Valitusketju

Juu tuo on aika jännä juttu, että kotihoidon perusosalla ei ole mitään tulorajoja. Ainoana ehtona on vain, että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa.

Meidänkin tilanteessa tuntuu suorastaan hieman väärältä nostaa tuota kotihoidontukea, kun tienaamme molemmat aikuisen normaalikuukausipalkan verran, koska olemme ristiin töissä ja lapsi kotona hoidossa. Mutta käytetään sitä kotihoidontukea sitten yhteisiin renkutuksiin ja menoihin, kun tästä työtilanteesta johtuen perheen yhteinen vapaa-aika on todella minimissään..

Joo, ja hoitorahaa maksetaan myös ilmeisesti jos toinen vanhemmista on palkallisella vuosilomalla!? Pääpointti on tosiaan tuo, että lapsi ei ole hoidossa. Eli onko siis ensi kesälomalla mahdollista nostaa kodinhoidontukeakin? Kuukausi on se minimi aika, miltä sitä maksetaan. Nyt tajusin vasta, et mähän voisin hakee sitä nimittäin jo nykin?
Hyvä minä :eek:

Muokattu viimeksi:
pah, harmi kun sitä ei makseta samaan aikaan esim työttömyystuen kanssa.. Sittehän tässä ei ois hätäpäivää :D

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Maksetaanhan sitä, mä ainakin haen sekä kotihoidontuen että ansiosidonnaisen (työlttömyyskassasta).

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

En oo liitossa, lienetköhän kahta kelan tukea maksavat..

En tiedä Kelasta, mutta mielestäni ne ei mitenkään sulje toisiaan pois. Kannattaa kysyä. Ainoa asia on se, että sitten jos työkkäri pystyy osoittamaan työn, se pitää ottaa vastaan. Itselläni se ei käytännössä ole mahdollista, mun alalla on kova kilpailu työpaikoista, joten ei niitä jää yli työkkärille jaettavaksi. Mutta minä kyllä etsin töitä ihan tosissani, joskin ihan rauhassa. Toivetilanne olisi sellainen, että voisin olla kotona vuodenvaihteeseen, tai sitten aloittaa osa-aikaisena.

Kyumin, saat työttömyyskorvauksen ja kotihoidontuen myös päällekkäin, mutta työttömyyskorvauksesi summasta otetaan pois saamasi kotihoidontuen määrä. Eli jos saat työttömyystukea hiemankaan enemmän, mitä pelkkää kotihoidon tukea, niin suosittelen hakemaan :)

Pitää huomenna soittaa kelalle niin olis vähän viisaampi :)
Sitten ihan aiheeseen: joko oon raskaana tai nuo pillerit tekee mulle jonku väsymyksen. Kahvikaan ei maistu. Kyllä helvetti repeää jos menkat ei ilmesty tauon aikana...

Me ollaan sukuloimassa mun vanhempien luona, ja taas on pakko vähän avautua...

Neiti nukkui viime yönä tosi huonosti, ja heräsi tunnin, parin välein. Olin aamulla ihan raato, ja mies nousi puuron keittoon. Äitini on sitten koko päivän tohottanut, että onko vävy saanut unta, onko vävy saanut syödä jne. Lopulta sanoin sitten, että vävy on kyllä saanut unta yms., mutta tytär ei. Johon äiti toteaa, että ei sillä ole niin väliä, mutta kun mun miehellä on niin rankkaa, kun on vauva. Mä olin vähän että mullako ei sitten ole? Niin tähän äitini (jolla itsellään neljä lasta) toteaa ihan pokkana, että ei sulla ole, kun oot päivät kotona! Mulla ei taas ole niitä hymiöitä, mutta olin kyllä aika että haista....

Ps. Siitä on ollut joskus puhetta, että miten toisten ihmisten ei tarvii hirveesti sanoa mitään, niin hermot menee. Oliko se herne, jolla näin käy aina anopin kanssa? Mä tuun anopin kanssa hienosti toimeen, mutta omien sukulaisten kanssa menee hermot aika herkkään. Mutta ei toi mun mielestä ollut vaan omaa herkkähipiäisyyttäni, vaan ihan aitoa idiotismia mennä sanomaan noin vielä tosi vaikean yön jälkeen.

