No joo, tässäpä sitten synttärivalitukset. Ensinnäkin neiti päätti, ettei nuku tänään päiväunia ollenkaan. Aamulla nukkui vähän pidempään, joten normaaliin aamutorkkuaikaan oltiin vasta puurolla. Siitä ei meinannut tulla mitään, kun vauva oli liian väsynyt. Kun viimein päästiin parvekkeelle asti, oli väsymys tainnut mennä ohi, ja neiti vaan jutteli ja potki vaunujaan. Puolen tunnin jälkeen luovutin. Lapsen kummi tuli klo 11 ja lähdimme kaupungille, luulin että nyt nukahtaisi, mutta neiti innostui kummin näkemisestä niin paljon, että keskittyi kujerteluun ja keimailuun. Lopulta nukahti puoleksi tunniksi, ja loppuajan oli selvästi väsynyt, muttei malttanut mennä nukkumaan. (Positiivisena välihuomiona: taisin tehdä aika onnistuneen kummivalinnan). No, kummi lähti, neiti oli aivan väsynyt ja mentiin taas parvekkeelle, mutta jotenkaan tuo ei taaskaan nukahtanut, vaan puolen tunnin jälkeen luovutin. Imetin ja mentiin vielä yrittämään, 20 minuuttia ja neiti nukahti viimeinkin. Tässä vaiheessa kello oli 15.50, ja mies oli tulossa n. 16.10.
No, ajattelin, että mulla on tässä parikymmentä minuuttia "omaa aikaa" esim. täällä luuhaamiseen. Yleensähän on hyvin kolmekin tuntia. Kerkesin istahtaa sohvalle, kun puhelin soi. Äitini soitti onnitellakseen, ihan kivaa sinänsä. Mutta pakollisten onnittelujen jälkeen hän alkoikin pohtia siskoni elämää. Äidin mielestä siskollani on joku ongelma, jota hän ei suostu kertomaan. Näinpä kuuntelin siskoni potentiaalisen ongelman arvailuja koko sen "oman aikani", kunnes mies tuli kotiin. Että hyvää syntymäpäivää minulle.
Ylipäätänsä mua rupesi harmittamaan se, että mun vanhemmat tuntuvat rakastavan ongelmia. Tai ainakin niistä puhumista. Mun veljelläni oli tässä taannoin riitaisi avioero, ja kyllä siitä piti puhua. Samaan aikaan mulla oli häät, ja pian sen jälkeen ruvettiin odottamaan vauvaa. Äitini soittaa melkein joka päivä, mutta eipä hän silloinkaan kysellyt hääjärjestelyistä tai odotuksesta, vaan pui veljeni ongelmia. Nykyisin sitten puhuu joko siskostani tai veljestäni, yritän välillä kertoa esim. vauvan uusista taidoista, mutta välillä tuntuu, että ne ei edes kiinnosta. Mua on myös hävettänyt aina se, kun mennään miehen kanssa sinne, niin äiti ja varsinkin isäpuoli moittivat siskonmiestä (hän ei siivoa autoaan, isäpuolelle auto on pakkomielle). Olen pari kertaa sanonut, että miten luulette, että mun mies suhtautuu tohon, itselleni tulee väkisinkin sellainen olo, että mitä meistä puhutaan sitten, kun emme ole paikalla, mutta sama meno jatkuu. Jotenkin nyt täyttyi joku mitta, en ihan jaksaisi aina jauhaa noita muitten ongelmia, kun itselläni on asiat hyvin, niin enkö vain saisi nauttia tästä?
ps. Sukulaiset tunnistavat nyt itsensä, jos tänne eksyvät, mutta jos joku on niin utelias että tulee lukemaan mun lasketunajan foorumia, niin oma vikansa...