku vielä mua pätevämpi.
Sitten sain tietää tulokset, ja valittu ihminen ei todellakaan ollut mua pätevämpi, hänellä oli jonkin verran ihan hyvää työkokemusta, mutta tutkinto ei ollut sitä, mitä hakuilmoituksessa sanottiin haettavan. Asia vaivasi mua aikalailla, koska en enää pystynyt selittämään itselleni millään sitä, etten päässyt edes haastatteluun, ja sitten valittiin ihminen, joka ainakin paperilla on vähemmän pätevä. En tunne tätä ihmistä, eikä se ole missään nimessä hänen vikansa, varmaan hänellä on omat ansionsa. Silti mua suututtaa ihan uskomattoman paljon. Pyysin sitten nähdä kaikkien haastatteluun kutsuttujen hakemukset, koska ne on kuitenkin julkisia. Niistä ihmisistä yksikään ei ollut koulutuksen puolesta mua pätevämpi, ei oikeastaan edes yhtä pätevä. Työkokemus oli osalla ihan ok, mutta ei mielestäni niin paljon parempaa kuin itselläni, että mut on voitu kokonaan sivuuttaa. Olen miettinyt tätä nyt pari viikkoa, enkä valitettavasti pääse kuin yhteen tulokseen: mua ei haluttu, koska olen pienen lapsen äiti, ja ne pelkäävät että olen kohta taas äitiyslomalla. Tuohan olisi toki muutenkin väärin, mutta ärsyttää kahta enemmän, kun ollaan päätetty ettei toista tule, ja nyt kärsin siitä huolimatta sellaisesta oletuksesta. Ja teoriassa saatan olla väärässä, mutta jostain syystä kaikki haastatteluun päässeet olivat sopivasti mua vanhempia naisia.
Mä olen ollut tästä asiasta niin turhautunut ja vihainen, että olen valvonut pari yötä. Ihan helvetin kiva hakea töitä, kun noihin juttuihin ei nähtävästi voi itse vaikuttaa yhtään, eikä koulutuksella tai työkokemuksella ole mitään merkitystä. Mun on myös melkolailla pakko kirjoittaa niihin hakemuksiin että olen viimeisen vuoden hoitanut lasta kotona, koska muuten cv:ssä on aukko. Ja sitten kun kerron sen, niin nähtävästi mahdollisuudet menee siinä.