Joo eihän me muuta tehdä ku istutaan sohvalla ja lihotaan... :D Uskomatonta, onnittelen taas pitkistä hermoista...

Kylläpä muuten vituttaa näin suoraan sanottuna tämä Suomen kesä. Ei siinä mitään jos tuulee ja vähän viileämpääkin välillä, mutta tuo sade... Joka s&&tanan päivä sataa!!:mad:

No nyt taas pakko valittaa. Mä olen koko ajan luullut, että nyt kun mun vanhempainpäivärahat loppuu, niin saisin ansiosidonnaisen plus kotihoidontuen. Tänään lueskelin vähän tarkemmin, ja tajusin, että asia ei suinkaan ole näin, vaan saan ansiosidonnaisen miinus kotihoidontuen. Eli ansiosidonnaisesta vähennetään se kotihoidontuen määrä. Eli 1) saan 410 euroa kuussa vähemmän, kuin olin kuvitellut saavani (kotihoidontuki+kuntalisä) ja mikä suututtaa vielä enemmän on se, että 2) päivähoitopaikka kunnalla maksaisi max 264 euroa, eli säästäisin noin 150 euroa kuussa laittamalla lapsen päiväkotiin, koska silloin saisin ansiosidonnaista 410 euroa enemmän. :smiley-angry019

Mitä hiton järkeä tässä on?? :eek: Eikö olisi jotenkin tolkullisempaa, että lapsen kotona hoitaminen olisi se halvempi vaihtoehto?? o_O

Ei noissa mitään järkeä ole. Se mahtava päättäjä joka tuon on keksinyt, ei ole kuunaan itse joutunut miettimään miten kotihoidontuella eletään.

No ei todella ole. Mä katselin eduskunnan kyselytuntia silloin, kun hallitus oli päättänyt, että kotihoidontuesta puolet jyvitetään isän käyttöön. Eräs helsinkiläinen naiskansanedustaja jeesusteli siellä sitten, että ei ole mitään syytä, miksi isä ei voisi hoitaa lasta kotona, kyllä heilläkin tehdään niin. No varmaan meilläkin isä vois jäädä kotiin, jos mä saisin kansanedustajan palkkaa? :mad:

(Jätän nimen ja puolueen mainitsematta, kun ei ole tarkoitus politikoida)

Poika sai ekan mustan silmänsä :sad001 Potilas voi kyllä hyvin (ja torjuu päättäväisesti äidin yritykset pitää keittiöpyyhkeeseen käärittyä pakastehernepussia poskella) mutta äiti on aika rikki. Ihan hirveä syyllisyys, vaikka asiaan ei liittynyt sinänsä mitään huolimattomuutta. Poika seisoi ja otti varovaisia askelia tapansa mukaan kahvipöydän laitaan nojaten, mutta jalat pettivätkin ja naama kopsahti pöydän reunaan. Minä olin ihan vieressä, mutta komea mustelma ja patti tuli silti.

Ja syyllisyyden päälle vielä pieni ärtymys, osuikin sopivasti ennen ensi viikon lääkärineuvolaa. Ja anoppikin oli tulossa vierailulle, voin jo etukäteen nostaa verenpainetta mahdollisilla kommenteilla asiaan liittyen :mad:

Sapettaa ihmiset, jotka ovat kateellisia meille vauvasta tai muuten vaan venkuloivat.:mad: Tai ei pitaisi puhua monikossa, silla kyse on miehen veljen avovaimosta. He olivat kesalomilla kotiseudullaan viikon ja heidan lentonsa lahti meidan kotikaupungin kautta takaisin eilen illalla. He tulivat kaupunkiin joskus aamupaivalla, mutta veljen vaimolla oli muka jotain muuta puuhaa niin paljon, ettei kaynyt meilla lainkaan. Veli kavi kuitenkin, mutta vaimokkeen piti tavata joitain kavereitaan tms. Ihme niskurointia taas.:mad: Voin valottaa pariskunnan taustaa, etta he asuvat Suomessa. Silloin kun meidan vauva syntyi niin kun tultiin kotiin niin se muija soitti ja sanoi miehelle, etta meidan pitaa etsia internetista joku espanjankielinen hammaslekuri, kun hammasta kolotti. Ma siina sitten horkassa etsin ja en loytanyt. En nyt sano, etteiko sellaista olisi olemassa, mutta en ma loytanyt googlesta. Ja se muija oli niin tohkeissaan, ettei edes onnitellut mua henk.koht. vauvasta, oli ilmeisesti hammas liian kipea. Oli sitten repinyt omalle miehelleen hellokitty-raivarit ja alistunut kaymaan suomenkielisella lekurilla.

Tosiaankin he ovat asuneet Suomessa jo yli kolme vuotta ja kaikki on heidan ielestaan ihan shaibaa. Kieltakaan eivat ole opiskelleet, vaikka pk-seudulla on paljon kielikoulutusmahdollisuuksia. Kolmessa vuodessa oppineet kolme sanaa, ei edes kiinnosta oppia. Ma tunnen koko ajan olevani osasyyllinen heidan "kurjuuteensa", vaikka itse he halusivat muuttaa. Mun vanhemmat jarjestivat omilla suhteillaan heille vuokra-asunnon ja ihan kunnialliset duunipaikat (ottaen huomioon, ettei kumpikaan osaa kielta eika kummallakaan ole mitaan koulutusta mihinkaan). Kuinka monella samassa tilanteessa olevalla on ns. kaikki valmiina tarjpttuna??!! Ja sitten se muikkeli vaan valittaa mulle, miten selka on kipee ja miten ei jaksaisi siivota tyokseen. :mad: Ihmista voi auttaa vaan tiettyyn pisteeseen saakka ja sitten jos ihminen ei halua itse auttaa itseaan niin voi voi.. . Tai se veli ei valita, mutta vaimoke...

Ja sitten ennen viime joulua se vaimoke halusi, etta me tuodaan sille jotain kuivan ihon kasvorasvaa, jota ei muka ole Suomessa. Ma kavin etsimassa monessa eri liikkeessa eioota ja se oli taas niin kamala pettymys. Me tavattiin lyhyesti silloin joulun jalkeen Suomessa ja se muija tuli tapaamaan meita huivi kaarittyna naamalle niin etta silmat vaan nakyi ja valitti, etta sen naama hajoaa pakkasessa eika se voi liikkua ulkona. :grin Ja kasvorasvaa ei tietenkaan oltu tuotu! :grin Jumalauta... Ma sanoin sille, etta menee Stokkalle, etta siella on hyva kemikaali-osasto, mutta se sanoi, etta ei siella ole. Luultvasti han ei siella ollut koskaan ees kaynyt. Kuitenkin se silloin jouluna ihasteli vauvaa ja onnitteli vauvasta, mutta koko ajan keskustelu kaantyi hanen ongelmiinsa, naamaan, kylmyyteen, natisevaan kroppaan whatever. :mad:

Silloin se kitisi jotain, etta kylla mekin haluttaisiin vauva, mutta ei me voida, kun ei taalla (suomessa) kukaan tajua raskaus/vauva-asioista kuitenkaan... (ei tietenkaan tajua, eihan Suomessa ookkaan kuin yks maailman parhaista neuvola-systeemeista...) Ihmeellista katellista p*skanjauhantaa ja miten helppoa meilla on olla vauvan kanssa Espanjassa. o_O

Ja nyt se ei sitten tullut meille katsomaan vauvaa, vaikka oli koko paivan samassa kaupungissa. Oli kuulemma tullut riennoiltaan suoraan lentokentalle. Miehen veli tuli kuitenkin, toi lahjojakin ja oli kovasti pahoillaan vaimokkeensa takia. Mutta sanommpa vaan, miten jotkut ihmiset ovat kauheita kateellisia moukkia... Oikeasti koko paiva meni hieman pilalle, kun piti koko ajan odottaa, koska se soittaa, koska ehtii tulla meille ja suunnitella pojankin nukkumisrytmia hieman sen mukaan. Yhden kerran soitti ja sanoi, et menee viela pari tuntia, mutta sitten tuli taas jotain kiiretta. :mad:

Takaisin